Jump to content

Teknisk Analyse og signaler


Vegard

Recommended Posts

.

 

 

OSLO BØRS : - KRAFTIG KURSFALL I VENTE

 

Hovedindeksen går som forventet, og et fortsatt, kraftig børsfall ligger fremfor oss. Markedet tar i dag ut forrige bunn, og dette er et nytt og troverdig signal om at det verste ligger foran oss. Selv om dager med små oppganger vil komme innimellom, så er trenden nå entydig: Fallet er ikke over, det har knapt nok startet.

 

Et fall på minimum 10% innen 3-4 uker er svært sannsynlig om vi skal tro chartene, på litt sikt kan et enda større fall ventes.

 

Forklaring til chart:

 

1.

Markedet tar i dag ut forrige bunn, noe som indikerer videre nedgang.

 

2.

Viktig støtte er brutt da 253 ble passert på vei ned.

 

3.

Den stigende trenden fra tidligere er nå definitivt historie. Nå er det nedsiden som gjelder.

 

OSEBXaaaaaaaaaa.gif

Link to comment
Share on other sites

Skal bli interessant å se om din analyse, slår til. Vi får da håpe at den ikke gjør det!

 

 

:( :(

 

 

Men for all del, en ned gang på f.eks 10% i løpet av noen uker kan være sunt nok. Det som går kraftig opp, skal også ned på et tidspunkt. Ganske naturlig.

 

 

 

Et fall på minimum 10% innen 3-4 uker er svært sannsynlig om vi skal tro chartene, på litt sikt kan et enda større fall ventes.

 

:huh:

Link to comment
Share on other sites

Jeg kunne trengt et lite tips ang dobbel topp formasjonen til Dow Jones (om det er en da).

 

http://bigcharts.marketwatch.com/quickchar...b=DJIA&sid=1643

 

Teoretisk skal jo DJIA tilbake mot støtten (det som jeg mener er tilbake til 10400). Men ut i fra chartet så ser det jo tydeligvis ut som pullbacken er fullendt og DJIA vil fortsette ned mot 10 000 i første omgang og deretter 9800.

 

Kommentarer? Teknikkern eller andre?

Link to comment
Share on other sites

Hei Zevs

 

Helt enig med deg, det er opplagt en dobbelt-topp. Men om vi skal tilbake til 10.400 eller ei er jo det store spørsmålet.

 

Jeg tror følgende:

Går Dow under 10.080 så skal vi ikke til 10.400. Nivået 10.080 har vist seg å være kortsiktig støtte, og brytes dette så skal vi nok ned til 9700-9800. Så lenge indeksen holder seg over 10.080 er "det fare for" at vi skal se 10.400.

 

Men for den langsiktige investor spiller dette mindre rolle. For selv om vi får en re-test av 10.400 skal Dow ned derfra etterpå.

 

Men som sagt, jeg tror 10.080 er nøkkelnivået på kort sikt.

 

http://ichart.finance.yahoo.com/w?s=%5EDJI

Link to comment
Share on other sites

Hei Northern

 

Jeg sitter som du med et stort lass TOM-aksjer (100k). Jeg tror at siden den ikke har vært med på børsfesten de siste to år, at nedsiden er nærmest ikke eksisterende HVIS det går som vi tror og håper med Tyskland, Japan, England osv.

 

Men teknisk sett er TOM IKKE spesielt spenstig pr. nå . Men med en serie triggere i vente kan jo dette endres raskt.

 

Når det gjelder markedet som helhet, så tror jeg nedsiden er størst i olje-relatert, IT-aksjer som har steget mye samt konjunktur- og/eller rentesensitive aksjer.

 

Men siden dette er en TA-tråd, får vi kanskje ta denne debatten på en annen tråd ;)

Edited by Tekniker`n
Link to comment
Share on other sites

UT fra TA har jeg selv solgt rubb og rake de siste dagene siden OB ser nå ut til å gå inn i en soleklar negativ periode !

Hvorfor:

 

1. Dobbel topp utviklet seg i løpet av mars - april !

 

2. Den "forrige" røde dagen gav et KLART brudd på forholdet Index/10 dg snitt/30 dg snitt.

 

3. Etter det klare bruddet var index oversolgt, men den krøp opp mot det NÅ fallende 10 dg snitt. Deretter BRÅSNUDDE indexen i negativ retning - og den ligger nå UNDER den forrige bunnen. Dette signaliserer videre fall (selv om det også kan komme små stigninger på veien).

 

4. Alle de tekniske signalene peker nå nedover !

 

5. Vi nærmer oss den utrolig volatile MAI. Noen får kløe i øynene pga pollen (inkl undertegnede), men de som får svie på PUNGEN har det kanskje enda verre. De kan ikke ta medisiner - slik jeg gjør !

 

__________________________________

 

Selvsagt kan det fortsatt svinge litt - og det kan fortsatt bli noen "passe bra" dager. Etter hvert kommer trolig uværsdagene til å overskygge det meste !

 

Når det gjelder TOM - som jeg så elskverdig har advart mot - er situasjonen temmelig lik den OSEBX viser. Etter en motreaksjon er det gitt KLARE salgssignaler etter at bunnen fra "dagen derpå" i dag ble brutt !

 

"Alice in Wonderland" tror fortsatt at TOM kan svømme motstrøms hvis børsen faller. Det tror ikke den elskverdige Hammers - som fort ser TOM ned mot 22,- (selv om det neppe skjer i løper av morgendagen) eller enda lavere.

 

Hvis børsklimaet blir "svært ille" i ukene framover - er neppe TOM den aksjen som klarer seg best !

 

Hilsen Hammers....alltid like sannspådd !

Link to comment
Share on other sites

Hei Northern

 

Men teknisk sett er TOM spesielt spenstig pr. nå .

38360[/snapback]

 

Dette er REN BULLSHIT !!!!!!

I dag ble bunnen fra dagen etter det katastrofale Q1 brutt !

Absolutt alle signaler peker nå ned - inkludert det faktum at vi ligger under den nevnte bunnen.

 

Kursen KAN stige opp til ca 25,- på gode dager - men ferden bærer NÅ SØROVER !

 

Hilsen Hammers....TOM aksjonærenes misforståtte venn !

Link to comment
Share on other sites

I pur glede har jeg funnet opp ett nytt ordtak: "Man vet at vintern snart er over når Hammers melder snø"

 

Forøvrig tror jeg faktisk Tekniker'n glemte en "ikke" i setningen. Altså skal det være at TOM IKKE er spesiellt spenstig nå.

 

:D

Edited by Pirelli
Link to comment
Share on other sites

God kveld Hammers, der er du igjen! :P

 

 

Stilte deg et spørsmål i forrige uke. Det svarte du aldri på..

 

Hvis man tar utgangspunkt i dine dugelige analyser som er basert på TA, hva tror du Tomrakursen er, 01.07.05?

 

 

Håper du våger å komme med et svar denne gangen... ;)

Link to comment
Share on other sites

Dette er REN BULLSHIT !!!!!!

I dag ble bunnen fra dagen etter det katastrofale Q1 brutt !

Absolutt alle signaler peker nå ned - inkludert det faktum at vi ligger under den nevnte bunnen.

 

Kursen KAN stige opp til ca 25,- på gode dager - men ferden bærer NÅ SØROVER !

 

Hilsen Hammers....TOM aksjonærenes misforståtte venn !

38365[/snapback]

 

 

 

 

Hei Hammers

 

Det der var en skrivefeil fra min side. Det skulle være med et "ikke". Setningen skulle være at

 

"Tomra pr. nå er IKKE spesielt spenstig".

Edited by Tekniker`n
Link to comment
Share on other sites

Tja. Hvor man vil legge bunnen etter Q1 kommer vel i høyeste grad an på øyet som ser? Jeg antar du setter den ved closen 20. april. Noen vil velge å sette den ved starten 20. april.

 

Det litt fine med dette, er jo at man kan krangle til man blir 70 om hva som er det rette utgangspunktet. :P

Link to comment
Share on other sites

Pirelli: He, he.....Not bad ! :D

 

Zoonic:

TA skjønner du ingen ting av ! Selvsagt kan jeg ikke si hva kursen er en gitt dato ! Konsentrer deg heller om å bite negler enn å stille meg dumme spørsmål !

 

Jeg har fortalt deg om den sannsynlige retningen de neste ukene !

 

Tekniker'n:

Skyt ham ikke, vent til jeg kommer !

Skyt ham, ikke vent til jeg kommer !

 

Også DU har vel en gang i tiden lært denne vesentlige komma-regelen, som lett kan overføres til ditt innlegg !

 

Det kan bli katastrofalt hvis man ikke uttrykker seg pinlig nøyaktig !

Likevel prisverdig at du kom med en oppklaring på hva du EGENTLIG mente !

Edited by Hammers
Link to comment
Share on other sites

Nja.

 

1) Den sannsynlige retningen de neste ukene basert på TA.

2) Den sannsynlige retningen de neste ukene basert på det fundamentale.

 

Take a pick. :P

 

Det har nå vært strålende sol i Bergen de siste dagene/ukene (?). Til fredagen er det meldt regn nok en gang. :huh: Bare det ikke blir snø... Pirelli, du kan få sagt det. (Kom du opp med den helt alene? Hehe :rolleyes: )

Link to comment
Share on other sites

Å ja...den sannsynlige retning ja, oki..

 

Du skriver da vitterlig dette:

 

 

Kursen KAN stige opp til ca 25,- på gode dager - men ferden bærer NÅ SØROVER !

 

Tomra skal ned sier du her, ikke sant. Skal vi prøve en ny og kortere horisont da, Hammers..

 

Kursen skal ifølge deg ned nå, så betyr det lavere eller høyere enn 22kr. 15.05.05?

 

Den kan du, hva? :huh:

Link to comment
Share on other sites

Dere glemmer 2 vesentlige punkter - gutter !

 

1.

Jeg begynte med mine advarsler rundt kr 28 - hvis jeg ikke husker feil.

Så langt en soleklar 1-0 ledelse til meg ! Dette til tross for at dere har et par tusen mann på banen, mens jeg stort sett er alene !

 

2.

Når dere pisser i buksa varer den behagelige varmen kun i en begrenset periode.

Deretter har det - etter hva jeg har HØRT - en tendens til å bli jævlig ubehagelig - og kaldt !

 

Hilsen Hammers - cash is KING !

Link to comment
Share on other sites

Så veldig flott linjal trenger man vel ikke å være eier av og heller ikke ruteark med små ruter, for å se at Tomra ikke ser direkte deilig ut rent teknisk akkurat nå.

 

Problemet er at det tekniske ikke nødvendigvis styrer utviklingen helt og holdent. Noe særlig mer enn 20. april trengs neppe å nevnes.

 

Som sagt kan man diskutere til man blir gammel og grå når det gjelder bunnen i aksjen. Vi hadde den vel nede i 22.70 intradag 20. april. Det var 20 øre enn tidligere ATL i nyere tid.

 

Kommer positive meldinger, kan TA kastes på bålet. Kommer ingen meldinger... Tja.

Link to comment
Share on other sites

HAMMERS

 

Syns det er helt OK st du skriver negativt om TOM. Alle syn skal frem.

 

 

Men at du har et språk som en barnslig fjortenåring syns jeg du burde la være med.

 

Du er rett og slett usedvanlig barnslig Hammers. For min del, så faller interessen for å lese dine innlegg ganske så mye, når du uttrykker deg som om du er 15 (er du det forresten?)

Link to comment
Share on other sites

Å ja...den sannsynlige retning ja, oki..

 

Du skriver da vitterlig dette:

Kursen KAN stige opp til ca 25,- på gode dager - men ferden bærer NÅ SØROVER !

 

Tomra skal ned sier du her, ikke sant. Skal vi prøve en ny og kortere horisont da, Hammers..

 

Kursen skal ifølge deg ned nå, så betyr det lavere eller høyere enn 22kr. 15.05.05?

 

Den kan du, hva?   :huh:

38372[/snapback]

 

Jeg snakker om en "trading range" der kursen gjerne kan stige til 25,- dersom vårsola skinner over Oslo Børs.

Stigning til 25 betyr fortsatt ikke at den negative retningen i TOM er brutt.

Her om dagen kom det forresten en "kjempemelding" i Finansavisen om at et MEGAMARKED kanskje åpnet seg i USA. Selv DEN nyheten var ikke nok til å skape begeistring i kursen. Hva er det DA som kan gjøre det ?

I hvert fall ikke neste kvartalsrapport !

 

Dersom det kommer "breaking news" (alt fra kjempekontrakt til TOM - til at Tokyo legges i grus pga jordskjelv) kan situasjonen forrykkes på et blunk, men uten nyheter av noe som helst slag ligger dere i en trend med dypere bunner og lavere topper.

 

Jeg spår fortsatt ikke kurser på en gitt dato, men jeg tror temmelig bestemt at Oslo Børs ligger lavere i midten av mai enn den gjør i dag. OB kan faktisk ligge LANGT lavere - uten at jeg gir meg ut på spådommer om eksakte tall - til en gitt DATO !!

 

Hilsen

Hammers

Edited by Hammers
Link to comment
Share on other sites

Ok, her begynner vi å snakke!

 

Du skriver at situasjonen kan forrykkes momentant, og det er riktig!!

 

Men det KAN selvfølgelig skje begge veier, ikke sant!

 

Jordskjelv ok, hmm lite sannsynlig...

 

Store bestillinger fra Tyskland og Japan er MEGET sannsynlig! :D

 

 

 

kan situasjonen forrykkes på et blunk, men uten nyheter av noen som helst slag ligger dere nå i en trend med dypere bunner og lavere topper.

 

Virker som du har noe imot Tomra, merkelig oppførsel....

Link to comment
Share on other sites

B) Ferden fremover i Tomra fylles lett med fargerike personskildringer - igjen.

 

De som har tro på et prosjekt - fargelegger når det går bra.

De som ikke har tro på det samme prosjektet - fargelegger når det går dårlig.

 

Sålenge det er aksjekurser vi diskuterer - vil begge gruppene ha rett - idet kursene uansett vil fluktuere.

 

Beskrivelsene som benyttes viser at det personskildringene gjøres i affekt. Det merkelige, og noe morsomme, i den sammenheng er følgende:

-De som omtaler hverandre med sterke affektive uttalelser - er de samme som hevder aksjehandel må gjøres ut fra gjennomtenkte handelsregler - og ikke affekt.

 

Hehe - Stilig eller hva!

B)

Link to comment
Share on other sites

HAMMERS

 

Syns det er helt OK st du skriver negativt om TOM. Alle syn skal frem. 

Men at du har et språk som en barnslig fjortenåring syns jeg du burde la være med.

 

Du er rett og slett usedvanlig barnslig Hammers.  For min del, så faller interessen for å lese dine innlegg ganske så mye, når du uttrykker deg som om du er 15 (er du det forresten?)

38375[/snapback]

 

 

Barnslig ????

Er det noen spesielle sitater du tenker på ????

 

Jeg uttrykker meg som regel saklig og korrekt - men jeg har som regel en litt annen måte å få fram budskapet på enn de øvrige skribentene .......... !

 

Du husker kanskje min "klassiker" da jeg fortalte om Thorsen og skipsrottene som hadde hoppet over bord.....og en TOM-skute som styrte rett mot Daumannsskjær - mens de 3 bulgarske musikerne fortsatt spilte "Love Hurts"......

 

En herlig og lystig historie.....for alle andre enn "dere" - som nå sitter med Svarteper - og sot på nesen ! :D

Link to comment
Share on other sites

Forslag: De som vil diskutere Hammers fortreffelighet, kan gjøre det pr PM til vedkommende. Kan ikke tenke meg at det har alminnelig interesse?

 

Diskutere kommaregler fordi man refraserer en setning og mangler en negasjon, makter jeg ikke helt å se hva har med TA å gjøre? Alle som bruker språket som arbeidsredskap vet hvor viktig det er å uttrykke seg nøyaktig og ikke minst saklig.

 

Tråden heter forresten også Tekniske Signaler. Ta resten et annet sted. Må alt som dreier seg om Tomra skjære hardt ut til høyre og ende i en remse av usakligheter.

 

 

 

 

 

____________________________________________________________________

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...