Jump to content

GGS - Global Geo Services


binders

Recommended Posts

Kan noen fortelle noe om bakgrunnen til denne mannen forøvrig. Virker litt desperat dette her:

 

Fra I-markedet:

 

"Opprører" tar over GGS

 

Eddie Berglund tar over etter Trond Christoffersen (bilde) som leder av seismikkselskapet Global Geo-services.

 

 

Samme Berglund ledet an i aksjonæropprøret som trommet sammen til ekstraordinær generalforsamling i GGS tidligere i år som førte til blant annet et nytt styre.

 

Eddie Berglund er 32 år gammel og vil ta over med umiddelbar virkning. Trond Christoffersen vil fortsette i en seniorposisjon i selskapet frem til nyttår.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 382
  • Created
  • Last Reply

Det var uventet at GGS skulle falle også i dag, etter forrige dagers markerte kurskorreksjon.

Tross alt så er det slik at fallende kurs nødvendigvis vil ta noen pauser, med motsatt kursreaksjon enkelte dager. ( som også skjer når kursen er i stigende trend )

I dag var den noen "surrehoder" fra NTF som hjalp enkelte mellomstore investorer med EXIT.

 

Dersom GGS-investorer reagerer som investorer flest, så bør morgendagen og torsdagen bli mye verre.

FN kommer med sine nye sanksjoner mot Iran på torsdag.

 

Iran viser forakt for FN's krav om å stoppe atomprogrammet.

Det iranske prestestyret synes å spekulere i at vesten aldri vil våge å sette makt bak kravet. Det kan se ut som om Iran legger opp til at FN ( og US ) skal presse fram en krisesituasjon som kan antenne krigshandlinger.

På den måten vil Iran framprovosere splittelse intern i FN, og kanskje oppnå at US/Israel står alene mot resten.

Iran føler seg trygge på at svært få land vil støtte US/Israel i å starte en ny væpnet konflikt i Midt-østen.

Derfor tror jeg ikke Iran har noen planer om å endre kurs.

 

FN og vesten sin strategi er å strupe Iran på en slik måte at det iranske folket blir trøtte. FN/US håper at økt intern politisk motstand i Iran skal lede til endret regime.

Det er økende motstand mot president og prestestyret internt i Iran.

Derfor har FN gode muligheter for å lykkes.

Men slikt tar tid.

Og det er viktig å opptre med politisk klokskap.

FN og vesten må presse Iran med sanksjoner som forhindrer og/eller vanskeliggjør den videre utvikling i atomprogrammet. Men de må også stramme til med tiltak som rammer landet økonomisk.

Samtidig må de demonstrere at dørene står åpne for vennligsinnet samarbeid hvis Iran velger å innfinne seg med FN sine "spilleregler" for atomutnyttelse samt åpne alle dører for troverdig innsikt i landets atomprogram.

Det er viktig å markedsføre "alternativet" bredt og positivt, slik at "den vanlige iraner" får tillit til dette og gjør sin del av jobben med å bidra til ny president ved neste valg.

 

Derfor ser vi at det pågår møtevirksomhet mellom Eu og Iran og som til fredag mellom US og Iran.

 

Det vil overraske hvis ikke FN strammer til med 2-3 små knepp på torsdag.

Sett med FN og vesten sine øyne så er det garantert IKKE ønskelig med oppblomstrende vekst innen Iransk oljevirksomhet, i dagens situasjon.

Link to comment
Share on other sites

Ser ikkje akkurat ut til at det har blitt nytt og kompetent styre og ledelse. Det er heller nye folk som kan reise verda rundt på første klasse, bu på dei finaste hotella, og ha eit sugerøyr inn i kassa. Og ikkje har dei peiling på seismikk.....

 

Dessverre held menigheten stort sett kjeft på ulike fora. Det er stort sett bare Blink som står på som før, men han er jo ein ihuga baisser når det gjeld GGS.

Link to comment
Share on other sites

6. Kredittilsynets vedtak

Kredittilsynet har fattet følgende vedtak i medhold av verdipapirhandelloven § 12-1 tredje ledd, jf Forskrift om kontroll med børsnoterte utstederforetaks finansielle rapportering av 13. oktober 2005 §§ 7 og 8:

 

 

Global Geo Services ASA pålegges i sin helhet å tilbakeføre reverseringen på 57,5 MNOK, av tidligere nedskriving på patentrettigheter, foretatt på basis av virkelig verdi fratrukket salgsutgifter

 

Tilbakeføring av reversing betyr mao bokføring av et tap på 57,5 mill som tidligere var utgiftsført og så inntektsført igjenn.

 

Hele lefsa

Link to comment
Share on other sites

Kredittilsynets pålegg om revurdering av bokførte verdier for Nescos og PC2000 skal besvares innen 4.juni.

TC & MA vet bedre enn noen andre hva som vil avsløres i denne prosessen.

Derfor er det forståelig at de tar EXIT nå ( hvis spekulasjonene om Papper Invest sin EXIT på HO, er riktig ).

Samtidig gir det et meget sterkt salgssignal.

 

Ekstra sterkt blir salgstrykket grunnet at GGS velger å ikke informere aksjonærene om hvilke nivå nedskrivingene kan ende på.

Jeg er overbevist om at Berglund & Garman har rimelig god oversikt nå, selv om de sannsynligvis ikke har satt punktum for prosessen.

Når de velger å "holde kjeft" så er det sannsynlig at tallene er verre enn forventet. Slik at de muligens må forhandle med banken og be om råd hos eksperter før de meddeler markedet.

 

Hvis det ikke dukker opp salgsinntekter av betydning, så tror jeg derfor at GGS-aksjen vil stupe videre fram mot 4.juni.

Link to comment
Share on other sites

Herre min hatt. Er det mulig?

Fra HO:

 

Spetalen og Blystad tungt inn i GGS - får rabatt på over 50 prosent

 

Øystein Stray Spetalen og Arne Blystad sikrer seg GGS-aksjer for 100 millioner kroner hver. De får kjøpt aksjene til mindre enn halv pris.

 

 

Artikkel av: Øystein Byberg (1.6.07 09:05)

 

 

Styret i Global Geo Services har besluttet å fremme forslag om en rettet emisjon på 200 millioner til Spencer Energy AS og Ferncliff AS til kurs én krone. Spencer Energy AS og Ferncliff AS vil tegne 100 millioner aksjer hver. Selskapene kontrolleres av henholdsvis Arne Blystad og Øystein Stray Spetalen.

Spencer Energy AS og Ferncliff AS garanterer for tegning av ytterligere 200 millioner kroner i en påfølgende fortrinnsrettet emisjon på én krone.

 

Fortrinnsrettsemisjonen blir uten utstedelse av tegningsretter og uten rett til overtegning. For hver aksje eksisterende aksjonærer eier vil de kunne tegne 1,7054 aksjer.

 

Forslaget vil bli fremmet i ekstraordinær generalforsamling. Tidspunktet blir meddelt senere, fremgår det av en melding.

 

. Gjennom denne emisjonen vil GGS være refinansiert og blir tilført betydelig likviditet, opplyses det. Dette innebærer at selskapet vil kunne satse offensivt etter en vanskelig finansiell periode. Refinansieringen og nye store industrielle aksjonærer vil gi et godt grunnlag for videre utvikling av selskapet. Forutsatt at samtlige aksjonærer tegner seg for sine tildelte aksjer i den fortrinnsrettede emisjon, vil hver av de nye eierne komme opp i en eierandel på 19,33 prosent.

 

Tilrettelegger av de foreslåtte emisjonene er CAR ASA.

 

GGS-aksjen sluttet på 2,13 kroner i går.

Link to comment
Share on other sites

01/06-2007 12:31:14: (GGS) RETTET EMISJON OG PÅFØLGENDE FORTRINNSRETT EMISJON TIL EKSISTERENDE AKSJONÆRER

Det presiseres at aksjene i fortrinnsrettemisjonen

kun kan tegnes av de som er aksjonærer i GGS pr. 1.

juni 2007. Det vil ikke være omsettelige

tegningsretter og det gis ikke adgang til

overtegning.

 

Styret i Global Geo Services har besluttet å fremme

forslag om en rettet emisjon på NOK 200 millioner

til Spencer Energy AS og Ferncliff AS til kurs NOK

1. Spencer Energy AS og Ferncliff AS vil tegne 100

millioner aksjer hver.

 

Spencer Energy AS og Ferncliff AS garanterer for

tegning av ytterligere NOK 200 millioner i en

påfølgende fortrinnsrettet emisjon på NOK 1.

Fortrinnsrettsemisjonen blir uten utstedelse av

tegningsretter og uten rett til overtegning. For

hver aksje eksisterende aksjonærer eier vil de

kunne tegne 1,7054 aksjer.

 

Forslaget vil bli fremmet i ekstraordinær

generalforsamling. Tidspunktet blir meddelt

senere.

 

Gjennom denne emisjonen vil GGS være refinansiert

og blir tilført betydelig likviditet. Dette

innebærer at selskapet vil kunne satse offensivt

etter en vanskelig finansiell periode.

Refinansieringen og nye store industrielle

aksjonærer vil gi et godt grunnlag for videre

utvikling av selskapet. Forutsatt at samtlige

aksjonærer tegner seg for sine tildelte aksjer i

den fortrinnsrettede emisjon vil hver av de nye

eierne komme opp i en eierandel på 19,33 %.

Tilrettelegger av de foreslåtte emisjonene er CAR

ASA.

 

For eventuelle spørsmål; vennligst kontakt

administrerende direktør Eddie Berglund på telefon

+47 23 28 10 94.

Link to comment
Share on other sites

Klart det koster

 

Så kom endelig hovedindeksen over 500 poeng. Den steg til slutt 1,03 prosent og endte på 501,38.

 

Men formiddagen ble en liten tålmodighetsprøve rundt meglerbord og i finansredaksjonene : Indeksen krabbet tidlig opp til 499 poeng, hoppet litt opp, litt ned, lå litt stille og falt litt igjen etter lunsj.

 

Den forløsende pasningen kom fra USA: Arbeidsmarkedet var sterkere i mai, mens presset på prisene var lavere i april, viste to rapporter. Dermed kunne jubelen slippe løs - men som vanlig i aksjemarkedet, var det noen som kunne juble adskillig høyere enn andre.

 

Dagens gladeste gutter må være investorene Øystein Stray Spetalen og Arne Blystad. En børsmelding fra seismikkselskapet Global Geo-Services (GGS), er full av lærdom for den som vil skjønne seg på økonomi:

 

Regel 1. Det er dyrt - veldig dyrt - å være fattig.

 

Regel 2. Det er smart - veldig smart - å ha kisten full av rede penger og et godt navn på børsen.

 

Om regel 1. GGS, som har vært et tapssluk, har sett seg nødt til å hente inn flere hundre millioner kroner.

 

Styret foreslår derfor en kronerulling gjennom salg av nye GGS-aksjer, faktisk langt flere aksjer enn det er i selskapet i dag. I første runde får Spetalen og Blystad kjøpe 100 millioner aksjer hver, senere gis de andre GGS-aksjonærene anledning til å tegne seg, om styrets forslag får støtte på generalforsamlingen.

 

Om de andre aksjonærene ikke kjøper, vil Spetalen og Blystad med sine nye poster eie 61 prosent av GGS. Dagens eiere må altså bla opp rommelig for å bli med på ferden.

 

Nillepris. Men så til regel 2: Spetalen og Blystad får nemlig en særdeles hyggelig rabatt, dersom Nille-gründer Mons Bertil Aarskog og de andre eierne i GGS godtar styrets forslag. Styret vil selge aksjene for én krone stykket. Prisen i markedet i dag? 2,20 kroner.

 

Lærebokeksempel. Det er bare å regne selv: 100 millioner aksjer ganger en rabatt på 1,2 kroner.

 

- Styret synes det var den beste modellen både finansielt og industrielt, sier GGS-sjef Eddie Berglund til E24.

 

- De får noen millioner gratis her?

 

- Det er klart det koster penger å gjennomføre en full reorganisering og reposisjonering av selskapet.

 

Klart det koster. Særlig når redningsmennene heter Blystad og Spetalen.

Link to comment
Share on other sites

DN i dag side 16.

 

Blystad og Spetalen samarbeider nå om en helt konkret plan for GGS.

 

- Vi vil vurdere å øke aktiviteten i selskapet slik at GGS blir et internasjonalt oljeserviceselskap. Det er således naturlig å bytte navn på selskapet. Vi har store planer som kan ligge langt unna dagens aktiviteter, sier Leisner.

 

- Dette må ikke oppfattes som et raid. Dette er 100 prosent vennligsinnet, sier Leisner

 

(Viggo Leisner er sentral i Blystad-systemet)

Hentet fra ST (Helgeli)

 

Ellers er GGS viet hele side 2 og 3 i Finansavisen og overskriften er:

Gavepakke til Spetalen og Blystad.

Får 120 mill. i rabatt for GGS-ruin.

Mmmmmm...

Link to comment
Share on other sites

Hei, noen tanker om GGS

 

Jeg hadde rotet meg borti GGS på kurs 2,30 og kom meg ut på 2,12 før børsstopp. Det er jo et vanskelig reknestykke om hva som er lurt og hva som vil skje videre.

 

Jeg tenker på shorting, skaffe penger til nye aksjer osv. Det er mye uklart. Her er noen poeng fra HO.

------------------------------------

Hvorfor skulle en shorter måtte dekke inn emisjonsaksjene ?? Han/hun har jo bare lånt noen aksjer i dag og leverer tilbake like mange aksjer på mandag. Om det blir emisjon en gang om noen uker vedkommer jo ikke saken.

 

Utlåner sitter jo med skjegget i postkassen siden vedkommende har mistet sin rett til billige aksjer.

-------------------------------------

Hele saken er uklar, jeg shortet aksjer tidligere idag, og har vært i kontakt med netfonds som ikke kunne gi meg et klart svar.

Det eneste de var rimlig sikre på var at de som lånte ut aksjene, ikke ville miste retten til å tegne seg i emisjonen.

------------------------------------

Selvsagt plikter den som shorter å kompensere alle tap utlåner måtte ha. Hvis det betales utbytte i utlånsperioden, så må shorteren betale et tilsvarende beløp til utlåner, og hvis utlåner går glipp av tegningsretter, så må shorteren også erstatte disse. Den som shorter har jo lånt aksjene fra utlåner, og overtatt ansvaret for alle de rettigheter aksjeeieren hadde - deriblant retten til å kjøpe billige emisjonsaksjer. Shorteren må kjøpe tilbake 2,7 ganger så mange aksjer som han shortet. Kjøpet må skje til markedskurs, og han får erstattet kr 1 pr aksje (fra utlåner) for de ekstra aksjene han må levere tilbake. Hvis utlåner ikke vil ha ekstra aksjer, så er det hans valg, men man kan ikke regne med at utlåner vil si fra seg en slik rett!

 

------------------------------------

Riktig, de som kjøpte på 2,20 får et snitt på 1,44 etter emisjonen.

 

De som kjøpte på 2,00 får et snitt på 1,37.

 

Vinnerne er Spetalen og co som får et snitt på 1 blank.

 

------------------------------------

 

Mandag tryner kursen i GGS. Årsak: Alle skal selge sine gamle aksjer. Den som tror noe annet vil få svi. Det skal en utrolig heftig melding til for at dette ikke blir dagens soleklare taper. Jeg tror ikke en gang at man kan drømme om kurser over 1,5. Men selv det er for høyt. Sannsynligvis ender kursen mellom 1,20 og 1,30. Kanskje lavere, men hvertfall ikke høyere. Bortsett fra mer penger i selskapet, så er det ingenting nytt fundamentalt. GGS tjener ikke penger og det er fortsatt vanskelig å se hvor de skal tjene penger.

Link to comment
Share on other sites

Hei igjen

 

Det er jo dumt at en må til HO for å få tanker om hva som skjer videre med GGS og aksjekurs. Men blandt mye fyllstoff ligger det godbiter og.

 

Kanskje Spetalen & Co får GGS inn i en ny bane slik at det blir et nytt "PAN". Det er jo en oljeaksje.

 

To scenarier kan skje

 

1. kursen går opp pga nytt håp og forventninger F.eks 1,60 eller noe slikt

2. Kursen synker ned mot emisjonspris pga utvanning. Det blir jo 400mill flere aksjer og 400mill meir i kassa. Det kan bli salgspress slik at det vil bli en bunn.

 

Vel jeg er ikke den rette til å ha forutsetning til å spå kursutvikling. Klarte ikke la være å kjøpe REPANT når denne sank under 10 kr. Her blir det emisjon på kr 6. (i disse dager) Kom meg ut på bunn kr 7,55 før den steg til 9.

 

Vel, det er jo ønskelig at vi skriver...

 

Skal noen lage meningsmåling om bunn innen 2 måneder.

 

PT

 

---------------fra HO

Innlegg av: Gjest (02.06.07 19:09 ), lest 29 ganger

Ticker: GGS

GGS - Fair value per aksje etter emisjon = 1,25 kr

Orginal antall aksjer 117,000,000

Børskurs før emisjon 2.10

Markedsverdi før emisjon 245,700,000

Antall nye aksjer fra emisjon 400,000,000

Økning i kontanter (1 kr per aksje) 400,000,000

Ny markedsverdi 645,700,000

Ny total antall aksjer 517,000,000

Ny børskurs 1.25

Link to comment
Share on other sites

Nedskrivninger i GGS

GGS skriver ned eiendeler med 238 millioner kroner.

 

 

 

GGS opplyser at selskapet nedskriver regnskapsverdier på eiendelene med totalt 238 millioner kroner etter gjennomgang fra Kredittilsynet. Egenkapitalen per 31. desember 2005 var negativ, opplyses det.

 

Patenter i Nescos AS er skrevet ned med 53,1 millioner kroner, mens PC 2000-studien er srekvet ned med 132 millioner kroner. Goodwill relatert til CSPL og multiklientbiblioteket i Spectrum er også skrevet ned.

Link to comment
Share on other sites

Dette har jeg også lurt på, hvilken ledelse sier jeg bare

 

Børsen kaller inn GGS på teppet

Det er interessant å spørre hvilke vurderinger som ligger til grunn når man fastsetter kursen til én krone, sier pressetalsmann Tor Arne Olsen ved Oslo Børs.

Oslo Børs vil kreve full rapportering fra GGS-ledelsen i forbindelse med at Arne Blystad og Øystein Stray Spetalen får kjøpe GGS-aksjer for én krone, noe som er under halv pris.

 

- Det er mye lavere enn markedskursen. Det er interessant å spørre hvilke vurderinger som ligger til grunn når man fastsetter kursen til én krone, sier Olsen til DN.

 

Olsen vil ikke utelukke at årsaken til at GGS-aksjene selges på billigsalg kan henge sammen med den finansielle situasjonen.

 

- Det kan ha med selskapets finansielle situasjon å gjøre. Men vi gir ikke svarene, vi stiller bare spørsmålene, legger Olsen til.

Link to comment
Share on other sites

Dette har jeg også lurt på, hvilken ledelse sier jeg bare

 

Flere som har lurt på det Hoff@! Det verste er at dette er den nye ledelsen.

 

Det er forresten dyrt å være fattig:

 

Arne Fredly har tjent 100 mill. på kriselån til GGS

 

Investor Arne Fredly skal ha tjent 100 millioner kroner på å være bank for GGS.

 

 

Artikkel av: Øystein Byberg (5.6.07 06:09)

 

De siste to og et halvt årene har investor Arne Fredly tjent 100 millioner kroner på å være bank for det skakkjørte seismikkselskapet GGS, skriver Finansavisen.

- Som du sikkert forstår kan jeg ikke kommentere slike forhold, sier Fredly.

 

Fredlys bankengasjement mot GGS skal ha vært i størrelsesorden 100-150 millioner kroner, noe som med en nominell rente på rundt 15 prosent har gitt 30-40 millioner i renteinntekter. Hver gang GGS ikke har kunnet betale og måttet be om utsettelse, har det dessuten tilkommet gebyrer.

 

- Den enes brød den andres død, sier én markedsaktør.

 

Inkludert renter, provisjoner og gebyrer skal Fredly ha tjent 70-80 millioner kroner på bankdriften. Nå venter enda en gevinst, skriver avisen.

 

Tidlig i 2007 ble et obligasjonslån på 100 millioner kroner refinansiert. Allerede før lånet var trådt ordentlig i kraft vil GGS komme seg ut av lånet. Men man blir imiidlertid ikke kvitt dyre lån gratis.

Link to comment
Share on other sites

Gamle aksjonærer bør selge sine GGS-aksjer

 

Jeg tror ikke dere har noe valg.

Det er bare å innfinne seg med at MA & TC har kjørt GGS fullstendig i grøfta.

Selskapet er kondemnert og må ha tilskudd av mye kapital.

 

I hvilken grad Blystad & Spetalen har en god ide, er umulig å ha noen formening om pr.dato.

Nedskrivingene som er kommet viser at GGS i realiteten er teknisk konkurs.

For øvrig tror jeg det kan komme ytterligere med nedskrivinger når revisorgodkjent årsrapport legges fram.

Jeg tenker da på Fase 1 i Florida, som ble verdiløs i fjor da politikerene kom med sitt vedtak.

 

Uten kursdrivende nyheter er det ganske innlysende at GGS-kursen vil synke.

Gamle aksjonærer som har fått tegningsretter bør selge for å ikke besitte unødig risiko. De vil jo være possisjonert uansett med sine tegningsretter. Hvis det skulle bli fullstendig kurskollaps så trenger ikke tegningsrettene nyttes.

Dersom du velger å sitte med gamle-aksjene så starter du i "nye GGS" med dyrere inngang enn hovedaksjonærene.

B&S vil faktisk ha oppnådd meget god kursstigning innen du er kommet opp i NULL dersom du velger å ikke realisere.

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes du skal være forsiktig med å anbefale salg, Blink.

Ikke fatter jeg ditt store engasjement for hva alle andre skal gjøre med sine posisjoner i GGS heller.

Du har jo ikke interesser i selskapet.

Klart vi har ett valg??? Hvordan kan du påstå noe annet?

Hva så om vi har dyrere inngang enn hovedaksjonærene?

Selger man tar man jo ett tap uansett. Hvorfor er det så viktig for deg at vi skal ta ett tap nå?

Jeg får da ikke lov å kjøpe ubegrenset til emisjonskurs og du påstår altså at det lønner seg for meg å selge nå og kjøpe tilbake (de utover emisjonskurs) senere?

Jeg får handlet GGS til like over emisjonskurs rett etter emisjonen?

Jøss, det var jeg ikke klar over.

Nei, jeg velger å kjøpe emisjonsaksjer uten å selge "gamle" aksjer.

Håper du får sove på tross av dette, Blink..... :blink:

 

Poenget ditt er vel å provosere, men det grenser til det sykelige.

 

 

 

Legger ved noen linker vedr. planene til "nye GGS" som muligens, om gutta får det som de vil, blir hetende Global Oil Service.

 

NA24, Global Oil Service...?

DN, ikke u-hjelp

DN, Opprørt Fredly... :-)

Link to comment
Share on other sites

Jeg må si meg enig med Northern Lights her. Blink er litt for bombastisk i sine konklusjoner/anbefalinger, uten at jeg skal legge meg for mye opp i det.

 

Hvis man allerede har et stort urealisert tap på sin posisjon i GGS, så er nedsiden liten i forhold til tapet man allerede har (hvis man f.eks. har en inngangsverdi på 4-5 ganger dagens kurs). Selv om risikoen er stor for videre fall, er det også muligheter for en kraftig kursøkning, forutsatt at styret lykkes i å snu skuta.

 

Historien har vist at det kan være lønnsomt å gå inn i aksjer som har falt mye. Se bare på Tandberg Data for noen år siden. Den kunne man kjøpe for 2 kroner etter et fall fra ca 100. Etterpå steg den til over 20.

 

Oppsiden er altså stor, mens nedsiden er begrenset. Man må selvfølgelig tenke på risiko, så innsatsen bør nok begrenses i slike tilfeller. Det er vanskelig å vite når bunnen er nådd i aksjen.

Link to comment
Share on other sites

Fra dagens DN -(hele fra papirutg.)

 

 

Derfor får de GGS på billigsalg

 

Skjebnen til det skakkjørte seismikkselskapet Global Geo Services ble snekret sammen på et hemmelig møte mellom folkene til Arne Blystad og Øystein Stray Spetalen 31. mai. I dag er aksjonærene nødt til å godta forslaget, som er klekket ut av Spetalen selv.

 

- KLEKKET UT PLANEN. Øystein Stray Spetalen (til høyre) er arkitekten bak skjebnen til det kriserammede seismikkselskapet GGS. Her er han sammen med sin høyre hånd Glen Ole Rødland og Fearncliffs konserndirektør Jan Kildal (i midten). Foto: Øyvind Elvsborg

 

LINN KAREN RAVN OSLO

Publisert: 18.06.2007

 

DN kan i dag avdekke hvordan GGS-ledelsen i desperasjon har latt Øystein Stray Spetalen og Arne Blystad overta selskapet for nærmest en slikk og ingenting.

 

Hemmelig møte

 

På et morgenmøte torsdag 31. mai var sentrale representanter fra både Blystad og Spetalen samlet hos Spetalen. I løpet av noen timer var de enige om å spytte inn 400 millioner kroner i det kriserammede seismikkselskapet Global Geo Services (GGS). Årsaken til at investorene vurderte å overta Børsens dårligste seismikkselskap var et rop om hjelp fra tilrettelegger CAR dagen før. CARs representanter Gunnar Holen og Per Christian Hoel hadde fått i oppdrag å hente 400 millioner kroner for GGS. Sårt tiltrengt kapital. Etter hva DN er kjent med, var GGS´ alternativ å begjære konkurs.

 

Nær konkurs

 

Det børsnoterte seismikkselskapet har i flere år slitt med høy gjeld og lav inntjening. I GGS´ årsberetning for 2005 presiserer revisor Arne Dale at fortsatt drift forutsetter positiv salgsutvikling, reforhandling av låneforfall, og/eller tilførsel av ny egenkapital.

 

Også i årsberetning for 2004, 2003 og 2002 har revisor bemerkninger. Dette er bakgrunnen for at det har pågått en intens maktkamp i GGS det siste året. I mars ble styreleder Morten Andersen sparket ut av selskapet, og det nye regimet med nåværende administrerende direktør Eddie Berglund og styreleder Morten Garman overtok.

 

På toppen av det hele hadde GGS Kredittilsynet på nakken med et krav om kraftige nedskrivninger av selskapets eiendeler. Det nye styret var godt kjent med at varsellampene blinket, men ingen av dem var klar over at selskapet var på randen av konkurs.

 

Regi Spetalen

 

Tilrettelegger CAR ringte først Øystein Stray Spetalen onsdag 30. mai. I desperasjon ga CAR Spetalen frie tøyler til å utarbeide en «redningsplan».

 

Spetalen ville ha med seg Blystad. Samme ettermiddag utarbeidet Spetalen et konkret forslag. For å stupe inn i vepsebolet GGS krevde han å kjøpe GGS-aksjer for én krone. Det er under halv pris av hva som var kursen til selskapet.

 

Gunnar Hvammen fra Blystad og Spetalen ville ha hvert sitt styreverv. I tillegg ville han frata de eksisterende GGS-aksjonærene tegningsrettene. I en fortrinnsrettsemisjon får eksisterende aksjonærer normalt en økonomisk kompensasjon ved at de mottar tegningsretter, som kan selges dersom aksjonæren ikke ønsker eller ikke har råd til å delta i kapitalutvidelsen.

 

«Tom kasse»

 

Klokken 19 torsdag 31. mai ble forslaget presentert for GGS-ledelsen, representert ved styreleder Morten Garman og administrerende direktør Eddie Berglund. Den første reaksjonen var at kursen var for lav. I fire timer ble det diskutert heftig mellom partene.

 

Først klokken 23 kastet GGS-styret inn håndkleet. Spetalen og Blystad kunne tilby ti millioner kroner hver i et kortsiktig og rentefritt lån. Et tilbud et selskap med en tom kasse ikke hadde råd til å takke nei til. En sentral kilde DN har vært i kontakt med sier at GGS aldri hadde noe annet valg enn å godta Spetalens forslag.

 

- Sannheten er at kassen var helt tom, selskapet trengte penger her og nå. Alternativet var skifteretten. Og da snakker vi ikke om å få én krone per aksje, sier kilden.

 

 

GLOBAL GEO SERVICES

Børsnoterte GGS har laget seismikk for en lang rekke oppdragsgivere i Øst-Timor, Australia og Øst-Java, Iran, Syria og Florida. Børsverdien er rundt 200 millioner kroner.

For to uker siden skrev DN at GGS skal gjøre en rettet emisjon på 200 millioner kroner mot Arne Blystads Spencer Energy as og Øystein Stray Spetalens Ferncliff as. I tillegg garanterer Spencer Energy og Ferncliff for ytterligere 200 millioner kroner i en påfølgende fortrinnsrettet emisjon.

 

 

 

______________

Link to comment
Share on other sites

Seier til investorene

 

Øystein Stray Spetalen og Arne Blystads emisjoner ble banket igjennom på generalforsamlingen i går kveld.

 

 

Artikkel av: Marianne Løland (19.6.07 08:10)

 

 

Relaterte artikler Se aksjeticker

- Rekordbørsen fortsatte opp - Her er den hemmelige planen til Øystein Stray Spetalen

- Øystein Stray Spetalen med hemmelig plan - Blystad og Spetalens inntreden i GGS verdt 377 mill.

- GGS

 

 

 

 

På gårsdagens generalforsamling fikk Øystein Stray Spetalen og Arne Blystad (bildet) full støtte til å komme inn på eiersiden i Global Geo Services (GGS), skriver Dagens Næringsliv.

 

 

 

Etter en time med heftige diskusjoner på generalforsamlingen i går, ble Spetalen og Blystads emisjoner banket igjennom. Ifølge DN går Gunnar Kvammen og Spetalen selv inn i styret.

 

 

 

Foto: Scanpix

Link to comment
Share on other sites

Tja - hvis Spetalen og Blystad klarer å selge aksjene sine til f. eks. 1,50 har de i hvert fall skutt gullfuglen selv - disse to er spesielt gode på kjøp og salg men spesielt langsiktige eiere er de neppe.

Har forøvrig tidligere hatt stor glede av Blinks kommentarer, har derfor ikke hatt aksjer i GGS på en stund men er likevel fortsatt interessert i selskapet...

mvh

amatøren

Link to comment
Share on other sites

Det er godt mulig at GGS-aksjen bunnet på ca kr 1,50

 

Jeg har lagt til grunn framtidig potensiale når jeg kommer til at en prising rundt kr 1,44 kan forsvares.

 

At dagens prising ligger 40 % over dette nivået mener jeg er en overdrivelse.

For øvrig er det mange aksjer som prises for høyt på Oslo Børs, så det er ikke særlig oppsiktsvekkende.

 

Problemet for de som investerer i dag, tar en desto større risiko med tanke på realiseringen av kronesaksjene som kommer senere i sommer.

 

Det er ganske tydelig når vi leser om hvordan B&S kom inn i GGS, at det var GGS ( CAR ) som kom til B&S, og ikke motsatt.

Ergo så hadde ikke B&S noen plan med stuntet.

De satte seg sammen 31.mai og tok beslutningen samme kveld.

Det betyr at en ikke bør legge inn noen ekstra gevinst grunnet "ukjennte B&S-planer".

 

Det betyr igjen at en må basere framtidig inntjening på noenlunde samme omsetningsnivå som GGS har hatt siste året.

Da blir det begrenset potensiale med fordeling på 517 mill aksjer.

 

Men jeg håper at du og dere merker dere at jeg faktisk tror GGS-aksjen bunnet da den tangerte kr 1,50.

Selv om det godt kan tenkes at den ser kortvarige bunner på lavere nivå, når kronesaksjene tømmes i markedet.

 

Vær også oppmerksom på at dagens prising skjer i et tidsrom der det generelle investornivået er på topp, samtidig som småinvestorer har feriepenger til rådighet. Spetalen-effekten er også sterk. ( men den bruker å blekne relativt raskt hvis investorene ikke får påfyll med triggere ).

 

For øvrig håper jeg at GGS-investorene på ST tar et oppgjør med seg selv, når det gjelder hausser-strategi.

Historien bør ha lært dere at det er dumt å ensidig "pisse hverandre opp etter ryggen" med hysterisk overtro og urealistiske forhåpninger. Slikt fører bare til at dere hjernevasker hverandre og mister gangsynet.

 

Min anbefaling er å avvente årsrapport og 1/2-årsresultat for å se reviderte bokførte verdier.

Jeg mener at Fase 1 i Florida også må nedskrives til NULL.

 

Det framgår forøvrig av 1-juni-prosessen at GGS har bestrebd seg på å selge det som selges kan, uten å ha lykkes.

Derfor bør nedskrivingene tas på alvor.

Link to comment
Share on other sites

Gamle aksjonærer bør selge sine GGS-aksjer

 

Jeg tror ikke dere har noe valg.

Det er bare å innfinne seg med at MA & TC har kjørt GGS fullstendig i grøfta.

Selskapet er kondemnert og må ha tilskudd av mye kapital.

 

I hvilken grad Blystad & Spetalen har en god ide, er umulig å ha noen formening om pr.dato.

Nedskrivingene som er kommet viser at GGS i realiteten er teknisk konkurs.

For øvrig tror jeg det kan komme ytterligere med nedskrivinger når revisorgodkjent årsrapport legges fram.

Jeg tenker da på Fase 1 i Florida, som ble verdiløs i fjor da politikerene kom med sitt vedtak.

 

Uten kursdrivende nyheter er det ganske innlysende at GGS-kursen vil synke.

Gamle aksjonærer som har fått tegningsretter bør selge for å ikke besitte unødig risiko. De vil jo være possisjonert uansett med sine tegningsretter. Hvis det skulle bli fullstendig kurskollaps så trenger ikke tegningsrettene nyttes.

Dersom du velger å sitte med gamle-aksjene så starter du i "nye GGS" med dyrere inngang enn hovedaksjonærene.

B&S vil faktisk ha oppnådd meget god kursstigning innen du er kommet opp i NULL dersom du velger å ikke realisere.

(Uthevet/understreket av meg)

 

Jammen godt jeg tenker selv!

Tapet mitt hadde nå vært i 100.000 klassen om jeg hadde hørt på deg som mener vi ikke har noe valg.

Sorry, du er ingen spåmann du heller!

PS:

10/6 når du kom med dette var kursen i 1,55

I dag er den 2,77 OPP 80% !!!!!!!!!!

 

Og til Ingho:

Grattis!!!!!

Du har 45% avkastning på et par dager!!!!!!!! :biggrin::biggrin::biggrin:

Link to comment
Share on other sites

Det er godt mulig at GGS-aksjen bunnet på ca kr 1,50

 

Jeg har lagt til grunn framtidig potensiale når jeg kommer til at en prising rundt kr 1,44 kan forsvares.

 

At dagens prising ligger 40 % over dette nivået mener jeg er en overdrivelse.

For øvrig er det mange aksjer som prises for høyt på Oslo Børs, så det er ikke særlig oppsiktsvekkende.

 

Problemet for de som investerer i dag, tar en desto større risiko med tanke på realiseringen av kronesaksjene som kommer senere i sommer.

 

Det er ganske tydelig når vi leser om hvordan B&S kom inn i GGS, at det var GGS ( CAR ) som kom til B&S, og ikke motsatt.

Ergo så hadde ikke B&S noen plan med stuntet.

De satte seg sammen 31.mai og tok beslutningen samme kveld.

Det betyr at en ikke bør legge inn noen ekstra gevinst grunnet "ukjennte B&S-planer".

 

Det betyr igjen at en må basere framtidig inntjening på noenlunde samme omsetningsnivå som GGS har hatt siste året.

Da blir det begrenset potensiale med fordeling på 517 mill aksjer.

 

Men jeg håper at du og dere merker dere at jeg faktisk tror GGS-aksjen bunnet da den tangerte kr 1,50.

Selv om det godt kan tenkes at den ser kortvarige bunner på lavere nivå, når kronesaksjene tømmes i markedet.

 

Vær også oppmerksom på at dagens prising skjer i et tidsrom der det generelle investornivået er på topp, samtidig som småinvestorer har feriepenger til rådighet. Spetalen-effekten er også sterk. ( men den bruker å blekne relativt raskt hvis investorene ikke får påfyll med triggere ).

 

For øvrig håper jeg at GGS-investorene på ST tar et oppgjør med seg selv, når det gjelder hausser-strategi.

Historien bør ha lært dere at det er dumt å ensidig "pisse hverandre opp etter ryggen" med hysterisk overtro og urealistiske forhåpninger. Slikt fører bare til at dere hjernevasker hverandre og mister gangsynet.

Min anbefaling er å avvente årsrapport og 1/2-årsresultat for å se reviderte bokførte verdier.

Jeg mener at Fase 1 i Florida også må nedskrives til NULL.

 

Det framgår forøvrig av 1-juni-prosessen at GGS har bestrebd seg på å selge det som selges kan, uten å ha lykkes.

Derfor bør nedskrivingene tas på alvor.

(Understreket av meg)

 

Nå er dette ikke ST, ser du bare kopierer innleggene over hit, men det er greit nok.

Poenget er vel at du mener dette med å "pisse hverandre opp etter ryggen" er gjeldende her inne også?

Jeg er iallefall lykkelig over å ikke "pisse deg oppetter ryggen"!

Du får ta inn over deg at det hadde vært FIASKO og lytte til siste ukers råd fra deg?

 

Greit at du har mast om å selge GGS i lange tider, men nå bør du kanskje stake ut en ny kurs?

 

:cool:

 

PS:

Synes disse siste innleggene fra Blink, med brede begrunnelser for salg, exit osv. i det kriserammede konkursboet GGS er leseverdig.

 

Klassisk hjemmelekse:

Vær skeptisk!

Tenk selv!

Når noen uten interesser overhodet i en aksje legger ned så mye tid i å forklare hvorfor andre mennesker MÅ gjøre ditt og datt med sine aksjer, ja da bør varsellampene lyse.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


  • Lage deg en bruker i dag for alle funksjoner. Helt gratis!

    Logg inn eller lag deg en bruker

×
×
  • Create New...