Jump to content

Traders pit - Episode 200 - 07.01.2005


Ivers

Recommended Posts

For i år er vel ikke P/E 8 for BLO,men nærmere 15..

men jeg ser het klart vekstpotensialet forutsatt at det ikke er stærke konkurenter på banen...:) skal se litt på den.

 

Mitt tidligere innlegg om BLO her på AF var basert på at BLO ville ha liten vekst, men jeg ser nå at det bør tas mert en sterkere vekst, særlig dersom BLO tjener mer også dette Qet en Qet før..

 

Ta en titt på inmeta, ja. Jeg tror mange av SMB selskapene med lav P/E som har blit "glemt" men som kan vise til skikelig resultater når 2004 er gjort opp i februar... kan komme bra fremover..

 

 

INMETA er klart en av dem..

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 141
  • Created
  • Last Reply

Nesten litt rørende skrevet av alextiger...siden aQru liker å skryte så er det greit når andre skryter av meg..

 

Innlegg av: alextiger (06.01.05 21:16), lest 35 ganger

 

RE^1: BLOM har gått fra seg

 

Situasjonen er nå stabil i Ukraina hvor Hsterett har avvist anken! Dette er gode nyheter for Blom som nå kan begynne å sanke oppdrag i de resterende delene av Ukraina. Tot ca 500 mill kr.

 

Til den seige baisseren som er med fra 2 kr. Det kan vel ikke være dårlig at klinsmann & co har kjøpt seg inn i fjorårets suverene vinner. Tror jeg aner misunnelse her. Istedenfor og syte og klage over hvor dyr og dum klinsmann var skulle du brukt tiden din til noe fornuftig eller kjøpt Blom aksjer. Det blir for idiotisk og si at den beste børsplukkeren ifjor ikke vet hva han driver med! Men resten av BF ler av baiserne i Blom. Null kredibilitet i disse baisserne.

 

Til Mec sammenligning. MEc tjener ca 0 kr. Blom har pr dags dato ca 25 mill kr i overskudd. Veksten er samtidig høyere i Blom enn Mec. Dersom man skal kjøpe et sikkert case med vekst er Blom møkkabillig som Sissener sier!

Link to comment
Share on other sites

La meg forklare. Hirsti sa til oss på en presentasjon i november at allerede da hadde Blom inne en omsetning på 250mill minimum i året. Etter det har Blom fått ytterliggere kontrakter og oppkjøp.

 

I 1.kvartal 2005 sa også Hirsti at han var sikker på at de også ville bevise at det fremover vil bli vanlig med 50-60mill kontrakter.

 

Blom har enkelte ganger 20% marginer på sine kontrakter..

 

250mill i år blir nok for lavt.. Jeg vil anslå minimum 300mill. Tipper 350mill i år. Husk i 2006 skal de klare en omsetning på 500mill. Og det er etter det Hirsti sier lettere å få på plass de siste 250 mill enn de første siden de ¨nå blir en stor aktør og kjemper om de store kontraktene.

 

Klinsi

Link to comment
Share on other sites

OK, for 2005 er jeg med...

 

Hmm.. BLO virker biligom det du sier stemmer.. utrolig billig.. nesten like billig som INM..men BLO har nok større vekstmuligheter.. så ja,begge er bra på sin måte... Jeg tror INM har størst potensiale på 3-6mnd sikt,mens BLO er bedre på lenger sikt ift dagens kurs.

Link to comment
Share on other sites

Det stemmer dette Ivers. 250mill er garantert. Resten tenker jeg logisk etter hva som har skjedd siden etter at Hirsti sa dette til oss.

 

250mill allerede er en meget sterk vekst. Blom dobles igjen før sommeren er min gjetning. Lenger tørr jeg ikke spå. Ledelsen i Blom har ihvertfall imponert meg kraftig. Meget proffesjonelt.

 

Ellers er det nå to i tyskland i det selskapet som Blom nå kjøper den 15.januar som har studert i Russland, som gjør at Blom vil stå enda sterkere i Øst-Europa.

 

Husk at Blom ansetter folk..altså ingeniører i Norge fordi dem har så sterk vekst.

 

Klinsi

Link to comment
Share on other sites

Hei folkens, og god kveld i aften :D

 

noe jeg lurer på. Utbyttet for Frontline er om 50 dager har jeg hørt, og den skal vist nok være på $6. Hva betyr det?

 

$6 aksjen høres jo litt ekstremnt ut, men fint om noen kunne opplyse om dette. Og når må man være i aksjen for at det skal bli registrert utbyttet

Link to comment
Share on other sites

Man kan heller ikke utelukke Blom som en het oppkjøpskandidat. Mye oppkjøp i denne bransjen. Og Bloms marginer og sterke vekst kommer til å vekke interresse hos de store.

 

Klinsi

 

jeg har nå tittet en del på blom- og har egentlig gjort det tidligere... jeg satt å så på deg skrive om blom ved 4kr:) jeg kjøpte tom den gangen på 26kr

 

det ser ut som om blom jevner seg ut rett under 8kr nå- hva vil du si er en god inngang? hvordan pleier fredagen å være?

Link to comment
Share on other sites

Tomra holder stø kurs !

Noen som snakker om sirup når det gjelder Tomra kursen ser jeg.

Jeg for min del er fornøyd med at Tomra faktisk har steget siden det store fallet den 17nde Desember 2004

Selv handlet jeg da en del på 32,10 og sitter enda med gevinst etter den trade,n :D

Så har jeg tradet både på 33,30 og 33,70 etter dette og begge gangene har jeg gått i pluss.

 

Ser vi på charteret så ser det ikke så verst ut.

 

z?s=TOM.OL&t=3m&q=l&l=on&z=m&p=m10&a=

 

Vi ligger rett over 10 dagers MA og den tror jeg holder fortsatt fremover.

 

Det er helt klart at man har forventninger til store gevinster i Tomra når kontraktene kommer.

Frem til det skjer skal vi være glade for at sirupen holder Tomra oppe

:?

Link to comment
Share on other sites

Fint at du legger frem en graf som viser utviklingen med hensyn til glidende snitt.

 

Kursen i TOM går vanligvis etter en fast plan med åpning noe høyere enn forrige dagers slutt for så å falle av i løpet av dagen. Sluttauksjonen fastsetter 10-ørene opp eller ned i forhold til forrige slutt.

 

Gode nyheter går moderat inn og menigheten har på forhånd manet frem skyhøye forventninger som oftest resulterer i noen 10-øringer opp.

 

Dårlige nyheter gruser aksjen og sender til bunns med brask og bram. - For så å sanke nye 10-øringer til den er tilbake.

 

Enkelt og greit. Kjøp opsjoner på dårlige nyheter og sitt medium long! - Eller finn en annen aksje.

Link to comment
Share on other sites

Fredager har i det siste vært rolig i Blom. Men man vet aldri. En fredag ifjor dteg Blom 20%. Blom ligger igjen rolig som den alltid pleier før den plutselig rykker igjen. Konsoliderer trygt nå, og bygger til nytt rykk. Ser man på handelsloggen spesielt igår så blir aksjene spist med engang hvis den kommer på 7,80. Og det hadde den nok også blitt i dag. Men Blom blir også preget av børsklimaet. Ingen sterk start sålangt i år på verdens børser. Men kommer det januar effekt så er det aksjer som Blom som kommer til å gå. Jeg tror uansett at det er stor sjanse for at Blom går til 10kr i løpet av januar.

 

Sjekk også ut hvor mye DNM har handlet i Blom i det siste. Dette kan være en big fish!!

 

Klinsi

Link to comment
Share on other sites

er det noen som har sittet i frontline når de har gitt ut sine mega utbytter?

 

sett at jeg har 700 aksjer i fro/usa.. og utbyttet er $6. Vil det si:

 

700*6(utbytte)*6,12(valuta) ? :roll:

 

 

heh, takker klinsmann,... jeg virker litt dum idag, men er nokså trøtt :P

 

hvis det stemmer så er det veldig bra.. får håpe Frontline tar seg opp, for det blir den jeg sitter i til jeg er i 200k :) det vil si ut i mars engang tror jeg, hehe

Link to comment
Share on other sites

Fredager har i det siste vært rolig i Blom. Men man vet aldri. En fredag ifjor dteg Blom 20%. Blom ligger igjen rolig som den alltid pleier før den plutselig rykker igjen.  Konsoliderer trygt nå, og bygger til nytt rykk. Ser man på handelsloggen spesielt igår så blir aksjene spist med engang hvis den kommer på 7,80. Og det hadde den nok også blitt i dag. Men Blom blir også preget av børsklimaet. Ingen sterk start sålangt i år på verdens børser. Men kommer det januar effekt så er det aksjer som Blom som kommer til å gå. Jeg tror uansett at det er stor sjanse for at Blom går til 10kr i løpet av januar.

 

Sjekk også ut hvor mye DNM har handlet i Blom i det siste. Dette kan være en big fish!!

Klinsi

 

Stemmer. Jeg har som sagt sett over litt nå, hvis den følger tidligere mønstre så skal den vel kanskje en liten anelse ned før den rykker igjen.

 

Får se ann dagen imorgen, hvis anledningen byr seg så skal jeg gjerne danse- skal si ifra om jeg klarte å komme meg inn:)

Link to comment
Share on other sites

Jada, oljen klarte ikke å skremme så veldig mye i junaiten. Selv om Nasdaq fallt marginalt er after hours noe opp i skrivende stund.

 

n100afterhour.gif

 

Jeg er sikker på at mange amerikanere venter fall i oljeprisen i morgen siden det har kommer noe mildere enn ventet vær på en langtidsvarsel. Varmt blir det imidletrid ikke uansett, men det så adskillig værre ut i går kveld. Her er værmelding med langtidsvarsel for USA

 

De norske i USA gikk bra i kveld:

STO +2,38%

GOL +2,65%

TEL +3,65%

FRO +4,08%

STL +1,63%

 

I tillegg styrket dollar seg gjennom hele sesjonen både mot NOK og EUR. USD/NOK endte på 6,28- Det er ca. 4% høyere enn bunnen i romjula.

 

Jeg tror det blir en forrykende dag på OSE i morgen.

 

Litt på siden; Ståle, er det ikke på tide å rydde bort jula?

Link to comment
Share on other sites

Kan bli en fin dag i morgen, ja.

 

Når dollar styrker seg mot krona gir det gode kjøpsmuligheter for dollarkundene på ose og det kan gi pene løft på Røkke-konglomeratet siste halvtimen av dagen.

 

Ser vi 160 i AKY igjen?

Link to comment
Share on other sites

Klinsmann, siden du hjalp meg så fint med det regnestykket, så jeg lurer jeg på enting til. For sent for meg å tenke klart, så jeg håper du kan regne på dette for meg.

 

 

Nå som dollaren styrker seg. Lønner det seg å sitte i fro/usa eller fro/ose ? eller spiller det ingen rolle, ettersom jeg selger meg ut, til NOK? :)

Link to comment
Share on other sites

ESO hevet kursmålene for AKY og AKVER i dag, til henholdsvis 195 og 194. Når det gjelder AKY så kommer jo NCL kontrakten i formalisert form snart, ellers har jeg ingen følere på nye kontrakter, men de detter nok inn etterhvert.

 

Jeg tror vi ser 160 i AKY i morgen. 8)

Link to comment
Share on other sites

aQru husk nå bare på at du må betale 28% i skatt på utbytte i Fro nå da. (i motsettning til norske selskaper hvor det fortsatt er skattefritt utbytte)

 

så hvis jeg har eget selskap og tar utbytte til en konto som er registrert i firmaet så slipper man??

Link to comment
Share on other sites

Laphroaig, sånn ca i gjennomsnitt hvor lenge er "middels long" omtrentlig hvis du skulle gi et overslag på en anslagsvis lengde? 8)

 

Tror ikke jeg er like tålmodig som Pirelli, men følelsen for framtiden er meget god. Så får andre spekulere på når neste nyhet av størrelse kommer.

 

Uansett blir det meget interessant på både Q404 og Q105/generalforsamling-presentasjonene skulle jeg tro-særlig den første. Det vil vel komme en ny oppdatering på hvordan det går i GB og Japan. Hvis vi ikke får slengt en stor rammeavtale i ansiktet før det da.

 

Er vel ikke mye som skal ned i morgen? Men regner med at det som vanlig er noen kandidater...

 

Mulig jeg er helt på tur, men har vi ikke hørt maset om fastrente før en gang? Vel, noe er i alle fall ved det gamle. Så Warren var ute og uttalte seg igjen i går (ble for mye arbeid å følge opp tråden jeg startet om mannnens meninger...) Og stiger renta, har Tomra fortsatt opptil flere kroner på bok. Enn så lenge i alle fall.

 

Gleder meg litt til å se hva Ignis finner på i morgen. Fortsetter volumet i den størrelsen det gjorde i dag, går det neppe nedover. Men man vet jo aldri.

 

Pirelli, er det ikke noe som heter 13. dag jul? :D

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


  • Lage deg en bruker i dag for alle funksjoner. Helt gratis!

    Logg inn eller lag deg en bruker

×
×
  • Create New...