Jump to content

Episode 209 - Torsdag 20.01.2005


Ivers

Recommended Posts

Jeg starter den nye pitten for å markeder meg litt

 

Noterer meg at NASDAQ vender opp(en antagelse) og oljen faller.

 

Får ikke fulgt med imorgen pga 18timer jobb(reise++) så blir ikke noe tradingpå meg.

 

Moro med JIN, den er grei å trade nå. Skal ta en tittt på den fredag, igjen.

 

HA en fin dag, lykke til

 

2 uker til INM Q4, og fortsatt ikke brutt gjennom motstanden på 2,4.. vil du være med så heng på..!

 

 

:drunken:

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 127
  • Created
  • Last Reply

Hehe Ivers, vi må kjøpe rettskrivningsmodul til deg... ;)

 

Oljeprisen (CL1) har hoppet litt opp og ned i kveld, er over $48 igjen nå... Værlmeldingen ser ikke så deppresiv ut i dag som den gjorde i går, ser ut til å bli veldig kaldt langt nord (der ingen bor?). Dette bør berolig oljetraderne noe, selv om de nok ikke akkurat går short hele gjengen...

 

Klarer ikke helt å se den positive tendensen på Nasdaq Ivers, men det kan vel hende den kommer mot stengetid.

 

fpNASDAQ-narrow.gqplus?632fpDJIA-narrow.gqplus?161

Link to comment
Share on other sites

hehe.. ja skriver litt for fort og da skulle man tro jeg var ordblind så mye feil det blir,men det er altså ikke noe galt med gutten:)

 

Grattis så mye med AKY. En gang jeg tok en kaffe i Tromsø i høst lå den på under 100..Laphroaig anbefalte meg å kjøpe den.. men jeg ble sittende/kjøpte mer i INM.. og imellomtiden har du tjent 70% og jeg 10%:(

 

 

Hva er ditt neste scoop?

Link to comment
Share on other sites

God kveld.

 

De av dere som har SEVAN. Aksjen viser fremdeles en bratt oppgang, og det kan ser ut som denne oppgangen ikke vil ta slutt. ( Men vær på vakt.) Jeg sitter ikke lenge i SEVAN med en slik oppgang som vi har sett de siste dagene.. Når noe er for god til å være sant, så er den som regel det.

 

Forvalter Jannik Arvesen sier til Finansavisen at Sevan Marine-aksjen i beste fall kan tidoble seg. Jeg vet ikke om jeg skal tro på dette. Det er lov for meg å være skeptisk til spådommen, nå når jeg vet vedkommende sitter selv med aksjen.

 

Pareto er jo nettoselgere i dag. Jeg har følgt med Pareto og SEVAN salg de siste 14 dagene, og de har solgt ganske mye. Hvis jeg ikke tar feil, så er det emisjonsaksjene som er ute.

 

Før SEVAN ble notert på børsen ble det lagt ut 4.118.000 aksjer på tegningskurs 8,50 kroner. Opptellingen viste at det var tegnet over 55 millioner aksjer til en samlet sum på rett over 471 millioner kroner av 477 investorer. Ikke i tvil om at interessen har vært stor.

 

Selskapet skulle bare hente 35 millioner kroner, noe som betyr at emisjonen ble 13,5 ganger overtegnet..

Link to comment
Share on other sites

Tomra er inne allerede, om det blir noe scoop vil tiden vise. Planen er å sitte langsiktig long i denne.

 

Har også veldig tro på det fundamentale i PGS, så jeg kjøpte en lyttepost i dag. Ser for meg ett salg av oljefeltet Pertra i nær fremtid og kanskje en oppslitting til to selskaper (FPSO/Sesismikk) noe lengre frem.

 

Pertra alene kan innbringe $200 millioner sies det, og for en tid tilbake ble PGS tilbudt $900 millioner for seismikk delen av CGG. PGS avslo tilbudet fra CCG. Market Cap i dag er 8,3 mrd. NOK.

 

Men oppsplitting/salg blir bare spekulasjoner. Det viktigste er at PGS sitter veldig godt posisjonert for mange år med høy lete og utbyggingsaktivitet. Resultatene vil uten tvil ble meget gode fremover.

 

Av mer spekulativ art kikker jeg på GGS, høy risk reward og neppe noe å plassere store summer i.

Link to comment
Share on other sites

Sterkere amerikansk økonomi

Av Ina Vedde Fjærestad

 

Den økonomiske aktiviteten i USA økte fra slutten av november i fjor til begynnelsen av januar i år. Også arbeidsmarkedet er på bedringens vei, sa den amerikanske sentralbanken onsdag.

 

Den amerikanske sentralbankens "Beige Book" - beige bok - oppsummerer de siste måneders økonomiske aktivitet og ble lagt frem onsdag kveld norsk tid.

 

Myndigheten meldte om et forbruk som er generelt høyere nå enn det den var ved forrige "Beige Book"-rapport 1. desember. I mange deler av USA var også julehandelen større i år enn ifjor.

 

Sentralbanken kunne også melde om et sterkere arbeidsmarket i mange deler av landet, noe som tas som et godt tegn for jobbsøkere.

 

Publisert: 19.01.2005 - 20:51 Oppdatert: 19.01.2005 - 20:51

 

 

Får håpe børsene tar dette også som et godt tegn. :headbang:

Link to comment
Share on other sites

Huf og huff, nå går det virkelig nedover i USA en halv time før stengning.

 

Nervøst marked, grovt sett årsaken og mange går cash,.. håper det er forbigående.

 

http://money.cnn.com/2005/01/19/markets/ma...wyork/index.htm

 

"The market is doing fine, this is not a big selloff, but the earnings and guidance by and large have reinforced the tentative mood," said Bryan Piskorowski, a market analyst at Wachovia Securities.

Link to comment
Share on other sites

NEW YORK (CNN/Money) - Stocks slumped late Wednesday afternoon, paced by technology, as investors poured through a mixed batch of corporate earnings and found little reason to jump back into the market.

 

The Nasdaq composite (down 16.88 to 2,089.16, Charts) sank about 0.8 percent with just under one hour left in the session.

 

The Dow Jones industrial average (down 39.47 to 10,589.32, Charts) and the Standard & Poor's 500 (down 5.45 to 1,190.53, Charts) index both saw smaller declines.

 

 

Stronger-than-expected earnings reports from IBM, Yahoo! and General Motors did little to fire up the underlying stocks or the rest of the market.

 

Additionally, weaker than expected results from Pfizer, J.P. Morgan Chase, Lucent and others seemed to reinforce the idea that earnings growth is slowing.

 

"The market is doing fine, this is not a big selloff, but the earnings and guidance by and large have reinforced the tentative mood," said Bryan Piskorowski, a market analyst at Wachovia Securities.

 

Stocks rallied the previous two sessions, with investors willing to jump back into the market after a weak start to the year. But the sense of hesitation after the big rally of late 2004 remained in place.

 

"We came into the year with some selling pressure, we saw a bounce back for two days, and now we're going to be focused on the earnings day to day," Piskorowski added.

 

Corporate results started flooding in this week, with roughly 14 percent of the S&P 500 reporting.

 

The morning's economic news was mostly upbeat, including a fairly mild reading on consumer prices, but was overshadowed by the corporate news. The mid-afternoon release of the Fed's "beige book" read on the economy received a similarly tepid response.

Techs & telecom tumble

 

IBM and Yahoo! reported earnings late Tuesday.

 

IBM (down $1.46 to $93.44, Research) shares slide despite its strong earnings report. Big Blue reported sales and earnings that rose from a year earlier and beat analysts' estimates, due to strong year-end sales and the impact of the weak dollar.

 

Yahoo! (up $0.07 to $37.25, Research) reported earnings that rose from a year earlier and topped estimates. But its stock barely budged.

 

A number of other big cap tech stocks fell as well, including Microsoft (down $0.26 to $26.06, Research), Intel (down $0.22 to $22.72, Research) and Cisco Systems (down $0.45 to $18.29, Research).

 

Motorola (down $1.31 to $16.12, Research) shares slumped 7 percent after the company warned that first-quarter earnings would miss estimates. The outlook overshadowed the company's improved earnings report.

 

Lucent Technologies (down $0.23 to $3.47, Research) sank about 6.5 percent after reporting fiscal first-quarter earnings early Wednesday. The telecom gear maker reported quarterly revenue that rose from a year earlier, but misses analysts' forecasts, and earnings that fell and were in line with forecasts.

Pfizer disappoints

 

Dow component Pfizer (down $0.42 to $24.88, Research) reported earnings that grew sharply from the prior year, thanks to strong sales of its cholesterol treatment Lipitor and other drugs. However, the earnings were nonetheless short of analysts' expectations and shares slipped.

INVESTOR RESEARCH CENTER

 

General Motors (down $0.10 to $36.67, Research) reported earnings that fell from a year earlier, but still surpassed analysts' forecasts. Shares were little changed.

 

J.P. Morgan Chase (down $0.21 to $38.19, Research) reported earnings of 64 cents a share, down from a year earlier and short of estimates. Earnings in the quarter were hit by charges related to its purchase of Bank One last year. Shares slipped.

 

After the close, eBay (down $1.63 to $104.74, Research) reports results. The online auctioneer is expected to have earned 34 cents per share, up from 24 cents a year earlier, according to Reuters estimates.

 

(For a look at all of Wednesday's earnings, click here.)

 

Market breadth was negative. On the New York Stock Exchange, losers edged winners on volume of 1.13 billion shares. On the Nasdaq, decliners topped advancers 3 to 2 on volume of 1.66 billion shares.

Economic news comforts

 

Around 2:00 p.m. ET, the Fed released its "beige book" survey of economic activity in 12 districts around the country. The survey -- which plays a role in the central bank's decisions on interest rates -- showed that economic activity and consumer spending grew in most parts of the country between late November and early January.

 

The Consumer Price Index posted its biggest annual rise in four years in 2004, according to a report released before the open, while CPI dipped in December as energy prices retreated.

 

 

Another report showed a bigger than expected surge in housing starts in December.

 

Oil prices dipped ahead of the weekly oil inventory report, due after the close of trading. U.S. light crude oil for February delivery fell 83 cents to settle at $47.55 a barrel on the New York Mercantile Exchange.

 

Treasury prices inched higher, pushing the yield on the 10-year note down to 4.18 percent from 4.19 percent late Tuesday. Treasury prices and yields move in opposite directions.

 

In currency trading, the dollar gained versus the euro and yen.

 

COMEX gold fell 20 cents to settle at $423.30 an ounce.

 

In global trade, Asian-Pacific and European markets ended mixed

Link to comment
Share on other sites

OLJA: AMERIKANSKA LAGER STEG MED 3,4 MLN FAT ENL EIA

 

STOCKHOLM (Direkt) De amerikanska lagren av råolja

steg med 3,4 miljoner fat till 292,2 miljoner fat under föregående vecka.

 

Det visar veckostatistik från USA:s energidepartement, EIA. Analytikerna hade räknat med en uppgång på 1,3 miljoner fat, enligt medianestimatet i Bloomberg News sammanställning.

Lagren av destillerat bränsle ökade med 784.000

miljoner fat under föregående vecka, jämfört med en förväntad uppgång på 750.000 fat. USA-lagren av bensin visade en uppgång med 1,6 miljoner fat./LS

 

 

 

Adskillig høyere lagerbygging enn ventet, oljeprisen vil falle noen dager. Det hjelper neppe Nasdaq, eBay faller i etterhandelen på tallene som ble presentert etter stengetid.

 

Artikkelen til baard.p gir ett bilde av at amerikans økonomi er på rett vei, men vil nok styrke mange i troen på rask rentehevning fra FED.

 

Lover ikke bra for episode 209, OSE blir nok rødfarget i morgen...

Link to comment
Share on other sites

Finansminister Per-Kristian Foss mener Norges Bank ikke skal øke renten før Den europeiske sentralbanken gjør det. Det kan tjore fast norsk rente lenge.

 

http://www.aftenposten.no/nyheter/okonomi/...ticle951877.ece

 

Kan jo ble svært posistivt for aksjemarkedet?

Link to comment
Share on other sites

Hvis Foss'ern mener dette - hva kan det ha å si? Han er finansminister, det teller jo godt, men har han noen innvirkning på hvordan Norges Bank jobber?

 

Det er jo veldig positivt hvis renten ikke heves. Da vil krona svekkes mot dollar, og børsene være et bedre investeringsalternativ enn bankene (hvis OSE fortsetter stigningen).

Link to comment
Share on other sites

Foss skal i utgangspunktet ikke ha noe direkte påvirkning på hvordan sentralbanken styrer renten. Men selvfølgelig vil hans uttalelser ha en viss indirekte påvirkning.

 

Det som er interessant er at Den europeiske sentralbanken har en guiding som tilsier rentenedgang, fremfor oppgang.

Link to comment
Share on other sites

Når skal denne greien gå konken?

 

EME - RESULTATVARSEL 4. KVARTAL 2004

http://www.newsweb.no/index.asp?melding_ID=102062

 

 

Resultatet i 4. kvartal vil være svakere enn forventet og

driftsresultatet (EBITA) i 4. kvartal forventes å bli ca

MNOK -20 (før restruktureringsavsetning). Avviket skyldes i

hovedsak resultatsvikt i Danmark, der lavere

driftsinntekter og reduserte marginer innenfor

konsulenttjenester er hovedårsaken til resultatsvikten.

 

En redegjørelse fra administrasjonen og styret om

situasjonen i Danmark, vil bli gitt på presentasjonen av

resultatet for 4. kvartal.

 

I forbindelse med rapportering av 4. kvartal vil det bli

bokført en restruktureringsavsetning på MNOK 65. Derav

utgjør MNOK 45 avsetning knyttet til virksomheten i

Danmark. Denne avsetningen ble varslet ved rapportering av

3. kvartal 2004. MNOK 20 er relatert til kostnader for

skifte av konsernsjef i Ementor ASA og administrerende

direktør i Ementor Norge AS, samt nedbemanning av

konsernstaber (som meldt i børsmelding 12. januar).

 

Kontantstrømmen i 4 kvartal var positiv. Kontantbeholdning

ved utgangen av 4. kvartal var MNOK 558.

 

Det endelige resultatet for 4. kvartal vil bli presentert

1. februar 2005.

 

For ytterligere informasjon vennligst kontakt:

Dag Sørsdahl, konstituert konsernsjef, Ementor ASA, mob.

+47 924 03 319

Ole Mjåtvedt, konserndirektør økonomi/finans, Ementor ASA,

mob. +47 930 06 671

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


  • Lage deg en bruker i dag for alle funksjoner. Helt gratis!

    Logg inn eller lag deg en bruker

×
×
  • Create New...