Jump to content

Traders pit - Episode 195 - 30.12.2004 - Godt nytt år! ;)


Pirelli

Recommended Posts

Siste handledag i morgen, det avslutter et bra år for meg. Min portefølje har lagt på seg såvidt over 40% i 2004, mye takket vær AKY og lite takket være mine korte trader. Dette tar jeg med meg inn i 2005, skal begrense tradingen og fokusere mer på langsiktige investeringer i undervurderte selskaper. Trur eg :eek:

 

fpDJIA-narrow.gqplus?534fpNASDAQ-narrow.gqplus?534

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 122
  • Created
  • Last Reply

Prising av Tomra aksjen synes for meg å være okej slik ståa er akkurat nå. Når ordrene kommer skal vi opp 20%

Når Q4 blir bra (noe jeg tror på) går det opp 20% til.

Når 2005 blir bra er vi i 3-sifret !

 

Lykke til :D

Link to comment
Share on other sites

Nazer..

 

Tomra er ikke billig uten Tyskland. Tomra er faktisk relativt dyr, regn ut selv. Selv med fremtidig inntekt på 70 mill i kvartalet for 2005(legger vi Q3 til grunn).

 

Pirelli.

 

Er vi ikke på linje igjen?;) Om Tomra har satt opp prisene pga fallende kronekurs vet jeg lite om. Det er hvertfall ikke normal oppførsel for exportindustri.

 

Sitte long inn i 2005 med TOM er ikke meg i mot heller:) Men CAR sine kursmål er ikke allverden å rope hurra for, annet enn kommentaren om at Tomra kan fortsette den gode trenden hele neste år.

Link to comment
Share on other sites

Pirelli

 

Langsiktig er gull, så renner heller ikke pengene ut som kurtage. Er man langsiktig nok, trenger man ikke følge med i samme grad - egentlig ikke i det hele tatt. Selv ett par dårlige Q'er kan aksepteres. Dette gjør at man får tid til svært mye annet(ikke børsrelatert:)

 

Jeg drar inn i 2005 med 50% avkast på OTR, håper på 100% innen 10.02.2005.

 

23% i TOM også.

 

hehe........

 

Godt nytt år, er det ikke deilig å ikke være long i JIN? :wink:

Link to comment
Share on other sites

Armot, Nazer.

 

Basert på inntekter og fortjeneste i 2003 og 2004 er Tomra dyr, dersom man antar at selskapet alltid skal tjene det samme som denne perioden. Men nyhetsflommen de siste månedene har bevist at vekstcase'et er intankt. Altså kan vi forvente kraftig vekst for Tomra sitt marked de nærmeste årene.

 

Hvordan dette kommer til å matrialisere seg i aksjekursen skal jeg ikke uttale meg skråsikkert om, men at det blir synlig tror jeg vi alle er enige om... CAR er ikke helt på linje med Tekniker'n, men dersom det begynner å røre på seg i Tyskland, England og Japan samtidig skal man ikke se bort ifra at CAR oppgraderer kursmålet sitt i Tomra. Eventuellt kan noen betale CAR 100k, så sier de akkurat det de får beskjed om ;)

 

Når det gjelder dollardiskusjonen har jeg poengtert at den blir dempet av at Tomra faktisk har en del utgifter i dollar også, og at dersom marginene blir kraftig svekket må prisene opp. Dette skjønner selvsagt amerikanerne, det er stor fokus på dollarsvekkelsen 'over there'. Import blir dyrere og eksporten mer konkurransedyktig. Dette er en følge av valutasvekkelse, det ville være litt rart dersom alt skulle koste det samme dersom en valuta ble halvert i verdi i forhold til annen valuta.

 

Men som vanlig armot, du har ett poeng, valuta kan svekke marginene noe. Det er karakteristikken 'skandale' jeg er uenig i. Dersom ikke Tomra ledelsen er valutaeksperter (jeg tror de kan pant, ikke valuta), så er det antagelig best å la være valutasikring.

 

Hva tror du f.eks. snittet USD/NOK blir for Q105, skal Tomra sikre la oss si 10 mill USD til dagens kurs?

Link to comment
Share on other sites

Jeg ønsker ikke å blande meg inn i diskusjonen rundt TOM, til det vet jeg forlite om selskapet.

 

Men jeg blir nødt til å arrestere Armot for det siste innlegget.

Han mener at kursmålet til CAR ikke er allverden???

På mellomlang sikt har CAR ett kursmål på 70%??

 

Kan jeg få 70% økning på investert beløp på mellomlang sikt, er jeg kjempefornøyd. :?:

Link to comment
Share on other sites

Jeg vil ikke si at jeg "som vanlig" har ett poeng for det første.

 

Hvis de korrigerer prisene direkte pga svingninger så hadde det vært OK. Men siden Tomra opplyser om reduksjon i inntekt pga valutafall, så virker det ikke som de justerer salgsverdien.

 

Import blir bare dyrt for amerikanerne hvis de kjøper i annen valuta. Hvis Tomra selger automater i USA for for eks 35 000 dollar, så vil de jo få mindre penger for de når det er svak dollar. Jeg kan ikke tenke meg at de regulerer prisene på en dag til dag/uke til uke basis. Heller kanskje halvår til halvår.

 

Hvordan USD vs NOK vil stå i løpet av Q1 2005 aner jeg ikke. Men jeg ser ikke for meg at den skal noe særlig oppover. Men det å sikre nå er vel uansett for seint. Men det er flere som mener at dollaren skal ned i 5kr en plass i løpet av 2005. Det ville være knusende for TOM's USA inntekter uten sikring. Jeg tipper den vil ligge rundt 6kr, pluss minus 10%.

Link to comment
Share on other sites

Jeg ønsker ikke å blande meg inn i diskusjonen rundt TOM, til det vet jeg forlite om selskapet.

 

Men jeg blir nødt til å arrestere Armot for det siste innlegget.

Han mener at kursmålet til CAR ikke er allverden???

På mellomlang sikt har CAR ett kursmål på 70%??

 

Kan jeg få 70% økning på investert beløp på mellomlang sikt, er jeg kjempefornøyd. :?:

 

70% er fair nok det. Men henger ikke i sammenheng med andre spådommer på forumet.

Link to comment
Share on other sites

Fant noe på HO som jeg synes kanskje er interesant.

 

 

Men jeg stoler ikke på HO da det bare slenges ut alt og ingeting uten dekning!

Så jeg håper noen her inne som kankje kan gi meg/andre tips om STR er noe å satse på :?:

 

 

Folkens, sjekk ut denne aksjen, dette er en gullaksje som har et betydelig potensiale.

 

Strømme er pr i dag priset til KUN ca 65 millioner. Driftsinntektene er på rundt 350 millioner, siste kvartal viste ca 88 millioner.

 

De har en positiv resultatutvikling som har medført en økt inntjening på ca 9% sammenlignet med 3 kvartal i fjor. Samme omtrent i 2 kvartal.

 

Hva er det de forbedrer seg på? Jo, de satser egne

merkevarer og kostnadsreduksjoner samt effektivisering. I tillegg en videreutvikling av alliansen med Nalfleet.

 

Det har og vært en rekke innsidekjøp den siste tiden, dette er garantert en vinner.

Risk/reward på denne kan knapt bli bedre.

 

Teknisk ser vi helt klart tendenser på at noe skjer, sjekk selv ut, aksjen holder trolig på med et breakaway gap og har solid støtte bak seg nå. Trenden er snudd på fundementale årsaker. STR skal vesentlig opp.

 

http://forum.hegnar.no/response/chatRespon...=1542860#TopRef

 

 

På forhånd takk

Link to comment
Share on other sites

Strømme er en aksje som plutselig er kommet i rampelyset av flere... Den har gått svært mye i det siste, men også på høyt volum så det burde være trygt.

 

I fjor januar gikk den fra 1.30 til 2,50, kan være det blir samme tendenser nå. I tillegg til mange innsidekjøp så peker vel dette aksjen ut til et klart "bet" for januar 2005. Jeg av prinsipp kjøper ikke da den har gått svært mye på kort tid...

Link to comment
Share on other sites

Hei igjen!

 

Jeg glemte hovedpoenget mitt i strengen angående CAR,s kursmål på 70% økning i TOM.

Hovedpoenget skulle være, at investerer du i ett kvalitetselskap med minimal risiko er 70% eventyrlig.

En kan alltid oppnå mer ved å drive risikosport!

Link to comment
Share on other sites

Hoff

 

Akkurat det har du helt rett i. 70% oppgang i ett solid selskap er gull.. Men Tomra må være den mest volatile av de "trygge" selskapene. Noe den siste tids spikes og betydlige fall fra Januar 2004. Kursen ble over halvert fra 50 til 23kr. Det skal ikke prege en aksje med trygghet(som Statoil, STB, Orkla, Hydro osv)

Link to comment
Share on other sites

Pirelli

 

Ang TOM og valutaendringer..

 

Faktsik fra ca 1 Oktober 2004, så har dollaren falt fra 6,8kr til i dag på 6,05. Dette ugjør hele Q4 for Tomra. Tomra har neppe rukket å korrigere salgsprisene i sine for dette. Jeg tipper vi vil se en 10% nedgang i inntektene fra USA pga valutafall, men at de har solgt mer der borte i perioden kan motvirke det litt..

 

Uansett er det trist, fordi det legger en demper på noe som kunne vært hyggelige tall for å gi en boost i kursen i tillegg til håpene for Tyskland!

Link to comment
Share on other sites

Det du sier armot er da at de 3 siste månedene hvor det er levert og fakturert til U.S.a utgjør 10% valuta tap på bunnlinjen ?

 

Eller mener du brutto inntekter ?

 

Hvor mye av totalen for resultat før skatt for Tomra estimerer du dette til ?

Link to comment
Share on other sites

Tandy

 

Det blir ikke 10% totalt, men Tomra gikk inn i Q3 med en dollar på 6,8kr. Den står nå i 6,05kr og har vært svært lav i perioden. Det kommer helt ann på når mesteparten av automatene i q'et har blitt solgt. Har det skjedde i begynnelsen er ikke valutatapet så enormt, har derimot de fleste automatene blitt solgt på slutten i år, så er tapet på nesten hele 10%!

 

Selges maskinene i Hawaii for USD, så ryker det endel her også. Samtidig så har krona svekket seg i fjerde kvartal, dette gjør at inntektene for Tomra i Europa vil øke noe, og muligens ta opp for noe av det tapte i USA dollar.

 

Det vil minske både omsetningen(topplinje) og bunnlinjen. Bunnlinjen er jo direkte relatert til topplinjen:)

 

Siden dollaren har fallt fra 6,8 til 6,05 i løpet av kvartalet og vi regner salget for linært så kan vi vel tippe ett valuta tap på ca 5% av inntektene fra USA og Hawaii... Kanskje emiratene også

Link to comment
Share on other sites

Hei armot

Ikke misforstå , jeg mente heller ikke på totalen - det var derfor jeg spurte deg om hvor mye du estimerte dette til i slutten av innlegget mitt.

 

Tror dette blir mye gjetninger og synsing så det kan like godt være det samme ....

 

Jeg "tror" ikke på at tallene blir/er slik du forutsetter og forventer ikke noen skuffelser herfra.

 

Men vi får se.

 

Uansett - lykke til med dine investeringer

 

:-D

Link to comment
Share on other sites

Bare et lite spørsmål. Her folk helt sikre på at Tomra fakturerer i Dollar og ikke i kroner?

Sitter selv i et norskt firma som importerer en del og det er svært få som vi betaler i norske kroner.

Ville nesten sett et som unaturlig at Tomra fakturerer maskinene sine i utenlandsk valuta. Inntekter på aluminiumen er nok derimot i dollar.

Link to comment
Share on other sites

Tandy..

 

Eh... Tomra har kommentert tap i inntekt fra USA grunnet "negative" svingninger i US dollars i tidligere Q'er.

 

Jeg mener det er langt ifra synsing og gjetting og mener det kan konkluderes med at Tomra's inntekt fra USA vil preges negativt i Q4 da US dollar har falt ca 10%.

 

Men vi får se.

Link to comment
Share on other sites

Dette er mitt siste innlegg vedr. dollar og Tomra. Det syntes klart for meg at armot venter ett 0 resultat i Q404 og dersom det blir tilfelle bør Tomra selges umiddelbart!

 

Men det blir selvsagt ikke tilfelle, regnestykket tar kun hensyn til inntektene og ikke utgiftene. Dessuten er det slik at dersom Tomra plutselig skulle tape på å selge en panteautomat til US vil de ikke selge uten å heve prisen. Det bør enhver forstå.

 

Nysalg

Kompenseres med økte priser i dollar.

 

Virksomgheten i dollarland

Da tenker jeg på resirukleringsvirksomheten, her blir effekten dempet av at ïnntekter og utgifter føres i dollar. Eneste effekten er omregning til kroner i resultatoppstillingen. Altså kan man regne med 10% nedgang i nettobidraget i konsernregnskapet.

 

Leasing og rammeavtaler

Dersom Tomra ikke har tatt med forbehold om valutasvingninger i leasing og rammeavtaler vil dette kunne gi en negativ effekt. Men jeg tviler på at en rammeavtale ikke har forbehold om valutasvingninger.

 

Konklusjon

Vi kan i værste fall anta at nettobidraget fra dollarbasert virksomhet blir svekket med 10%. Armot, go back to school! :lol:

Link to comment
Share on other sites

AKY trades på 150,- den første timen, tror de som har vært med hele tiden går å vurderer gevinstsikring nå. Men det kommer ikke før første uka i januar, ingen selger vel en langsiktig investering med god gevinst siste dagen for skatteoppgjøret for 2004 når man kan utsette skatten ett helt år ved å vente noen dager.

 

Tror uansett effekten blir begrenset, de fleste har nok tatt gevinst allerede, etter den fantastiske utviklingen de siste to månedene.

 

Jeg blir sittende med min (for meg) kjempepost i AKY, i løpet av 2005 tror jeg faktisk aksjekursen skal opp mot 200,- Dette forutsetter selvsagt fortsatt sterk ordereinngang, noe som er sannsynlig. Selskapet har fremdeles stor kapasitet, spesiellt i Finland og Tyskland. Det er også store ting på gang i Brasil, hvor Aker Promar har investert $100 millioner i nye fasiliteter. Petrobras skal sette ut en kjempekontrakt på bygging av 42 oljetankere.

Link to comment
Share on other sites

Godmorgen..

 

Pirelli/Ståle.. Jeg har inntrykk av at dere har tatt for dere noen selskaper og gjort en fundamental analyse eller to. Grattis med AKY og slike investeringer Pirelli :) Det jeg lurer på nå, har dere noen gode fundamentalanalyser for nyåret som vi går inn i ? Noen undervurderte selskapere dere virkelig har gått gjennom og ser gode utsikter for i 2005?

Link to comment
Share on other sites

Det er bare sinnsykt som KVI går i dag.

Jeg solgte meg ut for en uke og to siden på 29,3 med god gevinst, og var fornøyd med det.

 

Kjøpte meg inn igjen i dag tidlig, og KVI-porteføljen min er allerede opp over fem prosent :-D

Livet er herlig 8)

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


  • Lage deg en bruker i dag for alle funksjoner. Helt gratis!

    Logg inn eller lag deg en bruker

×
×
  • Create New...