Jump to content

TOM - Veien inn i Tyskland


Vegard

Recommended Posts

Antar denne tråden vil dreie seg om Tomras inntog i det tyske markedet.

 

Tråden vil stenges idet den har nådd 500 innlegg. Dette tok oss nøyaktig en måned med den forrige tråden TOM - til tresifret i 2005.

 

I løpet av den neste måneden kan mye skje. Det aller viktigste er konkrete ordre fra Tyskland meldt over børs. En slik melding vil sende kursen til himmels uansett. Andre spenningsmoment er Q4-presentasjonen 15. februar, her har ihvertfall jeg store forhåpninger om gode tall og positiv guiding.

 

20. januar er det en investorpresentasjon i København som kanskje kan gi en liten pekepinn på hvordan ting ligger an for tiden, her er spesielt Japan interessant.

 

1. mars avsluttes piloten med Sumitomo corp. i Japan, og ordre derfra kan komme i løpet av Q2 og utover.

 

Vi går uansett en spennende tid i møte!

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 502
  • Created
  • Last Reply

EU-kommisjonen vil en av de nærmeste dager (eller uker) komme med et formelt vedtak hva gjelder øyløsninger og den tyske panteloven. Jeg ser dette vedtaket som en mulig trigger selv om utfallet er gitt på forhånd. Kommisjonen godkjente allerede i desember den nye panteloven muntlig - og vil helt sikkert gjøre det formelt nå i nær framtid. Hvis alt går på skinner vil da det enhetlige systemet kunne tre i kraft i februar 2006.

 

Selv om EU-kommisjonen godkjenner den nye panteloven, har jeg imidlertid forstått det slik at medlemslandene (i EU) kan komme med innvendinger i forhold til den beslutningen som EU-kommisjonen kommer med. Her har pantemotstanderne tidligere signalisert at dette nettopp vil skje - at land som Englang og Frankrike (hvis jeg husker rett) kan komme med innsigelser. Slike innsigelser kan føre til en 3 måneders utsettelse av den endelige beslutningen til EU-kommisjonen (hvis jeg har forstått dette rett). Hvis dette sistnevnte skjer så vil det enhetlige systemet tre i kraft senest i mai 2006.

 

Personlig tror jeg at en utvikling som bekrefter februar 2006 som take-off for det enhetlige systemet vil være den triggeren som vi trenger for et videre løft.

 

Jeg antar at ordrer fra Tyskland vil komme kort tid ETTER at beslutningen til EU-kommisjonen (og eventuelle innsigelser) er kommet.

Link to comment
Share on other sites

Dette er hva jeg "tror":

 

Ifølge artikkelen i Starbulletin.com så er det kun en håndfull slike maskiner på Hawaii .

 

http://starbulletin.com/2005/01/09/news/kokualine.html

 

Ifølge Envipco i samme artikkel er markedet på 1000 maskiner !

 

Vi vet også at Reynolds har 24 sentre hvor det kan være inntil 4 Tomra automater installert allerede.

Ytterligere 7 slike sentre kommer nå snart.

I tillegg gjøres det iherdige forsøk på å selge til butikker og supermarkeder.

 

Envipco sier de har 200 automater i transit til Hawaii uten at vi vet hvor mange av disse som egentlig er solgt.

 

Fordeler vi markedet 50/50 kan vi anta at Tomra snart har levert 200 automater de også.

 

Markedet på Hawaii vil fortsatt trenge 600 automater til fremover så hverken Envipco eller Tomra løper noen risiko med å levere 200 nå.

Link to comment
Share on other sites

Hei Tandy

Jeg tror du er nærme det som kan være antallet. Utfra det jeg har lest og sett av bilder, er det ihvertfall installert 100 maskiner allerede fra Reynolds. Men alle installasjonene omtales jo selvsagt ikke i pressen, så tallet kan være høyere. Så jeg tror at Tomra i Q4 kan ha hatt et salg på minimum ca. 160 automater til Hawaii, men at en del av disse automatene fortsatt står på lager hos Reynolds. Jeg leste i en artikkel for to uker siden, at Reynolds hadde 60 automater tilgjengelig for installasjon hos butikkene.

Link to comment
Share on other sites

Fant dette, (tror ikke det har noe med Tomra å gjøre men, Resirkulering begynner å bli i skuddet!)

 

 

UK Leasing Companies Join Recycling Program

 

Some of the biggest names in leasing have joined the recycling industry’s program to help businesses finance their plant and equipment.

 

The eQuip scheme, set up by the United Kingdom-based Waste & Resources Action Programme, to promote lease finance in the recycling sector, has doubled the number of companies on its panel of finance providers from five to ten.

 

The expanded panel now includes: Alliance and Leicester Commercial Finance plc; Bank of Scotland Asset Finance; Barclays Bank plc; BNP Paribas Lease Group; Broadcastle Bank Ltd; GE Commercial Finance, Equipment Financing; SG Equipment Finance Ltd; Singer & Friedlander Leasing Ltd; State Securities plc and Systems Rental UK Ltd.

 

“This is great news for recycling businesses applying to the eQuip scheme, as having more lessors on board should result in more competitive leasing quotes,” said Susannah McClintock, WRAP’s investments manager. “In addition, there is the potential for these lessors to offer a greater variety of repayment options.”

 

She added: “This is also excellent news for the recycling sector as a whole. Previously there had been a lack of investment, particularly through asset finance. However, there has been a substantial shift in perceptions as investors are now aware of the sector’s potential and are very enthusiastic about its prospects. This is demonstrated by the number of key players signing up to eQuip and actively targeting the recycling industry.”

 

The eQuip program assists businesses to lease recycling equipment by guaranteeing its future residual value.

 

WRAP’s eQuip program is available to recycling companies operating in the glass, plastics, organic, paper, wood and aggregate sectors.

 

Thursday, January 13, 2005

 

Link

Link to comment
Share on other sites

Siste fra Hawaii:

 

Panten går til Tsunami-ofrene i sør-øst Asia !

 

Sunday, January 16, 2005

 

 

 

"We want to provide residents an easy way to clear out their deposit containers while helping those suffering from the tsunami. Folks can feel good about recycling while providing needed funds for tsunami victims."

 

Jeff Mikulina

Director, the Sierra Club's Hawaii chapter

 

http://starbulletin.com/2005/01/16/news/index5.html

Link to comment
Share on other sites

German internet broker Consors has made rather good instruments to judge stocks, called "Aktieninspektor".

You can find the Aktieninspektor for TOMRA here:

 

http://info.consors.de/financeinfos/screen...&ID_NAME=ID_OSI

 

Notice especially: "Aktieninspektor", which is usually and in general always highly conservative and indicates nearly always rates which are by far deeper than growth is in realtity: even this highly conservative "Aktieninspektor" expects growth rates for TOM of 40.8% per year!

 

Hilsen

chercheur

Link to comment
Share on other sites

Orion idag:

 

Tomra kommer ut med en topprating i denne ukes børsblikk som følge av at både det tekniske og fundamentale bildet fremkommer med et postivt fortegn. Det er trolig bare et tidsspørsmål før motstanden rundt 35,50 blir testet og brutt, og oppgangen i aksjen kan da skyte fart på samme måten som når en demning brister.

Link to comment
Share on other sites

Anbefaler tre aksjer

Analytiker mener det kan være like før demningen brister. Her er anbefalingene.

 

 

Artikkel av: Stian Jacobsen (17.1.05 13:05)

 

 

I dagens rapport fra Orion Analyse anbefales tre aksjer som dagens case.

 

Crew forserte fredag motstanden opp mot 6,90, og med dette har aksjen brutt ut på oppsiden fra den årsgamle kanalen. Et sterkt teknisk kjøpssignal er avgitt, noe som sammen med et positivt fundamentalt bilde gjør aksjen til en uimotståelig fristelse.

Tomra kommer ut med toppnotering i denne ukens Børsblikk som følge av at både det tekniske og fundamentale bildet fremkommer med et positivt fortegn. Det er trolig bare et tidsspørsmål før motstanden rundt 35,50 blir testet og brutt, og oppgangen i aksjen kan da skyte fart på samme måte som når en demning brister. Styrken i oljeprisen åpner for en gjenopptagelse av opptrenden i Norsk Hydro. I tillegg kan aksjen bli støttet av spekulasjoner om et ekstraordinært utbytte på opptil 100 kroner pr. aksje etter hvert som generalforsamlingen nærmer seg.

 

Link to comment
Share on other sites

Gammelt nytt på HO :

 

 

Tomra i tyske samtaler

 

Tyskland: Pantesystemet er snart klart. Tomra er i samtaler.

 

Artikkel av: Odd Steinar Parr (17.1.05 15:00)

 

Panteprosessen ruller stadig videre i Tyskland. Nå melder recycle.de at Die Duales System Deutschland AG (DSD) har et landsomfattende pantesystem i sikte.

- Forberedelsene er ifølge selskapet allerede kommet langt, skriver nettavisen.

 

Og dette inkluderer samtaler med automattilbydere som Wincor Nixdorf, Tomra og Trautwein.

 

Tomra-aksjen er sist omsatt for 35,40 kroner, opp to prosent.

Link to comment
Share on other sites

Lo så jeg grein da jeg leste den tråden, Kabura!

 

Det betyr ikke så mye, skjer fra tid til annen. Det kan være forskjellige grunner til at meglerhus ikke vil gi priser til derivater, men de bør aller helst være gode, ettersom meglerhusene som stiller priser har en avtale med NOS og OSE. En av grunnene kan være lav omsetning, meglerne ville helst ikke stille priser i romjula.

Link to comment
Share on other sites

Anbefaler 12 aksjer

Orion Analyse roser 12 aksjer opp i skyene. Her er anbefalingene.

 

 

Artikkel av: Stian Jacobsen (18.1.05 10:32)

 

Orion Analyse trekker frem 12 norske aksjer som utmerker seg i denne ukens Børsblikk. Aksjene som omtales er de som forventes å gi best kursutvikling de nærmeste 2-8 ukene.

 

 

 

Det gode selskap:

 

Acta

AF Gruppen

Aker Yards

TTS Marine

Veidekke

Belships

Active 24

Catch

Hands

Inmeta

Tomra

Siem Offshore

Link to comment
Share on other sites

Norse om TOM

 

Anbefaler fire aksjer

 

Norse Securities trekker frem fire aksjer for den tradingorienterte.

 

 

Artikkel av: Stian Jacobsen (18.1.05 11:14)

 

 

Relaterte artikler

- Anbefaler 12 aksjer - Syke svindlere

- Optimistisk analytiker - – Følg aksjen

 

 

 

 

I dagens rapport fra Norse Securities omtales fire norske selskaper som tekniske tradingaksjer. Selskapene som denne gang trekkes frem er Statoil, Tomra, Fred. Olsen Energy og Ocean Rig.

Link to comment
Share on other sites

Hei "eldre mann"... :-D

Noen av oss "passe gamle" som lurer litt på det også....

Trodde motstanden var i ferd med å brytes da vi avsluttet på HOD på 35,60 i går...

Men nå er det tydeligvis mange som skal ut for enhver pris igjen.. DNM er jo ikke spesielt komfortable med TOM ser jeg?

Får håpe vi får kommet oss opp mot 35,50 igjen.

:) :) :)

Link to comment
Share on other sites

Krombacher profiterer på panten !

 

 

Krombacher Brauerei weiter auf Erfolgskurs

 

Düsseldorf/Kreuztal - Die Krombacher Brauerei blickt auf ein zufrieden stellendes Jahr 2004 zurück. Die Privatbrauerei aus dem Siegerland gibt heute (Dienstag) in Düsseldorf ihre Zahlen bekannt. Außerdem stellt Krombacher ein neues «extra mildes Bier» und die weiteren Planungen für 2005 vor. Krombacher hatte 2003 vom Dosenpfand profitiert und mit Mehrweg-Flaschen den Ausstoß um fast zwölf Prozent gesteigert. Als größte Privatbrauerei wurde sie aber von der im Niedrigpreis-Segment wachsenden «Oettinger»-Brauerei überholt. (dpa/lnw)

 

 

link

Link to comment
Share on other sites

Meget viktig signal. Krombacher er en sentral aktør i tysk bryggerinæring. At de nå går ut og forteller at de skal investere over 400MNOK i forbindelse med pant på engangsemballasje, bør være et meget sterkt signal om at vi snart kan vente oss samme uttalelser fra handelskjeder også...

Link to comment
Share on other sites

Vedr. investeringen til Krombacher, så er vel det gammelt nytt som vi skrev om på tråden i oktober. Jeg postet linken nedenfor den gang, og det er vel samme investeringen som de nå skriver om i årsrapporten i forbindelse med fremlegging av resultatet for 2004.

 

 

Krombacher investiert 63 Mio. Euro. Bundesrats-Entscheidung gibt Planungssicherheit.

 

http://www.presseportal.de/story.htx?nr=60...arch=krombacher

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


  • Lage deg en bruker i dag for alle funksjoner. Helt gratis!

    Logg inn eller lag deg en bruker

×
×
  • Create New...