Jump to content

Teknisk Analyse og signaler


Vegard

Recommended Posts

HS på gang i PGS ?......hvis vi drar en halslinje ved 74 så muligens....

 

ser ihvertfall ut som det slites med å kunne passere 95 i første omgang, hard motstand der...

 

Skulle det gå mot et større fall i aksjemarkedet (noe jeg egentlig ikke tror er veldig sannsynlig) så er nok PGS en god short kandidat. Den faller alltid hardt tilbake når børsen faller (og stiger tilsvarende når det går oppover).

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

 

Der brøt den opp, og vel så det.....

Link to comment
Share on other sites

Om noen liker trender sjekk SUBC det siste året. Fin fallende trend som man er i toppen av nå.

195 er et kritisk nivå for Seadrill. Brudd opp gir dobbel bunn.

I Orkla har man en SHS. Den er dog i bunnen av en fallende trend, men det var jo den store i SEVAN og. hehe.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Et grovt overslag på HS'en til STL gir meg et target rundt 95-tallet.....

 

...såpass lav RSI akkurat nå at jeg sitter cash og venter på et evt flagg eller et lite triangel eller kanskje en liten korreksjon opp før jeg tar en possisjon....

 

samme formasjon i USO (amerikansk ETF for oljen) ...target rundt 25-tallet her...

Link to comment
Share on other sites

Jeg har aldri brydd meg mye om TA, men får flere mail hver dag om dette.

Kommer tilbake fra Kypros etter 15 deilige dager, kikket på hus også ettersom nullskatt og 10 % skatt på aksjegevinst frister

I tillegg får jeg telefoner/mail/fax ja på engelsk YOU NAME IT fra mange forståsegpåere på 20-21 år som skal belære meg om markedet og vil ha noen kroner. av porteføljen som så skal øke drastisk, ja ja jeg har blitt gammel 50 år i år, men fri meg fra disse fjortisene som skal belære meg om markedet, jeg har tross alt over 30 % økning av porteføljen i år, og det er ikke skryt, det burde vært mye mer.

Men til saken, MARKEDET hvordan går det?

Nå når USA er nedgradert er jeg glad jeg ikke har gearet noe, sitter med mine 3k i GOL pluss cash til bruk om dette går rett vest.

.

Link to comment
Share on other sites

God formiddag Hoff@, alltid hyggelig å høre fra deg. Setter pris på at du skriver. smile.gif

 

Sitter selv også for øyeblikket i cash og venter på en fin mulighet . Men akkurat nå er RSI litt for lav og vi er nedenfor nedre bollingerband de fleste plasser.

Gjorde et forsøk på en kjapp trade i S&P-bull i går da de gode sysselsettingstallene fra USA kom men røk ut igjen like fort på stop-loss. Trodde faktisk vi skulle få et lite rally, sånn ble det ikke.

Sitter å spekkulerer i om jeg skal følge med på om jeg kan snappe en short hvis SONG går opp til 25 igjen, der er motstanden og halslinjen i formasjonen.

 

Blir ikke så lett å vite når bunnen er inne heller, ser man på chartet til IBEX 35 HER så har man brutt ned etter triangelet de siste 3-4 årene, potensialet her en stort....

 

Ja det finnes plenty med blogger og sider der ute også om TA, selv liker jeg å følge med de jeg vet har drevet med dette i massevis av år og lever av dette. (Jeff Kohler f.eks. og en del av public chartlists på Stockcharts.com )

Tror ikke man skal stole for mye på TA, trading er mer statistikk og moneymanagement.

Det er jo stortsett 50/50 i hvert enkelt tilfelle uansett.

Jeg deler synspunktene til Mark Douglas , så lenge man har en metode som gir en statistisk fordel er det bare opp til en selv å klare å følge den.

Link to comment
Share on other sites

Veldig mange HS ute og går nå. Det var det også i Juni/Juli i fjor, men da slo de ikke til. Så lav RSI som vi har(på osebx) hadde vi ikke engang under finanskrisen. Potensialet i HS i osebx er vel ned til ca. 345. Må si det er en "flott" topp som har blitt satt nå. En stor dobbel topp og en HS.

Link to comment
Share on other sites

OSE følger de større indeksene, og slik jeg ser SPX i forhold til fibonacci ratioene og HS-formasjonen så er det ikke langt igjen til target, og evnt. en teknisk støtte.

 

HS-formasjonen i SPX chartet har en halslinje rundt 1260 (fra 1360 topp/hode). I logaritmechartet er dette en avstand på 7,35 prosent. Det impliserer et fall på tilsvarende 7,35 prosent ned fra halslinjen (altså fra 1260). SPX er da nede i 1167, noe over fib. retrace nivå 61,8 prosent (slik at HS-target underbygges forsåvidt av 61,8 retrace som teknisk støtte). Target skal ifølge lengden på HS-formasjonen være nådd innen en tidshorisont på 5-6 måneder, men den raske korreksjonen vi ser nå når vi vel dette ganske snart. Ser at S&P i dag er nede i 1171.

 

edit: ... og der var target tatt ut. S&P i 1163.

Edited by zilverbullet
Link to comment
Share on other sites

Noen flere med tanker rundt en mulig bunn i markedet nå? Jeg leste at dette fallet var inne på top 20 lista over raske og dype fall i historien. Hele fallet baseres på nesten kjent informasjon, og diverse dårlige håndteringer fra myndighetene sin side på dette med gjeldsproblemet, tydelig vis.

 

Jeg vet ikke, men så optimistisk virker det ikke. Det er ned fra 12800 til 11059 som er dagens lav på Dow JOnes. Det er vel snakk om 15% opp dit ca, og OSE får lide ekstra.

 

Det er vekl normalt med et 15-20% drop i korreksjonsfase i bull-marked. Jeg vet mange tenker på dobbel dip osv, men foreløpig så jo oljeprisen tross alt over 105 dollar for brent. Det var den også da ose sto i ca 440 poeng, så en god miss-match er det mellom olja og børs nå. Da finanskrisen var på sitt værste var oljeprisen jo nede på 40 dollar eller deromkring.

 

Skulle gjerne sett at DOW ikke gikk under 11000 men hvem kan si det....

 

Når DOw bunnet ifjor, var det 14-15% opp til forrige topp, men det gikk ikke så fort ned til bånn, så litt annerledes nå, da det ikke har kommet rekyl ennå. Synes det er det som er spesielt, men kanskje ikke når man får så mye negativt i media.

 

Hvis en frykter ny finanskrise, så er det det som pryder forsida av DN, ikke hvis noen sier at dette ikke er en ny finanskrise. Alt dette forsterker jo frykten.

Link to comment
Share on other sites

Det var i meste laget til nedgang enn man kanskje kunne forvente...

 

Om man ser på Dow Jones Weekly, så ligger 200ma der på 10740poeng.

 

Blir vel å se om den holder, er jo meget oversolgt nå, rsi på dow på 18.

 

Selv ikke på bunn av finanskrisa var det ikke så lavt.

 

Bør kanskje komme noe positivt fra morgendagens makro, og fra FOMC for å få dette reversert på en måte. Tror det er et hav av penger på sidelinjen nå, samt veldig stor

andel short-posisjoner.

Link to comment
Share on other sites

Det er vel nå endel gap å lukke i aksjer og indekser. Deretter får vi se hvordan det går når en bunn-formasjons fase utvikler seg. Et direkte rykk opp til gamle høyder høres litt usannsynlig ut. Så da gjenstår å se hvor høyt denne rekylen går, og om det deretter kommer en høyere bunn, dobbel bunn, lavere bunn eller OHS som bunnformasjon.

 

Så er det vel noen av dere som tror på Dobbel Dip. Ingen scenarier er utelukket, da ingen hadde trodd på et slik fall som har vært nå på så kort tid.

 

Om 14 dager-3 uker har vi svaret tror jeg. Da burde noen formasjoner være dannet.

Edited by Sentrum
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...