Jump to content

TOM - Veien inn i Tyskland


Vegard

Recommended Posts

  • Replies 502
  • Created
  • Last Reply

Rart kursen enda ikke har begynt å kjøre. Dette er en ordre som vi:

 

Og markedet reagerer hittil ved å si at det er så lenge til ordren kommer at det er irrelevant, hehe...

 

Som du sier, pluss201: det er lov å tenke stort. So much for "markedet har alltid rett" :drunken:

Link to comment
Share on other sites

Jeg sendte en oppfølgingsmail til P-System ved Veil, for å prøve å finne ut noe om tempoet i automatiseringen.

 

Han pressiserte at det ville bli installert mellom 1.500 og 5.500 automater i 2005, og mere utover i 2006.

 

Utdrag fra mailen jeg nettopp har fått:

 

Aus dem Kundenkreis der Vfw, die ebenfalls am P-System teilnehmen, erwarte ich je nach Lauf der Akquise zwischen 1000 und 5000 Rücknahmeautomaten in 2005.

 

Aus dem Kreis der von uns belieferten Convenience-Verkaufsstellen werden in 2005 nur wenige hundert automatisiert.

 

------

Det er grunn til å tro at det vil bli tegnet en rammeavtale med kjedene innenfor P-System (en avtale pr. kjede), som dekker årene 2005 og 2006.

Link to comment
Share on other sites

Vegard skrev:

Som ved børsmelding sannsynligvis vil drive aksjen opp mellog 10 og 30 prosent på et par dager.

 

Tror heller vi snakker om en reprising av selskapet som vil skje i løpet av minutter.....

 

Ellers er jeg enig i resten av vurderingene dine Vegard

Link to comment
Share on other sites

meget godt inlegg, found at HO:

 

 

Til børsforum: Industri

 

Innlegg av: Gjest (24.01.05 12:14), lest 222 ganger

Ticker: TOM

 

TOMRA : Knallhard teknisk motstand

 

Har satset noen kroner på TOM. Hvis du fortviler over hvorfor TOM ser ut til å stagnere, gå inn på tekn analyse av aksjen. TOM sitter "stuck". Med dette mener

jeg at den møter knallhard motstand oppover, samtidig som den har en formidabel støtte nedover. Ta tiden til hjelp og ikke la deg hausse.

Er du inne i TOM på kort sikt, forstår jeg hvorfor du/dere stresser - har du mellomlang/lang sikt : slapp av...

 

For en "ukyndig", er det overrraskende hvor mye info TOMRA valgt å legge ut i markedet på relativt kort tid;

 

* Tyskland

> Alle hausser opp denne siden ved TOM. Finnes det virkelig noen seriøse aktører som tror at TOM ikke får kontrakter ?? NEI. Men inntil det ser ut til å gå mot kontraktsinngåelser så finnes det MANGE aksjer som gir bedre avkastning ! Enkelt ?

 

* England

> Meget stort potensiale. Disse automatene, eller recyclingstations har TOM arbeidet med lenge. Og det ser faktisk positivt ut. Anslagene til TOM er kanskje vel lystige, de har faktisk konkurrenter.

 

* Hawaiii

> Positivt. Kom i hvert fall som en positiv overrraskelse på meg..

 

* Dubai / Mellomøsten

Stort potensiale for rask utrulling. Spesielt i de "penge-sterke" regionene. Til og med Miljøverndep i Israel har gått ut med informasjon hvor de identifiserer behovet for resirkulering av emballasje. Neppe veldig stort marked - men trenden er tydelig. Flere og flere land ser ut til å ta denne probelmstillingen inn over seg

 

> USA

Et kjempemarked !!! Personlig håper jeg at TOM lykkes her i årene som kommer. Flere og flere stater kommer til å åpne for aktører som TOM. Det er jo i og for seg utrolig at det kun er noen få stater som har innført pant på "retur-mballasje".

 

>Japan

Case ! Uhh. Men her vil TOM trolig få konkurranse fra lokale aktører i løpet av kort tid. Har forstått at det er samme teknologi/konsept som TOM prøver ut i England.

 

 

 

OK- du er enten enig med meg i at TOM er en meget interessant aksje, eller så er du fortsatt i tvil. Hvis du fortsatt mener at TOM ikke har potensiale ...... vel da er det du som har ett problem (ikke jeg).

 

Gå inn på hegnar.no og vel ticker TOM. Kursutvikling. Sett manuell, og hvis kursen de siste 5-7 årene. Hva er du det ser ??? Det samme som jeg - et tog som er i ferd med å ta helt av...

 

Lykke til alle TOM aksjonærer, la oss krysse fingrene............

 

 

manuell

Link to comment
Share on other sites

Tomra - Canada

 

Tomra ledelsen hadde meget stor tro på en god utvikling i Canada for ca. 1 år siden. Har ikke sett noe til denne gode utviklingen, men her er en årsrapport fra selskapet som driver retur-ordningen i British Columbia i Canada (4,1 millioner innbyggere).

 

Det hadde gjort seg med noen Tomra maskiner i denne staten, tror de trenger det...

 

http://www.encorpinc.com/temp/20051245243/...Report_2003.pdf

Link to comment
Share on other sites

Slett ikke ofte at jeg rekker å poste noe angående TOM. He he, en skuffende dag til tross, kansje nyheter blir presenter når Q4 kommer?

 

TOM - INV TO PRESENTATION 4Q 04/ INV TIL PRESENTASJON 4KV 04

 

 

 

President and CEO Erik Thorsen will present the results of

4th quarter 2004 on Tuesday, 15 February at 04.15 pm.

 

The presentation will be broadcasted live on www.tomra.com

and www.oslobors.no/webcast. A recorded version of the

presentation will also be available after the broadcast has

concluded.

 

Place and address: Høyres Hus, Stortingsgaten 20 (6th

floor), Oslo

 

For participation, please contact: Helena Vatnebryn

Phone: +47 66 79 92 19 or e-mail: helena.vatnebryn@tomra.no

Link to comment
Share on other sites

Refleksjoner

Etter en bedrøvlig Tomra dag på børsen kan det kanskje være greit å reflektere litt over det potensialet som Tomra-forumet har avdekket. Hvis jeg ikke tar feil er det på dette forumet avdekket følgende potensiale for Tomra for 2005 og utover:

 

- Hawaii: Envipco har uttalt 1000RVM marked. De selv har tatt 200. Mulighet for Tomra ligger i størrelsesorden 200-800.

- UAE: Uttalt fra mediene 500 RVM skal installeres

- P-systemet i Tyskland: 9000 - 12 000 automater (opp mot 5500) automater dette året.

- Endringer i pantelovene i Massachuets, Minnesota, Iowa, New York, salg av RVM og økt Material Handling

 

I tillegg kommer hva Tomra har predikert:

- Small Store Concept

- England (500 TRC ?)

- Japan (50 000RVM)

- Resten av Tyskland (30 000 - 100 000RVM)

- Estland/Latvia (lite nyheter om hva som har skjedd her...)

- Orwak og TiTech ...

 

Har jeg glemt noe?

 

UAE, Hawaii og P-systemet i Tyskland fremstår som sikre salg på 1000 - 6000 automater for Tomra. Alene vil dette øke omsetningen til Tomra med alt fra 20%-50%.

Link to comment
Share on other sites

TOMRA lider under en snikende uro som er iferd med å bre seg blant aksjonærer om at ikke alt står så bra til som man skulle tro i selskapet. Til tross for at market etter market melder om åpning for panteautomater så klarer ikke TOMRA å omgjøre alle forventningene til "hard facts" - dvs kontrakter. Meldingen idag fra P-System var kanskje ikke så positiv for TOMRA. Til tross for at de skal "rulle ut" automater i løpet av første halvår av 2005 så har ikke TOMRA meldt om en eneste større kontrakt i Tyskland. Er de iferd med å miste muligheten til andre aktører som er rimeligere og mer "tysk" enn TOMRA ?

 

Det skulle ikke være normalt at et selskap med så positive markedsutsikter ramler nedover dag etter dag. Jeg er redd for at det finnes negativ informasjon om TOMRA som noen har og som ennå ikke er tilflytt alle. Det skulle ikke forundre meg om vi snart får en PW !

 

Som dere forstår så er jeg svært skuffet over børsutviklingen i selskapet.

Link to comment
Share on other sites

Neuer DSD-Chef: Schnell Pfandsystem entwickeln

 

Der Aufsichtsrat der Duales System Deutschland AG (DSD) hat heute wie angekündigt Peter Zühlsdorff zum Vorstandsvorsitzenden berufen. Zühlsdorff, der sein neues Amt zum 1. Februar 2005 antritt, löst den bisherigen Vorstandsvorsitzenden Hans-Peter Repnik ab. Zühlsdorff sieht für DSD eine erfolgreichen Zukunft als privatwirtschaftliches Unternehmen. Die Effizienz werde auf den Prüfstand gestellt. Von strategischer Priorität sei es, schnell ein flächendeckendes System für die zwangsbepfandeten Getränkeverpackungen zu entwickeln. (24.01.05)

 

Link: www.recycle.de

Link to comment
Share on other sites

Å komme raslende med "konkurrent tar alt - frykten" trodde jeg en gang for alle var avfeid på et tidligere tidspunkt.

 

Tomra viser i marked etter marked at de er enerådende innenfor RVM. Frank Witte hos Tomra fortalte i en e-post til meg i fjor at Hawaii ikke kom til å bli fokusert av Tomra. Alikevel ser det ut til at de kommer til å levere mer enn deres største konkurrent i USA, Envipco (alle Reynolds Recycling deposit centre bruker Tomra)

 

Det å tro at enkelte sitter på negativt kursdrivende informasjon om Tomra hjelper lite, den må ut i markedet for at den skal få noen effekt.

 

Det er ingenting som skulle tilsi at Tomra kommer med en PW i disse dager, det må i så fall være feilrapportering av finansiell informasjon fra en av Tomras operasjoner. Her tror jeg Tomra absolutt har lært leksen sin fra noen år tilbake (USA).

 

Korreksjonen i dag er et resultat av utolmodige investorer, ikke mer, intet mindre!

Link to comment
Share on other sites

TOM kan forsvare dagens kurs uten nye kontrakter. Ref. Orion. Dvs. inntektsstrømmen opprettsholdes på kort og millomlang sikt selv om det skulle ta noe tid å få kontrakter. Hvorfor skulle TOM da komme med PW?

 

Tyskland er forøvrig ekstremt formelle og kontraktsforhandlinger er ikke ferdig "over natten".

 

NB Tomra Systems er teknisk positiv på kort og mellomlang sikt.

(Jeg brukte dagens nedgang til å øke)

Link to comment
Share on other sites

Denne gangen er jeg ikke enig med deg, Affen. For 1-2 måneder siden var vi skjønt enige om at de tyske butikkene ikke hadde bråhast med å anskaffe automater, ble det leveringsproblemer like før ikrafttredelsen av loven regnet vi begge med at fristen ville bli forlenget. Og kursen på Tomra har ligget mer eller mindre i ro siden 1. desember - det burde ikke sjokkere oss da jo intet vesentlig nytt (som vi ikke regnet med da) har skjedd. Selvsagt skulle vi ønske at Tomra gikk jevnt oppover, og selvsagt skulle vi ønsket at vi alle hadde gjort som Hoff@ (all honnør til han) og satt pengene i noe som har gått bedre, men vi har ikke tapt et øre. Festen (den store) er bare litt utsatt. Frisk mot, kamerat!

Link to comment
Share on other sites

Av:Svend E Larsen - Stocklink - 24.01.2005 10:03

 

P-System i Tyskland bekrefter i en mail at panteautomater skal installeres fra midten av 2005.

 

"Vi er for tiden i avslutningsfasen med utviklingen av automat-lesbar sikkerhetsmerking, som skal settes på emballasjen fra midten av 2005. ”Roll-out” av panteautomater skal deretter starte umiddelbart.

 

"Butikker som har returer på over 1.000 enheter pr. dag skal benytte pante-automater. Mindre butikker, bensinstasjoner og kiosker skal fortsette med manuelt mottak", skriver Jörg Veil i P-System i en e-mail.

 

P-System er Tysklands største frittstående pantesystem. P-System har fått flere butikker tilsluttet sitt system de siste måneder, og omfatter bl.a. disse kjedene:

 

- Spar

- EuroSpar

- SuperSpar

- ”Danske Netto”

- ”Tyske Netto”

- Karstadt

- Famila

- Ihr Platz

- Lekkerland Tobaccoland

Link to comment
Share on other sites

aksjeforumet.no fornekter seg ikke. Mailen til Tekniker'n viser i klartekst at det er liten grunn til å holde pusten. Håpet om en børsmeldt bestilling "at any time" er en illusjon. Tomra presenterer sitt kvartalsresultat 15. februar. For investorer som er opptatt av timing og alternativ avkastning er dette en evighet til. Dagens kursutvikling tyder på at markedet er i ferd med å ta dette til etterretning. Dessuten er det vel ikke alle som er like optimistiske hva 4Q04 angår. Sånn sett er det logisk at det eneste "breaking" i dag var den tekniske støtten...

Link to comment
Share on other sites

Utdrag av SL artikkelen:

-------------------

Vi er for tiden i avslutningsfasen med utviklingen av automat-lesbar sikkerhetsmerking, som skal settes på emballasjen fra midten av 2005. ”Roll-out” av panteautomater skal deretter starte umiddelbart.

--------------------

Jeg skjønner hva du mener Enga, men hvorfor skal ikke Tomra prises som en vekstaksje når veksten med all tydelighet er nært forestående? Svaret er antaglig ganske komplisert, men etter DNM's nedsalg etter 17.12 har det etablert seg en sannhet i markedet; Tomra skal stå stille/falle til det kommer en børsmelding om kontrakter i Tyskland.

 

'Seeing is beliving' når det gjelder Tomra, kanskje ikke så rart når man ser på de åra som har gått siden Tyskland startet sin panteprosess. Men det kan annonseres en rammeavtale med en tyks kjede når som helst, og det vil antaglig gjøre susen for aksjekursen.

 

Min vurdering er at nedsiden uansett er begrenset og at vi på sikt skal opp, derfor velger jeg heller å sitte rolig fremfor å tenke alternativer.

Link to comment
Share on other sites

Tja, Pirelli, du spør hvorfor TOM ikke prises som en vekstaksje? Svaret på det spørsmålet er enkelt og greit at Tomra har fint lite vekst å vise til. Ingen armer - ingen kake! Tvertimot falt omsetningen omtrent 8% både fra 2001 til 2002 og fra 2002 til 2003. 4Q04 vil vise at den negative trenden er snudd, men dette tilhører en fjern framtid (dvs. 15. februar). Det samme kan sies om alle våte drømmer om 2005 og 2006.

 

Jeg står ved det jeg tidligere har sagt om at aksjemarkedet er inneforstått med at Tomra kommer grusomt tilbake i 2005/2006. Problemet i øyeblikket er at markedet ikke ser noen kortsiktige triggere. Det er sikkert mange her som er blodig uenige i påstanden min om at sannsynligheten for børsmeldte rammeavtaler før 15. februar er mikroskopisk. Den diskusjonen er det ingen vits å ta; the proof is in the pudding. Aksjemarkedet dreier seg som alltid om psykologi. Jeg minner om hvilken kursmassakre TOM ble utsatt for da den politiske prosessen i Bundesrat ble utsatt en måned eller to i fjor høst. De færreste tvilte vel egentlig på utfallet, men vissheten om at det ikke ville skje noe i mellomtida var nok til at ulvene fikk fritt spillerom.

 

Jeg er overbevist om at stigningen i aksjekursen siden 15. oktober i stor grad har skjedd fordi mange har hatt et håp om at det ville skje noe på relativt kort sikt, dvs. seinest januar. Nå begynner det vel kanskje å demre for noen og enhver at dette kanskje trekker lengre ut enn man hadde håpet. I så fall er det bare å feste sikkerhetsbeltene. Nedsiden er begrenset av tida (15. februar) og veien (Nasdaq) fram til Thorsen eventuelt kan si noen trøstende ord til Børsens mest pinglete aksjonærmasse.

Link to comment
Share on other sites

Veldig enig i hva du skriver EngaBhoy. Tomra er ingen vekstaksje på nåværende tidspunkt. Tid er alt i de finansielle markeder, fordi tid er risiko. Risiko er noe investorer ønsker å unngå.

 

Tomra har så langt i år opplevd en kanskje forsinket januar effekt, og kan oppleve å falle noe tilbake. Kanskje helt ned til 32 - 32,50. Det vil tiden vise.

 

På den andre siden så vil jeg fremheve at det fra 15. oktober og frem til i dag er påvist godt ekstra salg (Hawaii, UAE). Samarbeidsavtale med Sumitomo, Tesco, oppkjøp av Orwak. Så Tomra har ikke vært helt uten triggere som gjør at den prises hvor den er i dag.

 

MEN - dessverre for Tomra aksjen er det Tyskland som er caset alle venter på. Dette er forbannelsen til Tomra og deres aksjonærer. De mest ivrige har ventet siden inngangen til år 2000 med avtaler fra Tyske kjeder - det er 5 lange år.....

 

Ny dag i dag, og nye muligheter. Kanskje det er i dag Tomra kommer til å annonsere en rammeavtale...

Link to comment
Share on other sites

Tomra - Canada

 

Canada consumer group sues body that oversees B.C. bottle deposits

Jan. 21 -- A Canadian consumer group has filed a class action lawsuit charging that the stewards of British Columbia´s (BC)container deposit program have illegally spent nearly $60 million in deposits and are cheating the province´s residents.

 

Syntes selv i utgangspunktet at dette ikke var så viktig nyhet, men etter å ha tenkt litt på saken har jeg kommet frem til følgende: Encorp i BC er satt til å administrere pante ordningen. Encorp er satt sammen av ulike fraksjoner fra handels- bryggerinæringen. Deres form for å samle inn igjen allerede solgt emballasje er via Deposit Centers. Uheldigvis for BC innbyggere ligger disse sentrene veldig spredt. Etter hva jeg forstår er det ingen lov som krever at et Deposit Center skal ligge innenfor x-meter fra hvor det selges pante belagt drikkeemballasje, slik det er i enkelte amerikanske stater (Hawaii, Michigan etc.). Dermed oppnår handels- og bryggerinæringen dobbel effekt, de får vist hvor ineffektiv en panteordning er, samtidig som de putter den panten som ikke er hentet fra forbrukeren i egen lomme.

 

Dette kan snu med dette søkmålet. Encorp, dvs. handels og bryggerinæringen kan ble påkrevd gjøre det enklere for forbrukeren å få tilbake panten. Hvis ikke kan dette skje: . Behovet for automatisering av panteordnigen vil tvinge seg frem.

 

Selvfølgelig kan panteordningen bli fjernet, men gitt den utviklingen vi ser i verden ellers har jeg liten tro på at myndighetene ønsker mindre resirkulering.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


  • Lage deg en bruker i dag for alle funksjoner. Helt gratis!

    Logg inn eller lag deg en bruker

×
×
  • Create New...