Jump to content

Nyttårsfeiring


Carlos

Recommended Posts

Katastrofen i Asia har påvirket oss alle, TV og avis bildene er meget sterke og historiene som kommer derfra berører oss innerst i sjelen.

 

Det har kommet utfordringer for å kutte ut nyttårsfyrverkeriet fordi den kommer så kort tid etter katastrofen i Asia. Jeg finner meg enig i forslaget og utfordrer alle andre på forumet til å vise respekt og medfølelser til de som er rammet ved å sende de pengene som ville ha brukt på raketter til en av hjelpeorganisasjonene.

 

Vi kan gjerne feire med god mat og drikke men uten å sende nyttårsraketter. Isedet sender vi en signal til våre barn og naboer at vi bryr oss om andre.

Link to comment
Share on other sites

Sakser et innlegg fra HO (med forbehold for mulig feil)

Innlegg av: Trollmannen  (28.12.04 18:12), lest 233 ganger  

Ticker: KRISE  

Endret 28.12.04 18:21  

 

FLOMOFRENE TRENGER DIN HJELP !!  

 

Ofrene trenger vår hjelp NÅ!!

 

Kopierer inn fra dividenten på stocktalk;

 

Dersom du ønsker å støtte Norges Røde Kors sin innsamling til ofrene i flodbølgen i Sørøst-Asia gjør det ved å bruke givertelefonen (820 43000), eller ved å bruke konto 10 (nett-/telegiro 8200.06.08331).  

 

Vil du støtte Norsk Folkehjelps arbeid på Sri Lanka benytter du kontonummer 9001.05.00000.  

 

Dersom du ønsker å hjelpe kan du benytte Kirkens Nødhjelps givertelefon (820 43033), eller konto 100 (tele/nett konto 1602.40.26535).  

 

Folk som vil støtte Redd Barnas arbeid kan gjøre det på konto 8200 01 03000.  

 

Utviklingsfondet i Norge har kontonummer 1254 20 17412 eller gi 100 kroner ved å ringe 820 43 002 og taste 1 for å bekrefte.  

 

Tamilsk rehabiliteringsorganisasjonhar kontonummer 7054 63 46593.

 

Ikke glem Flyktningerådet!

 

sjekk ut website www.nrc.no

 

Givertelefon: 820 43 777 (100 kr)

Kontonummer: 8200 01 74625

 

Hadde vært fint om vi fikk en kjemperespons på dette. Hva sier dere?

Dere burde ha MEGET god råd?

Link to comment
Share on other sites

Jeg har sittet og sett på nyhetene i kveld, og det er en ufattelig tragisk naturkatastrofe som har funnet sted. Dette er verre omfang enn Vietnam krigen, og Vietnam krigen vet jeg ganske mye om. Jeg ble ganske irritert over hvor mye fokus media setter på turistene, men svært lite fokus på lokal befolkningene. Det var mer fokusert på krisepsykiatri til turistene som har vært så heldig å komme ”helskinnet fra det” enn vann, mat, klær og medisinsk hjelp til de hardt rammete lokal befolkningene.

 

Jeg tror ikke det er så mange som egentlig skjønner hva denne katastrofen innebærer av langsiktige skadevirkninger for lokalbefolkninger før de selv har vært opp i det.

 

Jeg har selvfølgelig medfølelse for de turistene som har blitt skadet eller har mistet sine nærmeste, men jeg mener allikevel at det er viktig å holde fokus på lokal befolkningene som virkelig trenger hjelp i lang tid fremover.

 

Her er det snakk om flere landsbyer og lokalsamfunn som er nesten utslettet, eller ”vasket vekk”.

Link to comment
Share on other sites

Pantera, slik er det bare. Nyhetene skal selge, og det har blitt vanvittig mye værre de siste ti åra. Ingen fokus på store tragedier i Afrika ol. lenger, folk skal kunne 'nyte' nyhetssendingene uten å få Grandiosaen i halsen.

 

Det er bare å innse at dersom 70% av nyhetene på TV2 ble benyttet til å dekke humanitære katastrofer rundt omkring i verden som ikke direkte berører den vestlige verden. Ja da hadde neppe mange sett TV2 nyhetene.

 

Vi får fokusere på det positive, siden det var såpass mange turister har dette fått en enorm mediedekning over hele verden. Og de pengene som gis vil gi tiltak for alle som er rammet.

Link to comment
Share on other sites

Synes det er riktig at nasjonalt TV først og fremst fokuserer på våre egne som er savnet,det er mange hundre Nordmenn/Kvinner og Barn som er savnet!!!!!!!!!!!!

 

Denne tragedien er ikke over i løpet av neste uke liksom,hjelpen til lokale befolkninger er allerede i høyeste grad i Fokus også,vi får bare håpe at hjelpen når fort frem overalt der det trenges.

 

Skrev egentlig mye mer her men tar det bort,mine ord blir bare fattige

 

:-(

Link to comment
Share on other sites

Vel Pirelli.

 

Du har så rett, så rett at nyhetene skal selge og være litt ”tabloid”. Det jeg tenker på er, når TV2 bruker 10 minutter av sendetiden til en norsk mor som har en datter på ferie i Thailand, så er dette en uinteressant og total ubalansert dekning av en så stor katastrofe.

 

Det som vi trenger å få vite er omfanget av katastrofen og hvordan verdensamfunnet klarer å mobilisere hjelp til katastrofe området.

 

Et annet spørsmål, er om det er rett prioritering av penger å sende et team med psykologer til katastrofe området i stedet for vann, mat, medisiner og mer primær nødhjelp ?

 

Vi får håpe at media fokus bidrar til mer hjelp til katastrofe områdene.

Link to comment
Share on other sites

Mølleren.

 

At det er riktig at nasjonalt TV først og fremst skal fokusere på våre egne som er savnet, er for meg ufattelig egoistisk tenkt.

 

Det er greit nok for meg at media skal kunne dekke hvordan norske turister er rammet av katastrofen, men det må da for pokker’n stå i forhold til omfanget til katastrofen. Du snakker om nordmenn/kvinner og barn som er savnet, og selvfølgelig er det mange tragedier blant de. Men tenk på alle de av lokalebefolkningene som allerede vet hvor mange kvinner, menn og barn de har mistet, og de er vitne til at hele samfunnet deres raser sammen. De norske turistene som har overlevd, kommer tilbake til et samfunn som fungerer og de har et håp om en fremtid med mat, klær, tak over hodet og psykiatrisk hjelp.

Link to comment
Share on other sites

Pantera:

 

Det er vel flere måter å se dette på. Grunnen til at denne katastrofen får såpass bred mediedekning er at relativt mange mennesker omkommer samtidig og på en spektakulær måte. Derimot dør det årlig langt flere mennesker i den tredje verden av mer "trivielle" årsaker (sult, vannmangel, malaria, AIDS osv.). Disse får, som Pirelli allerede har påpekt, lite eller ingen mediedekning. Sånn sett har ofrene i den herværende katastrofen fått uforholdsmessig mye oppmerksomhet. Svært mange mennesker dør daglig i den tredje verden uten at det blir gjort noe stort nummer av det i Norge. Slik er det - og slik må det være. Man ville blitt gal av å hele tida tenke på at det er noen som har det verre enn oss.

 

Når det gjelder fokuset på norske turister, så er vel det såpass stort fordi det sitter pårørende i Norge som lurer på hvordan det går med sine. Jeg vil tro at disse sitter naglet foran TV'en. Det er norske mediers forbannede plikt å holde nordmenn mest mulig oppdatert på situasjonen til deres pårørende. Denne prioriteringen er således ikke tuftet på en forestilling om at nordmenn er mer verdt enn asiater. Det er f.eks. lite fokus på alle feite tyske sexturister som strøyk med i denne syndefloden.

 

Personlig kjenner jeg ingen som har blitt rammet, og er dermed nøytral i forhold til om ofrene er norske eller utenlandske. Sant å si er jeg altfor kynisk til at slike humanitære katastrofer engasjerer meg i særlig grad. (Jeg er ihvertfall ærlig nok til å innrømme det.) Life sucks, and then you die!

Link to comment
Share on other sites

Liten digresjon: Ang. Vietnamkrigen; skal ikke påstå jeg vet mer om denne enn noen, men det er et faktum at det døde rundt 2 MILLIONER asiater av forskjellig nasjonalitet og rundt 50.000 amerikanere. Ettervirkningene av denne krigen kan man fremdeles se i samfunnet der nede, noe jeg ikke tror (håper) vil være tilfellet med denne katastrofen om 30 år.

Link to comment
Share on other sites

Pantera

 

Dette er et enormt geografisk område hvor det råder kaos,pressedekningen kommer først og fremst fra de områdene der det"tilfeldigvis"var pressefolk når katastrofen inntraff

Det vil nok ta mange uker før vi får vite om det totale omfanget av denne tragedien

 

Pressefolk og hjelpemannskaper har ikke vinger,i denne situasjonen er det umulig at alle får oppmerksomhet og hjelp på en gang,dette kommer til å ta tid,desverre.

 

Som en annen sier her,naslonalt TV har sin plikt i å dekke "sine egne"som katastrofen også har rammet hardt.

 

Faren for sykdom/epedemier blir større og større for hver time som går,1 pri må være å få turister og andre som ikke har noe der å gjøre,få de hjem til sine respektive land,de gjør bare enda mer skade ved å bli værende og dermed belaste de rammede lokalbefolkninger som sårt trenger sine krefter/resurser selv.

 

I dette kaoset som råder i dette enorme geogr.område er det umulig å gjøre alle til lags på en gang,ting tar tid!!

 

Om du mener jeg er egoistisk,så kan jeg leve med det!

 

:-(

Link to comment
Share on other sites

Det er greit at pressene ikke kan være over alt, men de kan spare oss for ” Tabloide” innslag, som er mindre viktige i denne store sammenhengen.

 

Poenget mitt er at media sin dekning bør være mer balansert. Nasjonalt TV har begrensete plikter, og stort sett så dekker de det de vil dekke, og det som selges best.

 

Det kan diskuteres om 1. pri må være å få hjem turister som relativt sett er i god behold eller nødhjelp til lokal befolkningen som er hardest rammet og som ikke vet hva morgen dagen bringer.

Link to comment
Share on other sites

Jeg pleier ikke å bruke penger på fyrverkeri, synes det bare er stress og unødige kostnader. Farlig er det og. Mye gøyere å se på andre skyter opp sine likvider i luften, men jeg skyter de inn i xxx aksjer.

 

Mine kondolanser går til de som ble rammet av naturkatastrofen i Asia. Har selv en farfar i Thailand (Bangkok), men han sov da dette jordskjelvet rammet og merket ikke noe.

Link to comment
Share on other sites

Hva skal man si??

For det første så skjønner jeg ikke at denne tråden er nesten uten kommentarer.

Hundrevis av Landsmenn/Kvinner og BARN er savnet,millioner av mennesker er berørt av en tragedie som savner sammenligning i verdens historie.

Så uendelig mange borte på så kort tid!!

 

Jeg kjenner ingen som er rammet av tragedien personlig,men har en kamerat som klarte seg og har det bra i Thailand,det er jeg glad for,men jeg har felt noen tårer for alle de jeg ikke kjenner som er berørt på forskjellige måter:

 

Jeg oppfordrer flere til å skrive om sine tanker om denne katastrofen,det er en stor verdi i det at ALLE bryr seg.

 

Synes jeg!!!

Link to comment
Share on other sites

Dødstallene bare stiger og stiger, dette kommer til å bli den største sivile naturkatastrofen noengang!

Og når vi hører om det mennesklige tragediene vokser julesylta i munnen.

Det eneste jeg kan gjøre er å hjelpe til økonomisk.

En annen ting som er tragisk er alle syke innleggene på forumene rundt forbi, jeg vil klippe inn ett her for å vise avsky. Fy sier jeg bare.

 

Innlegg av: Gjest  (28.12.04 22:53), lest 846 ganger

Blom-ikke for å profitere på en krise,men saken er :

Kartene må fornyes i Indonesia etter jordskjelvet med den tilhørende undervannsbølgen.

 

Det betyr arbeid for 100 millioner dollar sannsynligvis det for Blom.

 

Det betyr gamle kurser det for Blom.

 

Det betyr mer enn gamle kurser da andre storkontrakter er på plass allerede

 

det betyr kurser over NOK 125,- pr. Blom-aksje på sikt det - det er det som kommer - ikke sleg Blommene dine - de skal 20 x dagens kurser for deg - lykke til.

Link to comment
Share on other sites

Lys-strengen ble stengt, så jeg legger inn mitt bidrag her :

 

Det "knyter seg" skikkelig i magen min når jeg ser de mest dramatiske videoopptakene fra området, når vannet virkelig skaper skrekk blant de som opplever katastrofen på så nært hold som mulig.

 

Ingen var forberedt, de færreste skjønte der og da hva som skjedde - og heller ikke hvorfor det skjedde !

I enkelte områder var det så ille at alle som befant seg utendørs da vannet kom var fullstendig sjanseløse!

På disse stedene var det slik at et hvert familiemedlem som tilfeldigvis befant seg utendørs - bare forsvant.

 

Det vi NÅ har fått beskrevet via media - det HAR skjedd !

Forferdelige skjebner der familier blir revet fra hverandre.

Nordmenn, skandinavere, europeere, afrikanere og ikke minst lokalbefolkning - ingen er uberørt !

Lokale øyer og byer er "vasket bort". 10.000 her og 40.000 der - og i det store bildet er dette kun i lokalsamfunn !

Er det virkelig mulig for de som overlevde og som fortsatt skal bo på disse stedene å tenke seg et liv etter dette ?

 

Personlig tenker jeg med gru på hva som skjer videre med disse menneskene de nærmeste dagene og ukene.

For de verst rammede betyr dette: Ikke mat, ikke rent vann, ikke hus, ingen materielle verdier, ingen framtid, ingen rundt seg. Nei, ikke noe i det hele tatt, bortsett fra endeløs lengsel, fortvilelse og sorg - og ikke minst de sykdommene som etter bare MÅ komme - og som vil skape ytterligere lidelser blant de som overlevde bølgen !

 

Det snakkes om store tall allerede i dag.

Jeg frykter at dagens tall vil være relativt små den dagen vi setter den endelige sluttstreken for denne globale tragedien !

 

Selv kommer jeg til å følge oppfordringen om å gi i stedet for å sende fyrverkeri i år. Det kommer likevel til å bli noen lange stjernefyrstikker for meg og mine nærmeste - slik at vi kan få lang tid på å tenke gjennom all den elendigheten som vi når har sett – og som vi kommer til å få se i begynnelsen av 2005 !

 

candle.gif

 

Jeg føler oppriktig med alle de som nå er berørt av denne katastrofen - her hjemme - og alle andre steder i verden !

Link to comment
Share on other sites

Jeg må bare si det slik: Hammers, du leste mine tanker, og du uttrykket det som foregår i hodet mitt.

 

Når det er sagt, vil jeg nevene at det fleste dødsfallene i indonesia skyldtes jodrskjelvet, mange dødde i det husene falt sammen av jordskjelvet, og de som klarte å rømme utendørs ble møtt av bølgene....tragisk.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

  • Lage deg en bruker i dag for alle funksjoner. Helt gratis!

    Logg inn eller lag deg en bruker

×
×
  • Create New...