Jump to content

TOM - Veien inn i Tyskland II


pluss201

Recommended Posts

baard.p

 

Tyskland er ikke alt! Firmaet tjeneri kke penger uten Titech!

 

De leverte ett resultat halvparten av hva husene trodde. Det går ikke an, Tyskland eller ikke.. Det vil smelle i morgen.. Særlig den særdeles triste guidingen og at England ikke vil se dagens lys på en god stund.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 513
  • Created
  • Last Reply

Vel jeg har vel egentlig gjort opp min mening om dette her. Jeg kommer ikke til å selge ut i morgen. Jeg venter til dette roer seg og ser deretter hva som skjer.

Men ang dette utbyttet: Hvem er det som får det? Aksjonærer i 2004 eller aksjonærer i selskapet pr dags dato?

Link to comment
Share on other sites

Det gjør du..

 

Hehe... Det er like dårlig guiding som Q1 2003.. Da falt kursen 10kr.. Det skjer vel neppe nå; men alikvel

 

Her sier de at England is "far out". Relativt kraftig marginpress, dog positivt de holder omtrent 80% marketshare. De guider også dårlig for første halvdel av 2005, og firmaet vet garantert hva de snakker om. I tillegg så leverer de ett hinsides resultat(negativt).

 

Men sånn går det:) Jeg er nesten blid, selv om vil tape blod i morgen. Fordi det her viser at man MÅ ikke kjøpe aksjer på grunnlag av hva som sies på ett forum. Det reflekterer pokker ikke virkeligheten!!!!!

 

Da var det nok fra meg...

 

 

 

De må begynne å produsere automater i Kina og ikke i Norge. Da hadde de tjent dobbelt så mye.

Link to comment
Share on other sites

Ta dere tid til å lese det som er blitt presentert istedenfor å bare chatte her:

 

The Board will recommend an

ordinary dividend of NOK 0.30 per share for 2004, which

is unchanged from the previous year, and an

extraordinary dividend of NOK 1.50 per share.

 

Dette er kjempebra uten at jeg vet hvorfor de egentlig betaler ut ekstarordinært utbytte. Det som virkelig skuffer er at dette var alt de hadde å si om utsikter:

 

MARKET OUTLOOK

TOMRA anticipates lower investments by retailers in thefirst half of 2005. This, combined with higher

investments in non-deposit development activities, willresult in a weak first half 2005.

Link to comment
Share on other sites

Dersom du selger imorgen så mister du retten til utbytte. Tomra har kun foreslått et utbytte på kr. O,30 + et ekstraordinært utbytte på kr. 1,50. Det er opp til generalforsamlingen å godkjenne dette slik at du må sitte med aksjene til over generalforsamlingen. Generalforsamlingen vil være den 19. april. Man setter deretter en dato for ex. utbytte som da vil være etter 19. april en gang.

Link to comment
Share on other sites

Det blir satt en dato for notering eksklusivt utbytte (man må eie aksjen når den blir notert eksklusiv), denne dagen starter antagelig aksjen 1,80- under det aksjekursen var dagen før. Utbytte er ikke en bonus, den kan trekkes fra aksjekursen i de aller fleste tilfeller.

 

Sovnet desverre fra presentasjonen, håper ny CEO klarer å sprite opp disse begivenhetene noe - fikk begravelsesfølelse av å se på (som vanlig).

 

God bye mr. Thorsen, vet ikke helt om du får noe jobb i ett stort konsern, men lykke til uansett :blackeye:

Link to comment
Share on other sites

eneste som er sikkert her inne er at Teknikeren ikke kan regne!! fy f.

 

Dette er utsagn på lavmål...

 

Det vi trenger på et slikt forum er nettopp folk som er iherdige og dyktige til å hanke inn relevante opplysninger og vurdere disse. At forutsetningene for regnestykkene blir feil i dette tilfellet er jaggu ikke Teknikerns skyld.

 

Stå på!

Link to comment
Share on other sites

Foreslår at du holder deg for god til å komme med slike uttalelser her. Føler du behovet for slik usaklig "drit" kan du alltids klikke deg inn på hegnar.no

Du er ikke den eneste som er skuffet over q4, men prøv å holde masken her inne iallefall.

Jeg spurte et saklig spørsmål og forventer et saklig svar.

Greit??

Link to comment
Share on other sites

Ta det med ro folkens! Tomra har gjennomført et imponerende utvikligs- rasjonaliserings og akvisisjonsprogram i det siste, og dette har kostet mer enn forventet. De vil imidlertid gjennom dette programmet øke både omsetning og markedsandeler. Tyskland ligger fortsatt foran oss, og jeg vil råde folk til å vise videre tålmodighet, selv om vi selvfølgelig får en midlertidig nedgang i kursen før investorene ser fremover igjen.

 

Når det gjelder kritikken av Teknikern, så er jeg overhode ikke enig. Gitt den guidingen som har vært gitt av Tomra, så har dette vært umulig å forutse. Til tross for noen måneders utsettelse, så er jeg fortsatt fullt ut enig med ham når han hevder at Tomra går inn i en ny æra med betydelig økning i omsetning. Det vi nok må erkjenne, er at dette muligens ikke skjer før i Q2. Jeg tror også at marginene vil opprettholdes når støvet har lagt seg og bedriften kommer i farta for alvor.

 

Gitt forventet usikker utvikling på børsen forøvrig, så vil i hvert fall jeg beholde samtlige av aksjene i Tomra fremfor å investere dem andre steder. Noen måneder fra eller til spiller mindre rolle i den sammenheng.

Link to comment
Share on other sites

Til hans forsvar så har mennesker med så lite kunnskaå lite å gjøre her på dette forumet uansett..

 

Men her er det mest folk som TROR de har peiling:)

 

Dette er nesten morsomt.. Halve AF har blitt lurt inn i TOM pga tolkninger gjort av nyheter i TOM tråden. Så går det hele såå dårlig. MEN som sagt, dette hadde ingen trodd.

Link to comment
Share on other sites

§ 8-2. Beslutning om utbytte

 

Beslutning om utdeling av utbytte treffes av generalforsamlingen etter at styret har lagt frem forslag om utdeling eller annen anvendelse av overskudd. Har selskapet bedriftsforsamling, kan det bestemmes i vedtektene at beslutning om utdeling av utbytte skal treffes av bedriftsforsamlingen med forbehold for generalforsamlingens fastsetting av årsregnskapet og årsberetningen. Det kan ikke besluttes utdelt høyere utbytte enn styret har foreslått eller godtar. Innenfor rammene av styrets forslag kan bedriftsforsamlingen fastsette det høyeste beløpet som kan utdeles som utbytte.

 

 

 

§ 8-3. Utbetaling av utbytte

 

(1) Utbyttet tilfaller de aksjeeiere som er aksjeeiere på det tidspunktet beslutningen treffes, om ikke noe annet fremgår av beslutningen.

 

(2) Retten til utbytte kan ikke skilles fra eierretten for lenger tid enn to år.

 

(3) Utbetalingsdagen kan ikke settes senere enn seks måneder etter beslutningen.

Link to comment
Share on other sites

Hvem blir ny Tomra-sjef?

Svaret er like rundt hjørnet.

 

 

Artikkel av: Thomas Erling Oksum (15.2.05 16:30)

 

 

 

 

Tomra opplyser at den nye sjefen som overtar etter Erik Thorsen skal være på plass i løpet av mars. Thorsen går av i april.

 

Tomra har i ettermiddag presentert tall for Q4 som havnet godt under forventning.

Link to comment
Share on other sites

Greit at en kan være skuffet over Tomra og resultatet akkurat nå, men det hjelper lite å skylde på andre. Hva en kjøper og evt. hvor mye er helt opp til den enkelte å bestemme selv.

 

Takker Teknikeren for iherdig arbeid med å fremskaffe informasjon om Tomra, fatter ikke hvordan du kommer over alt. Håper at du fremover også gidder å bry deg med å dele info'en du finner :number1:

 

Porteføljen min har litt over 90% Tomra, var surt med skuffende 4Q resultatene, men tror denne kommer fremover

 

edit:skrivefeil

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


  • Lage deg en bruker i dag for alle funksjoner. Helt gratis!

    Logg inn eller lag deg en bruker

×
×
  • Create New...