Jump to content

Episode 220 - Fredag 04.02.2005


Laphroaig

Recommended Posts

  • Replies 155
  • Created
  • Last Reply

Tomra

 

Selvfølgelig er det lov til å tolke dette positivt hvis man ønsker det. Om mannen har lyst til å forlate skuta, så må han få lov til det. Men jeg skal være enig i en sak. Det hadde vært bedre om denne annonseringen hadde kommet etter at årsresultatet hadde vært lagt frem.

 

Det at fratredelsen skjer før, medfører større spekulasjon rundt hva vi kan vente oss på Q4. En sak er sikkert han har ikke blitt bedt om å gå på bakgrunn av dårlige resultater.

 

Det kan hende mannen har følt at Tomra står ved en korsvei og at det er behov for en person med mer internasjonal erfaring for å bringe Tomra frem i en ny tidsepoke.

Link to comment
Share on other sites

Nå vet vi grunnen til at Tomra ikke har gått mer opp på de siste ukenes gode nyheter. For mange kom ikke dette som en overraskelse, og spesielt ikke etter Jebsens avgang i Orkla. Markedet kan endelig fokusere på Tyskland, og derfor blir jeg ikke overrasket om Tomra faktisk stiger i pluss utover dagen.

Link to comment
Share on other sites

Det er ikke utenkelig som det nevnes her at Thorsen overtar Orkla. Iallefall fremgår det av meldingen at han skal ta fatt på nye utfordringer.

 

Thorsen fratrer IKKE rett før resultatfremleggelsen. Han går av i april.

 

Ny sjef i Tomra blir Tekniker'n!

 

For øvrig lurer jeg på om at det er Teknikern's boikott :-D av SmallTalk (eh.. Stocktalk) som er årsaken til at aksjeforumet er i ferd med å gå i stå - det er vel en stor gjeng som nå har blitt nødt til å logge seg på Aksjeforumet for å kunne følge med på Tomra???

Link to comment
Share on other sites

En ting er helt sikkert. Jeg kommer til å gå inn for shorting av TOMRA ca den 11.02. TOMRA har levert dårlig Q4 de siste 2 årene, og bunnen har vært lavere år for år. Samtidig så skal jeg sitte klar for kjøp den dagen resultatet komme.

Link to comment
Share on other sites

At Thoresen fratrer ser jeg utelukkende positivt på, jeg har vært meget skeptisk til mannens ferdigheter når det gjelder IR - utover det har sikkert Thoresen gjort en god jobb, men det vet jeg lite om... Tomra har ikke gjort en god jobb for sine aksjonærer de siste 4-5 åra - men ansvaret for det ligger selvsagt ikke på ledelsen alene.

 

Det går ann å skape entusiasme uten å hausse, Tomra skal være vinnere og da må toppsjefen oppføre seg som en vinner - når de ansatte i Tomra har lest sin sjefs uttalelser til pressen osv. antar jeg at de har blitt like deppa som meg.

 

Jeg nominerer Tekniker'n som ny CEO i Tomra - få som kan like mye om det tyske markedet. Og tar forøvrig dagens melding som en meget positiv nyhet ;)

Link to comment
Share on other sites

04.02.2005 08:43

 

Salmar kan være en Lerøy-kandidat

Analytiker Helge moen i First Securities mener at Salmar burde være en aktuell kandidat for Lerøy Seafood Group. Lerøy har hentet inn 130 millioner kroner som skal brukes til oppkjøp.

 

(Hentet fra intrafish.)

 

PA fortsetter å handle LSG. Og PAN ser da heller ikke så alt for ille ut foreløpig. Blir spennende å se hva EU klarer å rote sammen...

Link to comment
Share on other sites

Pirelli

 

Tja. Det har vel vært litt foot in mouth litt for ofte de siste årene, i alle fall etter min smak. Mer enn 1 gang det hadde vært bedre om det ble sagt "ingen kommentar".

 

Kan vi nå vente oss nye power point-plansjer på Q4. Og annet enn "bærum-engelsk" - eller legger han fram kanontallene selv?

 

Fornuftig at han annonserer dette nå. Tenk følgende: Q4 legges fram. Det guides på Tyskland, m m. Og forresten, CEO går av. Hva i all verden ville folk fokusert på etter tallene da?

Link to comment
Share on other sites

At Thoresen fratrer ser jeg utelukkende positivt på, jeg har vært meget skeptisk til mannens ferdigheter når det gjelder IR - utover det har sikkert Thoresen gjort en god jobb, men det vet jeg lite om... Tomra har ikke gjort en god jobb for sine aksjonærer de siste 4-5 åra - men ansvaret for det ligger selvsagt ikke på ledelsen alene.

 

Det går ann å skape entusiasme uten å hausse, Tomra skal være vinnere og da må toppsjefen oppføre seg som en vinner - når de ansatte i Tomra har lest sin sjefs uttalelser til pressen osv. antar jeg at de har blitt like deppa som meg.

 

Jeg nominerer Tekniker'n som ny CEO i Tomra - få som kan like mye om det tyske markedet. Og tar forøvrig dagens melding som en meget positiv nyhet

 

Godt oppsummert Pirelli. Jeg kommer definitivt ikke til å savne den karen. Glemme aldri den "profit warningen" som ikke var ment som en profit warning og som senket Tomra med 7-8 kroner over natta. Den kosta meg 80'

Link to comment
Share on other sites

Moro med BLO ;) Ser at ORS letter seg litt i dag.

 

Adskillig roligere i JIN i dag, desperasjonen har lagt seg. Jeg tror nok det tar litt tid før GOGL evt. kommer på banen igjen.

 

FRO sitter jeg med videre utover dagen, men vurderer å bytte tilbake til SIN. Det er gap på ca. 8-10 kroner mellom US og OSE i øyeblikket, US sluttet altså høyere.

Link to comment
Share on other sites

ELT:TOMRA-AVGANG INGEN BETYDNING FOR STYRELEDERJOBB -THORSEN

 

Oslo (TDN Finans): Konsernsjef Erik Thorsen i Tomra sier hans avgang ikke

vil ha betydning for hans rolle som styreleder i Eltek.

 

Det sier han til TDN Finans fredag.

 

-Jeg ser ingen kobling den veien. Jeg ble valgt av generalforsamlingen til

å sitte ett år til. Det er et veldig spennende selskap å være styreformann

i, så det håper jeg at jeg kan fortsette med, sier Thorsen.

--

Link to comment
Share on other sites

Kan vi nå vente oss nye power point-plansjer på Q4. Og annet enn "bærum-engelsk" - eller legger han fram kanontallene selv?

 

Fornuftig at han annonserer dette nå. Tenk følgende: Q4 legges fram. Det guides på Tyskland, m m. Og forresten, CEO går av. Hva i all verden ville folk fokusert på etter tallene da?

 

Ha ha! Den var bra.....

Er enig i at det var greit dette kom nå før Q-fremleggelsen!

Tror dette skiftet kan være positivt, selv om markedet sendte den ned i en liten dupp nå....

Noen tror tydeligvis han går pga. dårlig Q-4.... :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror ikke markedet tolker dette som om 4Q blir dårlig. Det er vel heller det at nyheter rundt Tomra stort sett blir tolket negativt og spesielt hvis man er usikkert på hvilken betydning det har.

Mye negativ psykologi i lang tid har skylda og det skal Thorsen ha sin del av æren for.

Derfor tror jeg etterhvert markedet ser på dette som en fordel. Det blir spennende å se hvem som overtar. Tipper annonseringen av det kan bli en trigger.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


  • Lage deg en bruker i dag for alle funksjoner. Helt gratis!

    Logg inn eller lag deg en bruker

×
×
  • Create New...