Jump to content

Teknisk Analyse og signaler


Vegard

Recommended Posts

Har solgt meg ut av alt nå, ser for mye bears for tiden.

 

Se blandt annet i fast, der har du en topp med bearish engulfing 4/10 - 5/10, med påfølgende gap ned (Candles pleier forøvrig å stemme ganske bra på fast synes jeg). Skal vel uansett teste trendlinjen nå, men RSI går i bøtta og lite tyder på at linja holder. Bør bryte intradagstrend før kjøp, klarer den ikke det er det short short short...

 

Telenor, full av doji's siste måned, 5/6 har svarte candles neste dag.

Link to comment
Share on other sites

Har solgt meg ut av alt nå, ser for mye bears for tiden.

 

Det er når alle har solgt vi skal kjøpe B)

 

Neida jeg er fullstendig enig. Men har du fulgt med utviklingen i USA gjest?

 

Chartet nedenfor viser dow over de siste 5 dager. Siste dagen (igår) viser tydelig en suksessfull dobbel bunn med en fullendt pullback. Greit nok, dette er en liten formasjon. Men på sin ferd nedover siste dagene har ikke dow hatt en eneste bull formasjon som ikke har gitt falskt signal bortsett fra denne. Man finner lignende i SP500, nasdaw osv.

 

http://bigcharts.marketwatch.com/quickchar...A&freq=7&time=3

 

Hvor mye en skal vektlegge dette vet jeg ikke. Ikke noe annet enn å vente å se. Forøvrig så preges disse børsene av høy oljepris. Ser man på amex så kan en nesten forvente et brudd ned fra en HS formasjon. Det er jo igrunn ikke så rart siden oljeindeksen nettopp har att en korreksjon tilbake til halslinjen i en HS formasjon og nå på vei ned igjen.

 

Så gjenstår det og se hva investorer legger mest vekt på: Stagnerende amerikanske børser, eller en oljepris inkludert amex i fritt fall.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

På tide å hente frem denne tråden igjen.

 

Noen som kan fortelle meg hvilken formasjon dette ser ut som?

 

http://bigcharts.marketwatch.com/quickchar...o&freq=1&time=8

 

Personlig opererte jeg med dobbel topp formasjon på statoil. Men nå er jeg jammen santen ikke sikker lenger. Aksjen får juling i USA. Og tenker amerikanerne som meg så er det ikke rart at stl blir banka opp i denne stund.

 

Du ser lignende tendenser i den norske versjonen også:

 

http://bigcharts.marketwatch.com/quickchar...l&freq=1&time=8

 

 

Et spørsmål jeg etterlater til de mer erfarne enn meg: Høyre skulder; er den ofte høyere enn venstre skulder? Slik det er i dette tilfellet? Huff, håper ikke jeg blir beskyldt for krakk tendenser nå. Men dette er den verste av de verste formasjoner.

 

God helg :)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...

Noen av dere som kan lage en kort og hektisk analyse på AKVER....?

 

Synes for meg som om at den nå kan ta et hopp opp igjen. Glidende 100-30 og 10 har krysset hverandre samtidig som det er stort gjennomsnittsvolum den siste måneden. Og kursen har vært under alle tre glidende to ganger ganske nylig. - Litt uvanlig dette. Er nok i ett trendksifte nå. -- Saklig TA etterlyses nå!!

Link to comment
Share on other sites

TOMRA

http://i2.photobucket.com/albums/y25/jlonne87/14d2dce9.png

Etter 4 måneder med oppgang har TOM gått inn in noe brutal konsolideringsformasjon (mye pga svak OSEBX). Konsolideringen kom i form av en Cup and handle formasjon, som brøt ut i forrigje uke, og har nå fått en throwback til støtten (stiplede linje), noe som skjer for 75 % Cup and handle formasjonene. Volumbalansen er god, og de siste dagenes nedgang har vært på lavt volum.

 

Har selv handlet en del TOM. Legger man cup and handle formasjonen til grunn for kjøpet, er nedsiden liten, ettersom støtten brytes allerede 45,5. Potensialet oppover er vanskelig å fastsette, og avhenger vel også i stor grad av det generelle markedet, men regner med oppgang. Om man vil redusere risikoen (og potensiel oppside) kan man vente til brudd av 50.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
  • 1 month later...

Oljeindeksen - OIX ----- ?

 

Bunner den ikke ut nå slik at vi kan anta at bunnen er nådd for denne gang? - Sånn omtrentlig... :mellow:

 

Faller den vidre ned gjennom 545/6 kan vi vel rakst få et lite skrell på vår oljesmurte ose????

 

Grafisk fremstilling

 

 

Skulle likt å se noen kommentarer omkring dette.

Link to comment
Share on other sites

Oljeindeksen - OIX ----- ?

 

Bunner den ikke ut nå slik at vi kan anta at bunnen er nådd for denne gang? - Sånn omtrentlig... :mellow:

 

Faller den vidre ned gjennom 545/6 kan vi vel rakst få et lite skrell på vår oljesmurte ose????

 

Grafisk fremstilling

Skulle likt å se noen kommentarer omkring dette.

 

Sjekk oljelinken på HO startet av Ricardo :rolleyes: Der finner du en rekke innlegg som omhandler TA og nettopp dette. Personlig tror jeg ikke oljen stopper før rundt 57-58.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Noen som har en kommentar rundt teknisk utvikling i oljeprisen siste mnd ? Selv er jeg slett ingen teknisk ekspert og det hadde vært morro med litt snakk rundt temaet.

 

Så vidt jeg kan se har Brent olja dannet en perfekt symmetrisk triangelformasjon fra slutten av Januar. Denne er i ferd med å gå ut i 0 og brudd (Min 3%) opp eller ned vil kunne ha store utslag på oljeprisen. Formasjonen går i 0 rundt mådensskiftet Mars-April så om teorien holder er det ikke mange dager før vi får et brudd.

 

Hva tror dere ?

Link to comment
Share on other sites

Noen som har en kommentar rundt teknisk utvikling i oljeprisen siste mnd ? Selv er jeg slett ingen teknisk ekspert og det hadde vært morro med litt snakk rundt temaet.

 

Så vidt jeg kan se har Brent olja dannet en perfekt symmetrisk triangelformasjon fra slutten av Januar. Denne er i ferd med å gå ut i 0 og brudd (Min 3%) opp eller ned vil kunne ha store utslag på oljeprisen. Formasjonen går i 0 rundt mådensskiftet Mars-April så om teorien holder er det ikke mange dager før vi får et brudd.

 

Hva tror dere ?

 

Jeg tror jeg ser det du ser Bartender. Men hvilket chart bruker du? Jeg bruker dette

 

http://www.futuresource.com/charts/charts.jsp?s=CLK06

 

Men om dette er en symmetrisk triangel formasjon og TA investorer ser dette på samme måte som oss, så er jeg litt nervøs. Statistisk sett fortsetter disse formasjonene i samme retning som den underliggende trenden. I oljeprisens tilfelle så betyr det ned i kurs :unsure:

 

Følgende linje har jeg satt som en kritisk grense indeksen ikke bør bevege seg under (for min del): linjen som tangerer de 4-5 siste bunnene siden des 2005. Brytes ser jeg for meg et fall til 60$ igjen.

 

Utvider man horisonten litt ser man at oljeprisen siste år har en lignende dobbel topp formasjon med halslinje rundt 60$. Der den siste toppen dannet i januar 2006 er den klassiske pullbacken tilbake til den stigende trenden som har gitt oslo børs en solid opptur siden feb 2003.

 

http://www.futuresource.com/charts/charts....edium&b=bar&st=

 

 

Litt avsporing:

 

Alt i alt så er det jo negative signaler så det holder her :rolleyes: Men det fundamentale spiller inn på lang sikt. Jeg har vanskelig for å tro at oljeprisen plutselig stuper mot 30-40$ sånn på bakgrunn av TA. Men jeg synes det virker rimelig sykt at oljeindeksen stuper 3$ på bakgrunn av at en liten ubetydelig oljeledning i langvekkistan har sprunget lekk. Eller f.eks oljeprisen stiger (som nå) på bakgrunn av at oljelagerene i USA "steg mindre" enn ventet. Greit nok... i det lange løp, sikkert avgjørende.

 

Jeg mener at oljeprisen er styrt av hovedsaklig spekulasjon og forventning i det kortsiktige bildet. Når folk spekulerer og forventninger går i dass, da er det ikke mye rasjonalitet ute og går. Så når vanlige råvareinvestorer som handler på forventning og spekulasjon kaster kortene, ja da kan det vel gå til helvete da...?

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror jeg ser det du ser Bartender. Men hvilket chart bruker du? Jeg bruker dette

 

Jeg bruker bare IPE Brent Futture i StockPoint Market Monitor som er handelsplatformen min gjennom Pareto. Formasjonen kommer meget godt fram i et 3 mnd. chart. Tydelige higher lows og lower highs.

 

Men, men...... som sagt er jeg ingen TA ekspert og er ikke sikker på noe som helst i faget. Jeg har gått på kurs i TA og synes det er meget interessant. Synd det ikke er mere diskutert her på AF.

Link to comment
Share on other sites

Triangel teorien fungerer godt for Brent olja. Den tok i taket ved ca 63,50 på fredag og trender nå ned mot bunnen igjen som nå ligger på ca 62 dollar.

 

Formasjonen blir trangere raskt og brudd ut vil komme denne uken tror jeg. Potensialet er hele 8 dollar så vidt jeg kan lese ut av formasjonen.

 

Blir det opp eller ned ??

Link to comment
Share on other sites

Ignis har en pen hode-skuldre formasjon. Ligger nå like over én krone og er på vei ned mot 80-85 øre i første omgang. Er forøvrig en aksje jeg har på listen over spennende kandidater med stort potensiale på lenger sikt.

Link to comment
Share on other sites

Woooo!

 

Hva sier du nå bartender? Dette hadde iallefall ikke jeg trodd! Det ser ut som du fikk bruddet ditt opp gjennom taket. Litt svakt av amex å ikke ta litt mere av enn skarve 0,73%... men men

 

Alt er bedre enn nedgang.. Ser for meg en fortsatt oppgang til rundt 68$ fatet

 

http://www.futuresource.com/charts/charts.jsp?s=CLK06

 

Bryter den der så er det 70$...

 

 

 

Telford: Ang ignis er jeg enig...spennende aksje. Men den kan godt bli litt billigere :lol:

 

Jeg tror faktisk også den kan plukkes rundt 0,8 -0,90 om ikke lenge

Link to comment
Share on other sites

Woooo!

 

Hva sier du nå bartender? Dette hadde iallefall ikke jeg trodd! Det ser ut som du fikk bruddet ditt opp gjennom taket. Litt svakt av amex å ikke ta litt mere av enn skarve 0,73%... men men

 

Hehe...it's easy as a walk in the park Zevs :)

 

Vel jeg hadde nå håpet på et brudd ned, men nå er det jo ikke jeg som bestemmer.

 

Eneste halmstrået som jeg holder meg til nå, er at det kan være et falskt brudd. MEN, som jeg ser det har prisen nå gått over 3 % siden den brøt ut og dermed er vel kanskje trenden satt. Tipper 70 dollar.

Edited by Bartender
Link to comment
Share on other sites

Ja da har oljeprisen fått en rask touch av 68$.. (67,90 høy)...

 

Vet ikke hvordan det er med ditt chart jeg, Bartender. Men om statistikken for symmetriske triangler holder stikk så er det nå bortimot 65% P for at oljeprisen tumbler ned til taket i formasjonen. I mitt chart så skulle det være i området 64-65$ alt etter hvor raskt indeksen faller.

 

Lurer på om jeg better en tuborg den i kveld jeg? Ja det gjør jeg :lol:

Link to comment
Share on other sites

Tydeligvis ikke så langt som jeg trodde... men en kan ikke tippe riktig hver gang :lol:

 

Spørsmålet er hvor stikker den nå.. Klarer den å karre seg over 68 eller skal indeksen ned igjen?

 

Jeg aner ikke :blink:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Hehe :cool:

 

Limer inn en TA for DJIA i det kortsiktige bildet.

 

3 mnd

 

http://bigcharts.marketwatch.com/quickchar...A&freq=1&time=6

 

DJIA kjemper med halslinjen i en HS formasjon. Volumet er stort og mye tyder på at den brytes. Men så lenge indeksen holder seg over 11000 nivået så trenger ikke fallet komme enda. Personlig mavefølelse sier at dollar og høye oljepriser kommer til å gjøre det vanskelig for bull investorene på Wall street

 

10 dg

 

http://bigcharts.marketwatch.com/quickchar...&freq=7&time=18

 

I dag har DJIA dannet en liten konsolideringsformasjon i dagschartet (Dobbel bunn). Halslinjen ligger ved 11000 (overrasket?). Brytes har jeg stor tro på videre oppgang mot 11 150 - 11 750. Her treffer den bunnlinjen som tangerer de tre stigende bunnene som sees i 10 dgs chartet. Brytes denne igjen er det god grunn til oppgang mot 11 300. Neste motstand etter dette ligger ved høyeste topp sålangt på 11 700...

 

men jeg tviler :dry:

Link to comment
Share on other sites

Da har nok den lille doble bunnen i 10 dg chartet tatt kvelden, og en HS formasjon gikk seirende ut med et brudd større enn normalt.

 

http://bigcharts.marketwatch.com/quickchar...A&freq=1&time=7

 

I det kortsiktige bildet er jeg sikker på at en korreksjon tilbake til 11000 kommer. Hvor langt DJIA skal ned først blir synsing. Men DJIA har knallsterk støtte rundt 10 700, og det vises enda tydligere på chartet nedenfor.

 

http://bigcharts.marketwatch.com/quickchar...A&freq=1&time=8

 

Støtter: 10 700

 

Motstand: 11 000

Edited by Zevs
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...