Jump to content

TOM - Veien inn i Tyskland


Vegard

Recommended Posts

  • Replies 502
  • Created
  • Last Reply

Ja, dette ser veldig dårlig ut med nok en deprimerende dag for Tomra-kursen. Forventningene i markedet er tydelig ikke særlig høye, og jeg har ikke noe grunnlag for å si hva som er fasiten med tanke på tirsdagens resultatfremleggelse. Jeg håper det skal snu seg, men det dreier seg primært om håp og tro.

 

Utover våren vil nok nok kursen ta seg opp, dog kan dette bullmarkedet vi har sett ta slutt, og påvirke Tomrakursens muligheter i negativ retning.

 

Positivt at vi har viktig info rett rundt hjørnet og dermed får bedre beslutningsgrunnlag.

Link to comment
Share on other sites

Zevs og Birmingham:

 

Når kursen ikke stiger veldig i forkant av kvartalsrapporter er dette et tegn på relativt lite forventninger.Selv om folk her og på andre fora kan virke opptimistiske,utgjør vi nok bare en dråpe i havet..

Dersom kursen hadde steget kraftig i forkant er dette et tegn på høye forventninger,som veldig ofte fører til fall i aksjekursen i etterkant.- selv om selskapet leverer både som forventet eller t.o.m over forventningene.

 

Slik jeg ser det er det altså ikke veldig store forventninger til Tomra`s q4.

 

Større aktører "spiller dessuten ofte litt sikrere" en oss mindre og går derfor inn når ting ligger på bordet.De handler sjeldent aksjer for flere hundre mill "på rykter"

 

Tror denne er nokså safe å sitte på over den 15/2 jeg.Selv er det ikke noe alternativ å selge i forkant.Tror man fort kan bli løpende etter Tomra i disse tider

 

MVH Onkel skrue

Link to comment
Share on other sites

Java:

 

Jeg velger å se litt anderledes på saken.Hvis TOM nå skulle komme med noe bra tall/guiding og aksjen hadde begynnt å sette fart.-Samtidig som resten av markedet skulle oppleve enn større korreksjon.Da er det liten tvil om hvor jeg hadde plassert pengene..Tomra!

Tomra har i veldig liten grad fått være med på nyttårsfesten som har vart helt til nå.Så det er ofte man da leter etter noen som ikke har "fått være med på leken" fremfor å sitte lenger i Aksjer som kan ha steget både 30 og 100% siden nyttår..

 

 

MVH Onkel skrue

Link to comment
Share on other sites

For me, it looks like a systematically pressure against TOM by HA:

All day long TOM hadn't been very strong and volume was very small. But at 15:45, TOM still has had 33,30 - 0.0%.

Up from 15:46, HA started to sell big packets: 103000 pieces until 15:59. And at the auktion still 73000 pieces: nearly 177000 pieces within these 18 minutes - about 55% of the whole sales of HA.

 

Ok. HA wants to hold down TOM - but why the hell do they do that ? At the same time they have the rating "accumulate" on TOM? I cannot understand that.

Link to comment
Share on other sites

This is only one of the strange behaviors by the stockbrokerhouses that we´ve seen in the past, chercheur.......

It has been going on since January, where it seems that selling TOM down have been the melody..............

Many of us are getting tired of this strange behavior, and I think a big selloff is to come if the 4Q don´t show signs of optimistic foresights by the CEO.

Hopefully the new CEO can be introduced as well......

Link to comment
Share on other sites

chercheur

skrev

 

"For me, it looks like a systematically pressure against TOM by HA:

Ok. HA wants to hold down TOM - but why the hell do they do that ? At the same time they have the rating "accumulate" on TOM? I cannot understand that."

_________________

Grunnen til at HA selger ut så massivt at de holder kursen nede må være warrantene i april.

Men de må ha mye TOM å selge for å klare å unngå innløsning av TOM05D35

Link to comment
Share on other sites

Put the question opposite - why did FIP buy 350K stocks today? Who sells and who buys a stock at a given time doesn't matter. A stock always goes up and down no matter how well the company is running. Hopefully though if you look at it on a broader perspective Tomra should go up.

 

You can scratch your head endlessly thinking about why people in the market are acting as they are. Like the more prominent people here on the forum have pointed out - "Somebody has to sell for somebody else to buy".

 

HA maybe just has a big investor that wants out, thats all. Even if they are trying to push it down, on a broader perspective it counts for nothing.

 

Just sit tight, even though it drops a couple of NOK's. Its natural!

 

Good luck.

Link to comment
Share on other sites

Dobbel topp? Vel, alle kan lese mye ut av chartene. Jeg for min del ser at TOM ligger perfekt til i bunnen av stigende trend fra midten av oktober og hvis jeg ser på tidsrommet fra slutten av november går den mellom i overkant av 32 og 35.5. RSI begynner å vise oversolgt, stochastic ser kortsiktig ut som å ville snu den negative trenden som Teknikern beskriver under. I tillegg er volumet minkende i den konsolideringsfasen TOM er i. Perfekt!

Og så er det jo det andre en det tekniske og da. Når vi leser her så er det vel ganske klart hvordan TOM kommer til å utvikle seg fremover.

Nei, ikke vet jeg, men er i hvertfall i den hellige tro at stort bedre BET enn TOM er i disse dager, det skal du lete lenge etter. Litt tolmod må man ha.

Kjøpte litt mer på slutten i dag og er som Birmingham sier: fullastet. For mitt vedkommende vil det si rundt 40% av tilgjenngelig kapital, noe jeg veldig skjelden gjør. Vanligvis holder jeg meg under 20 % i en aksje.

Men du Birmingham, hvis du tror aksjen skal ned til 30 og attpåtil er fullastet, så forstår jeg ikke hvorfor du ikke selger?

Og et lite hjertesukk på slutten: Husk at alle aksjer utvikler seg ikke som BLOM (eller en del andre) har utviklet seg siste tiden. Dette hører til untakene og selvfølgelig klarte jeg heller ikke denne gang å få den med meg....... Og enda en ting til, ikke bli paranoid for det om et meglerhus selger eller kjøper mange aksjer. Det er nødvendigvis ikke sine egne aksjer de selger, de må jo tjene penger de og, så litt tjener de nok på kundene sine og!

Link to comment
Share on other sites

Hei Kamikatze

 

Jeg tror vi får et kraftig hopp oppover etter tallene. Estimatene er (heldigvis) svært lave.

 

Husk at Tomra ved Q3 presentasjonen varslet vekst i Q4 både for Tyskland og TiTech. Og allikevel har analytikerne tatt ned estimatene. Også USA vil vise vekst. Kontrakt i New York, økte volumer og priser vil mer enn veie opp for svakere USD.

 

Ser med stor ro frem til resultatet og venter et rally av betydelig størrelse.

 

Mer om Q4 her:

 

http://www.home.no/tekn/q4.html

Link to comment
Share on other sites

USA - North Carolina

 

"Bottle bill" nevnes i stadig flere stater.

Her er utdrag fra en artikkel fra Fayetteville i North Carolina.

De sliter som andre med store søppelproblemer og pantelover vil kunne løse noen av disse.

 

Normalt utgjør tomgods 30-60% av søppelet på søppeldyngene!

 

http://www.fayettevillenc.com/story.php?Te...n&Story=6841993

 

First rule of progress: Get moving

Here's what has to happen. All municipalities and some densely populated "rural" areas must provide as many drop-off points as their budgets can stand, and either get serious about inaugurating curbside recycling or start making deals with those that do. Each county, not just Cumberland, must broaden its drop-off network while expanding recycling efforts. And the legislature must pass a statewide "bottle bill" so that everyone who tosses a glass or plastic bottle out the window will know that he might as well be tossing nickels or dimes. Also, the returns will give individuals and groups an incentive to police up the roadsides. Bottle bills have long since proven their worth in several states.

 

 

Demningen brister. :bom: :bom: :bom:

Link to comment
Share on other sites

Expand and Strengthen New York's Bottle Bill

 

 

By all accounts, the Bottle Bill has been tremendously successful in each of these goals, and has created new jobs in the process. The Bottle Bill has resulted in at least a 70% reduction in litter. Reductions in litter have provided safer, more attractive streets and public areas, while reducing sanitation costs for street cleaning, park maintenance, etc. The returned containers are relatively uncontaminated, and therefore the majority returned are recycled rather than disposed of. It has achieved this goal without added burdens to New York's municipalities.

 

Link

 

Arbeidsplasser blir det av "Bottle Bill".

 

Bottle Bills Create Jobs, They Do Not Destroy Them. The evidence is in - container deposit laws create new jobs - both skilled and unskilled. In Iowa, the state reported a positive effect on employment, with 1200 jobs created paying 17,000-= 21,000$. In Massachusetts, 1800 new jobs were estimated to result from a bottle bill. In Michigan, 4,684 new jobs created. In New York, 3,800 created. In Vermont, more than 400. The Container Recycling Institute projects 1,500 new jobs for Kentuckians, based on the experience in other states.

 

Link

Link to comment
Share on other sites

Philadelphia Rolling Out New Recycling Program

 

Tuesday, February 8, 2005- The City of Philadelphia’s Recycling Office - in partnership with RecycleBank and Blue Mountain Recycling – is rolling out a six-month pilot incentive program that will include 6,000 households in several city neighborhoods.

 

People who recycle glass, plastic, paper and metal will be able to earn $25 in retail credits monthly through a program developed by the Philadelphia-based company, Recyclebank. The material will be collected by Blue Mountain Recycling, a Philadelphia waste processor equipped to handle single-stream recycling.

 

Link

(vet ikke om noen har postet denne tidligere?)

Link to comment
Share on other sites

Teknikeren:

 

Fin hjemmeside du har:) Treffer du på 95 millioner resultatet ditt for Q4 så burde det gi glede for oss alle...

 

Nå vil Q4 gi svar på det meste, men Q1 ligger vel ann til å bli svakere enn Q4 gitt ikke Tyskland begynner å manifestere seg?

 

Når pleier Tomra å kommentere størrelsen på utbytte, Q4?? Da dette er siste året hvor utbytte er skattefritt, kan vi forvente noe større en vanlig? Hva pleier det å ligge på?

Link to comment
Share on other sites

Når pleier Tomra å kommentere størrelsen på utbytte, Q4?? Da dette er siste året hvor utbytte er skattefritt, kan vi forvente noe større en vanlig? Hva pleier det å ligge på?

 

Dem pleier og gjøre det på general forsamlingen som er på samme dag som Q1- resultatene legges frem. Der blir størrelsen på utbytte avgjort og det har utgjort som regel mellom 0,20 til 0,40 øre de siste årene.

 

I år er datoen fastsatt til 19 April.

Link to comment
Share on other sites

TWENTY-THIRD LEGISLATURE, 2005

 

STATE OF HAWAII

 

 

Solid Waste Management; State Parks; Recycling

 

"§184- Recycling program for state parks and recreation areas. The department shall develop and implement a comprehensive recycling program in all state parks and recreation areas. The program shall promote and implement waste reduction, source separation, and recycling of recyclable and reusable material to the maximum extent possible. The department of health shall fully cooperate with the department in implementing the provisions of this section."

 

shall be fully implemented in all state parks and recreation areas by January 1, 2007

 

Link

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


  • Lage deg en bruker i dag for alle funksjoner. Helt gratis!

    Logg inn eller lag deg en bruker

×
×
  • Create New...