Jump to content

Børs og finans bøker


Goof

Recommended Posts

Regner med at det er flere her som har jobbet seg gjennom en god del bøker om disse emnene. Det hadde vært greit med en tråd hvor man kan tipse om gode bøker.

 

Selv er jeg ute etter en bok (engelsk eller norsk) som tar for seg teknisk analyse ganske grundig. Ser det ligger en i webshoppen, "Teknisk Analyse", noen som har lest den?

Link to comment
Share on other sites

jeg har den boka i bokhylla, sammen med en haug andre bøker jeg skal lese etterhvert...går litt i perioder dette med lesing. Har kikket og lest noe i denne boka (de har i webshopen her), og inntrykket er at den nok ikke er så fengende (dvs en god del tørrere) enn for eks kapittelet om TA i boka til Oddmund. Han har et langt kapittel om TA og han skriver veldig bra!! Ellers så har jeg lest TA-boken til Investtech, den er også bra, kort og presis. Fin innføring (litt over 100 sider).

 

Jeg har akkurat begynt på "Atlas Shrugged" av Ayn Rand. Den er på 1300 sider så det tar nok noe tid før den er pløyd ferdig!

 

Flere boktips finner dere her:

http://www.dailyspeculations.com/list.htm

http://www.daytrading.no/sidene/boker.htm

http://bullboard.imarkedet.no/cgi-bin/ulti...ic&f=1&t=005347

Link to comment
Share on other sites

Jeg leste ferdig "Atlas Shrugged" i januar. Skikkelig lefse, hvor relevant den var i forhold til aksjer vites ikke, men en fasinerende historie og en bra bok som spiller spørsmål ved både samtidens filosofi og moral. Kan anbefales på det sterkeste.

Link to comment
Share on other sites

Victor Niederhoffer & Laurel Kenner sier dette på sin "Speculators’ Reading List"-side:

 

Start by reading anything by Ayn Rand. "Atlas Shrugged" is the most important book you’ll ever read. We also recommend “The Fountainhead” and “Anthem.” These classic novels lay the intellectual foundation for capitalism.

 

(http://www.dailyspeculations.com/list.htm)

Link to comment
Share on other sites

Goof

 

En veldig bra bok for nybegynnere/viderekomne er John J Murphys "Technical Analysis of The Financial Markets".

 

Ellers kan jeg også på det varmeste anbefale selve "bibelen" av Edwards og Magee: "Technical Analysis of Stocktrends". Men det er kanskje ikke boken jeg ville begynt med.

 

Grøttes bok er også bra, men kanskje bedre på det mentale aspektet enn selve den tekniske analysen.

 

Hvis det er Stein Haugen sin bok du henviser til, så synes jeg den var skikkelig dårlig. Må dog ta et lite forbehold siden jeg ikke leste så veldig mange sider før jeg la den fra meg.

 

Stockinfo

 

Blekka til Investtech er helt OK synes jeg, men den er ikke verdt pengene. Da er det bedre å kjøpe en skikkelig TA-bok.

Link to comment
Share on other sites

Veldig enig ramses, Grøttes bok er god på det mentale. Kapittelet om Tradingstrategier har jeg lest igjennom 3-4 ganger, derfor føler jeg at jeg har lyst til å utdype med en grundigere innføring i teknisk analyse.

 

Begge bøkene du foreslår har jeg allerede lagt i handlekurven min hos Amazon. :)

Link to comment
Share on other sites

Stockinfo

 

Blekka til Investtech er helt OK synes jeg, men den er ikke verdt pengene. Da er det bedre å kjøpe en skikkelig TA-bok.

 

Je den er OK, men ST og flere andre har annonsert den til rundt hundrelappen ved flere anledninger og såpass er den verdt...Husker ikke hva jeg bet. for den, tror det var under 200 og jeg følte meg ikke snytt da ihvertfall. Mulig jeg hadde gjort det nå kanskje?

Link to comment
Share on other sites

Stockinfo

 

En hundrelapp er ikke ille det. Jeg betalte såvidt jeg husker mer enn det.

 

Goof

 

Som sagt, tror det er best å begynne med Murphys bok. Den er oversiktlig, lettfattelig og med mange gode illustrasjoner. Boken til Edwards og Magee er vel skrevet på 40-tallet og er litt tyngre. Men utrolig mye godt stoff der.

Link to comment
Share on other sites

Ramses, jeg har ikke lest mange bøker om TA spesifikt, men kjøpte denne boka om candlesticks og har vel lest halve, men det er en stund siden nå. Rakk aldri å begynne å ta ibruk metodene/teknikken så jeg har glemt mesteparten nå.

 

Uansett, hva tenker du ift bruk candlesticks? Vet at mange tradere bruker dette og kun dette da man leser mye mer ut av chartet en av linjecharts. Hva bruker du/evt andre her på forumet og hvilke bøker er bra?

 

Pst: Boka jeg henviser til er veldig bra synes jeg, men den koster jo litt også, men ikke all verdens ca 50$. Ellers er det flere pekere på siden min til TA-sider som gir innføring i TA og også candlesticks :)

Link to comment
Share on other sites

stockinfo

 

Bruker selv kun candlestickchart fordi du ser mye raskere/enklere bearish/bullish aktivitet og som du sier gir det mer info enn linjechart.. Jeg har ikke satt meg inn i candlestickmønstre foreløpig pga at jeg er litt skeptisk til verdien av disse. Uansett hvordan du vrir og vender på det er det tre ting innen TA som veier mye tyngre som argumenter enn alt annet: Trend, motstand/støtte og volum. For å ta et eksempel: Et candlestick med lang hale opp på høyt volum (bearish) betyr noe helt annet i et tilfelle hvor aksjen har gått mye på kort tid enn der hvor sticket kommer langt ut i en konsolideringsfase. I det først tilfellet ville jeg solgt, i det andre holdt.

 

Men candlestickmønstre kan sikkert fungere godt som støttehjul i tillegg til grunnleggende TA, kanskje på linje med indikatorer? Strengt tatt snakker jeg her om ting jeg ikke vet så mye om, så du får ta det med en klype salt :-)

 

Jeg har selv fått anbefalt nevnte bok (av Dagen tror jeg), så jeg regner med at den er bra. Kommer antagelig til å kjøpe den selv en gang.

 

Må også få takke deg for siden din. Har hatt god bruk for den mange ganger.

Link to comment
Share on other sites

Jeg bruker utelukkende candles/bars, rett og slett fordi de fanger opp alle bevegelser, imotsetning til linecharts (som tidligere nevnt). Signaler om intradagsbunner som stiger eller synker indikerer ofte hvordan f.eks. en horisontal trend vil bryte. Av bøker har jeg vel egentlig kunn lest grøtte (som jeg lånte) om man ser bort fra faglitteratur innen økonomiske profesjoner, men ellers lest mye på nettet.

Link to comment
Share on other sites

Da har jeg bestilt meg Technical Analysis of the Financial Markets, The Education of a Speculator, How I Trade for a Living, Encyclopedia of Chart Pattern og How I Made 2,000,000 in the Stock Market fra amazon.

 

Det blir nok å jobbe seg igjennom de neste månedene...

Link to comment
Share on other sites

Lykke til, Goof!

 

Boken til Niederhofer er absolutt interessant/morsom lesing. Dog ikke veldig praktisk rettet, og synes også det ble vel mye utenomsnakk. Encyclopedian har jeg hørt fungerer best som et oppslagsverk. Du får gi en tilbakemelding på de andre når de er lest.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Jeg leste ferdig "Atlas Shrugged" i januar. Skikkelig lefse, hvor relevant den var i forhold til aksjer vites ikke, men en fasinerende historie og en bra bok som spiller spørsmål ved både samtidens filosofi og moral. Kan anbefales på det sterkeste.

 

Nå er jeg ferdig med boka etter å ha lest iherdig så langt i påsken. Er enig med fiskepinna at dette var virkelig en skikkelig LEFSE!! Dette er en roman som er godt skrevet og som gir deg en god dose moral, politikk, fornuft, romantikk, litt action og spenning, og mange tanker rundt hvordan et samfund burde fungere (spesielt da med tanke på business og økonomisk styring).

 

Dette er en bok jeg vil anbefale på det sterkeste og som du sannsynligvis vil like om du interesserer deg for business/kapitalisme/finans etc...

 

Atlas Shrugged er en bok (eller bibel som morgenbladet kaller den) som gir deg noe mer en bare underholdning. Mitt første ord etter å være ferdig med boka var: WoW!! ;-)

 

Nå gleder jeg meg til å begynne på ei lynn lita lefse på snaue 250 sider ;)

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Da har jeg kommet godt i gang med lesingen (se post lengre ned).

 

Encyclopedia of Chart Patterns

Som du sa ramses, dette er et oppslagsverk, og jeg bruker den deretter. Likevel synes jeg det var på sin plass å lese igjennom den, men det er jo umulig å fange opp alt.

 

Kort og godt tror jeg denne boken kommer til å bli en av de beste investeringene mine hittil. Alle formasjonene er beskrevet i detalj med statistikk og trading-strategier. Virkelig flott. Oppslagsverket fungerer slik at formasjonene er avbildet bakerst i boka, noe som gjør det lett å finne frem selv om du ikke kjenner navnet på den formasjonen du leter etter.

 

 

How I trade for a living

Tja. Kan ikke si jeg var videre imponert over denne. Innledningen er god og underholdende, men i Smith går over på tradingstrategier ramlet jeg egentlig av lasset ettersom jeg følte at jeg ikke kunner relatere til hans tankegang og syn i det hele tatt.

 

Jeg oppfattet han også som litt for overlegen. Selv om han begynte å tjene penger i 1985, følte jeg at han burde være litt mer nøktern ettersom han hadde spekulert siden 1966, uten å tjene noe.

 

 

How I made 2,000,000 dollars in the Stock Market

Denne er en liten perle. Tittelen kan jo skremme vekk mange, men dette er ikke noen "get rich scheme". Darvis tar deg med på en grundig og god gjennomgang av alle handlene sine. Det jeg likte godt med denne var at man kunne følge hans utvikling fra en spekulant som kun satses på tips, til en som tenkte selv.

 

Hans egenutviklede "boks-system" som er grundig beskrevet i boken har mange likheter med teknisk analyse, og det baserer seg egentlig på at han kartlegger motstand og støtte og kjøper på brudd, eller inn i neste boks.

 

Det beste med denne boken var at den illustrerte viktigheten med å kutte taperne og "ri" vinnerne. Dette kommer veldig godt frem, og har ivertvall hos meg, brent seg fast (ivertfall i teorien :P ).

Link to comment
Share on other sites

Registrerte meg akkurat på siden på leting etter bøker og info generelt som omhandler aksjemarkedet. Har lest gjennom denne lenken men tolker den som at bøkene nevt her kanskje er for litt viderekomende i gamet.

 

Lurte på om noen kunne gi meg råd om bøker som forklarer disse tingene fra scratch, dvs. hvordan aksjemarkedet er bygd opp, hva som påvirker kursen og hvorfor. Og en definisjon og grundig forklaring på alle disse fantastiske utrtykene som florerer på plasser som denne :blink:

 

Merket meg en bok som heter aksjeskolen, kanskje noen har lest den og anbefaler den, evt anbefaler en annen bok.

 

På fårhånd takk for nyttige og muligens unyttige svar.

 

elkalif

Link to comment
Share on other sites

Oddmund Grøttes Aksjekjøp og Daytrading er en flott bok som begynner fra scratch. Markedet, hva det er, hva som styrer det, tradingstrategier, grunnlegnde teknisk analyse og mye mer. Absolutt å anbefale. Finnes i webshoppen på siden he.

Link to comment
Share on other sites

Registrerte meg akkurat på siden på leting etter bøker og info generelt som omhandler aksjemarkedet. Har lest gjennom denne lenken men tolker den som at bøkene nevt her kanskje er for litt viderekomende i gamet.

 

Lurte på om noen kunne gi meg råd om bøker som forklarer disse tingene fra scratch, dvs. hvordan aksjemarkedet er bygd opp, hva som påvirker kursen og hvorfor. Og en definisjon og grundig forklaring på alle disse fantastiske utrtykene som florerer på plasser som denne  :blink:

 

Merket meg en bok som heter aksjeskolen, kanskje noen har lest den og anbefaler den, evt anbefaler en annen bok.

 

På fårhånd takk for nyttige og muligens unyttige svar.

 

elkalif

 

Likte du matte og fysikk på skolen + andre teorifag så er Aksjeskolen sikkert grei nok å lese! ikke at man trenger matte og fysikk-kunskaper for å lese den, men den er litt tørr, ihvertfall ift Grøtte sin bok om "Aksjekjøp og daytrading"!

 

Ellers er det myyyye stoff å finne på nettet som er like greit å lese som en bok eller to!!

 

Vi du ha noen andre anbefalinger (eng bøker) som er bra så si ifra!!!

Link to comment
Share on other sites

Kjøpte faktiskt Grøttes bok på fredag og har kommet et stykke ut i den nå, har lært mye nytt allerede. :)

 

Men tar gjerne imot noen anbefalninger på div. engelske bøker. Er jo et hav av utenlandsk litteratur om dette, så litt hjelp for å plukke ut de beste hadde ikke vært å forakte.

 

Når d gjelder Grøttes bok omtaler han ofte begrepene "støtte" og "motstand", greier liksom ikke å finne en god forklaring på disse ordene. Mulig dette er veldig basic stuff men hadde det vært fint om noen kunne gi meg forklaring på disse ordene.

 

Takker for all hjelp

 

elkalif

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...
  • 3 months later...

Da har jeg akkurat lest gjennom "Aksjekjøp og Daytrading" av Oddmund Grøtte , samt Market Wizards bøkene av Scwartz.

 

 

Aksjekjøp og Daytrading anbefales på det varmeste til nybegynnere som meg.

Market Wizards bøkene er nok langt mer inspirasjon og motivasjon, og er helt ok bøker. Litt kjedelige til tider, men ellers artig lesning

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

  • Lage deg en bruker i dag for alle funksjoner. Helt gratis!

    Logg inn eller lag deg en bruker

×
×
  • Create New...