Jump to content

Traders Pit - Episode 184 - Fredag 17.12.04


thomas

Recommended Posts

Jeg kan være veldig, veldig, veldig enig i at det nå er på tide vi får en ny tråd. Den vi har nå er ypperlig, men har også blitt noe av en ruvende koloss av nyttig informasjon.

 

Den vi har er snart på 70 sider nå og er ganske tung å navigere i slik den ligger. F eks husker jeg ca når noe ble nevnt på dato, men å måtte klikke meg fram til side 50 for å finne det jeg leter etter, kan ta veldig lang tid. :roll:

 

Kunne kanskje vært nok med ca 1000 innlegg pr tråd? Vi har vel tatt en diskusjon på dette før, og vi ble vel enige å avvente litt.

 

Å starte en ny tråd 17. desember kan definitivt være lurt. Den som vil starte en ny tråd skal få lov for min del - jeg har fått æren en gang allerede... La oss bare vente til vedtaket er formelt på plass og svaret jeg stilte i tittelen på nåværende tråd er besvart med ja.

 

Forslag til ny tittel? "Tomra - Mot tresifret i 2005"?

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 239
  • Created
  • Last Reply

det er virkelig en enorm tro på at kontraktene skal fosse inn med en gang her.... jeg er vel den som er størst motstander av det synet her..hehe. Håper jeg blir motbevist. dette blir spennende...

Link to comment
Share on other sites

Jeg er imot at tråden skal byttes ut for hvert tusende innlegg eller så. Tråden har nå 3300 innlegg, men vil man finne noe fra en bestemt dato er det veldig greit å trykke utskriftversjon og velge antall innlegg vist om gangen = 4000. Da får du opp alle, og kan bruke Explorers søkeverktøy (ctrl + F) eller Google Toolbars utheving for å finne nøyaktig det du ønsker.

Link to comment
Share on other sites

ja, jeg må si det ser veldig lyst ut slikt situasjonen er nå.. selv om flertallet var bestemt for lenge siden, er det positivt at flere nå velger å følge strømmen.

 

 

Jeg sjekket litt på Aksjeprat tråden til TOm, og etter å ha lest innlegget fra Vegard er jeg nå 100% SIKKER på at det blir 3 siffret i 2005..

 

Vegard:

Vi snakker her om rundt 120.000 enheter i løpet av de neste tre eller fire år som etter alt og dømme vil bli tatt ut innen den ovenfor angitte tiden. Tomra har hittil, siden 1972, solgt like over 50.000 panteautomater totalt i hele verden. Nå er det snakk om at kun ett nyåpnet marked kan tilby en etterspørsel på like mange maskiner i løpet av tre år. Og vi har to slike nye markeder å fråtse i de neste tre-fire årene

 

Altså, ATH for tomra var 200.. MED tyskland.. nå har vi ikke bare tyskland, men også england og Japan, med div. andre land med noen ordre i emiratene ect..

200 med tyskland

400 med japan

600 med england

700 med resten av småordrene.. ?

 

Tror dere meg ikke? Sjekk kursen til tomra i 2007.. da er den i 500..

 

DETTE ER DET NESTE FRONTLINE!!!

Link to comment
Share on other sites

Hallo alle entusiaster!

Spennenede tider nå

 

Jeg er helt grønn i dette gamet, men jeg har lært mye på dette forumet (takket være mange av dere)

 

Vil bare si at jeg er "full av imponade" over det arbeid og engasjement som er nedlagt ifm TOM.

 

Kanskje drypper det litt på meg også.

Kan allerede høre at dama er begynt å nynne, men...

Link to comment
Share on other sites

He - he , ganske rundt tall det der med 3-sifret, alt mellom 100 og 999 .

Skal vi si vi er nærmere 100 kanksje ?

ja, jeg må si det ser veldig lyst ut slikt situasjonen er nå.. selv om flertallet var bestemt for lenge siden, er det positivt at flere nå velger å følge strømmen.

 

 

Jeg sjekket litt på Aksjeprat tråden til TOm, og etter å ha lest innlegget fra Vegard er jeg nå 100% SIKKER på at det blir 3 siffret i 2005..

 

Vegard:

Vi snakker her om rundt 120.000 enheter i løpet av de neste tre eller fire år som etter alt og dømme vil bli tatt ut innen den ovenfor angitte tiden. Tomra har hittil, siden 1972, solgt like over 50.000 panteautomater totalt i hele verden. Nå er det snakk om at kun ett nyåpnet marked kan tilby en etterspørsel på like mange maskiner i løpet av tre år. Og vi har to slike nye markeder å fråtse i de neste tre-fire årene

 

Altså, ATH for tomra var 200.. MED tyskland.. nå har vi ikke bare tyskland, men også england og Japan, med div. andre land med noen ordre i emiratene ect..

200 med tyskland

400 med japan

600 med england

700 med resten av småordrene.. ?

 

Tror dere meg ikke? Sjekk kursen til tomra i 2007.. da er den i 500..

 

DETTE ER DET NESTE FRONTLINE!!!

:roll:
Link to comment
Share on other sites

Fremtiden ser unektelig lys ut, men jeg er litt på nett med _kris, selv om jeg ikke liker måten det kommuniseres på av og til...

 

Selv om jeg TROR at Tomra kommer til å løfte seg kraftig i løpet av neste uke blir jeg ikke forundret om aksjen faller heller.

Link to comment
Share on other sites

aQru - kall det gjerne personangrep, men det der er langt over terskelen "useriøst"...

 

For det første ingen garanti for tallene til Vegar.

 

For det andre da TOM var i 200 så var det ett helt annet børsklima.

 

 

La meg henvise til First som mener markedet i Tyskland er på 50 000 automater, og at Tomra over 3 år vil få 35 000 av disse.

 

ASC mener at markedet i England i nærmeste fremtid(med avtalen til Tesco) har en verdi på 200mill. ASC nevner også at markedet i Japan er på ca 25 000 automater.

 

aQru... Uansett, get a grip på de kursmålene. Du kan heller høyne underveis

Link to comment
Share on other sites

Jeg er imot at tråden skal byttes ut for hvert tusende innlegg eller så. Tråden har nå 3300 innlegg, men vil man finne noe fra en bestemt dato er det veldig greit å trykke utskriftversjon og velge antall innlegg vist om gangen = 4000. Da får du opp alle, og kan bruke Explorers søkeverktøy (ctrl + F) eller Google Toolbars utheving for å finne nøyaktig det du ønsker.

 

Forrige gang jeg prøvde det der, trodde jeg at maskinen min skulle dø. :eek: Den knelte i alle fall ganske kraftig. :eek:

 

Vel, det er ikke opp til meg å bestemmme dette uansett. Vi har så langt et forslag, en stemme for og en stemme mot.

Link to comment
Share on other sites

I skrivende stund er det 46 minutter til 17. desember ;-) En stor dag, som alle Tomra-aksjonærer gleder seg til.

 

Jeg bare lurer på eine tinge.. Får vi svaret før stengetid i morgen?

 

edit: PS! Jeg stemmer for ny tråd etter pantevedtaket. Kanskje ha den klar til over helgen?

Link to comment
Share on other sites

Hvor stor en tråd skal bli før man starter en ny, eller om man skal starte en ny i det hele tatt er egentlig en ganske viktig diskusjon. Siden vi her på aksjeforumet har gjort det slik at vi har èn tråd til hvert selskap vil noen av trådene bli VELDIG store etterhvert som tiden går. (flere år..)

 

Dette er egentlig en diskusjon som burde vært tatt på "Forslag til endringer". Hvis noen har lyst er det bare å starte opp en der. :D

Link to comment
Share on other sites

Forøvrig så ser jeg at Pitten blir mer og mer brukt. Dette er bra.

 

Vi må helt tilbake til 17. november for å finne en episode på hverdagen med under 1.000 visninger. Denne uken ligger nesten alle over 2.000, tirsdagens endte på hele 3501 visninger.

Link to comment
Share on other sites

Kris_, jeg må nesten meddele deg at den allmektige alltid riktige megler First har feil. :eek:

 

Potensialet i Japan er på 25.000 sentre hver à 2 automater. Og Tomra har tidligere ikke akkurat vært de som overdriver.

 

Regjeringen i Tyskland anslår behovet for automater til 120.000. Andre sier 80.000, 60.000 eller 50.000. Det laveste anslaget jeg har sett er Tomras eget på 40.000. Jeg tror Tomra vil ta mer enn 80% av installasjonene i den perioden etterspørselen langt overgår tilbudet (to eller tre år). Dette er på grunnlag av utregninger og estimater på konkurrentenes produksjonskapasitet. Dersom Tomra kun får 35.000 må noen andre få 15.000. Det ser ikke ut til at First har tenkt særlig over hvem som skal fylle disse ordrene på 15.000 automater ettersom de to aller størse konkurrentene, Wincor og Bevesys kun produserer 500 automater årlig idag. Like mange som Tomra produserer månedlig.

 

Regn litt på det, så ser du hva jeg prater om.

Link to comment
Share on other sites

Jeg ser her på forumet at enkelte "hausser" TOMRA vedlig mye og snakker om tre-sifret beløp på opptil 700 kr per aksje. Dette er begrunnet utfra et antall nye markeder og et antall solgte enheter.

 

Etter mange år i "krigen", ja det er en krig der ute for å skaffe markedsandeler og vinne kontrakter, har jeg lært meg at alt går ikke inn. Det er konkurrenter, hendelser som ingen rår over, nye vanskeligheter etc etc.

 

Å snakke om at TOMRA vil gå opp til disse verdiene er bare meningløst VÅS og drømmerier. Det går ingen stiger rakt opp i himmelen, heller ikke for TOMRA.

 

La oss heller ta et skritt av gangen og la oss sette realistiske mål. Hva er det? Kanskje en dobling i 2005 fra dagens 35 til 70 om Tyskland og England går inn. Alt utover det bør være en bonus som vi ikke bør tar for gitt.

Link to comment
Share on other sites

Vegard..

 

Vel, du snakker om det "optimale". Jeg lever mer i den verdenen at sjeldent at noe går knikefritt, det meste tar lenger tid, og det kommer alltid noe uforutsett..

 

Det var forøvrig ASC som nevnte Japan på 25 000 automater.

 

Det kan godt være First og ASC osv tar feil, men du må huske at disse husene ofte har mye tettere dialog med firmaene enn vi på dette forumet har.

 

Men ja, jeg håper du har rett... For ikke snakke om aQru, har han rett er jeg frelst!

Link to comment
Share on other sites

kris

 

Det er nok flere som tenker det samme her.

 

Tror også det er viktig for forumets anseelse at vi holder oss på jorda og ikke går oss bort i drømmerier.

 

Det kan fort bli til at Aksjeforumet = Drømmeforumet for mange, og det vil vi vel ikke.

Link to comment
Share on other sites

Ikke sett mine beregninger av solgte enheter, som baserer seg på sannsynlige estimater, med et prismål på 700 kroner.

 

Forøvrig kris:

 

Vel, du snakker om det "optimale". Jeg lever mer i den verdenen at sjeldent at noe går knikefritt, det meste tar lenger tid, og det kommer alltid noe uforutsett..

 

Nettopp dette er det jeg mener når jeg nevner at 50.000 er Tomras estimat. De ville aldri gått ut med et estimat dersom det ikke var grunnlag for disse. Vi vet ledelsen er forsiktige, men nå går vi altså utifra Tomras tall. Disse er jeg sikker på at ikke er overdrevne eller basert på et "best-case scenario".

 

Tallene fra Tyskland gir en indikasjon på hvordan Tomra nøkternt anslår markeder. Noen gir anslag helt opptil tre ganger så store som Tomras, og First opererer med markeder 25% større enn hva Tomra har anslått (mener å huske Tomra sa 40.000 en gang).

 

Jeg tok ikke med England i beregningen fordi jeg ville bruke mest mulig sikre tall for å kunne vise at potensialet er på plass. Dersom du har noen andre grunner enn generell pessimisme til at Japan og Tyskland skal gi færre salg enn forventet, så kom gjerne med dem. Punktum for i kveld.

Link to comment
Share on other sites

Etter hva jeg har fått med meg angående avstemming om ny pantelov i Tyskland i morgen, tror jeg det blir en positiv beslutning for TOMRA, men....

 

Saken står som punkt 80 av 83 på en fredag. Hva om de avslutter på fredagen og utsetter sak 80..83 til neste møtedato for Bundesrat?

 

Da kan vi alle få kjøpt TOM til en mye lavere kurs på mandag-tirsdag neste uke.

 

Dette innlegget ble skrevet for å holde spenningen oppe da ingen ting er sikkert her i verden.

(Muligens også fordi jeg er tungt inne og har brent meg stygt før)

 

Jeg har også lagd meg noen regler vedrørende trading og en er at man aldri skal sitte inne over en resultatpresentasjon eller andre viktige beslutninger

 

Denne reglen har kommet etter endel stygge smeller.

Kanskje jeg burde følge den NÅ og dra meg ut i morgen og hoppe inn igjen etterpå.

 

Jeg er veldig usikker!

 

Lykke til i morgen!

Link to comment
Share on other sites

Mhm... Tipper vi kan innta lunch samtidig med at vi har en avklaring.

 

Litt tullete argumenter det der med å avslutte møter fordi tiden ikke strekker til. Bundestagsmøtet gikk kraftig over tiden, men var det aktuelt å utsette behandlingen? Nope.

 

Men noe må man vel finne på...

Link to comment
Share on other sites

Vegard

 

Vi er forsovet enige, og jeg er ikke såå pessimistisk, men greit å være realistisk. Jeg har sittet i markedsledere før hvor håpet var stort, men utfallet ble ikke den bomben som man en gang trodde.

 

QFree er også markedsleder i sitt segment by far. At alt slår til, vel det skjer sjeldent.

 

Men jeg er enig i at det meste virker fryd og gammen nå så lenge Tyskland hamres inn i morgen. Grunnen til at jeg er skeptisk, er for å bruke Thoresens ord "det er for godt til å være sant".

 

Skulle Japan, England og Tyskland alt komme samtidig og vi starter med kontrakter fra Tyskland allerede i Desember så ser vi nok tresifret en gang i 2005, og doblingen fra dagens nivå vil nok komme fort.

 

Et eksempel er emiratene, det hele startet i 2002, nå 3 år senere kommer de første automatene på plass. Ikke at jeg tror det vil skje ang Tyskland, men ang Japan og England er det ingen garanti for enda. Thoresen har lovet en avklaring innen Q1.

 

Lykke til i morgen...

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


  • Lage deg en bruker i dag for alle funksjoner. Helt gratis!

    Logg inn eller lag deg en bruker

×
×
  • Create New...