Jump to content

HJERNEGYM


Corvus

Recommended Posts

  • Replies 335
  • Created
  • Last Reply

Her blir vi lurt av formuleringa i oppgaven.

 

- De betaler 10 aksjer hver, tilsammen 30.

- Båteieren gir 5 aksjer i rabatt, dermed skulle de egentlig betalt 25.

- Butleren stikker 2 aksjer i egen lomme, dermed stiger prisen til 27.

- Alle får en aksje tilbake, slik at de betaler 9 aksjer for lånet av båten.

- 3 * 9 = 27 :lol:

Link to comment
Share on other sites

HVEM BETALTE ØLET?

Denne historien er slett ikke ny, den er fra den tiden et glass øl kostet 5 øre. Men da dens gåte aldri er blitt løst, og jeg har blitt presentert for den uten og få annet enn grublerier ut av det, lar jeg den gå videre til friske hjerner som vil prøve krefter. Problemstillingen er enkel, men samtidig innviklet. Hvis noen har en naturlig forklaring/ løsning på problemet, hadde det vært fint om allmennheten fikk ta del i den.

 

Her er historien:

Seansen utspiller seg på den svensk - norske grensen, på et sted der en elv danner grenseskillet. Begge nasjoners penger er gangbare på begge sider av elven. Men naturligvis synes nordmennene at deres penger er mer verdt enn de svenske, og over i Sverige synes de like så selvfølgelig at svenske kroner er bedre enn de norske.

 

Dette gir seg utslag i at nordmennene ikke gir mer enn 95 norske øre for en svensk krone. Det er klart at svenskene gjør gjengjeld. De synes absolutt ikke at en norsk krone er verd mer enn 95 svenske øre. Og mer gir de derfor ikke for en norsk krone.

 

Og så er vi kommet til Ola.

 

Lykkelige Ola (hvorfor han er lykkelig vil dere oppdage senere) bor på den norske siden av elva. En dag ror han i båten sin over til den svenske siden. Han bringer med seg en svensk krone som han en gang fikk i julegave hos sin svenske tante.

 

Da Ola nå kom til den svenske siden, gikk han inn på den hyggelige lille baren ved elvebredden og fikk seg en øl til 5 øre. Han betalte verten med den svenske krona og skulle altså ha 95 svenske øre tilbake som vekslepenger. Men verten, som hadde mange norske kunder, satt med et større lager av norske kroner, og da de jo bare var verd 95 svenske øre, ga han Ola en norsk krone i vekslepenger.

 

Da Ola så kom tilbake til den norske siden av elva, var han fremdeles like tørst. Han fikk seg et glass av sitt hjemlands øl som kostet 5 øre, og han betalte med den norske krona. Og da bartenderen i Olas eget land ikke hadde 95 øre i vekslepenger, ga han i stedet Ola en svensk krone som allikevel bare var verd 95 norske øre.

 

Ola var merkverdig nok like tørr i halsen, rodde på nytt over elva, fikk et glass øl til i Sverige og betalte med den svenske krona han i fikk i vekslepenger i Norge, og fikk en norsk krone tilbake.

 

Så rodde han tilbake til Norge igjen og -- ja, riktig gjettet! Her bestilte han nok et glass øl, betalte med den norske krona og fikk igjen en svensk krone med en verdi tilsvarende 95 norske øre.

 

Nå lever Ola et meget lykkelig og berusende liv i stadig rutefart over elva. Bare når han en sjelden gang tenker på hvem det egentlig er som betaler alt det ølet han drikker, blir han litt tankefull. Han har aldri funnet ut av det. Kan du?

Link to comment
Share on other sites

Problemet her kommer av ubalanse i valutasystemet. I dagens samfunn med hyppige valutatransaksjoner vil ikke slikt finne sted.

 

Tenk deg at du har 100 NOK, De veksler du inn i SEK i Norge. Du får da 105,26 SEK, disse tar du med til Sverige og får 110,8 NOK for de o.s.v. Med litt sterke armer, eventuelt en særdeles lite "tørst" motor kan man da tjene gode penger på valutatransaksjoner uten risiko.

 

Men det eneste jeg har gjort nå, er å vise at du kan tjene penger på dette, i steden for øl. Hvem sitter egentlig igjen med regninga?? Hvis folk er klar over dette vil etterspørselen etter SEK i Norge bli stor, og etterspørselen etter NOK i Sverige blir også stor. Prisene vil da presses opp, og dette vil ikke bli noen langvarige situasjon.

 

Konklusjon: ingen taper penger men Norge vil med tiden gå tom for SEK, og Sverige vil gå tom for NOK, og da må i alle fall prisen stige.

 

Dette er vel egentlig ingen løsnig, bare litt "filosofering" omkring problemstillingen. Kom gjerne med utfyllende opplysninger, eventuelt rett meg hvis noe skulle være feil.

Link to comment
Share on other sites

Hei Laphroaig :lol:

 

Jeg skjønner ikke helt hva du mener :?: :roll:

 

Svaret på oppgaven er ihvertfall, at denne datoen med det klokkeslettet, kunne du skrive tiden slik:

 

12.34 5/6-78

 

Men hvorfor Laphroaig ikke likte den, har jeg ikke helt klart for meg :?: :?

Link to comment
Share on other sites

Heisan,

 

Jeg sakset datoen slik; 5. juni 1978 kl. 12:34

 

og satte den i søkerfeltet på Kvasir og svar ble det, som henviste til siden som avmerket nedenfor. (og jeg har en lås mot cookies) Så dermed kommer bare vedvarende ord og uttrykk ramlende inn som må krysses ut, faktisk hver gang musa røres. Umulig å komme videre der og da, i alle fall med denne gamle maskinen.

 

Eneste måten å komme ut var å stenge ned hele vinduet, ingen fare med det, men når slikt skjer vet man aldri hva som følger med i dragsuget av pop-upsene.

Link to comment
Share on other sites

Alt OK her også. :lol:

 

Siden jeg henviste til må akksepteres med cookies, enkelt og greit. Den inneholder forøvrig svar på det meste av morsomme spørsmål og oppgaver som kan legges ut både her og der. -- Kankskje ikke her lenger? :lol:

 

Forøvrig når vi er inne på likt og ulikt. Jeg kunne gjerne se for meg en topic hvor man kan få svar på saker og ting vedrørende PC'en, ulik software, og annen innebygd djævelskap som forsurer hverdagen for noen av oss. Eller er det bare meg som ikke henger med her heller?

Link to comment
Share on other sites

Jeg så ikke svaret til Pirelli før etter at jeg har postet min svar. :twisted: :evil:

 

Forresten, Er det flere som opplever at forumet fryktelig tregt ikveld eller er det problemer med min ADSL?

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


  • Lage deg en bruker i dag for alle funksjoner. Helt gratis!

    Logg inn eller lag deg en bruker

×
×
  • Create New...