Jump to content

Teknisk Analyse og signaler


Vegard

Recommended Posts

AnalyseNytt

Torsdag 8 september 2005

 

 

Markedskommentarer

Oslo Børs markert ned onsdag

Det ble en negativ utvikling i markedet onsdag, og Hovedindeks endte på 318 poeng, noe som er en nedgang på 0.6%. OBX-indeks endret seg -0.8% og sluttet på 1066 poeng.

 

79 aksjer viste en oppgang og 75 en nedgang. Det var 24 aksjer som sluttet likt med dagen før og 31 som var uten omsetning. Bjørge var aksjen som gjorde det aller best. Aksjen steg 27.5% og sluttet på 12.30. Aker American Shipping, opp 10.3%, Telecomputing, opp 8.3%, og Technor, opp 7.9%, kom på de neste plassene på vinnerlisten. Dagens taper ble DynaPel Systems Inc. som endte på 7.15 etter en nedgang på 8.1%. Andre aksjer som gjorde det dårlig, var Norske Skog med en nedgang på 6.4%, Ementor ned 5.0% og Rocksource ned 4.7%. Mest omsatt var Statoil med en omsetning på 972 millioner kroner og Norsk Hydro med 680 millioner kroner. Også Frontline og Norske Skog ble mye omsatt, med henholdsvis 410 og 359 millioner kroner. Total omsetning av aksjer og grunnfondsbevis onsdag ble ca 6.7 milliarder kroner.

 

Svak oppgang på Nasdaq onsdag

Det ble en svak stigning i markedet onsdag, og NASDAQ COMBINED COMPOSITE INDEX endte på 2172 poeng, noe som er en oppgang på 0.2%.

 

Stockholm Fondbörs svakt opp onsdag

Det ble en svak stigning i markedet onsdag, og Stockholmsbörsen All-Share PI endte på 270 poeng, noe som er en oppgang på 0.4%. Indeksen har med dette steget for 6. dag på rad. OMXS30 Index endret seg +0.4% og sluttet på 864 poeng.

 

Dagens signaler - Oslo Børs

FSL - Fesil viser ingen klar trend. Har brutt et støttenivå og git...

 

NSG - Norske Skog viser ingen klar trend. Har brutt en rektangelfo...

 

NAM - Namsos Trafikkselskap har brutt den stigende trenden, noe so...

 

RIE - Rieber & Søn A har brutt den fallende trenden, noe som i før...

 

AIK - Aktiv Kapital har brutt den fallende trenden, noe som i førs...

 

Indeksanalyser

Svak kjøpskandidat (Middels lang sikt)

Hovedindeks har brutt ned gjennom gulvet i en stigende trendkanal. Dette indikerer i første omgang svakere stigningstakt, eller innledning av en mer horisontal utvikling. Indeksen har støtte ved ca 265 poeng. RSI divergerer negativt mot kursen, noe som indikerer fare for en reaksjon ned. Indeksen anses samlet sett teknisk svakt positiv på middels lang sikt.

 

Watch (Middels lang sikt)

NASDAQ COMBINED COMPOSITE INDEX har brutt den stigende trenden, noe som i første omgang indikerer svakere stigningstakt. Indeksen tester motstanden ved ca 2180 poeng, noe som kan gi en reaksjon ned. Indeksen anses teknisk nøytral på middels lang sikt.

 

Svak kjøpskandidat (Middels lang sikt)

Stockholmsbörsen All-Share PI ligger i en stigende trend og fortsatt positiv utvikling innenfor denne indikeres. Indeksen har støtte ved ca 248 poeng. RSI divergerer negativt mot kursen, noe som indikerer fare for en reaksjon ned. Indeksen anses samlet sett teknisk svakt positiv på middels lang sikt.

 

Dagens kjøpskandidat - Oslo Børs

Sparebanken Nord Norge (NONG) - 7 september. Kurs: 131.50

Sparebanken Nord Norge ligger i en stigende trend og videre oppgang innenfor denne indikeres. Kursen har nå dessuten falt tilbake mot gulvet i trendkanalen, noe som bør gi en reaksjon opp. Har også brutt et motstandsnivå på kort sikt og gitt kjøpssignal fra kortsiktig trading range. Aksjen har støtte ved ca 124 kr og motstand ved ca 142 kr. Aksjen anses samlet sett teknisk positiv på middels lang sikt.

Middels lang sikt: Kjøpskandidat

 

Indekser siste dag

AEX 0.04% 394.30

CAC40 0.30% 4486.19

COMPX 0.24% 2172.03

DAX 0.40% 4988.14

DJX 0.42% 10634

HEX 0.42% 7505.32

KFX -0.66% 370.35

OMXS30 0.37% 863.54

OSEBX -0.63% 317.97

SAX 0.43% 270.05

UKX 0.13% 5365.90

XOBX -0.76% 1066.21

Link to comment
Share on other sites

Det er ikke mye liv i TA tråden her lenger. Hvet ikke om det har en sammenheng med at tråden har blitt rimelig vanskelig å navigere etter at Zoonic begynte med daglige analyser. Kunne ikke dette bli tatt i en annen tråd, slik at vi fikk kortere mellomrom mellom de postene som faktisk dreier seg om TA? Kunne muligens økt aktiviteten igjen.

Link to comment
Share on other sites

Er enig med deg, Goof! Jeg åpner sjelden en tråd der Zoonic står med nyeste innlegg, da jeg er så lei av å bla forbi lange meldinger klippet direkte fra Investtechs meldingstjeneste.

 

Det er jo fint at noen tar seg bryet med å legge inn nyheter, så ideen er jo positiv Zoonic. Men unike nyheter kan man legge i Trader's Pit som er rette stedet (etter min mening) å melde viktige kursdrivende hendelser.

 

Men la meg slippe å bla forbi daglige meldingen fra Investech, dt er de samme som kommer gratis inn på epost i min egen PC, før Zoonic rekker å klippe det ut og poste samme teksten her. Hvis jeg gidder å lese det, har jeg lest det fra før uansett.

 

Dermed kunne vi kanskje komme tilbake til den mer individuelle utvekslingen av informasjon. kunnskap, humor og sterke meninger! Nyetsbyrå har vi nok av fra før, om ikke AF skal bli det også. <_<

Link to comment
Share on other sites

Kjære TA-tilhengere!

 

Nå er jeg i tvil og ønsker å høre andres synspunkter. Sjekk chartet for GGS under i 3 mnd og 10 dagers perspektiv:

 

3 mnd

 

http://bigcharts.marketwatch.com/quickchar...s&freq=1&time=6

 

10 dagers

 

http://bigcharts.marketwatch.com/quickchar...&freq=7&time=18

 

 

 

Jeg mener dette er en positiv formasjon. Konsolideringsformasjon eller noe sånt. Riktig navn har jeg ikke. Støttelinje går ved 12 blank og man har en tydelig skrå topplinje. GGS har jo til vane å danne nettopp slike formasjoner før den bryter opp (se forrige topper i juli og august). Volumet er avtagende. Slik som ståa er nå så skulle kurser over 12,4 bryte denne topplinjen. Muligens er jeg kanskje litt tidlig ute her.

 

Noen andre som følger denne aksjen?

Link to comment
Share on other sites

TAKKER! :)

 

Jeg er også enig...med undernevnte...! :D :D

 

Nå må dere fylle på med mye TA altså, ellers blir det mere fra Investtech.. :(

 

Ros til zoonic for innsatsen men er enig med de undernevnte.

50812[/snapback]

Link to comment
Share on other sites

Du har forøvrig en tilsvarende greie i 10dagersen til rgt også.

50814[/snapback]

 

Jepp...ser den Gjesp. Soleklar den der. Eneste som gjør meg usikker den litt luffne stemningen mtp olje indeksen. Jeg frykter en HS formasjon her:

 

http://www.futuresource.com/charts/charts....d=LOW&b=BAR&st=

 

Trenger ikke bety noe men best å være føre var. Uansett så sitter jeg nå i GGS. Så får vi se hvor det bærer hen. Lykke til med rgt, Gjesp!

Link to comment
Share on other sites

Hehe, vet ikke helt om jeg forsto deg helt zevs, du er skeptisk til rgt mtp. oljepris, derfor hopper du heller på ggs? :huh: :D

 

Sliter med liten tolmodighet, derfor ble det pan istedet for rgt. Sitter derfor fortjent med urealisert tap på et par øre fordi jeg ikke avventet brudd opp (se under)... :P

Link to comment
Share on other sites

Hehe, vet ikke helt om jeg forsto deg helt zevs, du er skeptisk til rgt mtp. oljepris, derfor hopper du heller på ggs? :huh:  :D

 

Sliter med liten tolmodighet, derfor ble det pan istedet for rgt. Sitter derfor fortjent med urealisert tap på et par øre fordi jeg ikke avventet brudd opp (se under)... :P

50873[/snapback]

 

Neida... :) ikke skeptisk til rgt. Mente vel egentlig generelt skeptisk til markedet. De stiller jo ganske likt disse to her :lol: Jeg har vel bare begynt å få litt høydesyke igjen.

 

Ang strategien med å vente så er jeg fullstendig enig. I sommer hadde jeg pc med sanntid og ordredybde tilgjengelig hele tiden. Nå går jeg på skole og ting faller seg litt annerledes. Sjekker ofte i friminuttene. Men det er grenser for hva man får ut av hegnar.no med 15 min forsinkelse på kurser og ordredybder. Aksjene er ofte long gone lenge før jeg kommer meg inn i nettbanken B) .

 

Sanntid er ikke noe problem da. På aksjespillet.no opererer de med sanntidskurser. Den var det kanskje ikke så mange som var klar over??

 

Jeg har nå inngang i GGS på 12 blank. Så får vi se.

Link to comment
Share on other sites

 

Sliter med liten tolmodighet, derfor ble det pan istedet for rgt. Sitter derfor fortjent med urealisert tap på et par øre fordi jeg ikke avventet brudd opp (se under)... :P

50873[/snapback]

 

PAN blir veldig interessant om den bryter 2.20. Følger med på den tett.

Link to comment
Share on other sites

Forøvrig veldig enig i at GGS chartet ser veldig bra ut. Kan faktisk fort gjøre 20% på et par dager her. I første omgang opp til forrige topp 13,5 og så 14,5 omtrent. Volumutviklinga stemmer jo helt perfekt, bare det blirr litt fart en av de nærmeste dagene.

 

Den har riktignok ikke brutt enda da, så du risikerer at vi åpner ned. ALternativt gaper den opp, og da vil det være innertier. Skal følge med på denne selv.

Link to comment
Share on other sites

Hva gjelder rgt har den korrigert ca. dobbelt så mye som ggs fra forrige topp på samme tid, men har hatt tildels grusomme korrigeringer mellom toppene. Vi er nok iheller ikke i bunn av 12mnd trendkanal, så store ytterligere fall kan komme. Verdt å merke er dog at korrigeringen stopper opp på nivå med forrige topp. Ut i fra volum vil jeg si at vi hadde en topp i august, og dermed er vi faktisk under denne. Følg med på volumet her!

Link to comment
Share on other sites

Hei Gjesp!

 

Jeg har ingen tro på Gap -tetting i Tomra. Det er for lang vei ned i forhold til antallet aksjer som er omsatt på tur opp. Denne støtta skal det litt til for å bryte. Videre er det forholdsvis (les ca. 1 måned) til neste resultatfremlegg. Tror flere ønsker å posisjonere seg i Tomra før fremlegg, enn det er ønske om å stå utenfor,

 

Derimot tror jeg konsolideringsfase med en nedadgående kile under utvikling, og kanskje en tur opp til 41 igjen, må til før aksjen klatrer videre.

 

Vi får se. Det er jo også slik at 14 dagers RSI er på god tur ned fra overkjøpt, og på vei ned mot 50. Stochastic ligger nærmest i bunnposisjon. Dette er teknisk et tilleggssignal om at den godt kan finne på å snu i dag. :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...