Jump to content

HJERNEGYM


Corvus

Recommended Posts

Jeg kikker i en av eskene, la oss si ferskenboksen. Den inneholder ikke fersken, men la oss si appelsiner. Siden boksen merket fersken og appelsiner ikke kan inneholde det etiketten sier, må boksen merket appelsiner ha fersken og appelsiner, og fersken og fersken finner vi i fersken og appelsiner.

 

Altså: Se i boks merket A. Hvis den inneholder B vil du finne A i boks merket C, og C i boks merket B.

 

Kjapt svar! 8) Hva vinner jeg?

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 335
  • Created
  • Last Reply

Du ser i den esken som er merket "appelsin og fersken". Der er det da enten fersken eller appelsin inni. Du merker da den esken rett. Apelsin og fersken ligger da under den ettikket som du ikke har rørt. Da finner du også ut hva den andre esken inneholder.

 

Litt kronglete skrevet kanskje, men det funker! (Ja, har prøvd det! :D )

Link to comment
Share on other sites

Hva kan jeg ellers si når Ståle har til og med prøvd det :wink: G R A T U L E R E R STÅLE OG VEGARD.

 

Her er en vanskligere en:

 

Fire siffer

 

Hvilket tall med fire siffer er jeg når det første siffer er en fjerdedel av det siste sifferet. Det andre sifferet er 6 ganger det første siffer og det tredje siffer er det andre siffer pluss 3.

 

R/Carlos.

Link to comment
Share on other sites

Det er helt riktig Ståle, jeg viste at oppgaven skal løses fort fordi gutta liker å jobbe med tall :wink:

OPPPS: Jeg har ikke noe imot jenter, de er flinke de også, men jeg tror at det fleste her på forum er "gutta".

 

Jeg må også si at det var noen andre også som løste oppgaven og har sendt PM til meg.

Gratulerer alle sammen

 

R/Carlos

Link to comment
Share on other sites

Har du hørt historien om de tre kannibalene og de tre misjonærene som skulle over en elv?

 

De hadde bare en kano, og den hadde bare plass til to personer. Kannibalene var sultne, derfor måtte ikke misjonærene på noe tidspunkt være i mindretall - verken på den ene eller andre siden av elven. Misjonærene var mer fredelige og kunne derfor godt være i flertall.

Etter grundig utregning kom alle seks over elven, og det uten at det var flere kannibaler enn misjonærer på samme side på noe tidspunkt, og uten at det var flere enn to personer i båten om gangen.

Det ble ne nokså innviklet padletur, og den beste måten å prøve seg frem på, er å ta frem seks fyrstikker. Brekk av hodet på tre av dem - det er misjonærene. De andre er kannibaler.

Hint : husk at noen må få kanoen tilbake over elven hver gang.

 

Riktig svar premieres med en kano tur uten kannibalene.

R/Carlos.

Link to comment
Share on other sites

Nesten som en sånn ulv-hund-kylling-gåte det, men ikke så vanskelig.

La først to kannibaler dra over, en settes i land, ta med seg en misjonær, sette ham på andre bredden, og ro for å hente over misjonær to, og deretter nr tre. Da står det tre misjonærer og en kannibal på andre bredden, og kannibalen henter siste kannibal. Så legger den lystige gruppen i vei videre inn i jungelen.....

Link to comment
Share on other sites

Bra forsøk Vegard, men feil løsning....

Nesten som en sånn ulv-hund-kylling-gåte det, men ikke så vanskelig.

La først to kannibaler dra over, en settes i land, ta med seg en misjonær, sette ham på andre bredden

 

Her har vi 2 kannibaler og 1 misjonær på den ene siden samtidig. Misjonæren blir da en lett middag.

Vi sa at kannibalene må ikke være i overtall.

Jeg er glad at jeg ikke var sammen med deg i båten vegard :wink:

R/Carlos

Link to comment
Share on other sites

Så vi regner at alle må ut av båten og i land samtidig, og deretter at kannibalen må ro over igjen? Ok. Da gjør vi det sånn: Først ror en kannibal over sine to medkannibaler. Han ror tilbake og overlater båten til to misjonærer som drar over. Så ror en kannibal og en misjonær tilbake igjen, og så tar misjonæren med seg den siste misjonæren. Da står tre misjonærer på den andre sida, og kannibalen som også står der ror tilbake og henter sine to kolleger. :idea:

Link to comment
Share on other sites

Vegard gir ikke seg så lett før løsningen er på plass.

Gratulerer Vegard.

For de som vil se løsning skrevet litt annenledes, her er det:

 

Poenget er at det noen ganger er to personer som ror båten tilbake.

 

1. En misjonær og en kannibal drar først over elven. Misjonæren ror båten tilbake.

2. To kannibaler ror over. En kannibal ror tilbake.

3. To misjonærer ror over. En misjonær og en kannibal ror båten tilbake.

4. To misjonærer ror over. En kannibal ror båten tilbake.

5. Til slutt henter den ene kannibalen de to andre kannibalene, en av gangen.

Link to comment
Share on other sites

To nøtter denne helga, hver sin smak.

Må helst ha begge svar samtidig

 

1. En liten gutt sitter på toget og holder en stor Langbein ballong i en snor. Alle vinduene er lukket, og ballongen, som er fylt med gass, svever rett opp uten å berøre taket. Når nå toget tar en kraftig venstresving, vil da ballongen helle til venstre eller til høyre, eller vil den beholde stillingen loddrett over hodet til den lille gutten? Husk begrunnelsen.

 

2. Ved å bruke tallene 1 - 9 (du kan bare bruke hvert tall en gang) kan du lage 3 rekker med 3 tall så summen av de 3 tallene blir 15 uansett hvilken rekke du prøver horisontalt eller vertikalt ( og diagonalt).

X X X

X X X

X X X

 

R/Carlos

Link to comment
Share on other sites

Nå ser det mye bedre ut Ola. Bravo, du får ikke premie fordi du har ikke svart på del 2. Det betyr at du må betale for kvelds Ølet selv. :D

 

Del 1 er i boks, men del 2 er fremdeles uløst.

 

En liten gutt sitter på toget og holder en stor Langbein ballong i en snor. Alle vinduene er lukket, og ballongen, som er fylt med gass, svever rett opp uten å berøre taket. Når nå toget tar en kraftig venstresving, vil da ballongen helle til venstre eller til høyre, eller vil den beholde stillingen loddrett over hodet til den lille gutten? Husk begrunnelsen.

R/Carlos

Link to comment
Share on other sites

Hvis det er i forhold til hodet til den lille gutten vil den beholde stillingen loddrett over. Gutten sitter jo selvfølgelig og følger med på ballongen og tipper hodet deretter...

 

Beklager Ola. :cry:

R/Carlos

Link to comment
Share on other sites

Det har ikke kommet mange svar på det siste oppgave, så jeg er litt usikker på årsaken til det. Var det oppgaven vansklig eller rett og slett kjedelig og falt ikke i smak.:wink:

Her er løsningen med en påminnelse på oppgaven først:

En liten gutt sitter på toget og holder en stor Langbein ballong i en snor. Alle vinduene er lukket, og ballongen, som er fylt med gass, svever rett opp uten å berøre taket. Når nå toget tar en kraftig venstresving, vil da ballongen helle til venstre eller til høyre, eller vil den beholde stillingen loddrett over hodet til den lille gutten? Husk begrunnelsen.

Sentrifugalkraften vil trekke passasjerene og luften i toget mot høyre. Samtidig vil den tunge luften skyve ballongen med den lettere gassen mot venstre.

 

R/Carlos

Link to comment
Share on other sites

Hvis det tar Nils 3 timer å male et gjerde, og det tar Karin 6 timer å utføre samme jobb, hvor lang tid vil det ta å male samme gjerde hvis begge to jobber sammen i deres normale arbeidstempo?:nana:

Det er ikke noe lureri i oppgaven, kun ren matematikk. Svar i løpet av helgen :clock:

GOD HELG

R/Carlos

Link to comment
Share on other sites

Det er helt riktig børshaien, og du får premien + hurtig svar premie siden du var så rask. :lol:

Premien denne gang er en vits:

 

Læreren: - Alle matematikkstykkene dine er jo riktige! Det pleier de ikke å være.

Eleven: - Det er fordi pappa er så syk at han ikke kunne hjelpe meg.

Ha en fortsatt god helg. :wink:

R/Carlos

Link to comment
Share on other sites

Tur/retur fra A til B :iroc:

Lars og Anne kjørte skiftevis på en tur/retur A til B og benyttet seg av samme veien frem og tilbake.

Lars kjørte de første 40 kilometerne og deretter kjørte Anne resten av veien.

Lars startet å kjøre på veien tilbake og Anne kjørte de siste 50 kilometerne.

Hvem av de to kjørte lengst, og hvor mange flere kilometer kjørte den personen som kjørte lengst?

 

R/Carlos

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


  • Lage deg en bruker i dag for alle funksjoner. Helt gratis!

    Logg inn eller lag deg en bruker

×
×
  • Create New...