Jump to content

Teknisk Analyse og signaler


Vegard

Recommended Posts

Det kan sikkert være greit å ha en egen tråd å diskutere tekniske signaler på, både langsiktige og intradag.

 

Jeg har et par tekniske favoritter for tiden, middels langsiktige:

 

 

FAST har nettopp brutt ut av et stigende triangel det har slitt med i lang tid, og har således et potensiale til å nå minst 16 kroner på kort tid. Gikk veldig mye idag, jeg kjøper enhver dip.

 

PGS har korrigert sidelengs i en flaggformasjon en stund på vei oppover, men skjøt igjen fart for noen dager siden. Aksjen har trolig potensiale til å nå 440 kroner. Volumbildet i aksjen den siste tiden er nærmest perfekt.

Link to comment
Share on other sites

God ide å ha en egen TA-tråd.

 

Foruten FAST og PGS vil jeg nevne:

 

TAD: Konsoliderer etter brudd av fallende trend og dobbel bunn. Litt motstand ved 10.70, men tror denne brytes fort og da er målet 12 på kort (et par uker) sikt.

 

EDBASA: Brøt for en stund siden motstand ved 47 som også var brudd på stigende triangel (fra juni). Konsolidert etter dette og viser nå at den er klar for videre oppgang. Bør kunne gå til 53-54 innen et par uker.

 

Ellers kunne vel Tekniker`n sin glimrende analyse av Tomra legges inn her?

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes vi bør ha alt i pitten, og ikke dele op i TA og FA.. skal liksom Pitten stå for det fundamentale.

 

Altså: jeg synes dette er en dårlig ide og at vi bør holde oss til pitten og diskutere alt der

 

Mvh Ivers:)

Link to comment
Share on other sites

Forsøk på en kjapp vurdering av PAN:

Stigende trendlinje fra begynnelsen desemb.(1.24) og frem til i dag. (1.84).

Motstand fra forrige topp ca 2.05.

Noe støtte rundt 1.60.

Ligger i dag sånn i midten mellom trendlinjen og motstand(1.94-1.95), ikke så mye å hente?

Vil vente med kjøp til event brudd av motstand.

Link to comment
Share on other sites

Dersom PAN er sterk nå i tida fremover tar den kanskje 2-tallet med en gang, og stabiliserer seg på et høyere nivå enn den var på i romjula.

 

Det kan også hende den danner et triangel dersom den må ned og samle krefter på 1,9x. Da er det bare å kjøpe dippene, slik jeg ser det, for PAN er sterk, og den har mye å ta igjen.

Link to comment
Share on other sites

Forøvrig - Ivers, jeg synes en egen TA pit er en god idé - det var Ståles idé.

 

Pitten trenger ikke være så veldig fundamental av seg, meningen med den er vel at man kan droppe det fundamentale.

 

Vi får se åssen det funker.

 

:bigsmurf:

Link to comment
Share on other sites

Limer inn denne her fra sjefskanalen HO;

 

Innlegg av: Ibn-Sina  (19.01.05 01:55), lest 146 ganger  

Ticker: STP  

Endret 19.01.05 02:44  

 

Derfor skal STP NED !  

 

God morgen til alle mine nårske lannsmen :)

 

Jeg har i denne turbulente oppgangsperioden tatt meg tid til å finne SLAKTOFRE på OSE. I en annen streng har jeg tatt for meg EME. Nå er det STP som står for tur.

 

*Etter en lang oppgangsperiode hvor alle glidende-gjenomsnitt (10,20 og 30-dagers) har vært sunne viser endelig STP noen tekniske SVAKHETER

 

*Kursen har brutt NED gjennom 10-dagers SMA

 

SCHOOOOOF-------> ! (Se, på arabisk)

 

 

*MACD på bunnivåene rundt 2 kroner var på -0.3 nå er notene snudd på hodet og MACD er på +0.3. Et av de beste signalene for nedgang.

 

SCHOOOOOF-------> !

 

 

*RSI har vært på mellom 60-70 i flere måneder nå - et godt signal på at aksjen er OVERKJØPT!

 

SCHOOOOOF-------> !

 

*ROC er på +15 til sammenligning var ROC på -15 da den lå på 2.4 i september!  

 

SCHOOOOOF-------> !

 

Konklusjon;

 

SVAK teknisk - første støttenivå er på 5.50 om det blir brutt så skal ejg love dere et heseblesende

 

KA-BLAM !!

 

Shalom :)  

Link to comment
Share on other sites

Noen av dere som kan gi meg en teknisk vurdering av PAN? Hammers , Vegard  ?

 

Hallu.

Jeg ser at Vegard har svart deg, men jeg har unngått å lese hans konklusjon for å unngå å bli påvirket i min egen. Jeg skal lese HANS fasit etterpå:

 

PAN gav et enkelt kjøpssignal i begynnelsen av desember på kurs ca 1,40 - ved at kursen brøt 10/30 dg glidende snitt. 10 dg snitt vendte deretter raskt opp og bekreftet signalet. Kursen har ligget i en "positive mood" siden - med et godt volum under hele oppturen. Det ligger noe motstand rundt kr 2,- og denne er allerede testet EN gang med dårlig resultat. Nå står en ny test for tur !

 

Hvis kursen passerer 2,- med klar margin ligger alt til rette for videre stigning. Hvis ikke skal man være litt på vakt - da vi i så fall KAN få en "dobbelt topp" - noe som igjen KAN være et tegn på dårligere tider.

 

Ellers:

Jeg kjøpte forresten noen få GRR på 4,74 for litt siden. Aksjen ser ut til å ligge i en MEGET stabil og positiv trend. Etter at den "gamle toppen" rundt 4,60 ble passert (etter en GOD korreksjon) ble fristelsen FOR STOR for min del !

 

Jeg ser at du har noen fundamentale betraktninger som virker interessante og oppløftende. Selv har jeg ikke peiling på det fundamentale i selskapet - bortsett fra at det er noen kjøleskip jeg er medeier i. Hvis dette går til himmels kommer jeg kanskje til å male "mitt rederflagg" på huspipa - til naboenes store forundring ! :-D .....og til den ENE naboens store forargelse. Det er HAN som skal ha det beste , største og flotteste av alt ! I et hvert nabolag finnes det trolig EN slik !

Link to comment
Share on other sites

Takk for gode svar alle sammen. Planlegger å gå inn på dippene, så får vi se hvor heldig jeg blir.:) Klarer ikke helt å bestemme meg om jeg skal inn i FJO eller PAN. Men et lodd i Laks har jeg lyst på i 2005..

 

Velkommen til GRR Hammers. Har fulgt denne ganske lenge nå. inn første gang på 1.90 i 2003. Er vel få aksjer jeg har tjent mer på egentlig.. SRI er også et godt alternativ..

Link to comment
Share on other sites

Støtte finnes på 390, eller i området 388-392, hvor den ofte har stoppet opp på veien opp. Går aksjen under dette nivået, hvor den har korrigert en stund, er det ikke pent. Det kan være et signal om at oppturen er slutt.

 

Selv solgte jeg PGS på 414,5 for et par dager siden, og håpet jeg skulle få den billigere. Men gjorde ingenting. Var borte etter lunch idag, så da fikk jeg ihvertfall ikke gjort noe.

 

Dersom aksjen finner sin støtte over 390 er jeg fremdeles bull.

 

Akkurat nå ligger den på LOD $65,40, tilsvarende NOK 413,50. Pent dollarrally idag fra 6,28 til 6,32 som nok kan ha dempet nedgangen i USA målt i norske kroner.

Link to comment
Share on other sites

Tomra teknisk

 

Etter min mening utvikler Tomra seg meget pent nå for tiden. Noen irriterer seg over at vi korrigerer ned etter forsøket på 35,50 i forrige uke. Hittil er det ikke noe å bekymre seg over.

 

Vi har dannet et triangel som er svært likt formasjonen som ble dannet etter 15. oktober. Vi har en første berøring på motstanden 16. desember. Deretter bar det ned mot støtte på 32. Vi fikk så et forsøk opp som ikke gikk lenger enn midtveis i triangelet. Dette er vanlig, og skjedde også 25. oktober, merket turkis. Etter igjen å teste støtten, som nå har steget, gikk vi opp mot motstanden igjen på vesentlig høyere volum enn snittet innad i formasjonen. Det samme forsøket ser vi merket i oktobertriangelet med grønt.

 

TOM%20210105.gif

 

Da dette forsøket gikk skeis korrigerer prisen litt ned. Her er vi nå. Vi skal nå sannsynligvis korrigere ned mot støtten i triangelet, 34,20, som støttes av fibonacciretracement på 61,8% (som også ga støtte i korreksjonen fra 34 i starten av desember som fulgte det første stoplossraset).

 

Dersom vi faller ned mot denne støtten på ca. 34,20 kan det være lurt å kjøpe, stoploss 33,80 (signaliserer brudd på triangelet og salgssignal), og target = motstand (35,50) + høyden av triangelet (ca. 3 kroner) = 38,50. Risk/reward er med andre ord formidabel.

 

Brudd opp over 35,50 bør skje på volum i området 4 mill. pluss. Det kan imidlertid være greit å merke seg negativ RSI-divergens siden toppen på 34 i starten av desember. Jeg legger ikke stor vekt på dette ettersom aksjen nettopp har vært i en periode med sterk vekst, og RSI ikke kan vokse i evig tid, da den er rangebound.

 

Konklusjon: følg med på Tomra i dagene som kommer. Aksjen vil få et brudd ut av triangel innen de neste to ukene. Kjøp på støtte 34,20-34,50 eller ethvert brudd over 35,50. Sett stoploss, evt. selg ved brudd ned under 33,80 med støtte 33,20 eller 32,50 som target.

Link to comment
Share on other sites

Liten oppdatering. Mener ikke triangelet er brutt selv om vi så kurser under 34 i stoplossras og påfølgende kort usikkerhet. Etter min mening er triangelet inntakt. Det var en svært kort tur vi var nede på og under 34, og vi fikk en temmelig kraftig reaksjon opp. Litt for kraftig kanskje, da vi så noe gevinstsikring etter å ha toppet på 34,70 idag.

 

Som jeg tippet skulle vi ned på støtten, men jeg trodde ikke vi skulle overreagere slik vi gjorde. Mye skyldes vel SL-ras.

 

TOM%20260105.gif

Link to comment
Share on other sites

Stalltips fra analytiker

Analytiker kommer med et godt råd til håpefulle investorer.

Artikkel av: Stian Jacobsen (26.1.05 15:03)

 

I dagens morgenrapport fra Odin Securities kommer analytikeren med en enkel huskeregel.

– Et godt råd for den som ønsker å ”trade”, men samtidig vil få med seg en større opptrend. Det vanlige er at tradere kjøper på styrke og selger på svakhet. Det har dog vist seg at det er de som selger på styrke og kjøper på svakhet som er i stand til å tjene mest penger, og samtidig greier å ligge lengst mulig i opptrenden, skriver

b

Link to comment
Share on other sites

Det ser ut til å gå mot en bullish harami i Tomra idag. Dette er som regel et svært positivt tegn i candlestickchartet etter lengre tids nedgang. Harami er et reversalsignal, og ser helst omtrent slik ut:

 

bullishharami.gifbullishharamicross.gif

Harami - Harami Cross

 

 

Ikke overraskende om vi får en grei reversal nå som drar oss opp over dette nivået.

Link to comment
Share on other sites

Jeg sa det faktisk før vi brøt opp AF, og lenge før det nevnte jeg det for kjello på chatten. Helt sant, PM ham og spør :-D

 

Uansett, Affen sier dette ikke var noen typisk Tomradag, men det var vel akkurat det det ble. Langvarig korreksjon for så å bryte opp som en rakett og ta av, med mange shortere og gjerdesittere halsende etter. Egentlig ville jeg likt en jevn, rolig stigning langt bedre, men sånn er det vel bare med Tomra.

Link to comment
Share on other sites

Hva med: tja, si det? :-D

 

Det er lite å se, annet enn at vi tar av for støtten.

 

Igår hadde vi et velkjent mønster, idag har vi ikke noen spesielle signaler. Men det er positivt at vi markerte støtte på 33,80 idag.

 

Hittil ser det positivt ut for morgendagen, vi kan fint komme til å se nye topper så lenge markedet finner ut at støtten holder.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...