Jump to content

Teknisk Analyse og signaler


Vegard

Recommended Posts

  • 2 weeks later...

Forsøker meg på litt TA:

 

TA-messig ser denne uken meget spennende ut. I dag har vi som på fredag testet motstanden i overkant av 360 nivået uten å bryte gjennom foreløpig.

Ryker denne er neste bøyg topplinjen på ca. 370 i den fallende sekundærtrenden vi er inne i.

 

Bunnlinjen i den fallende trenden ligger så vidt jeg kan se (uten å ta hensyn til de mest ekstreme punktene) i intervallet 315-320. Imidlertid må vi først ned gjennom bunnlinjen i den stigende sekundærtrenden fra 2003 som ligger på ca. 340.

Ryker denne ser det virkelig mørkt ut. Klarer vi derimot å etablere oss over 362 og får en oppgang som etter hvert bryter gjennom 370-nivået er det duket for videre oppgang.

 

Nå er vi i ferd med å bli "inneklemt" mellom bunnlinjen i den stigende trenkanalen fra 2003 og motstanden på ca.360. Hvilken vei vi bryter ut bør vi ha en avklaring på i løpet av uken.

Selv mener jeg det heller mot nedgang, bla. fordi de blå dagene for det meste har vært på svært lavt volum.

 

Magefølelsen sier meg dessuten at vi mangler en dag med skikkelig fall. Dvs. et tosiffret prosentfall på én dag. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Elliot's bølgeteori sier så vidt jeg vet noe om tre bølger nedover ved korreksjon. Vi har hatt 2 bølger og jeg ser ikke bort fra at vi kan få en tredje nedtur iløpet av en uke eller to.

 

Om vi snur ved forrige bunn eller over skal det etter teorien være "Faren Over", men om den tredje bølgen kjører indeksen lavere enn den forrige er det ikke over. Da er det iflg teorien fare for 2 bølger til slik at vi får 5 nedbølger totalt.

 

OSEBX i 260 ??

 

En våt drøm :biggrin::biggrin:

Link to comment
Share on other sites

Kjekt å se at noen bruker denne tråden :rolleyes:

 

Jeg var negativ også. Men nå tror jeg børsen skal opp litt. Haugen har stadfestet brudd på den negative sekundærtrenden. Og det er ikke så vanskelig å se ut i fra chartet heller.

 

Ang DJIA er jeg fremdeles negativ. Nå ligger indeksen ved halslinjen i HS formasjonen. En stund så det faktisk ut som den skulle å klare å dra seg forbi her, men endte altså opp under

 

http://bigcharts.marketwatch.com/quickchar...a&freq=1&time=7

 

Nasse har en trend som minner om osebx. Vanskelig å se om den har brutt eller ikke i bigcharts sine charter.

 

http://bigcharts.marketwatch.com/quickchar...q&freq=1&time=7

 

Så blir det it og industri ned, mens olje opp til uka?

Link to comment
Share on other sites

Vedr. OSE:

Vi fikk et klart brudd, så her er det vel i utgangspunktet bare å hive seg rundt å forberede seg på oppgang en stund. Eneste måtte være om det er et såkalt "falskt" brudd eller en "dead cat bounce".

Tror selv vi skal opp, eller for å si det på den mere nøkterne Investech måten; "noe som i første omgang indikerer redusert falltakt".

 

DJIA:

Den HS formasjonen skulle i følge Haugen i et tidligere program gi et fall ned mot 10500. Det ble med 10700 i første omgang. Men hva sier teorien videre?

Er et manglende brudd gjennom halslinjen et tegn på videre at HS formasjonen fortsatt gjelder og vi kan få nedgang til 10500?

Link to comment
Share on other sites

Hei..

Vi fikk marginalt brudd opp på 14 dagers RSI i dag og dermed nok et teknisk signal/bekreftelse på videre opptur..

 

"Problemet" eller mangelen på den totale overbevisning er at det kun ble marginalt og at det skjer på pinglete volum...muligens ferievolum?

 

Kan bli gøyalt framover...Det skal jo normalt ikke så voldsomme volumer til for å flytte indeksene nokså betydelig når markedene er i feriemodus...

 

Har brukt dagen til å "stramme" straddlen med litt mer med fler OBX puts og litt mer calls (STL)...så nå er kombinasjonen rimelig potent ved en heftig opp eller nedtur..

 

Så får jeg bare sitte å vente litt...pusle-utslag ala i dag blir jeg iallfall ikke rikere av..:-). Bettet baserer seg på børsmessig ruskevær. Motsatt legger jeg opp til godt utevær i ferien :-)

Edited by RiskyTrader
Link to comment
Share on other sites

Vedr. OSE:

DJIA:

Den HS formasjonen skulle i følge Haugen i et tidligere program gi et fall ned mot 10500. Det ble med 10700 i første omgang. Men hva sier teorien videre?

Er et manglende brudd gjennom halslinjen et tegn på videre at HS formasjonen fortsatt gjelder og vi kan få nedgang til 10500?

 

Potensialet i HS formasjonen trenger nok ikke nødvendigvis bli tatt i en jafs. Så ja.. teknisk ligger alt til rette for videre nedgang på DJIA.

 

I kveld kom nedgangen jeg har ventet på. USA ganske bra i rødt samtidig som at oljeoppgangen er sterkt redusert... ikke nødvendigvis noe varsku om umiddelbar nedgang i vente. Men jeg trykker kontantene mine tett til bankkontoen min nå. DJIA falt på økende volum i dag og brøt den lille oppgangstrenden den har hatt siste to uker.

 

Neste kritiske punkt nå blir 10 650 der indeksen bremset nedgangen forrige gang. Jeg blir forbauset om ikke vi når det nivået innen neste uke... Men kanskje ikke lurt å være altfor bear heller? Håpet (for dem som fortsatt er bull) vil være en at 10 650 nok en gang stopper nedgangen og en dobbel bunn formasjon kan være realiteten...

 

Spennende i disse dager nå... Selv har jeg ikke mer enn 19 000 canargo aksjer i markedet til et snitt på 4,90. Og dem har jeg sittet lenge på nå... Vurderer sterkt å selge.

 

Oljen:

 

Fortsatt i nedgangstrend og befinner seg nå i taket på denne trenden. Det kan se ut som denne trenden er brutt om man bruker "line" som viser snitt verdier istedet for "bar" som er mer detaljerte.

 

http://www.futuresource.com/charts/charts....;b=LINE&st=

 

Wow... spennende i aksjemarkedet nå for tiden... Er vi nå vitne til et gigantisk skifte av folks oppfatning av børs og sparing?

Link to comment
Share on other sites

Hei..

 

Da fikk vi noen fundamentale nyheter som nok lager mer tydelige print i de tekniske signalene. FED økte bare 0,25% og 5 minutter etter stiger Dow og Nasse med ytterligere 1% til + ca 1,5-1,75% opp for dagen (pr 19.25 norsk tid)...

 

Med oljen i 73, 5 så er jeg glad jeg fikk nappet til meg noen STL-calls tidligere i uken i tillegg til OBX callene...

 

Kan bli morsomt i morgen...bare ikke FED kommer med mye rusk i sine kommentarer...he he...

 

Ja ja...da ser det ut til at vi kan glemme juli-puttene en stund..kanskje for godt, hvis da ikke noen skal slippe noe terror-frykt eller andre uforutsette ubehagligheter i ferien..:-)

 

God børsdag i morra :-)

 

Edit: Et par skrivefeil

Edited by RiskyTrader
Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...
Drinken?,.... den passer jo utmerket nå i disse tider, eller?

 

Hehe.....ja jeg har lett febrisk i mine oppskriftsbøker etter en drink som heter "Tøm & Røm". men jeg tror ikke den er oppfunnet. - Har til og med saumfart avsnittet for "Vågale Drinker" hvor man blandt annet finner drinken "Truse-Fjærner" men det er vel kanskje litt på siden, eller.......... :laugh::biggrin:

 

 

Over til TA :

 

Det meste av kortsiktige støttenivåer ble blåst så det holder i uken som har gått. Jeg greier ikke så se noen skikkelig trend ut fra bildet nedenfor. Fallet vi har hatt så langt i år er MEGET dypt og det har vært lite tegn til skikkelige "Suckers Rally".

 

Nå tester vi støtten fra høsten 2006 på noe over 400 i OSEBX. Om støtten holder og klimaet bedres litt rundt om i verden, ser jeg ikke bort fra en reaksjon opp fra fredagens nivå, men slik som jeg leser chartet, vil vi møte motstand allerede i overkant av 420.

 

I verste fall fortsetter vi ned på Mandag også og om overnevnte støtte ikke holder ser jeg ikke støtte før vi klasker ned på 360 nivået og deretter 340 nivået som er sterkere støttenivåer enn dagens.

 

Som dere forstår ser jeg helsvart på utviklingen framover, men jeg er ultraklar for en rekyl.

 

Komentarer ?? :smile:

OSEBX.gif

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hva med Dow Jones ??

 

Jeg tipper det skal MYE til for å løfte indeksen over motstanden på 12800. Snur den der oppe og blir snakket ned med hjelp av dystre framtidsutsikter i bank osv, kan neste fall bli værre enn det vi har sett i Januar.

 

Jeg er fortsatt negativ på mellomlang sikt og er klar med friske kroner for å gå long i OBXEXDBEAR. Resten står i CRU aksjer som etter min mening er en forsikring mot kolaps.

 

Kommentarer ??

 

 

 

INDU.gif

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hm....trenden er rett og slett bare opp :blink: (Det ble som jeg tippet 13. februar på denne tråden)

 

Teknisk motstand først ved ca 451 som er halslinjen i HS formasjonen - som var årsaken til det dype fallet sett fra et teknisk ståsted. Neste motstand på ca 465 som er den fallende topplinjen i chartet. Brytes disse kan vi utpå året se oss tilbake og snakke om "Den stygge Januar-Korreksjonen".

 

Hadde jeg hatt baller skulle jeg ha kjøpt OSXEXDBULL med horisont to uker, men jeg er fortsatt bear i det mellomlange bildet og tør selvfølgelig ikke gjøre noe som helst. :dry:

 

OSEBX.gif

Link to comment
Share on other sites

Uten at jeg skal påberope meg å vite retningen på OSEBX, tror jeg det er lurt å utvise en viss forsiktighet inntil eventuelt salgssignalet på DJIA er opphevet. I øyeblikket ligger DJIA klart under halslinja i en hode-skulder-formasjon. Oslo Børs har hentet seg inn betydelig siden bunnen uten vesentlig drahjelp fra US, og dette kan vel neppe vedvare i det uendelige?

Link to comment
Share on other sites

Uten at jeg skal påberope meg å vite retningen på OSEBX, tror jeg det er lurt å utvise en viss forsiktighet inntil eventuelt salgssignalet på DJIA er opphevet. I øyeblikket ligger DJIA klart under halslinja i en hode-skulder-formasjon. Oslo Børs har hentet seg inn betydelig siden bunnen uten vesentlig drahjelp fra US, og dette kan vel neppe vedvare i det uendelige?

 

Jeg er helt enig i dine betraktninger Enga, og forsiktighet må selvfølgelig utvises.

 

MEN, (Og her kommer det noen hvis, om og what if....)

 

Teknisk, teoretisk sett, ligger DOW i det ultrakorte bilden i en Triangelformasjon med potensiale ved brudd på ca 650 punkter. Ved brudd over 12500 vil indeksen ha et potensiale opp til 13150, som igjen er nesten motstanden i den fallende topplinjen.

 

MEN, vi har selvfølgelig også et mulig scenario hvor vi bryter ned.......

 

INDU.gif

Link to comment
Share on other sites

DeLaVega, for tiden bruker jeg The Online Trader til både trading og tekniske analyser. Platformen lar meg tegne streker og formasjoner i RealTime chartet. Når linjene er på plass og chartet er ferdig , sender jeg bare hele bildet med email til meg selv for deretter å laste dem opp her på AF.

 

The Online Trader er spekket med sanntidsfeeder både på indekser, aksjer, comodities og masse masse mere. Jeg har brukt programmet i nesten et halvt år nå og oppdager noe nytt hver eneste dag. Det er enormt omfattende og jeg tror jeg har "lært" meg rundt 5% av platformens potensiale til nå.

 

Kan anbefales.

Link to comment
Share on other sites

Helt utrolig utvikling i USA : Tross elendige markedstall, Olje i ATH og dollar på jumbonivå. Børsen stiger som om aktørene på børsen var både blinde og døve. :blink:

 

Jeg tipper det er en stor andel av Short-Coverering som pågår. Det er så mange som har forutsett utviklingen i amerikansk økonomi siste halve året at de fleste allerede er short eller utenfor markedet. Når det daglig testes nye topper, utløser det inndekking av shorter på løpende bånd.

 

Teknisk ble et nytt kjøpssignal utløst i dag:Brudd på halslinja i HS-formasjonen ved ca 12650. Neste klare tekniske motstand er den fallende topplinjen som pr. i dag ligger på ca 13200. I teorien har også brudd på triangelformasjon et potensiale opp til ca 13100. (Men et eller annet sted har jeg sett at et brudd på en triangelformasjon må skje før formasjonen er 2/3 fullført før potensialet kan beregnes nøyaktig, så denne er jeg på tynn is med)

 

INDU.gif

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...