Jump to content

HJERNEGYM


Corvus

Recommended Posts

  • Replies 335
  • Created
  • Last Reply

Jeg prøver meg jeg.....

Du er på en reise mot et bestemt sted. Du kommer til en veikryss uten skilt og må velge enten til høyre eller venstre.

Det er 2 personer ved veikrysset og du kan spørre EN av dem KUN EN spørsmål.

Det du vet om personene er at det ene lyver bestandig uansett hva du spørre han, mens det andre snakker bestandig sant uansett hva du spørre han.

Spørsmålet er: Hvordan finner du ut riktig vei ved å kun stille et spørsmål til kun en av dem.

Husk: du vet ikke hvem som snakker sant eller lyver.

Svar frist: ja takk.

R/Carlos

Link to comment
Share on other sites

Litt sær den saken her.....

 

Spørsmålet må jo bli tosidig med et "dersom hvis" svar. Jeg prøver:::

 

I fall jeg spør deg om veien til høyre fører til "himmelen", vil du da svare ærlig på det, om den gjør det?

 

Den som alltid lyver vil da svare ja, samme vil den ærlige gjøre dersom veien førte dit. Og du kjører/reiser motsatt av av svaret.

Link to comment
Share on other sites

Laphroaig,

Du er så nær så nær "himmelen" men ikke helt i mål.

Hvis jeg forstår deg riktig, så man kan ikke ha entydig konklusjon av svaret i dette tilfelle fordi:

 

Hvis vi spørre "ditt spørsmål" til han som lyver, så vil din løsning fungere utmerket.

Men fordi vi ikke vet hvem er hvem av disse folk, så det er mulig at vi spørre den ærlige mannen og da vil ikke dette fungere helt fordi:

Den ærlig vil (som du antyder) svare ja dersom veien fører ditt. Men da det blir feil å kjøre motsatt vei av svaret..... Da havner du i helv....

 

Du på iallfall et poeng for meget godt forsøk.

 

R/Carlos

Link to comment
Share on other sites

Hva med å gå opp til en av dem og spørre følgende: "om jeg spør han andre om hilken veg som går til helvete, vil han svare venstre eller høyre?".

 

Og så er det bare å velge den motsatte veg av det som blir svart.

Link to comment
Share on other sites

Hva med denne:

 

Du har 1000 enkronemynter som du skal putte i ti poser. Disse ti posene skal du kunne bruke til å betale et hvilket som helst beløp fra 1 til 1000 kr uten å åpne dem. Du må altså fordele pengene smart.

 

Noen forslag?

Link to comment
Share on other sites

Hva med å fordele de 1000 myntene på følgende måte:

Sekk 1: 1 krone

Sekk 2: 2 kroner

Sekk 3: 4 kroner

Sekk 4: 8 kroner

Sekk 5: 16 kroner

Sekk 6: 32 kroner

Sekk 7: 64 kroner

Sekk 8: 128 kroner

Sekk 9: 256 kroner

Sekk 10: 489 kroner

Link to comment
Share on other sites

Forresten, er navnet ditt et navn eller betyr det noe?

 

Jeg har en del filosofier om aksjemarkedet.

 

Den ene er at parallellen til 'Survival of the Fittest' og Darwinismen er veldig sterk.

 

Haien er kanskje det 'most fit' skapning i naturen.

Måten de jakter på er konstant å svømme rundt og 'analysere' enorme mengder vann. Selve angrepet er så raskt som mulig og risikoen er liten. I motsetning til de fleste rovdyr som kan bli dødelig skadd i angrep risikerer haien bare å miste noen tenner - som uansett vokser raskt ut igjen.

 

Om jeg klarer å overføre disse egenskapene til aksjemarkedet vil jeg lykkes. Hvis ikke; vil jeg gjøre som de fleste haiunger: 'Dø' mens jeg enda er liten og sårbar!

Link to comment
Share on other sites

Du har gått glipp av en viktig ting her:

"Survival of the fittest" betyr at den som er best tilpasset lever lengst.

Haien er et ess i sitt element - vannet. Haien er alltid på jakt etter mat, og spiser stort sett alt. Ihvertfall smaker den på det meste (mange mennesker er bitt, men få er spist). Haien lagrer ikke mat til senere. Hvis haien stopper vil den drukne.

 

En børshai er dermed en litt mistilpasset betegnelse på en god trader. Haien trives mildt sagt ikke på land. En ekte børshai ville prøvd ut alle aksjer, og hvis den mislyktes, ville den glemt det fort og gjerne prøvd seg senere. Haiens utålmodighet og evige sult etter nye aksjer gir den ikke mulighet til å stoppe opp og tenke. Den analyserer aldri, og vil selv i et fallende marked ikke kunne stagge sin sult, og må stadig ha nye aksjer. En ekte børshai er en dårlig trader. Haien sparer like lite på aksjene sine som den sparer på maten sin, og en langtidsaksje er uakseptabel.

Tror du du er overlegen på børsen?

 

 

Det finnes nok bedre tilpassede dyr. Noen forslag til det beste børsdyret? Jeg tror nok Bamse har en mening...

 

P.S: Spørsmålet om navn var rettet til Laphroaig, det er et rart navn..

Link to comment
Share on other sites

Tror du du er overlegen på børsen?
Overhodet ikke! å etterligne dens prinsipper i aksjemarkedet. Og husk at for hver store hvithai er det mange haiunger som ikke vokser opp. Jeg er fortsatt en 'haiunge', dog en som har vokst mye sist år men det kan forandre seg når 'vannet blir kaldere'.

 

 

Den analyserer aldri

Haiens nese er det ultimate analyseverktøy. En dråpe blod kan luktes på kilometers avstand, og potensielle bytter jafses over for mulig festmåltid. På samme måte prøver jeg å se over flest mulig selskaper, kjøpe potesielle 'lekkerbiskener' og selge meg fort ut igjen om kursen ikke utvikler seg så juicy som jeg tror.

 

:)

 

Krodillen kan være like bra. Den er svært tålmodig, og venter på den beste mulighet - og kan vente i uker mellom hvert 'trekk'.

Link to comment
Share on other sites

Syns børshaien er ett bra nick, grunnlaget for å velge det er jo også gjennomtenkt... Selv om jeg på en måte syns haien er ett utspekulert og slemmt dyr, finns det ikke tvil om at haien har noen heftige egenskaper i sitt miljø.

 

Vegard, du må ikke kalle Laphroaig en drikk!!! Jeg begikk den samme kardinaltabben for noen uker siden, venter at Laphroaig selv kommenterer :)

 

Jeg har frekventert aksjeforum siden jeg begynte å handle med aksjer, og på gamle solbørs (nå stocktalk) brukte jeg goa, mine initialer. Samme nicket bruker jeg på imarkedet.no. Etterhvert som HO begynte å ta av valgte jeg mitt nåværende nick. Første tanke var å velge ett dekknavn, pga ordspillet. Pirelli ble valgt fordi det i tillegg til å være ett dekknavn også representerer sikkerhet, og jeg kjører så sikkert jeg kan i aksjemarkedet.

 

Pirelli (Dekknavn)

Link to comment
Share on other sites

Vet du hva kan dette være???

 

En liten og rund rød ting som går opp og ned hele dagen (uten å nødvendigvis beveger på seg).

 

Den som finner løsning, slipper å bruke mine anbefalinger fra aksjekonkurransen i forrige uke (- 6,53%).

R/Carlos

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


  • Lage deg en bruker i dag for alle funksjoner. Helt gratis!

    Logg inn eller lag deg en bruker

×
×
  • Create New...