Jump to content

GGS - Global Geo Services


binders

Recommended Posts

Uggabugge

 

Betviler på om GGS har tatt høyde for "politiske forviklinger", i og med at de allerede har utført fase 1 som ligger i sona som IKKE åpnes for leteboring.

 

 

-------------------------

 

Men etter meldingene i romjula, tror jeg selskapet sliter med mye større problemer om dagen.

 

Det virker som refinansieringa har havarert.

 

Den første meldinga varsler stor omsetningssvikt i 4.kv.

Melding nr 2 sier at låneopptaket som skulle signeres innen desember, er utsatt.

 

Det er Fredly sitt selskap som står som långiver for det meste av GGS sin kortsiktige gjeld.

Fredly har sikret seg godt med konkurs-rente og "fantasi-full" konverteringsavtale dersom rente- eller avdragsforfall misligholdes.

Han gis da rett til å konvertere misligholdt beløp til 80 % av aksjekurs.

 

Slik prosess vil selvsagt være dødelig for kursen.

 

Det var planlagt å ta opp 260 mill i lån, som skulle brukes til å slette kortsiktig gjeld, samt gi akseptabel likviditet inn i 2007.

GGS har prestert å regnskapsføre et tap på 120 mill i løpet av årets 9 første mnd.

Med forventning om at tapet blir tilsvarende i 4.kv. så kan det se ut til at 2 problemer er oppstått :

- GGS trenger å låne mer

- GGS har ikke innfridd det som var forutsatt inntjening i 4.kv. og dermed er også låneforutsetningene ikke innfridd.

 

GGS har en trasig historikk vedr. sine refi-forsøk i 2006 :

- Mislykket låneopptak i april

- Mislykket emisjon ( iallefall delvis )

- Mislykket Due Dilligence prosess deretter potensielle industrielle investorer "stengte døra" for GGS

- Mislykket låneopptak i desember.

 

Det stanker KRISE

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 382
  • Created
  • Last Reply

Re blink

 

Mener det er to muligheter her ad refinansiering.

 

 

1: Sterke signaler på salg fra Iran, noe som vil gjøre refinansiering enklere (og ikke minst billigere). Derfor utsette saken.

 

2: Det er rett og slett så dårlig stell at ingen vil låne ut penger.

 

 

 

Å gå inn i GGS nå gir deg et stort tap eller en stor gevinst.....Synd selskapet ikke er mer tydelige på hvorfor de utsetter/ikke kommer fram til resultater med refinansiering.

 

V.

Link to comment
Share on other sites

Uggabugga

 

Hva er utbomba kurs ???

 

 

GGS sin børsverdi er 316 mill NOK

For 3 år siden var børsverdien mindre enn 60 mill

I mellomtida har selskapet tapt penger hvert kvartal.

I år ser det ut til at de vil regnskapsføre et tap på 150 mill ( de har tapt 120 mill i løpet av årets 9 første mnd )

 

Kursoppgangen i 2004 og 2005 var etter min mening en gedigen feilprising, hausset opp av den generelle markedsoppturen i tillegg til urealistiske forhåpninger til Iran-salg i tillegg til en del "bløffe-haussing# fra MA relatert til Nescos.

 

Regnskapstallene viser at selskapet mislykkes med det meste de foretar seg.

 

For noen år siden kunne ggs-erene skylde på de politiske forholdene i Iran.

Men nå er det historie sånn sett. Iran-seismikken er stort sett nedskrevet.

Dagens katastrofetall skyldes at GGS heller ikke etter Iran har fått det til, til tross for fantastisk marked.

 

Jeg mener at dagens situasjon for GGS kan vise seg å være meget kritisk.

De har nå mislykkes i 2 forsøk på låneopptak ( april og des.06 )

Potensielle investorer har gjennomført Due Dilligence som tydeligvis har slått uheldig ut.

 

Slik sett er det liten tvil om at markedet priser GGS alt for høyt.

 

------------

 

vy1

 

Jeg mener ditt første alternativ er helt urealistisk.

 

- GGS har meldt at forventet inntekter for 4.kv. har sviktet

- TC uttaler at noen aksjonærer er alt for optimistiske realtert til forventninger om Iran-inntekter. Vi må vente å se til de nye lisensbetingelsene foreligger sier han.

- GGS har levert i fra seg vesentlige salgsretter til BGP

- MA sier at Florida-inntekter må skyves ut i tid.

 

Det er fatisk helt urealistisk å tro at GGS skyver låneprosessen ut i tid.

Det vil ikke være problem å legge til rette for raskere tilbakebetaling i lånebetingelsene.

 

Du må ikke tro at Fredly som sitter med korttidslånene til GGS er noen snill onkel.

Link to comment
Share on other sites

Blink,

 

Er enig i at GGS periodevis har hatt hausserekord på børsen (etter Opticom og eit par andre luftslott).

 

Utbomba kurs: Selskapet har ein god del eigendeler: PC2000, andre multiklientsurvey. Nessco osv. Dessutan så har dei sannsynligvis snart ein 2D-båt i drift, og det er gull verd i dagens marked: I Seabird er fem båter i omtrent same klasse verdsatt til tre milliarder kroner. Greit nok meiner eg det er grov overvurdering. Men om same prising kan brukast på GGS, er bare den båten verd 600 millioner kroner. GGS har dessutan ei stund igjen med billig chart på Odin Explorer (tidlegare eigd av SBX). Ved fornuftig sysselsetting er også denne verd 15-20 kUSD per dag som er igjen av charten. Men dette forutset også at GGS greier å sy saman fornuftige multiklientsurvey der dei faktisk tener pengar. Det strategiske samarbeidet med BGP bør også ha ein viss verdi.

 

GGS har stort potensiale. Men så lenge selskapet blør pengar, og må gå til pantlånaren hjørnet og låna pengar til ågerrenter, er det greit å plassera pengane sine i andre selskap. I mellomtida er det god underholdning i å sjå på innlegga til dei som meiner at GGS snart skal få verdensherredømme innan seismikk. Det er like underholdande som å lesa om RGT som skal få verdensherredømme innen oljesektoren på grunn av sin banebrytande EM-teknologi. Men dei skal bare utvikla teknologien først, og dei har lest at andre kan bruka denne teknologien til å finna om det er olje i reservoaret eller ikkje.

Link to comment
Share on other sites

Det er nyttesløst å diskutere med denne karrikaturen BLINK.

GGS tråden på ST spammes daglig av denne oppkomlingen.

HO er ett kapittel for seg selv og anonyme BLINK innlegg må påregnes ca. 100 ganger daglig.

 

Bare nevner det i tilfelle noen ikke kjenner fenomenet Blink.

(som forresten ikke har eller skal ha aksjer i selskapet, men er så opphengt i selskapet at det går på helsa løs.)

 

Nei, får pusse litt på min Remington CDL700, med S&B 3-12 "day and night".

Den treffer BLINK under alle værforhold..... :ohmy:

Link to comment
Share on other sites

Det er bra at enkelte er litt kritiske. GGS har hatt ein solid menighet i 5-6 år nå, og dei som har blitt lokka til å investera har stort sett tapt pengare på eventyret. Nå er eg litt mindre negativ til GGS enn det Blink er, men det er uaktuelt å gå inn som aksjonær før det er rydda opp i dei verste finansielle bombene.

 

Det er nyttig at ein i slike fora får litt forskjellige innspel, og ikkje bare haussinga.

Link to comment
Share on other sites

Limer inn et innlegg fra HO som forteller mye om GGS sin ledelse.

 

........

Innlegg av: Gjest (06.01.07 16:45 ), lest 40 ganger

Ticker: GGS

RE^3: GGS - selskapets styre og ledelse er en katastrofe

Rike på å selge til seg selv

iMarkedet.no har tidligere omtalt at seismikkselskapet GGS brukte investoren Arne Fredly som bank. Her kan du lese om hvordan ledelsen i GGS ble rike på å selge til seg selv, med aksjonærenes velsignelse.

iMarkedet.no omtalte den spesielle situasjonen i GGS, da selskapet brukte den kjente investoren Arne Fredly som bank, i slutten av september. Dette resulterte i at seismikkselskapet til slutt hentet inn 50 millioner kroner i en emisjon.

 

Les saken her:

 

Bruker Fredly som bank

 

Emisjonen kom til tross for at GGS-sjef Trond Christoffersen sa til iMarkedet.no på Paretos olje- og offshoreseminar i slutten av august at selskapet ikke hadde behov for å hente inn mer penger. Løftene holdt altså ikke mer enn én måned.

 

Nå har iMarkedet.no sett på enda et spesielt forhold i GGS.

 

Høy pris

 

iMarkedet.no har sett nærmere på kjøpet av Singapore-selskapet CSPL. Dette ble redegjort for i generalforsamlingspapirene fra juni i år, men aksjonærene valgte likevel ikke å reagere.

 

CSGL er et tomanns konsulentselskap, som holder til å et lite kontor i Singapore. Andy Cunningham og Charles Ramdsen er godt kjent i markedet, men bransjekilder iMarkedet.no har vært i kontakt med mener det ikke er noe ekstraordinært ved deres kunnskaper.

 

Det er særlig prisingen av CSGL som fikk folk i bransjen til å steile, men man fikk en viss forstålese av den høye prisen da GSS-ledelsen opplyste at de satt på begge sider av forhandlingsbordet.

 

Det spesielle ved kjøpet var nemlig at ledelsen i GGS, ved Morten Andersen, Trond Christoffersen og Kjell G. Finstad, hadde en opsjon på å kjøpe seg inn i CSPL før dette ble solgt til GGS.

 

Styreformann Morten Andersen sier til iMarkedet.no at GGS-ledelsen ikke blandet seg bort i prisingen av CSPL ved kjøpet.

 

- Prisingen ble gjort av Deloitte, som gjorde en anbefaling av dette her. Siden vi hadde en opsjon her var separat sak som advokat Frode Finnøy kjørte.

 

Flere millioner i gevinst

 

iMarkedet.no har gjennomgått den lukrative avtalen for GGS-toppene.

 

Prisen for aksjene i CSPL ble i forbindelse med avtaleinngåelsen 16. desember i fjor satt til 1,8 millioner dollar. Oppgjøret var avtalt gjort opp i nye aksjer i Global Geo-Services som skulle utstedes på tegningskurs 7,88 kroner pr. aksje.

 

Samtidig sitter ledelsen i GGS med en opsjon på å kjøpe 49 prosent av CSPL for 120.000 dollar. Det ifølge en avtale inngått av Trond Christoffersen i 2002, med en opsjonspremie på 20.000 dollar.

 

I tillegg til dette kommer et tilleggsvederlag fra GGS til CSPL-selgerne på mellom 750.000 og 2,2 millioner dollar avhengig av resultatene til CSPL i treårsperioden etter avtaleinngåelsen.

 

Dette betyr at Christoffersen, Andersen og Finstad allerede på avtaletidpunktet i fjor satt med urealiserte gevinster på til sammen 5 millioner kroner etter fradrag fra opsjonspremien og den avtalte kjøpesummen for halvparten av CSPL. Inngangsprisen til trekløveret var på marginale 1,07 kroner pr. aksje.

 

Dersom den videre kursoppgangen i GGS regnes inn, samt at GGS-toppene mottar minst halvparten av minimumstillegg i forbindelse med transaksjonen, så sitter Andersen, Christoffersen og Finstad med samlede urealiserte gevinster på nærmere 9 millioner kroner i dag.

 

Det er en hyggelig premie for å selge til seg selv.

Link to comment
Share on other sites

Andy Cunningham har arbeidd i operasjons- og HSE avdelinga i PGS, men har ikkje spesielle kunnskaper eller kontakter som burde rettferdiggjer å bruka millionbeløp på å "kjøpa" han inn i GGS-organisasjonen. Det er andre folk i Singapore som er nyttigare, og som er mulig å få over for midre beløp.

Link to comment
Share on other sites

Uggabugga

 

Jeg tror det finnes mange "raringer" i bedriftsledelsene rundt omkring.

GGS har ofte dokumentert at de også er representert hos dem.

 

Jeg har aldri forstått hvordan det henger sammen at mini-seimikkselskapet investerte 100 mill i en ventilpatent for oljeproduksjon. Som de gjorde da de kjøpte Nescos.

Når en leser om kjøpet av 2-mannsforetaket i Indonesia, så kan en undres om det også var "andre motiver" som førte til Nescos-kjøpet.

 

På samme måte undrer det at GGS paralellt med at de sitter i en likviditetskrise går bort og kjøper Spektrum.

Etter hva jeg kan se har ikke Spektrum forsvart kjøpesummen på ca 130-140 mill, hverken i omsetning eller inntjening.

 

Selvsagt er Spektrum et gunstig supplement for GGS.

Men er prisen fornuftig ?

 

Grunnet GGS sin forhistorie med "tvilsomme" kjøp, så har tanken slått meg om Spektrum-kjøpet kanskje har vært et "nød-kjøp"

GGS har tapt mye penger i 2006, men 2005 var enda verre.

De levert 2 eller 3 kvartaler totalt uten salgsinntekter.

Derfor er det ekstra underlig at de ser seg i stand til å gjennomføre slikt kjøp.

I ettertid har det også vist seg at dette hadde de absolutt ikke råd til. Det kan også virke som de har handlet uten å ha ryggdekning hos sine långivere ( kanskje også sine samarbeidspartnere i og med Blystad trakk seg ut og BGP krevde Due Dilligence med tilsynelatende negativt resultat.

 

Når jeg bruker begrepet "nød-kjøp" så lurer jeg på om GGS kan ha kommet i den situasjon at Spektrum har hatt så store beløp utestående hos GGS at de kunne blitt slått konkurs.

En løsning på slikt kan da bli at GGS kjøper selskapet med oppgjør i aksjer og resterende 1 år etterbetalt.

Det vil i så fall forklare en urimelig høy pris.

Men det er sikkert umulig å få innsyn i hvor mye GGS skyldte Spektrum før handelen ble signert.

Link to comment
Share on other sites

08/01-2007 15:30:22: GGS - GGS ATLANTIC HAS STARTED SEA TRIALS

GGS reports that the GGS Atlantic has been

inspected by the ABS (American Bureau of

Shipping) and that all relevant certificates

have been issued. Sea trials have started in

preparation for mobilisation of the vessel to

work in the Eastern Gulf of Mexico, west of

Florida.

Link to comment
Share on other sites

Felis

 

Dette er ei melding som skulle kommet for 4-5 mnd siden.

 

Tragisk.

 

Det som kanskje er verst er at GGS ikke har gitt noen forklaring på "ombyggingsskandalen", og heller ikke gitt noen fullstendig bilde av de økonomiske konsekvensene.

 

Er det Blystad sitt ansvar ?

Er det GGS sitt ansvar ?

Er det verftet sitt ansvar ?

Er det tvist om ansvarsforhold ?

Er manglende betaling til verftet et moment i saken ?

 

Som oftest når det gis lite info fra GGS, så må en forvente det verste ?

Link to comment
Share on other sites

Carlos

 

Eksemplet ditt viser med all tydelighet at en kan komponere et chart slik det måtte passe.

 

Hvis du tar fram chartet over 3 år, så vil du se at GGS faktisk har dobblet seg i kurs på i løpet av disse 3 åra.

 

Det oppsiktsvekkende med GGS sin kursdobbling er at aksje antallet i samme periode nesten er 3- dobblet.

 

Det betyr at børsverdien er mer enn 5-dobblet

Det er jo imponerende og fullt på høyde med mange andre dyktige oljeserviceselskap.

 

Men hvis du finner fram samtlige kvartalsresultater over disse 3 åra, så vil du se at GGS absolutt ikke har vært dyktig.

Tverrt i mot så har de vært håpløst udyktige.

De har tapt penger hele tida. Beløpet summerer seg til mange hundre millioner. ( tror det er mer enn 1/2 milliard ).

 

Slik sett er GGS sin kursdobbling ganske fantastisk.

 

Så kan en spørre seg om det er tilført verdier i selskapet som forklarer slik forunderlig avvik mellom kursdobbling og enorme tap.

 

Men NEI det er ikke tilført verdier.

 

Nescos var i GGS også i 2003

PC 2000 fra Iran var ferdig innsamlet også i 2003

 

Spektrum er riktig nok kjøpt i senere tid, men kjøpesummen er bare halvparten av gjelda i selskapet ( når/ hvis lånet på 260 mill kommer på plass )

 

Hvis jeg har tolket historikken riktig så ble GGS refinansiert i 2003, slik at de ved inngangen til 2004 var gjeldfritt.

 

Sannheten er nok at GGS sin eventyrlig kursoppgang i 2004-2005 skyldtes aktiv haussing og at aksjen ble trekkt opp sammen med det øvrige oljeservicemarkedet.

Aksjonærene ble faktisk lurt av urealistiske fantasi-haussing fra selskapet selv og fra hjelperene i CAR.

 

Nå er situasjonen meget kritisk for GGS.

De "nektes" lån.

Link to comment
Share on other sites

Blink,

Jeg har skummet litt over dine innlegg i GGS og det er ingen kunst å forså det du mener om GGS.

Personlig har jeg ikke følgt med GGS før bortsett fra det som skrives her på forumet, men idag merket jeg chartet og så at aksjen ligger i bunnen av trendkanalen etter å ha falt en del i det siste.

 

Min utgangspunkt for innlegget er MULIGHETEN for en kortsiktig trade og håpentligvis en kjapp gevinst. Selvfølgelig jeg påstår ikke at aksjen kommer til å stige fra bunnen av trendkanalen men det er stor sannsynlighet at den gjør det. I starten av innlegget skrev jeg at aksjen er meget svak og supplerte deretter med følgende:

 

Det er stor sansynlighet at det kommer en rekyl oppover.

Det er mulighet for kortsiktig trading jeg vil tro.

 

Jeg har ikke anbefalt aksjen, og har faktisk ingen kunnskap om selskapet for å kunne gi kjøpsanbefaling eller fraråde å kjøpe. Det er opp til den enkelte å ta sine beslutninger.

Link to comment
Share on other sites

Carlos

Jeg har fulgt GGS over tid, og konkludert med at selskapet er håpløst elendig.

 

Men dagens investormarked er fullt av enkle sjeler som leter etter selskap som kursmessig synes å være på bunn, uten å se etter hvorfor kursen er lavere enn eb hadde forventet.

 

Mitt inntrykk er at GGS faktisk er høyt priset.

Årsaken til kursfallet siste 18 mnd. er ganske enkelt at aksjen var hinsides feil priset i fjor.

 

Sjekk regnskapene så ser du elendigheta.

 

Aksjen ble løftet grunnet at offshorsektoren gikk inn i en gullalder.

Markedet observerte ikke at GGS ikke klarte å ta del i dette fantastiske markedet.

 

 

GGS sin ledelse har en særegen evne til å "bedra" sine aksjonærerer ved å hausse aksjen, sende ut surre-meldinger uten realiteter, som i ettertid viser seg å være feil i den forstand at forhåpningen som lå i meldingen ikke slo til.

Sanmtidig unnlater selskapet å melde hendelser som kan virke negativt på kursutviklingen.

 

Hvis du tar for deg GGS sine børsmeldinger så vil du finne flere eksempler på ovennevnte.

 

GGS er et "råttent" egg.

 

Samtidig har du rett i at aksjen flyr høyt til tider.

Hvis du er dyktig og rask på labben så kan du tjene penger på slike stunt.

 

Men samtidig må du være innforstått med at mislykket låneopptak i desember er et "konkurs-varsel".

GGS kan være i ei knipe som de kan ha problemer med å komme seg ut.

 

Det kan bety konkurs

Det kan bety konvertering av gjeld med tilhøreende utvanning

Det kan bety ny emisjon -------------"------------------

 

Fredly kontrollerer gjelda.

Han har sære rettigheter til å konvertere til 80 % av aksjekurs.

Slik konvertering vil selvsagt drepe kursen.

Hvis han skal ha forhåpninger om å komme skadesløs fra den form for konvertering så må det gjennomføres i flere prosjoner.

 

Med kursfall på 20 % hver gang blir det ekstremt kursfall i sum.

 

Oppsiden er om GGS skulle oppleve store salg i Iran.

Jeg har tippet at de selger for 12 mill $ fra Iran i 1.kv. 2007, som tilsvarerer med det beste salgskvartalet selskapet har opplevd gjennom tidene ( 4.kv. 2001 ).

Men grunnet at BGP har salgsrettene for Iran-seismikk som selges til kinesere + noen andre asiatiske land, så betviler jeg at salgsinntektene blir så gode for GGS.

Dessuten tilspisser de politiske forviklingene seg i Midt-Østen.

Iran-lisensen kan derfor bli en stor skuffelse også denne gang.

Link to comment
Share on other sites

Det er stor oppside i GGS. Men samtidig har ein del diffuse oppkløp som er gjort tidlegare vist at det ikkje nødvendigvis er slik at alle aksjonærane får ta del i heile den eventuelle gevinsten. Slik sett er aksjonærforeninga ein god ide. Men det kan vera ein enda bedre ide å halda seg utenfor selskap der ikkje alt er som det skal vera.

 

Eg trur ikkje at GGS går konkurs. Men det er ikkje usannsynlig at aksjen blir vatna ut slik at eksisterande aksjonærer sit igjen med ingenting. Slik eg les innlegga til blink, hadde ikkje selskapet vore i denne finansielle situasjonen dersom dei ikkje hadde kjøpt Spectrum.

 

Ein god del av verdien ligg i den nye båten. Dei skulle ha gode muligheter å gjera gode pengar på Florida surveyet. Dersom ein bruker SBX som peer, er verdien av å få ein 2D-båt ut i markedet nå 500 mill kroner. Nå meiner eg at dette er urealistisk verdi. Men det er realistisk å verdsetja den båten til 1/6 av verdien til SBX. Det er jo som kjent markedet som har rett. Det er to måtar å sjå på dette. På den eine sida er den ei gammal balje der både båt og utstyr blir leasa, og som kun har verdi i det heile tatt så lenge markedet er bra. På den andre sida er det fullt mulig å forsvara ei slik prissetting dersom ein ser på kva inntekter båten potensielt kan generera i kontraktsmarkedet, og bruker PE som einaste kriterie til å setja prisen.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Som sikkert mange har fått med seg har en gruppe mindre aksjonærer i GGS startet opp en egen aksjonærforening. Hovedformålet med dette har vel vært å bedre kommunikasjon mellom aksjonærene og selskapets ledelse for å tvinge denne til å øke informasjonen til markedet.

 

Ledelsen har nå skrevet brev til foreningen hvor de kommer med litt info. Ikke noe nytt egentlig, men her er det ihvertfall:

 

http://www.ggs.biz/index.php?p=article20070123

Link to comment
Share on other sites

http://www.dn.no/forsiden/borsMarked/artic...WT.mc_id=dn_rss

 

Dette er en HÅPLØS løsning for GGS.

 

Men en ypperlig løsning for Fredly.

 

 

Fredly får med dette dekket inn 45 + 3 millioner av gjelda si til GGS.

Dermed er han nesten sikret å komme ut av dette HVIS selskapet slås konkurs om noen mnd.

Gjelda til Fredly vil da være tilstrekkelig lav til at han kan ha håp om å få inndekning ved salg av Spektrum, Nescos og eierrettighetene til GGS sitt seismikkbibliotek. ( forutsetter at lånet sikres opp mot eierandeler slik at han får 1.prioritet i konkursboet )

 

For GGS sin del blir det å fortsette et liv med "kniven mot strupen".

 

Hvis opplegget lykkes sitter de igjen med 12 mill til å betale forfallte regninger + tilretteleggerene av refi.

De vil fortsatt være 100 % avhengig av godt Iran-salg samt unngå tap i tvistesaken mot Seabird.

 

Det blir rett å slett for lite til å dekke inn de økte driftskostnadene som var forventet relatert til seismikkinnsamling utenfor Florida.

 

Det er bare noen uker siden at "behovet" var 260 mill.

Det var det beløpet GGS prøvde å få låne.

Dette skulle dekke opp kortsiktig gjeld + driftskapital til 2007

Link to comment
Share on other sites

Det anbefales ikkje å delta i emisjonen: Selskapet har stor oppside både på Florida og andre prosjekt. Men dei har store problem med å få igang båten sin. Dessuten har ledelsen elendig track reckord. Det blir dessuten sløst bort så mykje pengar på tvilsomme prosjekt at eg ikkje trur at eventuell suksess vil koma aksjonærane til gode.

 

Blink har mykje meir rett enn hausserane. Eg fatter ikkje at folk orker å engasjera seg slik i dette selskapet!

Link to comment
Share on other sites

http://hopey.netfonds.no/history.php?paper=GGS

 

GGS er reddet fra konkurs takket være snille aksjonærer.

Aksjeantallet økes fra 61 til 150 millioner ( siste halvår ), når reparasjonsemisjonen er på plass.

Når aksjeantallet økes med 150 % så må selskapet også øke inntjeningen radikalt for å forsvare børsverdien.

Det gjennstår å se om GGS kan klare å snu skuta.

Ekstra vanskelig blir det hvis de skal fortsette med samme styre og ledelse som i mange år har dokumentert sin udugelighet.

GGS har tapt over 600 millioner på få år. Aksjeantallet er økt fra ca 30 mill til 150 mill i løpet av 4 år.

 

Kortsiktig er det 3 saker som vil prege kursutviklingen.

- Avklart tvistesak mot SBX

- Seismikksalg fra Iran

- 4.kv. og årsresultat ( tror det framlegges 27.feb. )

 

For øvrig bør en evaluere hva som skjedde med kursen i forrige emisjon.

Like før emisjonen ble meldt var kursen oppe i 4,30 ( sannsynligvis hadde CAR, DnB eller GGS hausset opp )

Aksjen brukte deretter 2 uker på å falle ned til emisjonskurs.

Deretter fallt kursen videre de neste 3-4 ukene, innen CAR fikk postet en skikkelig hausser-anbefaling slik at kursen steg.

Problemet for aksjonærene var at NON hadde mange millioner aksjer som tydeligvis måtte ut i markedet før GGS framla sitt blodige 3.kv. resultat.

NON lempet ut 6-8-10 mill GGS fra slutten av sept. og fram til GGS framla sitt resultat.

 

 

NON brukes aktivt også dennen gang.

Det ble shortet ca 1,2 mill GGS-aksjer gjennom NON på mandag og tirsdag fram til emisjon var meldt.

Etter emisjon er det NON som generellt kjøper mest. Det passer jo glimrende til min teori om at de har store volum som skal ut. ( De må da motvirke er kursfall som har lett for å komme de første dagene etter emisjon )

Men når turbulensen etter emisjonen har lagt seg så forventer jeg faktisk at NON startet med salg av emisjonsaksjer.

Hvis aksjonærene er heldige så kommer det raskt en salgsmelding fra Iran som kan trigge kursløft.

Slik at NON sitt salg ikke skaper kursfall ( men slikt vil jo uansett tynge kursutviklingen )

 

Potensialet framover begrenses selvsagt av at aksjeantallet er økt med 150 % på kort tid.

Det betyr at de som analyserte seg fra til et potensiale på 10 kroner i kurs for et halvt år siden, nå vil ende på 4 kroner med samme tallmatriale.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

GGS får et negativt fokus på seg i Søndagsdagbladet som omtaler Øst-Timor.

Det er et tankekors hvis dagbladets sine antydninger er riktige.

I så fall er GGS sitt historisk eneste "gode" prosjekt basert på "juks og ****skap".

 

sitat fra dagbladet ..........

Tomas Freitas er en slags timoresisk Fredric hauge. Høsten 2004 skjedde det noe som bekymret Freitas: Nordmannen Geir Ytreland og hans medarbeiedere i det timoresiske oljedirektoratet tildelte det norske børsnoterte selskapet Global Geo Services ( GGS ) en viktig seismikkontrakt. Seismikkundersøkelser gjøres for å finne fram til mulige oljeforekomster.

"selskapet er på randen av konkurs; det ble reddet sist desember av BGP ( Petro China )", skrev Freitas og tre kolleger i et brev til den norske konsulenten Geir Ytreland. De advarte mot tildelingen til GGS, som i 2004 tapte over 100 mill kroner og slet med gjeld.

"Det virker risikabelt å arbeide med et selskap som GGS som ikke har noen verdensomspennende erfaring, og er i en slik prekær situasjon", skrev de.

- Ytreland svarte aldri på brevet, sier Freitas.

Da Ytreland i fjor reiste hjem, begynte han å jobbe som konsulent for nettopp GGS. Når Tomas Fretas hører dette, blir han i tvil om hvor Ytreland har hatt sin lojalitet.

- Jeg synes ikke det høres særlig bra ut. Hvis jeg var energiminister ville det gjøre meg bekymret.

Ytreland forstår ikke kritikken.

- Da jeg sluttet, informerte jeg alle om at en av de jeg kom til å jobbe for, var GGS. jeg tar avstand fra det, hvis noen prøver å konstruere det til at det var en overenskomst mellom GGS og meg, sier han.

Ytreland framhever vekten han la på åpenhet da han var i Øst-Timor.

- Vi la opp til hjemmeside for departementet hvor alt ble lagt ut: alle lover, alle anbud, osv. sier han til Dagbladet.

Dette står i sterk kontrast til brevet fra Freitas og hans kollega. Der står det at de verken fikk vite hvem som konkurrerte om seismikkkontrakten, eller innholdet i budene.

 

.........sitat slutt

 

Var Øst-Timor en "snylter-jobb" hvor GGS har tjent på å spise av Norad sine budsjetter ?????

 

I så fall kan en jo debattere om det er greit nok eller ikke.

 

Det som uansett blir tankekorset er at Øst-Timor muligens er det eneste oppdraget i GGS sin historie hvor de har tjent penger.

Er det slik at GGS ikke er i stand til å tjene penger i normal konkurranse ??

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


  • Lage deg en bruker i dag for alle funksjoner. Helt gratis!

    Logg inn eller lag deg en bruker

×
×
  • Create New...