Jump to content

TOM - Veien inn i Tyskland II


pluss201

Recommended Posts

Jaja, armot, du demonstrerer vel ikke akkurat imponerende kunnskaper omkring det generelle temaet utbytteutbetaling du heller, jf. dette ferske innlegget her på AF:

 

Utbytte blir betalt til de som har aksjene på en fastsatt dato(og sitter etter børs). Tror dette er en dato i Mai. Litt usikker...

 

Eller hva synes du selv?

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 513
  • Created
  • Last Reply

Q4 : Skuffende fra Tomra, men potensialet ligger fast

 

Det var en svært skuffende presentasjon som Tomra kom med. Med tall godt under konsensus, samt mangel på nyheter, er vi nok mange som er skuffet i dag.

 

Selv bommet jeg grovt i mitt estimat. Noe av dette skyldes at Tomra kun leverte 20% av kontrakten fra Q3 til New York i Q4, mens en del hadde ventet at hele kontrakten var levert i Q4. Videre var Brasil svakt. Men disse to enkeltfaktorer forklarer på langt nær alt i det store avviket mellom estimat og faktisk resultat. Tallene viste rett og slett at veksten enda ikke er startet, og at her trenger man tålmodighet.

 

Presentasjonen ga ingen nyheter av betydning fra Japan og England. Potensialet for betydelig salg i begge markeder ble understreket. Japan vil komme først, med muligheter for større utrullering alt i Q2. Det har også vært kjent lenge at England kan komme i betydelig skala mot slutten av 2005. Tyskland vil og komme, selv om tidspunkt er uklart.

 

”Mangelen på nyheter” er vel den største overraskelsen på presentasjonen, samt at eksisterende markeder ikke viser vekst enda. Vi er vel flere som er skuffet nå, selv om lite er endret for utsiktene i Tyskland, Japan og England.

Link to comment
Share on other sites

Ikke vet jeg om det er særlig relevant, men jeg har sett så vidt på Franfurt-børsen der det ble omsatt Tomra-aksjer kl 17.03 og kursen lå da omtrent uforandret på Euro 3,96. Bid/ Ask var 3,95 - 4,05.

 

Spørsmålet er om de bare følger utviklingen på Oslo Børs eller hva som ellers styrer kursen.

Volumet er dessuten svært lavt lavt der nede.

Link to comment
Share on other sites

Metro

 

Hva er det du sier?

 

Jeg sier at man må sitte over natta(etter børs) før den dagen utbytte betales. Jeg tror den datoen er en dag i Mai for Tomra.

 

At det går ann.... Dessuten synes jeg ikke dette forumet er stort bedre enn HO annet enn at svertingen og stygge ord uteblir. Svært frustrerende... En perfekt anledning til å slutte for godt å skrive her.

Link to comment
Share on other sites

Skuffende resultat, men husk å fokusere på ordinært resultat, dvs ekskludert ekstraordinære utgifter. Disse beløper seg slik i Q4:

 

Restruktureringskostnader (bl. a. flytting av salgspersonell til Tyskland): 12 MNOK

Forsvar av EU-saken: 6 MNOK

 

Ekskludert disse postene får vi en EBIT på 60 MNOK og pretax profit på 63,5 MNOK. Estimatene her lå på henholdsvis 66 og 73 MNOK, og uten å være helt sikker tror jeg ikke de fleste analytikerne har tatt med dette i estimatene.

 

Totalt i 2004 har restrukturering kostet 19 MNOK, og er ventet å resultere i besparelser på 40 MNOK som går rett i kassa til Tomra i 2005. Med andre ord en grei investering.

Link to comment
Share on other sites

Teknikern

Tror at "mangelen" på gode nyheter ligger i det faktum at resultatene var så svake i Q4. Det ville bare virket mot sin hensikt å hausse fremtiden i denne situasjonen. Jeg tror de isteden har vært overforsiktige med hensyn på fremtiden. Personlig tror jeg faktisk at spesielt Q2 vil gå bedre enn det inntrykket som gis i presentasjonen.

 

Som jeg har nevnt tidligere, så tror jeg også endel av årsaken til den nedtonede rapporten ligger i det faktum at Thorsen går av. Det ville virket litt rart om han i den situasjonen skulle rosemale fremtiden for mye, og jeg er sikker på pressen ville kastet seg over en slik fremstilling og muligens latterliggjort ham.

 

Thorsen har uten tvil hatt en tung periode, men jeg mener han har etter forholdene gjort en utmerket jobb når det gjelder å etterlate seg en omstrukturert bedrift med et stort potensiale, som er skikkelig på hugget. Selv virker han litt sliten, og jeg tror han trenger andre utfordringer. Vi får håpe de finner en god kandidat til å dra dette videre, feks. NK i dag.

Link to comment
Share on other sites

Benny

 

Hør hva du selv sier. Nå må da folk slutte med de konspirasjonsteoriene sine. Det de sa var det de hadde å si, ferdig med det. Det er ett børsnotert selskap, de har ikke lov til å "vri" på sannheten osv som du insinuerer. Vi snakker ikke OPC her!

 

Folk her greier til og med å "tolke" frem ett bra Q4 pga Thoresens avgang. Det er så bakmål som du får det.

Link to comment
Share on other sites

Ikke spesielt bra at marginene har falt fra 21% til 15%. Det er dette mange analytikere er redde for.

 

Thorsen guider likevel positivt, de skal få den over 20% "where it belongs".

 

Og endelig begynner Thorsen også å prate om produksjon i lavkostland!

Link to comment
Share on other sites

Benny

 

Yes.. Jeg har funnet ut det før, men greid på en eller annen latterlig måte å havne tilbake.

 

Hvis du kan lese; Gå gjerne tilbake til den første Tomra tråden ble startet for ca 1 år siden. Den møkkatråden her, og med alle inni har ikke fått rett med en eneste ting! IKKE en ting... Faktisk heller ting som er reelt feil.

 

Jeg blir så sliten av det; og "nok får være nok" for å låne linjen til Pluss201.

 

De som hoppet på Tomra toget og denne tråden for ett år tilbake, har greid å tape mye penger i en periode hvor børsen har gått 120%.

 

Hadde folk bare vært mindre arrogante, ikke malt alt rosenrødt, og faktisk hold bakkekontakt så hadde ting være litt hyggeligere nå.

 

Sånn Ståle. Om du gidder å slette meg hadde det vært fint. Den kompetansen på Tom tråden ligner ikke grisen. Fy fader.....

 

Takk for meg!

 

Benny; Ikke for å virke kvalm på noen måte. Men hadde du gjort som jeg nevnte den 10 Oktober for eks så hadde du faktisk hatt nesten 100% avkastning på 3mnd.

Link to comment
Share on other sites

Nei Benny - vi trenger slike som armot her paa AF !

Han fikk rett og det skal han ha skryt for !

Lurer litt paa hvor stort finanstapet ble ?

Har noen regnet paa dette ?

Har idag "tapt" en lite formue men kunne tapt enda mer , vektet meg ned en del ned(50%) foer resultatet kom da jeg skulle reise bort (er borte naa).

 

Armot

Er veldig glad for at du har funnet en perfekt anledning til å slutte å skrive her. Nå håper jeg endelig du holder hva du har lovet, ellers blir mange veldig skuffet over deg....

Link to comment
Share on other sites

Vi trenger ulike typer stemmer (som armot) på dette forumet slik at det ikke bare blir et ensidig kor som lurer seg selv gjennom rosenrøde beskrivelser av denne og andre aksjer.

 

Men jeg synes både armot og andre kan nedtone sine emosjonelle utfall - da blir det mer trivelig og saksorientert - tap og vinn med samme sinn heter det visst.

Link to comment
Share on other sites

Jaja, skit au. Der fløy det en del tusenlapper ut vinduet i det KORTE bildet. Dette var noe jeg ikke hadde regnet med.

 

Imorgen kan det ligge an til nedtur på F-opsjonene, noe jeg skal benytte til posisjonering.

 

Målet er fremdeles langsiktig, og jeg har fortsatt troen. Mulig litt omrokkering, men TOM vil fremdeles være hovedplasseringen i tiden fremover (men vil nok benytte opsjoner i litt større grad enn tidligere istedet for rene aksjeplassering).

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


  • Lage deg en bruker i dag for alle funksjoner. Helt gratis!

    Logg inn eller lag deg en bruker

×
×
  • Create New...