Jump to content

Børs og finans bøker


Goof

Recommended Posts

Har enda ikke enda lest "Aksjekjøp og daytrading" boka. Er ingen daytrader og har heller ikke den store troa på TA, sitter for det meste long og har ellers noen små lodd her og der.

 

Vil dere som har lest boka fortelle om denne passer også en som ikke har som hensikt å aktivt trade? Og forteller den grundig TA? (hadde vært greit å få en innføring i dette maset som opptar å mange)

 

Har ellers vært i markedet i noen år og først og fremst lest amerikanske aksjebøker slik som: "Stocks for the long run", "How to make money in stocks", "The intelligent investor" og en rekke Buffet bøker.... i begynnelsen leste jeg nygebynnerbøker som fikk meg til å komme i gang og har også måtte lese "Økonomiskolen" (har ikke en økonomisk bakgrunn).

 

Mvh

 

Roc

Link to comment
Share on other sites

Aksjekjøp og daytrading er en morsom bok. Spesielt delen der Grøtte statistisk analyserer trendteori og konkluderer med at det er tull. Deretter tar han for seg at sucess/failure er like tilfeldig som et spill med rullett.

 

Kort sagt, TA er tull som stort sett ikke er statistisk gyldig. Billig informasjon er verdiløs. Skaff deg en tykk fin finansbok, helst nylig oppdatert, og gjerne med en excel-cd. En slik bok vil ta deg igjennom alle stegene ved verdsetting av selskaper og også hjelpe deg med å bygge opp gode excel-maler slik at du i fremtiden kan analysere selskaper raskere.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Aksjekjøp og Daytrading er den boken jeg er mest fornøyd med av de jeg har lest.

 

Jeg er ikke erfaren nok i gamet til å være For/Mot TA, men bruker det ofte og ser at det sjelden svikter meg. Kan det være slik at markedet reagerer i henhold til teknisk analyse fordi mange støtter seg på det? Slik at alle kjøper når RSI er überlav, slik at en får en oppgang og profetien skjer fyllest?

 

Personlig har jeg ikke kapasitet til å bruke fundamental analyse til trading. Jeg finner at det passer meg dårlig til gjennkjenning av trender og mønstre som forteller meg når jeg skal kjøpe/selge.

 

Det jeg fant mest interesant var psykologi kapittelet i boka. Det har gjort meg til en bedre trader. Annbefales til alle som vil bli mer effektive tradere.

 

PS: Jeg har aldri brukt TA til trader som har tatt mer enn 1-4 dager, jeg er håløs til å spå framtiden lenger enn det.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...
Tittelen gjorde meg litt interisert, noen med erfaring fra denne boken?

Snart, fikk den i posten i dag sammen med Verdsettelse av aksjer, Opsjoner og futures og Lønnsomme råvarer. Etter hva jeg har hørt skal ikke boken være noe særlig, men taper vel ikke akkurat noe særlig på å lese den. Har lest Aksjekjøp og Daytrading av Oddmund Grøtte fra før, den anbefales.

Link to comment
Share on other sites

"Fem år på handelshøyskole kommer ikke til å lære deg hvordan man slår markedet. To timer med Den lille boken som slår markedet vil gjøre nettopp det."

 

Og ikke nok med det:

 

"Den lille boken som slår markedet tilbyr mer enn kun en beskrivelse av de grunnleggende prinsippene bak vellykket aksjeinvestering - den inneholder en "magisk formel" som er lett å bruke, og automatiserer prosessen med å kjøpe gode selskaper til rabttpriser."

 

Virker jo veldig lovende.. Haha.. :laugh:

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Leser aksjekjøp og daytrading nå, og syns det er en god bok. Fokuserer mest på at du må ha en plan før du går inn i markedet, og at det er viktig å ikke avvike fra denne planen (les: selge seg ut når man tar feil, og sitte når man har rett og det går oppover).

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
"Fem år på handelshøyskole kommer ikke til å lære deg hvordan man slår markedet. To timer med Den lille boken som slår markedet vil gjøre nettopp det."

 

Og ikke nok med det:

 

"Den lille boken som slår markedet tilbyr mer enn kun en beskrivelse av de grunnleggende prinsippene bak vellykket aksjeinvestering - den inneholder en "magisk formel" som er lett å bruke, og automatiserer prosessen med å kjøpe gode selskaper til rabttpriser."

 

Virker jo veldig lovende.. Haha.. :laugh:

 

Da er boken bestillt.

Link to comment
Share on other sites

Leser aksjekjøp og daytrading nå, og syns det er en god bok. Fokuserer mest på at du må ha en plan før du går inn i markedet, og at det er viktig å ikke avvike fra denne planen (les: selge seg ut når man tar feil, og sitte når man har rett og det går oppover).

 

Helt ening, dette er en utrolig god og informativ bok.. Den kan gjerne brukes daglig til trading, både til oppslag og for å lære nye gode triks..!

:cool:

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

  • Lage deg en bruker i dag for alle funksjoner. Helt gratis!

    Logg inn eller lag deg en bruker

×
×
  • Create New...