Jump to content

Teknisk Analyse og signaler


Vegard

Recommended Posts

nsg16.bmp

 

Beklager det dårlige chartet.

 

Norsk skog er inne i en stigende trendkanal. Aksjen har konsolidert litt rundt 130, og har god støtte der. Jeg synes det ser ut som om støtten i trendkanalen og støtten på 130 danner et stigende triangel, isåfall er bruddet opp et sterkt kjøpssignal ettersom det er relativt tidlig i triangelet. Typisk for denne formasjonen er også en pullback på avtagende volum, noe vi ser nå.

 

Inn i morgen på 132, stop-loss på 128 vil gi tap på 3%, oppsiden er næremere 10% (140-143).

 

Om noen ser noen svake signaler eller feil her så rop ut. Vurderer denne sterkt i morgen, kan også legge til at aksjen er rimelig lite volatil, kikket på litt kursdata og den beveger seg sjeldent med mer enn 2-3% om dagen. Noe jeg anser som positivt. Spreaden er også relativt lite.

Link to comment
Share on other sites

Chart

 

Handlet du i dag, Goof?

 

Synes det er OK å kjøpe trendlinjen her, men synes chartet er litt rotete. Ideelt sett burde den kanskje ikke ha falt under støtten omkring 133. Har nesten ikke tradet denne selv, men vet at andre teknikere omtaler den som "formasjonsdødare" nr 1. Tekniske signaler er mao litt mindre troverdige i NSG?

Edited by ramses
Link to comment
Share on other sites

Gapet i TAD ser ut som et breakaway (se chart). Det lille gapet i NSG kan like gjerne være et exhaustion gap. Hale ned kan muligens indikere det. Synes likevel at fallet er for bratt til at jeg ville vurdert denne. Men bevares, en rekyl fra trendlinjen er slettes ikke utenkelig.

Link to comment
Share on other sites

STL og NHY

 

Både STL og NHY kan være i ferd med å etablere HS-formasjoner. Blir formasjonene fullendt, og vi kan med sikkerhet klassifisere formasjonene, vil Oslo Børs bli sendt ut i et svalestup. For faller disse to indekstunge aksjene, vil det kunne trekke hovedindeksen og dermed hele markedet med seg ned.

 

Fortsatt er det for tidlig å være bastant. Formasjonene er ikke ferdig etablert, og de kan bli avbrutt. Men det er god grunn til å holde et ekstra øye med bjellesauene STL og NHY. Chartene under viser STL og NHY

 

STL.gif

 

NHYhs.gif

Edited by Tekniker`n
Link to comment
Share on other sites

HEX

 

Alltid litt vrient å håndtere aksjer som gaper mye opp. Valgte likevel å handle noe her i dag. Plukker mer på en lavvolumpullback i dagchart, så får vi se om det blir før eller etter brudd av forrige topp omkring 3,6. Skulle den brase gjennom denne motstanden på direkten på høyt volum, kommer jeg nok til å vurdere om jeg skal prøve meg på en intradagspullback.

 

chart

Link to comment
Share on other sites

Hei!

 

Er ikke så god på TA, men ble ikke hode/skulder formasjonen (nevnt i innlegg nedenfor) fullendt i både NHY og STL i dag?

Ser ut til at tirsdagen blir en spennende dag i såfall. Men det er vel et håp om at formasjonen blir brutt hvis vi får en rekyl til f.eks 110 i STL? Og da er det et kjøpssignal eller??

 

Ha en glad påsk allasammans :D

Link to comment
Share on other sites

STAT.png

 

Virker som formasjonen ble (nesten) komplett i dag. Et brudd mangler, men dette forekommer i 93% av tilfellene i slike formasjoner.

 

Den har alle karakteristikene, ser man på volumet danner det seg en topp ved LS, før det synker jevnt. Forskjellen mellom halslinje og hode kan subtraheres fra halslinjen, noe som gir et target på 102 kr. 63% av formasjonene når dette målet (basert på statistikk fra Encylopedia of Chart Patterns). Ser man på hode-skulder-formasjonen som forekom tidligere også, ser man at kursmålet traff utrolig bra.

 

Det er også en tidligere topp ved 102 kr, så det er mulig at den snur igjenn der. Synd jeg ikke har short-avtale med Nordnet <_< .

Edited by Goof
Link to comment
Share on other sites

Satt å kikket litt på Hegnar forumet, utrolig mange festlige diskusjoner der under Teknisk Analyse. :D Anbefaler å ta en nærmere kikk, forøvrig må jeg si meg imponert over det lave nivået der, håper aksjeforumet aldri tillater gjeste-inlegg.

 

Disse menneskene tror på TA på samme måte som andre tror på gud, små grønne menn fra Mars eller astrologi. Det nytter ikke å overbevise dem om at det de driver med ikke er fornuftig. Mennesket er av natur utrolig flink til å overbevise seg om at det er årsakssammenhenger der hvor ingen eksisterer. En stor del av bruken av TA er en demonstrasjon av dette fenomenet.
Link to comment
Share on other sites

Søndagens aksjetips

 

Er dette det trendbruddet vi har antydet kunne komme eller er det bare en forbigående nedtur? Les vår tekniske analyse her.

 

Artikkel av: Stein Ove Haugen (27.3.05 10:15)

 

Da har Hovedindeksen brutt to av de kritiske signalnivåene vi har redegjort for tidligere - 260 og 258. Da er 256 og 253 de to neste signalnivåene.

 

Vi har dessverre ikke et ferskt chart for å illustrere utviklingen denne gangen, men det er klart at et fall gjennom 256 vil varsle videre nedtur til 253. Brudd på 253-nivået vil bekrefte trendbruddet og i tillegg bruddet på 45-dagers glidende gjennomsnitt. Da kan Hovedindeksen raskt falle videre til 250 og 240, og teste 200-dagers snittet.

 

Det er også verdt å merke seg at det er etablert en liten hode-skulder formasjon i OBX-chartet som signaliserer videre nedtur for de 25 største selskapene på Oslo Børs.

 

Oppsummert

Alt dette betyr at vi kommende tirsdag går inn i en meget spennende uke på Oslo Børs, med fare for videre fall til 240-nivået. For å snu denne negative tendensen må det raskt komme et brudd på 258, 260 og 264 på stigende volum.

 

 

Link

Han har vel bommet litt i det siste der han har vaert litt negativ, men har en betydelig track-record. Ser vi dette i sammenheng med HS i STL og kanskje NHY er vel ikke det lureste a satse pa disse i det kort perspektivet.

Edited by trend
Link to comment
Share on other sites

Ramses; Man kan se av Hexagon-chartet ditt at fra der til du har startet trendlinja, til der den ender så øker avstanden mellom bunner og topper, og et gap dannes....

 

hva kalles en slik formasjon, og hva vil den bety?

Link to comment
Share on other sites

Ramses; Man kan se av Hexagon-chartet ditt at fra der til du har startet trendlinja, til der den ender så øker avstanden mellom bunner og topper, og et gap dannes....

 

hva kalles en slik formasjon, og hva vil den bety?

 

Formasjonen kalles en en synkende Broadening Wedge (på norsk, aner ikke). Formasjonen er en konsolideringsformasjon og bryter opp i en stigende trend (over 5% etter brudd) 63% av tilfellene. Om trenden var positiv i forkant av formasjonen, noe den var i dette tilfellet, er er det større sjanse for at den blir gjennoptatt ved brudd. Litt overraskende egentlig, man skulle gjerne tro det var en mindre hyggelig formasjon.

 

Kan legge til at den motsatte formasjonen, større avstand mellom topp og bunn bare stigende istedenfor faktisk er negativ.

 

HEX.png

Link to comment
Share on other sites

SME.png

 

Smedvig:

 

Er dette en omvendt hode- og skulder formasjon i SME? Volumet er synkende utover formasjonen og bruddet, om det kan kalles det, er på meget høyt volum. Vurderer å følge denne på mandag, om den stiger da vil vel bruddet være bekreftet.

 

Håper noen har innspill på denne, er litt usikker.

Link to comment
Share on other sites

Kjøpsignal i Statoil?

 

Har prøvd å poste litt på HO-forumet om dette, men siden det er LITT vanskelig å få et vettugt svar om noe så "usexy" som trøuste Statoil på det forumet, så får jeg prøve her. Her er det jo alltid et seriøst svar å få :D

 

Litt lenger ned her så nevner Tekniker'n en mulig H\S i STL, med potensiale ned til 102. Sånn jeg ser det så er denne formasjonen nå brutt, og vi har et veldig bra kjøpsignal. Mener å huske at brudd på slike formasjoner er et av de beste kjøpssignalene vi kan få.

 

Eller er ikke faren helt over enda? Jeg tok i hvert fall sjansen og kjøpte på fredag.

 

GOOF, tar du en kikk på denne? Du har jo en del peil på TA :)

Link to comment
Share on other sites

HEX

 

Bra sett MO, og bra svart Goof. Tenkte ikke over dette selv. Ellers synes jeg to siste dagers stick ser ut som hvilestick før kontinuasjon.

 

PDR

 

Vanvittig risiko, men det gir hvertfall spenning i hverdagen. Gapet ned på torsdag ser mest ut som et exhaustion gap, jfr aktiviteten i etterkant. Ikke umulig at vi kan få et rekyl her nå. Kjøpte i dag, men ikke mer enn at selv om PDR går konkurs, er det ingen krise.

 

IGE

 

Utrolig spennede aksje nå med sinnsyk oppgang på sinnsykt volum. (Gikk ex tegningsretter på fredag så reelt steg den nærmer 40% denne dagen). Toppstick i dag trekker i retning av konsolidering som burde gi muligheter til å plukke på pullback i rangen 0,48 - 0,52, med stopp loss et par tick under, under forutsetning at volumet er avtagende. Satser selv på å plukke en halvpart på pullback og så kjøpe mer ved tegn til kontinuasjon.

Edited by ramses
Link to comment
Share on other sites

Ingenting er som pennystocks som bryter på høyt volum. Kan gi fantastisk gevinster på få dager. SPON B bør nå tas på pullback. Vet ikke om det er fler enn meg som trader svenskt her, men andre spennende kandidater nå er FPIP, TRIC B, BIOP og GLOC.

 

CHART

Edited by ramses
Link to comment
Share on other sites

IGE

 

Utrolig spennede aksje nå med sinnsyk oppgang på sinnsykt volum. (Gikk ex tegningsretter på fredag så reelt steg den nærmer 40% denne dagen). Toppstick i dag trekker i retning av konsolidering som burde gi muligheter til å plukke på pullback i rangen 0,48 - 0,52, med stopp loss et par tick under, under forutsetning at volumet er avtagende. Satser selv på å plukke en halvpart på pullback og så kjøpe mer ved tegn til kontinuasjon.

 

Likte IGE caset, selv om den var skummelt volatil. Om den synker jevnt over ett par dager med lavt volum er denne fristende. Er generelt ganske risiko-avers så tørr nok ikke gå inn om den synker for brått.

 

For meg ser det ut som 0,43 er en bra plassering av stop-loss? 2 øre under det som ser ut til å være støtten. Snitt pris på 0,48 vil da gi et tap på 10%.

 

At det kommer en pullback er vel så godt som sikkert etter en så stor stigning. Spørsmålet blir vel om støtten holder, noe det ikke gjode i Februar bruddet.

 

Har kursalarm på denne. Så jeg får satse på et "do-besøk" i en av timene i morgen om det skulle bli nødvendig.

Link to comment
Share on other sites

Goof

 

Enig i det du skriver om lavt volum og brått fall. Generelt gjelder for pullbacks at jo lavere volum og jo mer sidelengs bevegelsen er, jo mer bullish. Så hvis du ser på februarbruddet, var det fler røde flagg i chartet på pullbacken.

 

Når det gjelder retracements-nivåer, synes jeg denne bør holde seg i rangen 33-50%. Jo sterkere aksje, jo mindre retrace bør den ha. Faller den under 50%-nivået som er 48/49, ville jeg ansett det som et rødt flagg og jeg vil hvertfall vurdere å stoppe ut deler i underkant av dette nivået. Synes at SL på 0,43 er for langt ned. Kommer den helt ned dit igjen er det et stort svakhetstegn og jeg synes de litt mer kortsiktige bør være ute før det.

 

Får jeg ikke match på pullback, kjøper jeg brudd av 0,6.

 

Et "problem" ved chartet er den gikk ex tegningsretter på fredag. Som sagt så var den reelle stigningen på fredag langt høyere enn det som fremgår av chartet og man kan derfor hevde at chartet bør tåle en tilsvarende større pullback uten å svekkes. Slike ting skaper alltid litt usikkerhet, men selv har jeg bestemt meg for å se bort fra dette problemet. Tror aktørene fort glemmer at aksjen går ex utbytte, slik at "gamle" motstands/støttenivåer fremdeles er aktuelle. Håper at det at den snudde på den gamle 0,6 motstanden i dag er en bekreftelse på dette.

Edited by ramses
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...