Jump to content

Traders Pit - Episode 184 - Fredag 17.12.04


thomas

Recommended Posts

Dagens pit er herved åpnet. TOM dag på fredag uten tvil.. Fredag/Fresdag? Pollen vil vise hva folk flest mener :)

 

 

Kort oppsummering av torsdagen, fra mitt synspunkt.

 

- STL må være den største oppturen på Oslo Børs idag, opp 3,6% til 94 kroner etter enorm omsetning på 1,8 MILLIARDER! Det er nesten hele omsetningen på en dårlig dag på Oslo Børs jo. Dette grunnet melding om utbytte.

 

- WS rater forsetter å synke. Desemberlastene som skulle sette fart i markedet har ikke vist seg. FRO ser ut til å holde en sterk psykologisk motstand på 300-tallet foreløpig

 

- BDI rater stuper fremdeles. JIN nekter å bøye av for dette, og holder seg på 16-tallet. GOGL har blitt en liten målestokk som gjør det enklere å anslå JIN verdi kan man si, men de fleste skjønner vel egentlig at GOGL er overpriset. 2 bulkship, markedsverdi på ca 1 milliard? Fredriksen-effekten er helt klar, ref. førstesiden/artikkel i Finansavisen.

 

- SCI er dagens vinner, dette etter informasjon om at en bjellesau kjøpte seg inn for flere millioner i selskapet.

 

- Rigg går veldig bra. SME meldte om ny kontrakt - sågar liten - og FOE fikk det varslede bruddet opp som Handelspartner advarte om. Dette er begynnelsen på et rally opp til 90 eller 100 kroner i første omgang. Jeg anbefaler forøvrig at man følger med på GRO og BON kursen hvis man først følger FOE aksjen.

 

- Sist men ikke minst, TOM. Setter stadig nye "rekorder" og hadde et fint brudd over 35. Endte derimot på LOD - som vanlig på en dag men en avgjørelse dagen derpå. Stem i pollen på hva du tror om "avgjørelsen" imorgen. Kommer ikke som en overraskelse på de fleste om vi får overvekt på det første alternativet i avstemningen idag :)

 

Lykke til og ha en blå børsdag på fredag!

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 239
  • Created
  • Last Reply

Tro om det er mange som tenker kortsiktig og skal ta ut kursgevinst på et Tomra-vedtak i Tyskland på fredag?

 

Selv regner jeg med at større investorer kommer til å drive kursen opp pga. redusert usikkerhet etter et positivt vedtak, og skrapet kassa i dag for å få noen ekstra aksjer til under 35,- i dag.

 

Men kan det tenkes at de som skal sikre gevinst kommer i flertall? Altså salgspress?

 

Det er vel en utrolig tanke, men kan det skje?

Link to comment
Share on other sites

Det er klart det er mange som har kortsiktige planer i TOM. Det er heller ikke opplagt at så mange tyngre aktører melder seg på allerede i morgen. Derimot er det vel heller tvilsomt om salgspresset fra kortsiktige tradere oppveier kjøpspresset fra andre kortsiktige tradere. Det er 99% sikkert at man vil få en hyggelig avkastning ved å kjøpe i sluttauksjonen i morgen og selge ved børsåpning tirsdag. Mange spekulerer sikkert i at Tomra allerede har inngått intensjonsavtaler som kommer til å materialisere seg i snarlige børsmeldte ordre etter morgendagens vedtak.

 

Jeg tror TOM slutter enten på 20- eller på 40-tallet i morgen.

Link to comment
Share on other sites

Takk skal du ha pluss201! Det så lovende ut for deres vedkommende en god stund, men frykten vant åpenbart over grådigheten på slutten.

 

Når det gjelder kursmål for morgendagen, tror jeg dette avhenger sterkt av klokkeslettet avstemningsresultatet blir kjent på. Muligens er 40 kroner for optimistisk allerede i morgen. Derimot vedder jeg hva som helst med hvem som helst på at det er mulig å selge TOM for 40 seinest på tirsdag. Anyone?

Link to comment
Share on other sites

Engaboy, blir spennende å se om det kommer noen kontrakter.

 

Men husk at, TING TAR TID(det gjelder alt her i livet)! Det er sjeldent om noe går i orden til riktig tid. Så det at butikker skal være så utrolige kjappe ute at de har plassert ordrer som skal effektiviseres når loven er i boks, vel jeg tviler sterkt.

 

Vi får se...

 

Spennende.... om 24 timer er jeg tilbake i norge, blir bra!:)

Link to comment
Share on other sites

Hei kris_!

 

Poenget mitt var at mange spekulerer i at det allerede har kommet bestillinger. Hvorvidt dette er tilfelle eller ei vil jo vise seg. Uansett vil det ta noe tid før en eventuell skuffelse siger inn. Et positivt vedtak i morgen vil gi et så sterkt momentum at kursen vil gå av seg selv fram til tirsdag. Den berømmelige "tredagersregelen" gjelder like mye ved oppgang som ved nedgang.

Link to comment
Share on other sites

vel, spørs hvor mye som er innbakt i kursen. Vi begynner å gå høyt skulle det ikke komme kontrakter.

 

Jeg ser for meg å gå til Mars uten meldinger om kontrakter i Tyskland. Tipper "dødperioden" i mellomtiden vil gi pipa en annen lyd:)

 

Blir svært spennende....

Link to comment
Share on other sites

Forrige gang i Bundesrat, 15. okt. hadde pantesaken saksnummer 59. Nå er det visst sak nr 83.

 

Forrige gang hadde ingen nubbesjans til å komme billig inn på formiddagen. Kursen stakk fra start.

 

Allerede ca kl 1020 hadde dn.no en artikkel på at saken var vedtatt.

 

Når dn.no kommer med en tilsvarende sak i morgen, aner jeg ikke. Men jeg antar de har en utsendt i salen igjen?

Link to comment
Share on other sites

Pluss

 

Sist møtet i BundesRat gikk kursen 5kr og på rekordomsetning. Mye ble vel tatt ut allerede der, så er vel ikke rart om at den kanskje bare stiger en krone eller 2 i morgen, for så å falle litt neste uke? Aksjen er jo moden for en korreksjon, og godt mulig at mange venter med å posisjonere seg til 1.1.05?!

Link to comment
Share on other sites

kris.. det er tydelig at du ikke vet hva du snakker om..

 

at avtalene ikke kan få komme dager etter avgjørelsen er bull.. hvis jeg ville ha en automat, kunne jeg ringt tomra, og hadde fått 1 i morgen :wink:

 

jeg gjentar... kursen på fredag er i 40+ og innen neste uke er den 45..

 

..og dere tror vel ikke virkelig at husene/merglerne bryr seg om dere som ringer inn å spør åssen de tror det går i morgen?

Klart de sier at det ikke blir oppgang.. de vil jo kmme inn billig selv og tjene fett på sånne som dere som er så godtroende.

 

..for de av dere som klager av at det ikke kommer oppgang på fredag.. da syntes jeg synd på dere, for da er det tydelig at dere ikke har fått med dere den oppgangen tomra har hatt de 2 siste månendene.. jeg har ihvertfall fått blitt med på oppturen og deilig var det.. :lol:

Link to comment
Share on other sites

Jeg har forståelse for at det kan være endel som har blitt skuffet i Tomra tidligere og derfor venter til alt er vedtatt. Men jeg mener at grådigheten regjerer. Alt er klappet og klart til i morgen, det står i alle medier og ble bekreftet fra Bayern i dag. Kursen greide faktisk å ende ned. Jeg tror det meste ble tatt ut på forrige Bundesrat møte...

 

aQru jeg er svært glad for at du vet hva du snakker om, la oss håpe du får rett med 45kr innen jul.

Link to comment
Share on other sites

aQru til din siste kommentar, så skal du ikke se helt bort ifra at det faktisk er endel meglere og analytikere som LIKER å gi kundene ett hyggelig/godt råd, og ikke noe som er for egen vinning. Jeg ville også tro at de vet at rådene de gir den vanlige ola nordmann ikke vil påvirke tom kursen nevneverdig(kan være annerledes i aksjer som inmeta).

Link to comment
Share on other sites

Hoff

 

Jeg er ikke negativ nå;.. er det negativt å sette spørsmålstegn med at det blir så enorm opptur i morgen, med begrunnelse av at vi fikk den på forrige møte..

 

Jeg har eid aksjer i TOM siden i sommer, snitt 26 - så jeg er greit fornøyd.

 

(Jeg er forøvrig svært optimistisk med tanke på TOM fremover nå etter ett stille og dystert 2004 for firmaet. Men det er fortsatt rom for at ting kan gå annerledes enn man tror. Nok om det)

 

Selv uten Tyskland, Japan og England neste år, så vil TOM ha en PE på 16 hvis man trekker fra kontantbeholdningen(gitt at de tjener 100mill i Q'et, kan være tilfelle skulle Titech øke kraftig - noe ledelsen sa under Q3)

Link to comment
Share on other sites

Nyhetsinnslaget fra Hawaii gir ett inntrykk av hvordan de nye markedene fort kommer til å få ett skrikende behov fro RVM maskiner. ;)

 

Jeg valgte å doble beholdningen i dag, fordi jeg venter ett solid løft når den nye loven vedtas i Tyskland. Det er nå INGEN tvil om at det blir 'panteautomat' vennlig pantelov i Tyskland, usikkerheten består etter min mening i at det er en miskroskopisk sjans for utsettelse. Når mindretallet ikke får sitt syn gjennom er det ofte de tyr til treneringsmetoder, men nå har pantemotstanderne gjort det i mange år og det har ikke kommet noen slike signaler foran møtet i morgen. Snarere tvert i mot.

 

Jeg omdisponerte altså fra JIN til TOM, fremdeles har jeg sterk tro på at JIN vil passere 20,- før nyttår. Men jeg vurderte risk/reward som bedre i Tomra. AKY er det utelukket å kvitte seg med.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


  • Lage deg en bruker i dag for alle funksjoner. Helt gratis!

    Logg inn eller lag deg en bruker

×
×
  • Create New...