Jump to content

Traders pit - episode 205 - fredag 14.01.2005


Vegard

Recommended Posts

OPPGANG RETT RUNDT HJØRNET I BLOM!!

 

Viktig nå å se i charteret og på RSI. Der kan man se at Blom ligger nøyaktig på samme sted som når den steg fra 4,8 til over 6kr meget hurtig.

 

Ser man på charteret fra tidligere stiger aksjen hurtig når den ligger i fare til å gi salgssignal. Dette er kommet gang på gang.

 

Alle de tre siste stigningene er kommet på det samme viset. Nå er vi der igjen for Blom..

 

Og vi kan derfor vente oss et meget kjapt rykk i morgen eller de nærmeste dager..

 

Jeg selv velger og laste enda flere aksjer i morgen før den rykker skikkelig...

 

Klinsi

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 127
  • Created
  • Last Reply

Jeg har forstått det slik at det er mer enn nok olje,og opp til OPEC hvor mye de viol pumpe, og av den grun tror jeg OPEC vil styre oljen godt under 50.

 

Ellers så tror jeg olje og renter tar knekken på børsen iløpet av året/2006.

 

HA en fin dag!

Link to comment
Share on other sites

Godmorgen folkens!

 

Håper det blir en god dag også, det ser slett ikke værst ut dette her, JIN i HK er Up 0.45 (2.48%)

Og olje ser bra ut for dagen.

Er litt skeptisk til om totalindeksen klarer seg i pluss i dag, får nok en nedgang før middag i allefall.

 

Ja ja lykke til da alle sammen.

Link to comment
Share on other sites

OPPGANG RETT RUNDT HJØRNET I BLOM!!  

 

Viktig nå å se i charteret og på RSI. Der kan man se at Blom ligger nøyaktig på samme sted som når den steg fra 4,8 til over 6kr meget hurtig.

 

Ser man på charteret fra tidligere stiger aksjen hurtig når den ligger i fare til å gi salgssignal. Dette er kommet gang på gang.

 

Alle de tre siste stigningene er kommet på det samme viset. Nå er vi der igjen for Blom..

 

Og vi kan derfor vente oss et meget kjapt rykk i morgen eller de nærmeste dager..

 

Jeg selv velger og laste enda flere aksjer i morgen før den rykker skikkelig...

 

Klinsi

 

 

Jeg vet ikke hvor mange charts du har sett opp gjennom årene, men jeg har i hvert fall sett noen....

 

"Din teknisk analyse" høres svært usammenhengende og lite troverdig ut. I stedet for å basere deg på "tekniske fakta" høres det mer ut som om du er smånervøs og HÅPER at dette tross alt skal gå bra ! Når du avslutter med at "jeg selv velger å laste....bla..bla..før den rykker skikkelig" lukter det av hele innlegget ditt !

 

Fakta er:

Børskursen har falt skarpt ned gjennom det fortsatt stigende 10 dg glidende gjennomsnitt. Det er første gang siden stigningen startet i nov at dette skjer på en SÅ dramatisk og KLAR måte. Din trøst får være at 10 dg snitt fortsatt stiger, men med ytterligere BLO-fall vil snittet snart "rulle over". Videre er det en trøst at 30 dg snitt også stiger - og det snittet fortsatt ikke er brutt av kursen.

 

RSI (15 dg) har gitt et klart salgssignal. Denne indeksen har en tendens til å fortelle hva som senere skjer med kursen.

 

I beste fall tror jeg at du kan håpe på en liten reaksjon opp mot undersiden av 10 dg snitt, men jeg tror det IKKE.

Varsellampene blinker for lengst GULT i BLO - og ytterligere eksponering kan fort føre til "sterk svie" der du vet........

Link to comment
Share on other sites

The Coming Oil Crisis

Dan Ackman, 01.13.05, 6:00 AM ET

 

 

The world economy has gotten fairly comfortable with oil at $45 a barrel. But how will it react to paying $100 a barrel three years from now? Or $150 in five years?

 

That's what the future holds according to Stephen Leeb, president of Leeb Capital Management and author of The Oil Factor (Warner Books 2004). The result, Leeb says, will be double digit inflation--if we're lucky. If we're not, it will be a severe depression. We asked Leeb to explain the gilding of black gold.

 

You say the price of oil will rise much higher than it already has. Why?

 

"The problem we have is that there are 2.3 billion people in Chindia," Leeb says, using shorthand for a combined China and India. "Today, China and India use the energy-equivalent of 5.5 barrels of oil per person per year, while rich nations use 39. No matter how rosy your thinking is as to the global supply of oil, there is no way there is going to be enough to satisfy the demands of an extra 2.3 billion people coming online."

 

As China and India become rich nations, the demand for oil could grow at 6% per year, compared to 2% recently. Currently, the world has almost no excess supply. The planet is operating at anywhere from 95% to 99% capacity, Leen says. "There is no margin for error." The only way the system can respond is continued price increases.

 

How bad will it get?

 

At the end of 1999, oil was trading for around $10 a barrel. Since then, it has risen by about 29% per year. Simply extending the trend line means that oil will be at $100 a barrel in about three years and at $160 in five years, Leeb says. If prices rise the way they have in the last year, the resulting levels will be even higher, and that's without any major geopolitical crisis in the Persian Gulf or anywhere else. "It's not a heroic position," Leeb says. "But I don't know how you avoid it."

 

What will the result be?

 

We'll see historically high inflation of 11% to 15%, according to Leeb. "That's not even so unusual," Leeb says. He notes that the U.S. has had bouts of inflation at that level during the two world wars and in the 1970s at the tail end of Vietnam.

 

"We're kind of overdue," he says.

 

Economically, the U.S. is already on a kind of war footing, with the war on terror, Iraq, massive military spending and a shortage of a key commodity, specifically oil.

 

"I hope I'm wrong," he says. "I've never wanted to look more like an idiot than I do right now. But I don't see it."

 

 

Stephen Leeb

 

The "optimistic" side of the scenario is that you can live with high inflation, and even make money with the right investment strategy. Leeb favors oil stocks like ExxonMobil (nyse: XOM - news - people ) and BP (nyse: BP - news - people ) and traditional hedges like real estate, and is especially high on oil service stocks like Schlumberger (nyse: SLB - news - people ) and Transocean (nyse: RIG - news - people ).

 

When and why will it bottom out?

 

"I don't see it bottoming out soon," he says. " I think it's a decade- or generation-long problem. A depression would stop it. But as long as the Federal Reserve keeps real interest rates negative, that can be avoided."

 

The better outcome may be that "as energy prices continue to rise, we'll organize a worldwide effort to develop alternative energies," Leeb says. "Maybe that will even bring the world together."

Link to comment
Share on other sites

dn.no (14.01.2004): Tidenes Oljerally

 

God morgen folkens, klippte inn ett par artikkeler som underbygger mitt syn om at oljeprisen kommer til å være høy i 2005. Jeg tror kreftene settes inn for å øke produksjonen kraftig de nærmeste årene - noe som kommer til å føre til lavere oljepriser etterhvert. Men det tar antagelig flere år.

Link to comment
Share on other sites

HAMMERS:

 

KAn du skrive litt rundt det tekniske i INMETA nå?

 

Takk, og grattis med OFL, tar den 45?... :twisted:

 

Hei Ivers. Dette er hva jeg ser - ut fra en nøytral vurdering:

 

INM gav et teknisk kjøpssignal ved nivå 1,80/1,90 i midten av november. Aksjekurs/10 dg snitt/30 dg snitt vendte da opp og krysset hverandre slik de "skal gjøre" i startfasen på en oppgang.

 

Potensialet lå i første omgang opp til en lang horisontal motstandslinje (fra mai 2004) ved nivå 2,40.

Siden mai har kursen flere ganger nærmet seg dette nivået for deretter å vende ned igjen.

Vi ligger der nå også, men denne gangen kan det se ut som om det er mere "tyngde" bak forsøket på brudd. Hvis 2,40 brytes blir det gitt et sterkt teknisk kjøpssignal - den neste motstanden ligger da på sikt rundt den forrige toppet over 3 kroner. Her er det altså brudd på 2,40 som gjelder !

 

 

PS: Når det gjelder OFL. Selvsagt passerer den 45,-, men jeg kan ikke si NÅR !

Link to comment
Share on other sites

Dellemorte: Jeg har snust på FAST et par dager nå. La inn en kjøpsordre som sikkert ikke går inn. På hvilken nivå vi du velge å gå inn i dag?

 

:glasses7:

 

Jeg har allerede gått inn. La merke til at FS kjøpte stort, og jeg regnet med at dette vil fortsette utover dagen, og nå er også AB med på kjøpefesten. Kom meg inn på 13,70, men det blir nok vanskelig nå.

Link to comment
Share on other sites

Thomas, akkurat nå anser jeg JIN som høyrisiko. Stor fare for negativ BDI i dag og da tror jeg JIN kommer til å falle kraftig. Jeg tror ikke aksjemarkedet kommer til å reprise JIN til normale multipler før vi nærmer oss midten av februar. Selv på aksjekurs 25,- fremstår JIN billig med normal prising.

 

Tandy, jeg tror bestillinger ramler inn hver dag til Tomra :)

Link to comment
Share on other sites

He, he, thomas. Ja, hvorfor gjorde vi ikke det. :evil: Var det ikke jeg og du som slettet ordrer på JIN på 17.30 og 17.50 for 2-3 dager siden da meldingen om handelsunderskuddet i Usa kom? :?

 

Er ganske enig med Pirelli der. Tror mye av potensialer i JIN er tatt ut på kortsikt.

Link to comment
Share on other sites

Pirelli, takk for interessante tanker om oljeprisen.

Jeg tror imidlertid IKKE at økt produksjon vil føre til prisnedgang. Jeg tror ganske enkelt at den totale produksjonskapasitet er for lav til å dekke etterspørselen de neste årene. Så jeg ser bare høye oljepriser foran oss de neste to-tre årene. I et statisk bilde. -Men vi vet at verden er dynamisk, så alternative energikilder vil bli mer lønnsomme å utvikle. Vi ser antagelig begynnelsen på slutten av olje som viktigste energikilde. Si---om fem år, hva fyller vi på tanken da? :?:

Link to comment
Share on other sites

Pirelli, takk for interessante tanker om oljeprisen.

Jeg tror imidlertid IKKE at økt produksjon vil føre til prisnedgang. Jeg tror ganske enkelt at den totale produksjonskapasitet er for lav til å dekke etterspørselen de neste årene. Så jeg ser bare høye oljepriser foran oss de neste to-tre årene. I et statisk bilde. -Men vi vet at verden er dynamisk, så alternative energikilder vil bli mer lønnsomme å utvikle. Vi ser antagelig begynnelsen på slutten av olje som viktigste energikilde. Si---om fem år, hva fyller vi på tanken da?  :?:

 

Vann ;)

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


  • Lage deg en bruker i dag for alle funksjoner. Helt gratis!

    Logg inn eller lag deg en bruker

×
×
  • Create New...