Jump to content

Doblingskandidater innen 6-12 mnd


Recommended Posts

Tomra - selv etter utallige utsettelser

 

Aksjen ligger per dags dato 4NOK over 4års ALL-TIME-LOW!

 

2005:

- Tyskland er ett gigantisk marked

- Kostnadskutt og besparelser på vei

- Innføring av nye produkter(UNO) i ett nytt segment

- Økt salg i Japan mot slutten av året

- Tomra har nevnt de skal fokusere kraftig på fornyelse, Svenske 1996 generasjon og norske 1999 generasjon av RVM's er klar for utskiftning.

- Estland vil tilføre noe på bunnlinjen i løpet av året

- Ett ikke ubetydelig mersalg til Hawaii..

 

 

2006 byr på nye vekstmuligheter. TRC i England, synergieffekter/og optimalisert drift i Titech og Orwak.

 

Mitt beste gjett er; 45-50NOK innen jul 05. 60-70 i løpet av sommeren 2006.

 

NB!! Investeringscasen kortsiktig(6-9mnd) er basert på en ting alene, og det er at Tyskland kommer og ikke blir videre utsatt.

 

For de som er redd for høy PE. Tomra har en estimert 2005 PE på 20. Det er ikke ille i forhold til selskaper som FAST; NEXT; Norske Skog; Smedvig; hvor alle har PE varierende fra 30 til 60!.

 

Skulle Tyskland greie det vi alle håper på, å doble topp og bunnlinjen til Tomra i løpet av 6mnd fra nå, så vil 2005E Q4 levere en omsetning på 1180 millioner. Det er dobbelt fra i fjor nesten. Når dette skjer på så ekstrem kort tid, så kan ikke jeg skjønne annet enn at det burde være naturlig av markedet å handle papiret på hvertfall PE 25-30 for 2006. 30 * EPS 3.0(estimert for 2006) = 90NOK!

 

I beste fall, 90NOK jul 2006! OSE vil nok holde seg høy, og gi deretter godt klima pga 2 ting: Oljen ser ut til å holde seg høy, hvertfall ut året. Gjerdrem kan ikke sette renta for fort opp i utakt med euro-sonen, som heller vil senke renten pga lav vekst. Krona vil bli for sterk da den holdes allerede oppe av en skyhøy oljepris. (desverre er lav krone gunstig for eksport bedrifter).

 

Som nevnt tidligere; USA ser ut til allerede å ha fått mer kontroll på handelsunderskuddet og dette har ført til dollar på 6,40.. Jippi!

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Jeg kom til å tenke på denne strengen idag da jeg oppdaget at min portefølje passerte 100% stigning. Derfor skal jeg nå sprette en flaske champis idet dette også min reelle portefølje med størst veking i følgende (i prioritert rekkefølge): KVI, DNO, BLO og CRU. Som tidligere meldt, tok jeg gevinst i KIT i forrige mnd, slik at porteføljen idag består av:

 

BLO, CRU, DNO, FAST, KVI, NOI og TOM

 

Tusen takk for alle som har gitt meg impulser til å velge/satse slik jeg har gjort.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 1 month later...
  • 3 months later...

............................Svar på oppgaven fra megler1................................................

 

Her er de ti aksjene du burde satt penger i ved årets begynnelse

 

Oljeselskapet DNO er blitt den nye traderyndlingen og den suverene vinneraksjen i år med en oppgang på hele 865 prosent, etter flere funn i Jemen.

 

Et godt stykke bak, men likevel med en solid opptur på 482 prosent, ligger flyselskapet Norwegian, som har tatt revansj etter å ha blitt spådd nord og ned i 2004.

 

Gullselskapet International Gold Exploration endte på tredjeplass med en kursoppgang på 478 prosent, mens oljeselskapet PA Resources tar fjerdeplassen.

 

 

Her er listen over børsvinnerne i år:

 

DNO + 865 prosent

Norwegian + 482 prosent

IGE + 478 prosent

PA Resources + 429 prosent

Blom + 393 prosent

Petrolia Drilling + 368 prosent

Sinvest + 326 prosent

Contextvision + 267 prosent

Goodtech + 259 prosent

Strømme + 254 prosent

Link to comment
Share on other sites

Godt Nytt Børsår alle sammen og takk for det vi har bak oss.

 

Det er litt surt å se at vi kunne hatt betydleig høyere avkastning der som vi har satset på den porteføljen Carlos nevner nedenfor.

 

På den annen side skryter Hegnar idag av Finanavisens modellorteføljen steg 115 prosent i fjord.

"Den har banken børsen 10 år på rad. Det skulle egentlig ikke være mulig, sier Trygve Hegnar"

 

Da får man kanskje være tilfreds med at man bare har hatt en stigning på 210%?? I dette ligger også et tap på 6% på Synnøve Finden. Men den siste regner jeg med å gjøre det betydelig bedre på til neste år.

 

Askjeforumet har vært en god medspiller å arbeidet med å satse slik jeg har gjort. Mange sier jeg burde være godt fornøyd med de resultatene jeg har oppnådd, men jeg er fortsatt litt irritert på meg selv for å ha lytter for mye til meglere som har kommet med falske anbefalinger for å berike seg selv. Dvs. de har kjøpt aksjer etter selv å ha kommet med kjøpsanbefaling og omvendt. I det nye året skal jeg bli flinkere til å kryss-sjekke slike opplysninger.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jeg har i dag økt min eksponering i DNO, BLO TOM (og gått ut av FAST og IGE) . Med SFM som jeg har behold uendret, består min portid av bare 4 selskaper. Jeg har planer om å satse på 5 selskaper, men finner ikke noe som oppfyller mine krav til avkastning på 6-12 mnd sikt. Målet er å doble porteføljen i løpet av 2006, men det ser ut til at jeg må engasjere meg mere i daytrayding og shorting for å klare det.

 

Er det noen som har velbegrunnede oppfatning om hvilke selskap jeg bør satse på i tillegg, så mottar jeg gjerne forslag med takk.

Link to comment
Share on other sites

Hvis du er ute etter dobling er vel kanskje dette feil aksje, men jeg vil påpeke at underliggende verdier i AKER er rundt 300/aksje. (50% 'oppside/rabatt')

 

Slik oljesprisen og oljesektoren er, og har vært, den senere tid vil jeg tro at det er gode muligheter for videre oppgang i AKVER, som vil høyne underliggende verdier ytterligere.

 

Av verdistigning hos de andre døtrene har jeg mest tro på AKD og AKS.

Etter suksess den senere tid for Sea Launch ser jeg heller ikke bort i fra at et potensielt salg av denne eierandelen faktisk kan gi et positivt bidrag.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

  • Lage deg en bruker i dag for alle funksjoner. Helt gratis!

    Logg inn eller lag deg en bruker

×
×
  • Create New...