Jump to content

Hvem skal man tro på ?


Recommended Posts

Etter å ha lest forskjellige børsmegleres fremtidsutsikter , ser det ut til på vippe begge veier. Noen sier at toppen er nådd og det bare er en eneste stor nedtur igjen, mens andre mener vi fremdelees har god tid til å spekulere og frmedeles har en mulighet til å tjene noen kroner. Hvem har rett. Det gir iallefall litt uro i magen for oss småinvestorer.

Mann i tvil

 

mvh

Jan Owe Zetterstrøm :?

Link to comment
Share on other sites

Det er ingen som har rett og ingen som har feil. Om det fins en eneste ting en bør lære seg når det gjelder børsmarkedet, så er det at det er ingen som med hundre prosent sikkerhet kan forutsi markedet. Det er opp til den enkelte å gjøre seg opp en mening om utviklingen. De som tjener penger er de som kan forutsi de store bølgene, og som posisjonerer seg deretter. Og det er vel egentlig bare opp til en selv å tolke markedet og finne ut om en vil være investert, cash, eller en kombinasjon av dette. Den som har disiplin nok til å tørre å følge sin egen nese og strategi, er den som vil klare å tjene penger i det lange løp. Om en hele tiden hører på analytikere og andre referansepersoner om nå en skal kjøpe og selge, har egentlig lagt sin skjebne i andre sine hender.

Link to comment
Share on other sites

Svaret er nok at du ikke bør stole på noen bortsett fra deg selv:

 

    *Meglere og analytikere har kunder/valg/posisjon som gjør at de har bestemte ønsker om hvilken vei en aksje eller et marked skal gå.

    *Investorer har gjort egne investeringer og ønsker at alle andre skal kjøpe samme aksje slik at den går til himmels.

    *Finanspressen er så opptatt av å få rett at deres anbefalinger reflekterer tidligerer gitte råd, slik at de første rådene skal bil riktig.

    *Jeg skriver på forumet her, og alle som leser mine innlegg ser hvilken portefølje jeg har. Basert på det håper jeg du kjøper de samme :)

       

      Poenget mitt er at alle er aktører, derfor bør du gjøre egne undersøkelser og sette deg godt inn i de selskapene du ønsker å investere i.

       

      Lykke til!

       

      Pirelli

Link to comment
Share on other sites

For å formulere enkelt og sitere andre : vi alle er ute etter kjøtthuer for de aksjene vi eier. Det forteller alt om aksjemarkedet generelt.

 

Vi kan ikke være venner med mindre vi har felles bankkonto. En mot alle og alle mot en. Uansett hvor vennlig eller saklig formuleringen er hensikten er det samme, å finne kjøtthuer.

Link to comment
Share on other sites

Nåda...

 

Likevel, mye sant i det du sier. Men for all del, disse "kjøtthuene" du og en annen kjent analytiker omtaler er ikke de som er mest aktive her, ennå.

 

Riktignok er vårt felles mål å tjene penger på å selge våre aksjer som vi har kjøpt til noen som har enda større tro på dem. - Dersom alle aksjehandlere var i samme forum med samlet (total) kjøpekraft ville alle ha samme informasjonsgrunlag og vi ville hatt problemer med både å kjøpe og selge akjser, trolig ville markedet bare død hen, eller blitt til ett pyramidespill (som det faktisk er allerede).

 

"Kjøtthuene" er viktige for oss, deg med, hadde vi ikke hatt dem hadde vi ikke hatt noen fortjeneste. At vi til tider oppfører oss som dem må vi tolerere fordi vi er mikset sammen med dem når vi er på markedet. De er i all enkelthet "markedet" for oss og for selskapene når de trenger penger. Og markedet er "oss" som handler og vandler aksjer. - Ergo, kjære kjøtthuer, la oss få en litt mere hyggelig benevnelse på vårs, til det er for mange seriøse prospekt og foretak på OSE. Noen krav må vi vel kunne stille av ren høfflighet, eller?

 

Samtidig som det er sagt, vil jeg også si at til mange selskap og foretak finnes litt for mange "luringer" ikledd dress og slips, som høyst sannsynlig svindler oss "kjøtthuer".

 

Og jeg håper at et åpent forum, dette eller et annet, kan få frem forholdene på en slik måte at vi kan være venner oss i mellom og på den måten få silt ut gal informasjon og direkte svindel som legges ut for salg til invisteringslystne, spekulerende "kjøtthuer" som prøver å tjene en slant her og der sammen med selskapene vi kjøper og selger aksje i.

 

Tror vi har det bra i lag, og velkommen til alle som vil være med.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

  • Lage deg en bruker i dag for alle funksjoner. Helt gratis!

    Logg inn eller lag deg en bruker

×
×
  • Create New...