Jump to content

Når kommer korreksjonen "alle" venter på.


Recommended Posts

Vi går sakte men sikkert mot en korreksjon i markedet og kort hausse er ned 4 punkter mens resten fortsatt er stigende eller uforandret.

Jeg har jo som dere ser i forhold til min portis vært noe mer forsiktig den siste tiden, men jeg tror vi vil klare å holde på den positive undertonen til resultatsesongen er over. At stadig flere kommer på banen og spår nedgang er ikke bare negativt men forteller oss at potensialet videre opp fortsatt kan være tilstede. Derimot om alle var entydig positive til markedet burde alle alarmklokkene ringe. USD har falt mot de fleste valutaer og derved har stadig flere land måttet ta ansvar for den dårlige økonomiske stillingen den amerikanske økonomien har vært inne i. USD fallet har hjulpet amerikansk eksportindustri til å komme på fote igjen og de store underskuddene på handelsballansen er på veg ned så det er nå flere positive tegn ved amerikansk økonomi.

Kronekursen har får vår egen del kommet ned på konkurransedyktige nivåer og det har rentesenkningen sørget for og vi har nå blant de laveste rentene i Europa.

Norsk industri har her fått en hjelpende hånd på to plan som vil virke meget positivt inn for norsk eksportindustri og bunnlinjene vil forbedres betydelig i 2004 sett i forhold til 2003 tror jeg og derfor vil vi ha mye moro igjen på børsen selv om vi snart må ta en pust i bakken. Min sterke tro på ATH i 2004 har ikke akkurat blitt svekket av forholdene rundt rente og NOK. Innenlandsk konsum vil nå kunne høste av den utviklingen vi er vitne til og der kommer min kandidat CTG sterkt inn som en mulig vinner i 2004. Vi viser i det korte bildet en fortsatt litt forsiktig holdning men faren for et stort tilbakeslag er slik jeg ser det nå under resultatsesongen ikke eksisterende.

 

Konklusjonen blir da at faren for korreksjon i markedet øker nå fremover og når resultatsesongen er over vil man neppe kunne klare å stå i mot alle som vil ta gevinst på denne eventyrlige oppgangen.

 

Turn

Link to comment
Share on other sites

Korreksjonen er nå så hausset opp i media at den antaglig kommer, de forskjellige finansjournalistene overgår hverandre i å spå elendighet og totalindeks tilbake på februar/mars 2003 nivå. Hvis man ser på Imarkedet.no og Hegnar Online skryter de uhemmet over hvor riktig tidligere antagelser har vært og hvor feil de andre har tatt. Antaglig for å gi ekstra tyngde til nåværende anbefalinger.

 

Resultatsesongen vi nå er inne i blir etter min mening veldig viktig. Forventningene er skrudd i været. Dette gjelder spesiellt innenfor IT (som vanlig). De selskapene som ikke innfrir nå vil antaglig bli sendt langt ned mot gamle lavmål. En del selskaper, som f.eks. Tomra vil nok kunne klare seg ganske bra selv om resultatet helt sikkert blir dårlig. Selskapet skal jo erobre verden må skjønne... Derimot tror jeg Ementor har så tynslitt tillitt i markedet nå at resultatet for Q4 nesten MÅ innfri.

 

Når media nå nevner nivåer som feb/mars 2003 som sannsynlig for totalmarkedet er det fullstendig skivebom. Hvem tror at NHY, TEL, STL og ORK (for å nevne noen av de store) skal ned på samme nivå som nevnte periode? Om den lille myggen Ementor halveres på en dag, kan likevel totalindeksen være i pluss. Det samme kan man ikke si om NHY, en halvering her ville vært minst 10% ned for totalindeksen.

 

Hvis fredag var starten på en korreksjon, tror jeg ikke den blir lang. Dette er en helt naturlig gevinssikring som markedet trenger. Vi kan kansskje se totalindeksen ned mot 170 igjen men jeg tror ikke engang den skal under 180.

 

OSE kommer til å fosse ett godt stykke over 200 i løpet av første halvår, men det er på sin plass å advare mot høyrisiko aksjene som har gått vanvittig bra i januar. Disse kan fort ramle mye.

 

Pirelli

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

  • Lage deg en bruker i dag for alle funksjoner. Helt gratis!

    Logg inn eller lag deg en bruker

×
×
  • Create New...