Jump to content

SEVAN - Sevan Marine


Laphroaig

Recommended Posts

Ikke godt å si slik det ser ut nå.

 

Jeg leste i en artikkel for en uke siden hvor en analytiker mente at nedturen var en "selvforsterkende effekt" på grunnlag av ventet emisjon. Med all respekt for analytikere, men denne kan virkelig ikke ha hatt beina planta på jorda i forbindelse med Sevan. Verdifallet den siste tiden vitner om noe annet enn selvforsterkende effekt, men at markedet er i ferd med å prise inn konkurs i selskapet. Jeg har vært med på å se aksjekurser falle pga melding om emisjon eller forventet emisjon, men ikke i disse dimensjoner.

 

Sevan er derimot et godt eksempel på god shortkandidat: Høyt giret, mange byggeprosjekter og høye obligasjonsrenter og lav kontantbeholdning. Jeg kan godt forstå i etterkant at 7.5 kr/aksjen var alt for høy pris i forhold til omstendighetene.

 

Selskapets videre drift står og faller på at de er i stand til å restrukturere de økonomiske forholdene. Dersom de klarer dette synes jeg forsåvidt at Sevan bør være en del av risikoporteføljen (ikke short). Men slik det ser ut nå er denne aksjen kun for de som er risikoelskende :).

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 106
  • Created
  • Last Reply

Jeg husker tilfeller som har vært meget lik dette. Ta f.eks Tandberg Data for noen år siden........mange kjøper sikkert nå også fordi de har Kværner i minnet... uten at jeg skal trekke noen linjer mellom det selskapet og Sevan.

 

 

Grunnen er nok VELDIG mye shorting + at de store trekker seg ut.....

 

mer om TAD saken på linken under her...

 

Oslo Børs og investorene fikk oppleve fenomenet - udekket shortsalg - i forbindelse med kriseemisjonen i Tandberg Data. Ingen er foreløpig straffet

Link to comment
Share on other sites

Interessant artikkel, Sharpshoota

 

Husker godt TD, når skuta gikk under. Udekket shortsalg er nok en driver ja, som du trekker frem i ditt innlegg. Det har jo vært noen enorme volumer den siste tiden. Det ligger såpass mange incentiver til å drive med naked short selvom det er forbudt, at det er nærmes uunngåelig. Det er leit at selskap faktisk står overfor slike krefter i sin anstrengelse for å overleve.

 

Shortsalg er helt nødvendig, men naked short bør man vel i større grad finne mer effektive løsninger for å avsløre. Stygge greier.

 

Ser forresten at Sevan fikk en høy prosentvis oppsving i dag. Dette er tull (og illustrerer irrasjonalitet) da melding om at Ulltveit Moe har kjøpt seg inn skal trigge noe slikt. Ingenting fundamentalt har endret seg. Kommer til å se det litt an. Spørs hvordan de havner i boks med en restrukturering.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Mulig mer gjeld kan løse kortsiktige problemer, men hva med de andre 9.9 mrd NOK gjeld som vil forfalle etterhvert?

 

Leser i en artikkel på hegnar.no at Sevan Marine kan låne 40 mill. USD

 

Brutto gjeld utgjør 18.5 NOK /aksje. I årsrapporten for 2010 leser jeg også at "I desember fikk Sevan tilsagn, betinget av dokumentasjon og oppfyllelse av kriteriene for lån, på et førsteprioritets prosjekt finansieringslån pålydende USD 480 millioner for Sevan Driller. Lånet ble effektuert i mars 2011 og ble benyttet til å tilbakebetale det eksisterende USD 250 millioner førsteprioritets pantelånet og det subordinerte obligasjonslånet pålydende NOK 1 milliard relatert til riggen samt til generelle selskapsformål."

 

Dette er kanskje en strategisk god løsning for enkelte selskap med et bedre økonomisk utgangspunkt, men med total gjeld på 9.9 mrd NOK virker det drøyt å fortsette en slik negativ spiral hvor gjeld skal betale gjeld. Selskapet er jo også knapt verdt 200 mill. NOK.

 

Dersom ikke Sevan Marine er i stand til å restrukturer de økonomiske forholdene, så er selskapet dømt til å mislykkes. Mer gjeld er hvertfall ingen god løsning slik jeg ser det.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
  • 4 weeks later...

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


  • Lage deg en bruker i dag for alle funksjoner. Helt gratis!

    Logg inn eller lag deg en bruker

×
×
  • Create New...