Jump to content

Traders pit - Episode 196 - 03.01.2005


Hoff@

Recommended Posts

Godt nyttår alle sammen!

 

Jeg griper anledningen til å åpne den første traders pit for 2005, og måtte det bringe lykke for oss alle i 2005.

Det er spennende å se om børsene vil fortsette oppover i det nye året, teknisk skal det styrke til ifølge HO.

Den skrekkelige ulykken ligger som en klam hånd over det meste av nyheter som kommer, så det er ikke lett å konsentrere seg om utsiktene for 2005.

 

Uansett skal det bli godt å komme i gang igjen, den som lever får se hva som skjer!

 

LYKKE TIL I 2005 ALLE SAMMEN!

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 105
  • Created
  • Last Reply

Ser ut til at alle vet at januarrally vil komme. "Det har jo skjedd så ofte før!"

 

Selv ser jeg en liten fare i dette, da noe "alle" vet om ikke vil gi noen overraskelse, og dermed kan føre til fall. Tomra er et godt eksempel her. Jeg er skeptisk til den optimismen som hersker overalt når det gjelder januar. Jeg vet ikke hvordan stemningen er hos de store meglerne, men var den slik den er nå vil jeg anta de som ønsker det har inntatt posisjonene, og kjøperlysten vil være mindre enn antatt. Da hadde jeg heller gått short i et utvalg aksjer enn long.

 

Dette forutsetter selvsagt at alle er like optimistiske som her på forumet, noe jeg ikke er sikker på. Vi får se :D

Link to comment
Share on other sites

Vegard..

 

Tror du kan slappe av... Med Tyskland i boks så går ikke Tomra under 32kr uansett. Mulig at børsen holder seg relativt flat, men du vil se rykk i diverse aksjer. Kanskje særlig de små. Det blir ikke noe mer selgerpress i TOM enn det har vært etter den 17. Des. Det er duket for showtime.

 

(Men mange aksjer gikk mye i desember, det kan få utslag av at oppgangen ikke blir allverdens i Januar.) Uansett har Januar aldri vært en dårlig børsmåned.

Link to comment
Share on other sites

En av grunnen til at Januar har vært en god børsmåned er følgende;

Tradisjonellt sett selger mange utlendinger seg ut før årskifte med dertil press på kursene.

Når så mange skal inn igjen bruker dette å presse kursene oppover.

Fondene som har fylt opp pengebingen er klar for nye investeringer, derfor tilflyter det ny kapital til markedet.

Men som det advares her, ingenting er sikkert når det gjelder markedet, så vi får bare vente og se.

Link to comment
Share on other sites

armot; jeg tenker ikke på Tomra her, men på børsen generelt.

 

Jeg kikket først på Nasdaq, hvor jeg ikke kunne finne noen spesiell oppgang i januar. Dersom utlendinger også spiller inn er det vel lurt å kikke på OSEBX, hvor jeg fant følgende:

 

2000: sidelengs utvikling

2001: 1,3% vekst

2002: 2,5% fall

2003: 6,6% fall

2004: 6,4% vekst

 

Det vil si at januar de siste fem årene i snitt har gitt fall. Men jeg la merke til at grafen ga littegrann ekstra i 2003 og 2004 helt i starten av året. Om dette skjer i år eller ikke gjenstår å se, men det var maks en 5-dagers effekt.

 

Jeg synes argumentasjonen er grei, det er jo slik at noen selger seg ut før nyttår, men det viser seg at dette ikke har noen særlig innvirkning på hovedindeksen. Jeg tror heller ikke større fond selger stort i desember for å kjøpe tilbake etter nyttår, det vil være dumt både på grunn av salgspresset de dermed påfører aksjene og fordi man ikke vil selge ut aksjer man sitter med gevinst i for så å kjøpe denne tilbake etter nyttår. Man kan heller kaste penger ut vinduet i hodet på futen. Dessuten er formueskatten på aksjeformue lavere enn i kontanter, noe som oppfordrer til å la penger stå i verdipapirer over nyttår.

 

Likevel merket jeg meg at en fyr i Merril Lynch eller et annet amerikansk meglerhus nevnte for en nettavis at selskaper med dårlig rating (C-D) gjerne stiger mer enn markedet i januar. Kjøp drit i januar, selg i februar. Denne effekten vil isåfall vise seg på aksjer som er dårlig ansett (slik som Pan Fish lenge har vært).

 

Time will show.

Link to comment
Share on other sites

Vil bare tilføye at jeg solgte ikke p.gr.a nettopp skatten !

Nå er det en annen sak...

Kona derimot som satt med tap solgte ifjor og hun skal inn igjen til uka. Jeg selger da følgelig noen av mine aksjer (til henne ?).

Siden de fleste investorer sitter med gode gevinster fra 2004 tror jeg vi får et salgspress i Januar 2005 på enkelte aksjer.

Tomra kan være en av de...

Link to comment
Share on other sites

Salgspress i Tomra i januar er det bare å glemme... Aksjen går inn i året 25% lavere enn i fjor, det meste er i boks angående Tyskland. Sier seg selv at aksjen ikke vil bli utsatt for noe selgerpress av størrelse. Du ser det jo på grafen, lavere kurs, jo lavere er omsetningen. Meget bull tegn!

Link to comment
Share on other sites

De som gikk inn i slutten av oktober kan ha ønsket å ta gevinst allerede, siden de er nettopp kortsiktige. Ønsker de seg ut i januar viser de en kortsiktighet som tilsier at de fleste gikk ut ved tegn på korreksjon etter den 17.12. Da er de så kortsiktige at de ikke ønsker å sitte til de mer "garanterte" triggerne som nok vil kunne komme i februar/mars.

 

De langsiktige (6 mnd +) har et netto tap, og vil heller selge seg ut i desember enn januar. Kanskje mange av disse hadde sett seg ut 17. desember som en god dag å komme ut på, med det antatte høye volumet og gode triggere, og dermed bidro til å trigge/øke nedgangen(!?).

 

Det kan være du har rett, men jeg tror vi ihvertfall nå, kortsiktig ligger i en stigende trend som ble startet opp i forrige uke, så nå i starten tror jeg ikke noen med gangsyn vil selge seg ut.

 

Problemet er kanskje at svært få personer har gangsyn på børsen :eek:

 

Godt nyttår, og lykke til i 2005 alle sammen!

Link to comment
Share on other sites

Vegard

 

Folk har gangsyn, men mange må ta feil fordi ellers hadde det vært for lett å tjene penger på børs. Statistikken for de som tjener på børs på sikt er svært dårlig tror jeg. Stray mener 90% taper penger på børs.. Da de fleste putter pengene tilbake i markedet og en dag kommer nedturen.

Link to comment
Share on other sites

Sant. Pent i Tomra akkurat nå, ligger på 33,50 i auksjonen og antallet kjøpere er høyere enn antall selgere.

 

Så godt som ingen selgere på 33,60, men heller ingen kjøpere på 33,40. Dette kan tippe ned igjen, men det er et godt signal.

Link to comment
Share on other sites

:D Time will tell

 

Akkurat ordrebilde er det vanskelig å tyde. Jeg ser gjentatte ganger aksjer som slutter dagen med utrolig sterkt ordrebilde(5x så mange kjøpere), men neste dag er det fall på høyt volum uten nyheter. Det er umulig å forutsi egentlig...

 

Men hyggelig den åpner opp.

Link to comment
Share on other sites

Sluttboka er preget av sluttauksjonen, som sjelden ser ut slik den vanlige ordreboka ville gjort.

 

Ordrebildet sier kun ting om hvordan situasjonen er akkurat nå, og er vanskelig å lese, siden trenden etter min mening er langt viktigere enn ordrebildet.

 

Pen åpning, men vi har et gap ned til ihvertfall 33,40 som kanskje må tettes. Jeg har lagt inn kjøp på 33,50 og 33,40. Dette bekrefter en positiv trend som ble påbegynt i slutten av forrige uke.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


  • Lage deg en bruker i dag for alle funksjoner. Helt gratis!

    Logg inn eller lag deg en bruker

×
×
  • Create New...