Jump to content

HJERNEGYM


Corvus

Recommended Posts

Hei Vegard.

 

Jeg vet ikke helt om jeg burde ha stått over den siste "boksen", men egentlig skjønner jeg ikke oppgaven helt.

 

Hva har vekt med dette å gjøre ? Du sier jo ingen ting om den falske diamanten veier det samme som en ekte diamant. Hvis falskneren har gjort jobben sin skikkelig veier den trolig like mye som den ekte - og da bør alt fortsatt veie likt !

 

Hilsen Hammers

 

PS: Hvis du også leser Hardy-guttene og Bobsey-barna så har jeg noen bøker du kan få kjøpt for en billig penge.....!

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 335
  • Created
  • Last Reply

Regner med at det er en skålvekt det er snakk on (likevekt)

Siden Batman ikke vet om den falske diamanten er lettere eller tyngre enn de ekte kreves det 3 veiinger:

Veiing 1 og 2

3 og 3 poser - likevekt - behold tre poser og legg på 3 nye poser (evt. ikke likevekt - behold 3 poser og legg på tre nye poser) Batman vet om den falske diamanten er tyngre eller lettere enn de andre, og hvilken gruppe av 3 poser den befinner seg i.

Kanskje er hele denne ooperasjonen bortkastet men da befinner den falske diamanten seg i den siste posen.

Veiing 3

1 og 1 pose av den utvalgte gruppen - likevekt tilsier at det må være den tredje. ulik vekt løser jo saken.

 

kakestykke

Link to comment
Share on other sites

Æsj, har jeg virkelig glemt å skrive hva de falske diamantene veier? Da er det ikke rart ingen har klart gåten. Det er oppdatert Hammers!

 

Ares; det er en brevvekt som viser vekten i gram, ingen skålvekt. Jeg presenterte en skålvektoppgave lenger ned på siden, den er skitvanskelig.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har det

Nummerer posene fra 1 til 10. Ta ut et antall diamanter slik at det blir en diamant i pose nr 1, to diamanter i pose nr 2, tre diamanter i pose nr 3, osv...

Vei alle sammen.

Det er totalt 1+2+3+4+5+6+7+8+9+10=55 diamanter som veies. Skulle da veie 550 gram. Avviket fra dette tallet tilsier hvilken pose som inneholder de falske diamantene.

Feks: 546 gram - pose nr 4 inneholder 4 diamanter som hver veier ett gram for lite.

 

Enda et kakestykke

Link to comment
Share on other sites

Heisann dere. Legger med 4 gåter til dere. Klare dere det? :lol:

 

Lykke til. :roll:

 

1.

" Jeg trives blant tyver og blant de villeste ville. Jeg er alltid til stede når noen tar seg en hvil. Jeg trives i hvite omgivelser, men ikke i røde og grønne. Blant verdensmestre er jeg alltid først, og jeg finnes til slutt i hvert eneste liv, men aldri i døden.

Hvem er jeg??????"

 

2.

Hva er fellesnevneren for disse ordene? ( Hva har ordene

til felles?) " uvenn- opera- absolutt- større- klasse- delvis

 

 

3.

Alle vet at 2 + 2 er 4 og at 2 X 2 er 4. Prøv og finn to andre tall som også oppfyller dette vilkåret, nemlig at summen av de to tallene er det samme som produktet av de samme to tallene, men at det ene tallet skal være dobbelt så stort som det andre.... :o

 

4.

Det satt ei jomfru på en bar og drakk. Hvis ho ikke hadde hatt det ho drakk så hadde ho ikke vært det ho var. Hva drakk hun?

 

:wav:

Link to comment
Share on other sites

Oppps, det ser ut som jeg har misforstått oppgave 3.    

men uansett, er det ikke heltall som det er snakk om?

 

ikke nok med det, blomst har ikke en ensete V i oppgave nr. 1.

Ja ja, jeg kan skylde på Laphroaig, for nemlig synker intellegensen omvendt proposjonal med alkohol styrken (særlig en lørdags kveld)

R/Carlos

Link to comment
Share on other sites

1. Du er utvilsomt Pantera

 

2. Neppe Hammers...selv om:

- Du påstår at vi er "UVENNER" ???? (hund og katt) - selv om at jeg ellers ikke er kjent med at jeg har noen.

- Hammers gjerne drikker iskald OPERA på balkongen en varm sommerdag.

- Hammers uttrykker seg som om han har rett i ABSOLUTT alt han sier - når han først sier noe.

- Hammers merkelig nok har langt STØRRE tro på OFL enn noen andre her på Forumet.

- Hammers samlet inn flere bruskorker i 2. KLASSE enn alle de andre til sammen - da vi skulle lage skrangleorkester.

- Hammers er DELVIS enig i den kritikken du har rettet.

 

3. Jeg har ikke peiling på tall - jeg er chartist ! Filosofen er trolig på sporet ?

 

4. Ved nærmere ettertanke - jeg har kun truffet en jomfru, men hun drakk pils. Jeg tror at "dama di" hadde angst - og hun tok seg en "angstfordriver". Det måtte jeg også gjøre forrige torsdag, da det var noen som begynte å "krangle" på regnearkene mine i konk'en !

Husk - akkurat da var JEG "jomfru" - siden det var første gangen jeg hadde ansvaret for ukas uhøytidelige høydepunkt !

Link to comment
Share on other sites

Olje_Amatøren

Hadde rett på oppgave 1. Bokstaven V.

 

 

Filosofen

Hadde rett på oppgave 3.

 

1,5 og 3

 

1,5 + 3 = 4,5

3 * 1,5 = 4,5

3 er dobbelt av 1,5.

 

Carlos, He, he. Jeg sa ingenting om hele tall. Gjorde jeg det? SKÅL

 

Da gjenstår det oppgave 2.0g 4 igjen.

 

Lykke til.

Link to comment
Share on other sites

He, he Hammers. Du kan virkelig være humoristisk når du virkelig vil. Har du tatt mange OPERA i dag da? :occasion5:

 

Kommentarene dine i ukens aksjekonkurransen som har vært har jeg virkelig sansen for. :wav:

Link to comment
Share on other sites

Oppgave 2 er vel grei, fellesnevneren er at de to første bokstavene i ordene står etter hverandre i alfabetet. uv, st,ab osv. Nr. 4 vet jeg sannelig ikke, men i mangel på noe annet så tipper jeg på en trist nonne (blue nun).

Link to comment
Share on other sites

Det er ikke rart ingen klarer nr. 4, Pantera, du har skrevet den feil!

 

Jeg fant tilslutt ut at gåten lyder slik:

 

"Det satt ei jomfru på en bar og drakk. Hadde hun hatt det hun drakk, ville hun ikke vært det hun var. Hva drakk hun?"

 

Svaret er melk. Hadde hun hatt melk i puppen ville hun ikke vært jomfru.

 

Se disse sidene med riktig formulering av gåta:

Link 1

Link 2

Link 3

 

 

Melk er såvidt jeg vet det opprinnelige svaret, men drinken "Sex on the beach" må vel sies å være like riktig? :lol:

Link to comment
Share on other sites

He, he. Jeg ser aQru flirer så han detter ut av stolen, :lol: og Vegard gikk fem på med den andre versjonen av gåten. :oops:

 

Dessverre Vegard. Gåten er rett formulert den. Jeg satt og drakk Cognac da jeg lar inn innlegget, men jeg var ikke kommet så langt ned i flasken Vegard. :lol:

 

 

Det satt ei jomfru på en bar og drakk. Hvis ho ikke hadde hatt det ho drakk så hadde ho ikke vært det ho var. Hva drakk hun?

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


  • Lage deg en bruker i dag for alle funksjoner. Helt gratis!

    Logg inn eller lag deg en bruker

×
×
  • Create New...