Jump to content

Teknisk Analyse og signaler


Vegard

Recommended Posts

US

 

Fler enn meg om har tenkt tanken "wash out"? Når man får akselerering på nedsiden etter en fire måneders nedtrend så er det hvertfall en mulighet man bør holde åpen. Action på langsiden tas uansett ikke før man har bekreftelse i form av et bunnstick e.l.

Link to comment
Share on other sites

Oslo Børs Hovedindex (257,24)

 

Den stigende hovedtrenden for hovedindeksen er nok en gang truet. Foreløpig har støtten ved 253 holdt, men denne kan komme under nytt press mandag etter fredagens børskollaps i USA.

 

I den tekniske analysen har chartet i noe tid nå vist en underliggende svakhet, selv om det "endelige" salgssignalet enda ikke er avgitt. Det kommer først ved brudd ned fra 253.

 

Men som chartet under viser, er det en fallende tendens i RSI-chartet. Dette er et bearish signal for hva som kan komme. Den fallende tendensen vises også i MACD chartet.

 

Utviklingen i RSI og MACD forteller om et sterkt avtagende momentum for Oslo Børs. Dette øker sannsynligheten for at hovedindeksen kan ta ut støtte på 253, noe som vil være det endelige brudd av den sterke opptrenden de siste månedene og et sterkt salgssignal.

 

Utviklingen for hovedindeksen underbygges av utviklingen i oljechartet. Dobbelt-toppen for olje sendte oljeprisen ned til ca 50 for Light Crude oil. De siste to dagene har vi sett en korrigering opp fra dette nivået til ca 51,50. Dette er utelukkende en prisbevegelse av teknisk karakter, og var ventet etter prisobjektet for dobbelt-toppen på 50 var tatt ut.

Et nytt salgssignal for oljeprisen utløses i det øyeblikk oljeprisen etablerer seg under 50.

 

Markedene i USA skremmer nå vannet av investorene på Oslo Børs. Det samme gjør utviklingen i oljeprisen. Korrigeringer opp vil komme på børsene i USA, og skulle disse medføre at også Oslo Børs korrigerer opp en dag eller to neste uke, så er dette utelukkende en siste salgsmulighet før Oslo Børs igjen skyter fart nedover.

 

aabbOSEBX.gif

Edited by Tekniker`n
Link to comment
Share on other sites

Slik ser jeg markedet nå:

 

OSLO BØRS SNUR LANGSIKTIG NED

 

Hovedindeksen dundret mandag gjennom hovedstøtte ved 253 på stort volum. For første gang på 2 år er et langsiktig salgssignal avgitt i line-chartene, men også i "Point & Figure". Bruddet ned gjennom 253 kommer fra en dobbel-topp formasjon, og indikerer sterkt at at en langsiktig topp er satt, og som kan bli stående i noen år.

 

At toppen kommer nå, er teknisk sett ikke spesielt uvanlig. Faktisk er det helt i tråd med tidligere: Som 10 års-chartet nedenfor viser, har oppgangene i tidligere perioder vart omtrent i to år. Faktisk har det vært sånn de oppgangssyklusene som har vært i de siste 15 år. Salgssignalet som nå er utløst, kommer nesten presis to år etter oppgangen startet for alvor i mars/april 2003.

 

ccccOSEBX.GIF

 

ccccOSEBXlong.GIF

 

 

 

Svakheten på Oslo Børs har vært synlig i chartene i et stykke tid. Første faresignal fikk vi da den positve trenden ble brutt. Siden har RSI og MACD hatt en fallende tendens, mens hovedindeksen har tendert sidelengs. Men salgssignalet og bruddet ned gjennom 253 har fjernet enhver tvil: Børsen skal betydelig ned på 6-12 mndr. sikt.

 

Dobbelt-toppen vi nå ser i chartet for hovedindeksen, sammenfaller med en opplagt dobbelt-topp i oljechartet. Kanskje ingen tilfeldighet? Uansett, både hovedindeksen og oljeprisen har nå en topp bak seg som etter mitt syn blir stående i lang tid.

 

ccccOljeprisen.GIF

 

 

Kortsiktig er det derimot rom for en ørliten oppgang, før den langsiktige ned trenden slår inn igjen. For i det hyperkortebildet er indeksen en smule oversolgt, og en korrigering kan ligge i kortene. Men dette vil i tilfelle kun være en siste salgsmulighet før vi setter nye bunner.

 

ccccOSEBX30dga.GIF

 

Oslo Børs er nå sannsynligvis død for den langsiktige investors i minst ett års tid. Men for tradere og shortere kan dette bli riktig så morsomt.

Link to comment
Share on other sites

Har fulgt oljeprisen i det siste (og sikkert ikke den eneste ;) )

 

Chartet over lett råolje viser fullendt dobbel topp formasjon med etterfølgende nedgang.

 

Toppene ligger på 57,5$ og halslinjen på 54$. Fallpotensialet skulle her være 3,5$ (dvs ned til 50,5). Dette stemmer med utviklingen de siste børsdager. I går hadde vi en liten stigning. Personlig tror jeg vi nå vil få en pullback mot 53$ fatet :P

 

Noen andre som har meninger om dette?

 

Forøvrig en link over oljeprisen:

 

http://www.futuresource.com/charts/charts....=LOW&b=LINE&st=

Link to comment
Share on other sites

Oslo Børs / NHY

 

 

Markedet går nå noe opp, noe jeg ventet selv om fallet gjennom hovedindeksens støtte på 253 utløste et salgssignal mandag. På et eller annet nivå like rundt 253-255 kan vi forvente at hovedindeksen vender hardt ned igjen. Salgssignalet ved brudd av 253 på OSE er fremdeles siste signal på OSEBX, det gjelder fortsatt og signalet er sterkt. Oppgangen de siste to dager var ventet og er etter mitt syn kun teknisk. Markedet skal ned, og det snur snart.

 

Det er vanskelig å time vendingspuntet ned selvsagt. Derfor begynte jeg å shorte nå i ettermiddag, selv om dette kan være noe tidlig. Jeg har satt en short i NHY på 516, selv om videre oppgang til 525 ikke kan helt utelukkes.

 

Jeg øker short eksponeringen hvis aksjen når nivåer over 520 og/eller når den bryter 498 på volum og utløser et nytt salgssignal.

 

Olje nærmer seg nå 53-54 dollar fatet, som var den tidligere støtten (som nå er motstand) i den utløste dobbel-toppen. Vi er nå nær det poentsiale olje har på denne korreksjonen opp, og olje vende sannsynligvis ned fra ca 53-54. Faller olje etter dette også ned gjennom 50, vil være et sterkt signal om ytterligere nedgang, hvis signalet blir utløst da.

 

Hydro`s pear på New York børsen er Exxon (XOM). Som chartet under viser har den en klart fallende trend, og er dessuten nå oppe i øvre del av kanalen, ett fornuftig sted etter mitt syn for shortinntreden der.

 

Chart Exxon:

 

shortExxon.bmp

 

 

 

Ett annet mulig short-case er Kitron. Støtten ved 2,40 er meget sterk, og kan meget vel holde. Men skulle den bryte, så er den en god short-kandidat, for det salgssignalet vil i tilfelle være sterkt.

 

KITaaa.gif

Edited by Tekniker`n
Link to comment
Share on other sites

.

 

 

MOT FULL CRASH PÅ OSLO BØRS ?

 

Både Oslo Børs som helhet og for eksempel børslokomotivet NHY tror jeg vi står foran et betydelig fall. Panikken fra mandag synes borte, men det varer ikke lenge: For setimentet blir et helt annet når også mandagens bunner passeres på vei ned. Om dette skjer denne eller neste uke skal være usagt, men kortsiktig syns jeg chartene nå er entydige og klare.

 

Chartene på NHY og hovedindeksen er forholdsvis like. Nedenfor er chartene på begge, og mine tekniske hovedkonklusjoner er skrevet inn på selve chartene. Foruten de viste analysemetoder, så er svakheten å finne i de fleste momentum analyser av børsen.

 

Et veldig viktig fellestrekk er momentum. Sjekk derfor RSI-grafene på chartene under, og svakheten i dem som sammenfaller samtidig med brudd av kritiske støttenivåer. Noen liknende svakhet har vi ikke sett på over 12 måneder. Signalene er etter mitt syn veldig klare. Oslo Børs står foran et større fall.

 

pppNHY.gif

 

pppOSEBX.gif

Edited by Tekniker`n
Link to comment
Share on other sites

Å antyde FULL CRASH på børsen må man gjerne "leke" seg med. Selvfølgelig kan det skje. Gitt utfra visse forutsetninger og et sammenfall av flere "uheldige" forhold.

 

Det som har styrt disse "strekene" i over et år, er i stor grad er et forhold:

 

SKYHØY OLJEPRIS!

 

Det har vi sett de siste dagene, ikke sant. Kraftig fall i oljeprisen, og USA børsene kraftig ned samtidig. Da kommer det reaksjoner også på Oslo børs.

 

Om dette skjer denne uken eller om 2mnd, eller om et halvår, blir vidløftige spekulasjoner.

 

Men det er klart mulighetene er sterkere nå, enn for noen måneder siden. Vi har nok sett toppen for en stund.

 

Det trenger men ikke TA for å forstå, etter min mening.

Link to comment
Share on other sites

Zoonic, det er inflasjonsfrykten pluss litt til som er årsaken:

 

Se her:

 

NEW YORK (MarketWatch) - U.S. stocks slid into the red Wednesday afternoon as inflation fears, reignited by a disappointing report on consumer inflation, overpowered strong earnings news.

Link to comment
Share on other sites

Helt sikkert riktig det, Tandy. a>

 

Som jeg skriver, er det gjerne flere faktorer samtidig, da skjer det saker.

 

Akkurat som ellers i livet. Nysnø, slitte sommerdekk, bratt bakke osv...da smeller det gjerne...ol.

 

Oki.. :(

Link to comment
Share on other sites

Det trenger men ikke TA for å forstå, etter min mening.

 

 

På en tråd spesielt for TA passer TA bra.

Jeg har samme mening og solgte meg veldig ned på stigningen i dag, og det er godt å se at Teknikern's TA bekrefter at det var riktig.

 

Så takk til Tekniker'n for interessant analyse!

Link to comment
Share on other sites

Siden jeg fremdeles er totalt uvitende om TA og baserer meg kun på FA kan noe fortelle med hva som skjer i JIN TA messig? Jeg kjøpte meg inn i januar og har fremdeles god margin, men min FA analyse vil tilsi at dette er en latterlig lav kurs. Hva driver denne aksjen nå?

 

Håper på fornuftige svar.

 

Mvh

 

Vagabond

Link to comment
Share on other sites

af5ddc0a.png

 

JIN

Er litt usikker på om dette er en broadening wedge eller ikke. Uansett ser det ut som en konsolideringsformasjon, altså en pause i den stigende trenden. Det at den stigende trenden var positiv i forkant øker sjansen for et brudd opp. Den befant seg på støtten i går (jeg prøvde faktisk å få en inngang), så det burde være rom for god prisstigning oppover. Så lenge den ikke bryter ut.

 

 

Formasjonen jeg snakket om er av samme type man så i HEX for en liten tid tilbake (se post lengre ned), den brøt opp og har hatt en grei stigning siden.

 

e3bac126.png

Link to comment
Share on other sites

US

 

US

 

Wash out teorien var vel ikke helt fjern (jfr gårsdagens stick). Long white fra oversolgte nivåer er normalt et brukbart signal om (midlertidig) vending. Ikke usannsynlig at vi har sett en bunn i US på noen ukers perspektiv. Ideelt sett kunne man kanskje sett enda høyere volum.

 

Skulle de derimot etablere seg under igjen kjapt, er det et alvorlig svakhetstegn

Edited by ramses
Link to comment
Share on other sites

Goof/JIN

 

JIN60min

 

Kan jo også ses på som en bearish broadening. Uansett - trenden er ned, og selv synes jeg det er like greit å avvente tegn til vending. Spesielt siden det er dårlig med solide støttenivåer før den nærmer seg 20. Men en rekyl ligger i kortene og jeg tenkte jeg skulle prøve å få med meg denne ved å følge den intradag. Positiv divergens i timeschart. 30,5 kan være et greit target i første omgang hvis rekylen skulle komme fra disse nivåene.

Link to comment
Share on other sites

NORSK HYDRO

 

1.

Aksjen bryter støtte og utløser et forholdvis sterkt salgssignal.

 

2.

Ny støtte ligger ved ca 498-502.

 

3.

Løftet opp fra støtte (pkt.2) har skjedd på forholdsvis lavt volum. Dette løftet ser jeg kun på som en korreksjon fra fallet fra 545 til 499. Etter mitt syn er derfor brudd av støtte (pkt. 1) det mest fremtrendende og viktige poenget i chartet. At korreksjonen opp fra 499 ble noe sterkere enn jeg ventet, kansellerer ikke salgssignalet etter mitt syn. Hvis nå NHY i disse dager setter en lavere topp på 540, så er det etter mitt syn en bekreftelse på at aksjen er bearish.

 

Slik jeg ser chartet nå, skal aksjen ned på kort sikt og teste støtte ved 498-502. Og ved brudd av denne vil jeg evt. øke shorten.

 

 

ddddNHY.gif

Edited by Tekniker`n
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...