Jump to content

HJERNEGYM


Corvus

Recommended Posts

  • Replies 335
  • Created
  • Last Reply

Helt riktig.......

Hvis guttene er 20 kilometer fra hverandre og sykler mot hverandre i lik hastighet, vil de tilbakelegge 10 kilometer hver. Siden de sykler i 10 km/t vil det ta dem en time. Det betyr at fluen flyr i en time med en hastighet på 15 km/t og vil derfor tilbakelegge 15 km. Svaret er altså 15 kilometer som macaroni og teknikeren sier.

 

G R A T U L E R E R .. :hello1: :hello1: :hello1:

Link to comment
Share on other sites

Enig med Macaroni

 

Men klarer dere å si hvor mange ganger flua rekker å fly frem og tilbake mellom guttene på denne tiden

Dette var ikke lett, nå har jeg prøvd i 25 minutter uten hell, jeg gir opp ikveld, men skal prøve senere...

R/Carlos

Link to comment
Share on other sites

Du setter tre egg på hver side, og lar de tre siste ligge igjen.

 

a> Likevekt.

Da er ett av de tre eggene man lar ligge igjen tyngst. Da er det bare å veie to av disse mot hverandre. Ved likevekt er det egget du ikke veier av disse tre tyngst. Ved utslag på vekta er selvfølgelig det tunge egget i den laveste skåla.

 

b> Utslag.

Det tunge egget er i den lave skåla. Da må man veie to av disse mot hverandre. Ved likevekt er det egget du ikke veier av disse tre tyngst. Ved utslag på vekta er selvfølgelig det tunge egget i den laveste skåla.

Link to comment
Share on other sites

Siste i dag:

 

 

Herr og fru Jensen var på vei hjem fra en handletur da Herr Jensen klagde på at varene han bar var altfor tunge.

 

Fru Jensen snudde seg mot mannen sin og sa: - Jeg skjønner ikke hva du klager for. Hvis du gir meg en pose, vil jeg ha dobbelt så mange som deg og hvis jeg gir deg en pose, vil vi ha like mange.

 

Hvor mange poser bærer de hver?

Link to comment
Share on other sites

Det er vel umulig :roll: For at begge skal ha like mange poser må det naturligvis dreie seg om et totalt antall som er et par-tall. Når de i utgangspunktet bærer forskjellig antall poser og de bare kan bytte om på en pose, vil forutsetningene i spørsmålet ikke kunne stemme.

Link to comment
Share on other sites

GRATULERER til Filosofen :king: :cheers: :thumbleft:

 

Du har vunnet en times forelesning med Grinebakken :headbang:

 

Løsning:

Han fikk ikke noen fisk den første dagen, men han fikk 3 den andre dagen, 6 på den tredje dagen, 9 på den fjerde dagen og 12 på den femte dagen.

Link to comment
Share on other sites

Dere skal få noe å gruble på på lørdagskvelden.

 

En tjenestejente på en gård får sparken.

På gården hvor de var lite skrivekyndige, gav de henne attesten ved å skrive noen tall.

På attesten står dette: "100 10 1 3 1", som gir en god beskrivelse på hvorfor gårdseieren gav henne sparken.

 

Hva står det i attesten?

Link to comment
Share on other sites

Jeg liker de litt enkle, er ikke så flink med store tall.

 

Hva med denne?

 

Tre hobbyspekulanter var på tur. Om ettermiddagen ville de ut på sjøen for å fiske og kom forby ei brygge hvor de fikk låne en liten båt av en sertifikatløs eier. Avtalen var grei, de ble enige om å betale med 10 KVI aksjer hver, noe de tre gikk med på.

 

Senere kom de tilbake med båt og gjorde opp for seg. Men med litt ettertanke syntes båteieren at det var for mye forlangt i betaling, så han sendte butleren Lund etter dem med fem aksjer som reduksjon.

 

Lund av sted og fant dem på en veikro ikke langt unna. Nå var ikke 5 aksjer akkurat delelig med 3 så han beholdt to selv og ga dem en hver tilbake.

 

Da hadde hobbyspekulantene betalt 9 aksjer hver, som blir 27, og Lund hadde beholdt 2 som blir 29 alt i alt.

 

Hvor ble det av den siste aksjen?

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


  • Lage deg en bruker i dag for alle funksjoner. Helt gratis!

    Logg inn eller lag deg en bruker

×
×
  • Create New...