Jump to content

TOM - Veien inn i Tyskland


Vegard

Recommended Posts

  • Replies 502
  • Created
  • Last Reply

Det nevnes at Westpfand også har fått Coca-Cola som kunde.

 

Babel Fish:

With "Coca Cola" recently the first large Abfueller of alcohol-free beverages in the increasing clientele could be welcomed.

 

Demningen brister. :bom: :bom: :bom:

Link to comment
Share on other sites

Det løsner for Tomra

 

Tyskland: Det første pantesystemet er klart. Med Tomra i en sentral rolle.

 

Artikkel av: Odd Steinar Parr (20.1.05 14:17)

 

 

Etter flere års ventetid på den nye panteloven, ser det endelig ut til å løsne for Tomra i Tyskland.

Ifølge finanzen.net har Westpfand Clearing GmbH nå utviklet ferdig det første pantesystemet for engangsemballasje i landet. Etter samarbeid med Tomra er datagrunnlaget for systemet klart. Og testingen er unnagjort.

 

De nødvendige erfaringer er høstet, skriver nettavisen.

 

- Sammen med våre operative enheter kan vi nå tilby alle distribusjonskanaler for drikkevareemballasje et skreddersydd system, sier styreformann Dr. Werner Kook i Interseroh AG.

 

Interseroh AGs operative datterselskap, ISD Interseroh Dienstleistungs GmbH, har nå overtatt 51 prosent av aksjene i Westpfand.

 

Blant bryggeriene man arbeider med er Warsteiner, Krombacher og Veltins. Coca-Cola har også sluttet seg til systemet.

 

 

http://www.hegnar.no/hegnar/newsdet.asp?id...=171766&cat=100

Link to comment
Share on other sites

Artikkel i kveld:

 

OPPDATERING MASSACHUSETTS - USA

 

En revidert pantelov er nå fremlagt for Senatet i delstaten. Guvernør Romney har bedt om et vedtak. Lovrevideringen feilet såvidt i fjor, og det kom aldri til en avstemning. Siste gang det var et større fremstøt var i 1997.

 

Men etter valget i november er det demokratiske partiet kommet styrket tilbake i Senatet. Videre er det en ny "House Speaker" som har uttalt seg positivt til loven. (den forrige var mot)

 

Panteuttvidelen vil medføre at sportsdrikker, is-te, vinflasker, vann, rusbrus etc blir pantepliktige. Videre foreslås å øke panten fra 5 til 10 cent. Massachusetts er en delstat hvor Tomra er engasjert allerede, og omsetningen i dag ligger på ca. 100 mill årlig i denne delstaten.

 

Link fra i kveld:

 

Petersen leads charge to revamp Bottle Bill

 

(Bottle Bill betyr "pantelov")

 

 

.

Link to comment
Share on other sites

Anbefaler seks aksjer

 

Orion Analyse kvitter seg med fire aksjer, og opererer nå med seks kjøpsanbefalinger.

 

 

Artikkel av: Stian Jacobsen (21.1.05 08:56)

 

 

Relaterte artikler

- – Selg - Anbefaler fire aksjer

- Analytiker: Ta gevinst - Anbefaler to aksjer

 

 

 

 

I dagens rapport fra Orion Analyse velger analytikeren å foreta endringer i den anbefalte porteføljen.

 

 

 

– Vi ønsker å redusere markedsrisikoen ved å ta ut noen av papirene i modellporteføljen. Valget faller da på Inmeta, Otrum, Hands og Belships som avhendes med gevinster på henholdsvis 56 prosent, 31 prosent, 20 prosent og 16 prosent, skriver analytikeren.

 

 

 

Modellporteføljen:

 

AF Gruppen

Veidekke

Tomra

Lithuanian Telecom

Acta Holding

Link to comment
Share on other sites

Låt oss hoppas att storsæljaren AB blev klar i TOM igår efter sin inbørdesnotering av tot 1.525.000 i går eftermiddag! Notera att AB slutade som køpare av ett antal hundra tusen i marknaden efter att ha varit øverlægset størsta sæljare i 2 dagar. :)

Link to comment
Share on other sites

Som jeg har nevnt tidligere, venter jeg at den meget nært forestående beslutningen til EU-kommisjonen om øyløsningene vil være den triggeren vi venter på. Og det er først etter at gårsdagens beslutning i Bundestag ble fattet, at EU-kommisjonen kan fatte sitt endelige vedtak. Det er først nå at loven er vedtatt innført.

 

Hvis jeg husker rett var det vel dagen i dag som var den fristen som EU-kommisjonen hadde satt til Tyskland i saken om øyløsningene. Og med gårdagens beslutning i Bundestag ble jo denne fristen overholdt.

 

Poenget er altså at vi venter på at EU-kommisjonen skal fatte det FORMELLE vedtaket om at de ikke oversender øyløsningsspørsmålet over til EF-domstolen. Utfallet er gitt på forhånd, men markedet ønsker sikkert at dette faller på plass før motstanden ved 35,50 tas ut.

 

Jeg la merke til at det i presentasjonen til Tomra ble det nevnt at det enhetlige systemet i Tyskland skal være på plass i mai 2006. Dette innebærer at Tomra forventer at det blir en høringsrunde i EU etter at EU-kommisjonen har fattet sitt vedtak. Hvis ingen medlemsland skulle ha innvendinger mot kommisjonens beslutning angående øyløsningene, så vil det enhetlige systemet kunne tre i kraft i februar 2006. Men Tomra forventer altså (og har kommunisert dette til markedet gjennom gårdagens presentasjon) at de forventer at det blir en høringsrunde. Hvis dette blir utfallet i etterkant av beslutningen til EU-kommisjonen, så bør dette altså ikke komme som noen overraskelse for markedet.

Link to comment
Share on other sites

Vedrørende artikkelen på i markedet om avklaring.

Sannsynligvis en stor fordel hvis innkjøpene av automater i Tyskland håndteres av et fåtall store enheter.

-Reduserer markedsføringsutgiftene for Tomra, fordi de slipper å forhandle mot et stort antall aktører.

-En profesjonell stor innkjøper øker sannsynligheten for at Tomra blir valgt, som det desidert mest profesjonelle og gjennomprøvde systemet på markedet.

Link to comment
Share on other sites

Det jeg vil tolke ut av denne meldingen (Er ikke sterk i tysk) er at alle som selger kun engangsemballasje er pliktig til å ta imot emballasje som omfattes av pant.

Det vil føre til at ingen kan forsøke å vei seg unna retur.

 

http://www.dieharke.de/artikelseite.php3?u...tikel=107594657

 

Bundestag verabschiedet Dosenpfand-Neuregelung - «Mehr Klarheit»

 

Berlin (dpa) - Der Bundestag hat die Neuregelung zum Dosenpfand gebilligt.

 

Damit werden das Zwangspfand für umweltschädliche Dosen und sonstige Einwegverpackungen auf 25 Cent vereinheitlicht und so genannte Insellösungen abgeschafft. Nunmehr sind unter anderem Bier, Alcopops, Mineral-, Tafel- und Heilwasser mit einem einheitlichen Pfand von 25 Cent belegt. Leere Einwegflaschen und Dosen können laut Umweltministerium zudem überall dort zurückgegeben werden, wo Einweg verkauft wird.

 

Demningen brister. :bom: :bom: :bom:

Link to comment
Share on other sites

Tomra teknisk

 

Etter min mening utvikler Tomra seg meget pent nå for tiden. Noen irriterer seg over at vi korrigerer ned etter forsøket på 35,50 i forrige uke. Hittil er det ikke noe å bekymre seg over.

 

Vi har dannet et triangel som er svært likt formasjonen som ble dannet etter 15. oktober. Vi har en første berøring på motstanden 16. desember. Deretter bar det ned mot støtte på 32. Vi fikk så et forsøk opp som ikke gikk lenger enn midtveis i triangelet. Dette er vanlig, og skjedde også 25. oktober, merket turkis. Etter igjen å teste støtten, som nå har steget, gikk vi opp mot motstanden igjen på vesentlig høyere volum enn snittet innad i formasjonen. Det samme forsøket ser vi merket i oktobertriangelet med grønt.

 

TOM%20210105.gif

 

Da dette forsøket gikk skeis korrigerer prisen litt ned. Her er vi nå. Vi skal nå sannsynligvis korrigere ned mot støtten i triangelet, 34,20, som støttes av fibonacciretracement på 61,8% (som også ga støtte i korreksjonen fra 34 i starten av desember som fulgte det første stoplossraset).

 

Dersom vi faller ned mot denne støtten på ca. 34,20 kan det være lurt å kjøpe, stoploss 33,80 (signaliserer brudd på triangelet og salgssignal), og target = motstand (35,50) + høyden av triangelet (ca. 3 kroner) = 38,50. Risk/reward er med andre ord formidabel.

 

Brudd opp over 35,50 bør skje på volum i området 4 mill. pluss. Det kan imidlertid være greit å merke seg negativ RSI-divergens siden toppen på 34 i starten av desember. Jeg legger ikke stor vekt på dette ettersom aksjen nettopp har vært i en periode med sterk vekst, og RSI ikke kan vokse i evig tid, da den er rangebound.

 

Konklusjon: følg med på Tomra i dagene som kommer. Aksjen vil få et brudd ut av triangel innen de neste to ukene. Kjøp på støtte 34,20-34,50 eller ethvert brudd over 35,50. Sett stoploss, evt. selg ved brudd ned under 33,80 med støtte 33,20 eller 32,50 som target.

Link to comment
Share on other sites

Til Vegards innlegg 23, Jan 2005 14:07 03

 

Ad Stop Loss (SL) for TOM

Iht. Investtechs tekniske analyse gis TOM støtte på

- kr 32,50 på kort sikt og

- kr 33,60 på middles lang sikt

 

Derfor har jeg følgende spørsmål om SL for TOM:

Vil du ikke risikere at noen kan snappe dine aksjer dersom du setter SL så høyt som kr 32,80?

Dvs over støtten både på kort og middels lang sikt?

 

Kanskje vi burde lage en streng med tommelfingerregler og retningslinjeg for Stop Loss?

Link to comment
Share on other sites

Hmmm, jeg er delvis enig i Investtechs støttemål. Området 32-32,5 er absolutt sterk støtte, men jeg vil si at 33,60 ikke lenger er støtte av betydning, siden en eventuell test av 33,60 krever et brudd av triangelet på ca. 34,20 først. Det riktigste vil være salg ved brudd av formasjonen, noe som også er salg av brudd på trendlinje.

 

Jeg satte et stoploss selv nå for mandagen, da jeg ikke kan trade selv før slutten av dagen. Jeg satte stoploss på 34, 33,90 og 33,80, på tilsammen halve beholdningen. Noe stoplossras frykter jeg ikke på en normal dag som dette.

 

Resten av beholdningen får ta stormen dersom noe skjer, eller jeg får selge ut når jeg kan.

Link to comment
Share on other sites

Enig i Coban at dette er lærerikt. Selv om jeg har holdt på en stund, har jeg mye å lære. (Eller vil aldri kunne lære det) Jeg setter ikke SL da jeg har dårlig erfaring.

 

Et spørsmål: Når en i Tomra setter SL på 33,80 hva setter en salg til. 33,70 eller gjerne 33,90 Det er ikke noe som heter best lengre.

 

Dersom aksjen er Inlikvid (lite omsetning) må en vel sette lavere salg f.eks INM SL på 2,30 og salg på 2,25.

 

Hadde flaks med SL på ENI en gang i tiden. Kjøpte på 300 og den var en fallende kniv.

Link to comment
Share on other sites

Enkelte meglere tilbyr stoploss med limit, andre selger enhver stoploss til best-pris. Man må se an aksjen man sitter i for å komme frem til best stoploss-nivå.

 

Når du setter stoploss i Tomra på 33,80 betyr dette at salgsordren ikke sendes til børsen før aksjen omsettes for eller under 33,80. Det vi så 2. desember i Tomra var at så mange stoplosser gikk inn at de som lå på f.eks. 33,80 kanskje ikke gikk inn før 30 eller 28.

 

Det er viktig å huske på at mange meglerhus ikke utfører stoppordre automatisk, men alltid lar dem gå innom en manuell megler først, for å sikre at ikke ordre som sluttes internt i meglerhus eller andre priser som ikke gjenspeiler ordrebildet gjør at stoppordren går igjennom. Sjekk opp dette, det kan medføre forsinkelser på oppmot ett minutt.

Link to comment
Share on other sites

.

 

BREAKING NEWS:

 

 

-”P-SYSTEM” VARSLER SNARLIG AUTOMATISERING

 

Første stor-ordre for Tomra kan være nært forestående.

 

 

 

Jeg har i helgen mottatt mail fra daglig leder Joerg Veil i P-System.

 

Mitt første spørsmål var kort og enkelt:

”Vil P-System automatisere panteordningen for engangs-emballasje, og i tilfelle når”?

 

 

 

Svar på mail 1 (uredigert i sin helhet):

 

Sehr geehrter Herr XXXXX,

Wir sind derzeit in der Endauswahl eines automatenlesbaren Sicherheitskennzeichens, das wir dann ab Mitte 2005 auf die P-Verpackungen aufbringen lassen wollen. Der Roll-Out mit Rücknahmeautomaten soll dann ebenfalls ab Mitte 2005 beginnen.

 

Mit freundlichen Grüßen,

Jörg Veil

 

 

-------- --------- ----------- --------------

 

For de som ikke kan tysk, så sier P-System:

”Vi er for tiden i avslutningen med automat-lesbar sikkerhets-merking, som skal settes på emballasjen fra midten av 2005. ”Roll-out” av panteautomater skal deretter starte fra midten av 2005.”

 

På direkte spørsmål fra meg tidligere om omfanget av automatiseringen, svarte P-System følgende:

(jeg har oversatt til norsk svaret på dette spørsmålet)

 

Svar:

Butikker som har returer på over 1.000 pr. dag skal benytte pante-automater. Mindre butikker, bensin-stasjoner og kiosker skal fortsette med manuelt mottak.

 

 

Verifisering av disse opplysninger:

Jeg sender nå orginal-mail til administrator ved Stocklink/Stocktalk og til administrator ved AksjeForumet

-------- --------------- --------------- -------

 

Mine kommentarer:

 

P-System har også tidligere sagt de skal automatisere, og tidspunktet for automatisering har tidligere (i september -04) også vært oppgitt til ”midten av 2005”. Det som gjør dette til en ”breaking news” nå, er at ”P-System” nå gjentar dette, og det etter Bundesrat sitt vedtak 17.desember og etter møtet i AGVU. Uttalelsene er også interessante på bakgrunn av Imarkedets artikkel forrige uke.

 

 

Det at ”P-System” sier at utplasseringen av panteautomater skal starte om få måneder, medfører at en snarlig ordre er underveis. Intet er sagt om at denne må gå til Tomra selvsagt. Men det at uttalelsene fra P-System kommer nå, bare måneder før sommeren er der, må bety at planene er svært konkrete. En ordre kan derfor komme på meget kort sikt.

 

P-System er Tyskland`s største frittstående pantesystem i dag. P-System har fått flere butikker tilsluttet sitt system de siste måneder. P-System omfatter bl.a. disse kjedene:

 

- Spar

- EuroSpar

- SuperSpar

- ”Danske Netto”

- ”Tyske Netto”

- Karstadt

- Famila

- Ihr Platz

- Lekkerland Tobaccoland

 

P-System har allerede et visst antall automater for flerbruks-emballasje. Mitt spørsmål til Veil gikk imidlertid konkret på engangs-emballasje, og hans svar er utvetydig og klart:

-Pante-automater skal installeres fra sommeren av .

 

Bare i Spar-kjeden er ca 2.400 butikker aktuelle for automatisering. ”Tyske Netto” har i tillegg over 1.000 filialer, og må ikke forveksles med ”danske Netto” med sine ca 250 filialer (allerede automatisert av Tomra). Lekkerland–Tobaccoland består hovedsakelig av kiosker og bensin-stasjoner, men de har også en del stormarkeder som er aktuelle for automatisering.

 

Det er vanskelig å anslå hvor mange butikker som P-System skal automatisere, men et røft anslag vil være ca. 5.000 til 7.000. Bruker man som anaylsebyrået Nielsen & Nielsen en faktor på 1,7 (automater pr. butikk), kan meldingen fra P-System medføre at ca. 9.000 til 12.000 automater skal installeres hos butikkene tilsluttet P-System.

 

Det kan også legges til, at flere kjeder og butikker tilsluttet P-System allerede i dag har et kundeforhold til Tomra, som strekker seg langt tilbake i tid. Tomra har allerede et betydelig antall automater i systemets butikker, det gjelder bl.a. automater for engangsemballasje hos ”danske Netto”, samt en rekke installasjoner hos Spar. I Spar-kjedens butikker er det de siste måneder gjort et ukjent antall installasjoner, også for engangs-emballasje. I Spar-kjedens brosjyre over ”Fremtidens Spar-butikker” er det dessuten bilde av en Tomra-automat. Men jeg vil også igjen understreke, at det ikke er gitt av signaler fra Veil om at denne ordren vil gå til Tomra.

 

 

.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


  • Lage deg en bruker i dag for alle funksjoner. Helt gratis!

    Logg inn eller lag deg en bruker

×
×
  • Create New...