Jump to content

Episode 209 - Torsdag 20.01.2005


Ivers

Recommended Posts

  • Replies 127
  • Created
  • Last Reply

Noen som har forklaring på SIEM's oppgang i dag? Det positive resultatvarselet kom jo i går, og tallknuserne hadde god tid på å trykke på kalkisen. Men jeg er fornøyd jeg; oppgang i SIEM og snarlig oppgang i TOM (forhåpentligvis). Lykke til.

Link to comment
Share on other sites

Har bestemt meg for å bli sittende med NHY inntil videre. Er komfortabel med snittet mitt.

 

Noen som tror på et statelig nedsalg i STL snart? Hvis regjeringen føler seg truet av det rød-grønne alternativet burde de vel i alle fall få solgt unna litt før valget.

 

Tror nok nedsalg kan være en fin dag til å kjøpe STL. (Gitt at oljeprisen holder seg selvfølgelig).

Link to comment
Share on other sites

Gikk ut av PGS på 419,- inne igjen nå med en noe større post på 416,- Kan være at US vil dra ned PGS ytterligere, vi får se...

 

Vidar, kan du si hvor du har hørt dette ryktet:

 

Det ryktes at Talisman får tilslaget på Pertra til en pris av +100 mill USD.

Offentliggjøring trolig innen en uke, avgjørelsen er visstnok tatt.

Link to comment
Share on other sites

baard.p

 

jo.. tomra er relativt trygg, aksjen er likvid og har volum. I tillegg vil det være en viss nyhetsflom fra selskapet i 2005. Den har falt mens børsen har steget siste 2 årene, så det er ett psykologisk sikkert bett også, gitt at det motsatte skjer nå. Børsen faller, og Tomra opp...

 

Grunnen til at jeg gleder meg til å komme ut er at jeg sitter i ett par mindre likvide papirer jeg skal ut av i nærmeste fremtid. Jeg har forsovet hyggelig gevinst, men MYE VIL HA MER:) Så jeg sitter over Q4 og da ryker de. Ser veldig frem til det...

 

Etter det blir det ikke noe mer børs på meg før børsen er i 100 igjen..(untatt med ca 50% av kapitalen som er bundet i TOM)

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor stiger lakseaksjene idag:

 

Fra PAN topicen...

 

- Betyr dette at Norge slipper dumpingtoll?

- Konklusjonen er at hvis kommisjonen behandler de norske rapportene i henhold til forskriftene, vil de ikke være i stand til å konstatere dumping, sier Iversen som mener dette er veldig gode nyheter for næringen.

 

Derfor fikk jeg hastverk med å kjøpe..

Link to comment
Share on other sites

Tror ikke fremtiden trenger å være så ille som denne analytiker mener å vite. Sammenlikningen med 2001 halter. Han beskiver en kraftig oppgang dette året, men jeg finner ikke dette igjen i grafene. Markedet snudde tidligere enn dette. Det kraftige fallet på høsten 2001 ble videre forsterket av en viss episode 11. september.

 

Klart det kan komme nye terroraksjoner men man kan like gjerne bruke krystallkula som analyse for å varsle disse.

Link to comment
Share on other sites

Godt mulig.. Det blir bare spådommer, og det er alltid mange som tar feil. De store firmaene har foreløbig guidet bra for Q1. Men som sagt, aksjemarkedet er jo fremtidig og jeg tror en renteoppgang, hvertfall som "sjokkerer" oppover, vil være svært negativt. Folk vil jo sitte å betale ned på gjeld istedenfor å bruke penger. I tillegg vil sparing i bank osv være noe mer populært.

 

Hvis vi får renteoppgang kombinert med at Q1-Q2 resultatene begynner å stagnere, så er det ikke særlig lyst. Men skulle ikke forundre meg om markedet er bra ut til april/mai, men det blir uten meg:)

Link to comment
Share on other sites

Etter tips fra bekjente har jeg registrert meg her. Ut fra den lille jeg har lest, ser dette foraet til å være en bra ressurs for oss halvprofesjonelle :) (eller skal jeg si helprofesjonelle for å ikke trakke noen på tærne? ;))

 

For min del sitter jeg i TOM (siden bunnen i sommer), samt jeg trader litt med lakseaksjer, noe som jeg har gode forutsetninger for å drive med da jeg kommer fra norges fiskerihovedstad Ålesund (verdens navle).

 

Jeg har kanskje ikke så mye å bidra med, men man lærer jo med tiden!

Link to comment
Share on other sites

Hallu.

Tør du virkelig å sitte med PAN før Q4. Kanskje de kan komme ut med resultat varsel slik som EME.

 

Jeg tror PAN vil overraske i Q4. Høy laksepris samt kutt i kostnader vil kunne gi et godt resultat..

 

http://www.dn.no/forsiden/naringsliv/article417124.ece

 

Det at PAN forsøker å kvitte seg med sin amerikanske virksomhet ser jeg på som meget positivt for fremtiden. PAN har ikke råd til å forsøke stable både anleggene i USA og i Canada på bena, og siden de mener at de vil få sykdomsproblemene ved anlegget i Canada under kontroll (som har vært faktoren som har gjort at anlegget ikke har vært lønnsomt) - så vil en helhjertet satsning der bære frukter over tid.

 

Atle Eide har også gjort en god jobb med å trimme selskapet for å spare kostnader, samt han har solgt ut alt som ikke er definert som kjernevirksomhet for PAN.

 

Med litt flaks, i form av en grei laksepris og positive signaler fra EU, vil PAN være en definitiv vinner på lang sikt.

 

Angående Q4, tror jeg PAN vil levere resultater noenlunde i samsvar med konsensus - kanskje med større positiver effekter fra kostnadstrimmingen enn antatt.

Link to comment
Share on other sites

Velkommen Cronus!

 

Ikke la navnet på denne delen av AF skremme deg, vi er ikke alle tradere, selv sitter jeg stort sett å følger med på de langsiktige investeringene mine. For øyeblikket bare TOM, har i tillegg en noe kortere posisjon i PGS. Er litt usikker på hvor lenge jeg blir sittende med den.

Link to comment
Share on other sites

(...)

Angående Q4, tror jeg PAN vil levere resultater noenlunde i samsvar med konsensus - kanskje med større positiver effekter fra kostnadstrimmingen enn antatt.

 

Enig det du skriver, og har svart i PAN topicen.

..

Når det gjelder tradingmønsteret. Så har Terra nettohandlet 2mill aksjer de siste dagene. Ser ut til at de lemper ut litt for å presse kursen ned igjen.. (for å laste opp mer??)

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


  • Lage deg en bruker i dag for alle funksjoner. Helt gratis!

    Logg inn eller lag deg en bruker

×
×
  • Create New...