Jump to content

Traders Pit - Episode 184 - Fredag 17.12.04


thomas

Recommended Posts

  • Replies 239
  • Created
  • Last Reply

Bundestagsmøtet var i tillegg underholdende!

Trittin var jo rimelig "klar tale"... :-)

Tror denne saken "vår" er såpass viktig at den ikke utsettes pga. manglende tid.

Bundesrat holder på til de er ferdige.

Blir en spennende dag i morgen!

Er jo nesten helt utrolig at vi endelig er kommet dit..... veien har vært lang for mange aksjonærer og ikke minst TOM.

Dette er begynnelsen på en ny tidsepoke!

:lol: :lol: :lol:

Lykke til alle sammen :!:

 

Hilsen

Northern lights

Link to comment
Share on other sites

Stormen har lagt seg litt her i nord og akkurat kommet hjemmom etter en liten bespisning med tilhørende drikke på byen leser jeg kveldes pit. - Intgeressant.

 

mvr. ... sier vel det flere av oss ikke skrivende TOMaksjonærer tror:

Å snakke om at TOMRA vil gå opp til disse verdiene er bare meningløst VÅS og drømmerier. Det går ingen stiger rakt opp i himmelen, heller ikke for TOMRA.

 

La oss heller ta et skritt av gangen og la oss sette realistiske mål. Hva er det? Kanskje en dobling i 2005 fra dagens 35 til 70 om Tyskland og England går inn. Alt utover det bør være en bonus som vi ikke bør tar for gitt.

 

Så enig, så enig. -

 

kris_ har minnet om det samme i atskillige innleg, og blitt regelrett hundset for det. - Nei, greit å lage en analyse på faktiske forhold, men å hausse opp kurser som verdsetter TOM til vesentlige prosenter av BNP ønsker jeg begrunnet. - Og den begrunnelsen bør være meget god med Tomras 1000 ansatte kontra AKVER (bare) med sine 21 000 ansatte og børsverdi 8,4 milliarder. ( Og i tillegg en ordreserve på rundt 40 tusen millioner kroner for kommende år) - Regn så ut hvor mange automater 20 gangers dagens Tomra kan produser og få solgt og sammenlign.

 

Klart AKVER er underpriset, burde ha vært i vel 900 kr dersom disse selskapene skulle sammenlignes, begge er jo industri.

 

Hva styrer TOM kursen, jo børsen og markedet, enkelt og greit. Kommer det dårlige nyheter, Tyskland f.eks (betyr ingenting egentlig for dagens ansatte og produksjon/salg) . Men forventnigner, en dårlig nyhet og kursen faller dramatisk mellom 10 og 30%, en god nyhet og den vokser sakte opp med ose, dersom USA var i pluss fra kvelden førut. Det er kun åpningskursen fra dag til dag som hever TOM, ikke sluttkursen. Intradag faller den som regel gjevnt av.

 

Å tippe kursmål på denne er enkelt, antydninger av noe negativt,...rett til bunns, allerede med negativ åpningskurs,..

 

Eller tar jeg feil, følger ikke så nøye med akkurat TOM, tilhører sammen med mange andre her hos småaksjonærene med færre enn 25K aksjer.

Link to comment
Share on other sites

Ikke sett mine beregninger av solgte enheter, som baserer seg på sannsynlige estimater, med et prismål på 700 kroner.

 

Det kom litt feil ut det jeg skrev her ser jeg. Jeg mente "sett ikke mitt estimat i sammenheng med et så vanvittig kursmål.

 

Jeg anser sannsynligheten for at Tomra når 80 kroner i 2005 som svært høy. Mye av oppgangen vil komme idet de første ordrene kommer og meglerhusene oppgraderer sine estimater (noe de kommer til å måtte gjøre).

 

Mange tar også sikte på tresifret kurs, og jeg har også god tro på at dette kan gå. Potensialet for vekst er tilstede med et totalmarked på mer enn 100.000 automater de neste 3-4 årene. Jeg vil tro 2006 vil være et år Tomra produserer for fullt, og de bør da kunne selge omtrent 36.000 automater.

 

Medregnet materials handling i USA og Brasil og salg av TRC kan omsetningen i 2006 komme opp i 8 mrd. kroner :!: Det er dette Tomra etterhvert bør prises etter i 2005.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har også lagd meg noen regler vedrørende trading og en er at man aldri skal sitte inne over en resultatpresentasjon eller andre viktige beslutninger

 

Denne reglen har kommet etter endel stygge smeller.

Kanskje jeg burde følge den NÅ og dra meg ut i morgen og hoppe inn igjen etterpå.

 

Det kan ofte være mer fordelaktig å sikre seg med opsjoner istedenfor å selge seg helt ut. På den måten får du med deg oppturen minus opsjonspremien du taper. Den som var nervøs 14. oktober og sikret med puts fikk med seg en oppgang fra 24 til 27 ved åpning, som langt overgikk det man måtte betale for slike puts på den tiden.

Link to comment
Share on other sites

Jeg ser at det også ved denne gangs behandling i Bundesrat er en del her på forumet som er nervøs for om politkerne kommer gjennom sakslista.

 

DET KAN DERE VÆRE 200% SIKRE PÅ!!!

 

Dessuten er Dosenpfand blinket ut til å være blant de 4-5 viktigste sakene under dagens behandling - dette er opplyst via hjemmesidene til Bundesrat. I praksis betyr dette at Bundesrat har satt av ekstra mye tid til nettopp disse toppsakene slik at disse sakene kan debatteres fra talerstolen (og ikke bare klubbes igjennom uten diskusjon). For de fleste mindre saker foregår det knappest noen form for diskusjon - der voteres det bare mer eller mindre fortløpende.

 

At det blir satt av tid til debatt vil selvfølgelig ikke påpvirke utfallet. Det er gitt på forhånd. Eller tror dere kanskje at delstat X etter å ha hørt delstat Y argumentere for et spesielt syn vil si: "Aha, det har vi ikke tenkt på, kanskje vi skulle stemme annerledes enn det vi opprinnelig hadde tenkt?" Her handler det om å få markert sine standpunkter.

 

Jeg er sikker på at det endelige vedtaket er gjort lenge før børsen stenger i dag! Vi fikk demonstrert sist gang (15.oktober) at det faktisk går kjapt for seg når sakene behandles! Og også 15.oktober ble det viet mye plass til debatt om Dosenpfand i Bundesrat - det er bare å lese det stenografiske referatet fra den gang for å få dette dokumentert.

Link to comment
Share on other sites

Da er vi gang i Bundesrat!

 

Første tale begynner slik:

 

17. Dezember 2004, Redebeginn

 

Anrede,

 

mit dem "Auschwitz-Erlass" vom 16. Dezember 1942 und den daraufhin einsetzenden Deportationen leitete der Reichsführer SS und Leiter des Reichssicherheitshauptamtes Heinrich Himmler den Versuch der endgültigen und vollständigen Vernichtung der deutschen und europäischen Sinti und Roma ein. Schon in den ersten Monaten nach der Ankunft im Lager starben mehr als 10.000 Menschen an Hunger, Erschöpfung, Krankheiten und den Schikanen der SS-Leute. Vor allem an Frauen wurden in Auschwitz und den anderen Konzentrationslagern medizinische Experimente und Zwangssterilisierungen vorgenommen, die in den folgenden Jahren ebenfalls Tausende von Todesopfern forderten.

 

Med andre ord minnes man ofrene i Auschwitz. Til ettertanke.

Link to comment
Share on other sites

.

 

PÅMINNELSE: -

 

PÅMELDING TIL TUR

 

Aksjeforumet arrangerer i helgen tur til Bayern. Formålet med turen er å pante tom-flasker i tysk butikk i delstaten Bayern.

 

Festmiddag avholdes lørdag kveld. På menyen står PANTer-kjøtt. (dette er en fredet dyreart, men vi har fått dispensasjon av Trittin).

 

Turens høydepunkt er lørdag kl. 13.00. Da skal tomgods pantes pantes hos LIDL og ALDI. Siden disse butikkene enda ikke har automater, foregår derfor pantingen manuelt. Men vi regner med å ha en liknende tur våren 2005, og da skal pantingen skje i automatiserte former i Tomra-automat.

 

Alle "panto-file" kan delta. Åpenbart berusede og feststemte personer bortvises ikke, men premieres.

 

De som ønsker å delta på turen, kan sende en PM til reiseleder "pluss201".

 

Velkommen.

 

 

 

NB: KUN 3 plasser igjen (av 898)

Link to comment
Share on other sites

GOD morgen dere.

 

Tekniker`n

 

Det var et interessant tiltak, men mangler dato for avreisen. :? Synes det er litt diskriminering her jeg. :evil: :evil: :evil: De som ikke har aksjer i TOM, får de ikke være med da? :eek:

 

Jeg har et navn som klinger mest. :lol:

 

Hoff@, sponser du denne turen også? :roll:

Link to comment
Share on other sites

GOGL er for utrolig til å være sant. Markedet har tatt imot den med åpner armer. Tradere har tjent flest med penger på den aksjen disse 2 dagene. Jeg har ikke tjent et øre. :cry:

 

Aksjen er fremdeles for dyr for meg. 8)

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


  • Lage deg en bruker i dag for alle funksjoner. Helt gratis!

    Logg inn eller lag deg en bruker

×
×
  • Create New...