Jump to content

TOM - Veien inn i Panteverden III


gullpinnen

Recommended Posts

  • Replies 505
  • Created
  • Last Reply

Det er vel ikke så rart at de som snakker negativt om aksjen skriker høyest når de gang på gang blir kritisert for hva de sier.

 

Tomra har igjen greid å utvikle seg til en av de værste aksjene på OSE; selv med Tyskland i boks. Det er helt utrolig. Men sånn er det når man blir blendet av tolkninger og nyheter som ikke hører noe steds hjemme.

 

Denne tråden har tatt feil gang på gang på gang, bare det siste halvåret. Til slutt så var det noen her som fikk rett at det ble pant; men det var på hengende håret(Etter mange utesettelser) Kan ikke se for meg det var spesielt mye bedre her fra Mars. Nå er det nesten ikke noe denne tråden har greid å få riktig unntatt pant; I tillegg er kursmålene helt utenom rekkevidde. Kursmålene ligger 10-15kr over alle andre analyser, samtidig det eneste Tomra har gjort er å gå andre veien.

 

Gir ikke det rom for ettertanke?

 

De fleste analyser opererer med at Tyskland for Tomra er verdt alt fra 10 til 18,19kr. Hvordan greier da den "flinkeste" her å få Tyskland til å bli verdt nærmere 50kr aksjen for Tomra?

Link to comment
Share on other sites

Fordelen med å starte denne tråden, gullpinnen, er at vi forhåpentligvis er i kjelleren og at det kun går oppover nå....

:bom:

 

Leste du mitt innlegg mot slutten av den forrige tråden - der jeg varslet om dårligere tider ved brudd på støtten på 27,-.

 

Bruddet skjedde i dag "med glans" - og jeg må si at jeg blir sterkt overrasket hvis det viser seg at dagen i dag er bunnen for TOM. Hvor langt ned vi skal er selvsagt 10.000 kr spørsmålet ? Teknisk sett har vi en "tvilsom indikator" kalt "halvveis-regelen". Halvveis i et større og brått fall får vi gjerne en motreaksjon - som den vi nå har vært gjennom.

 

Siden fallet startet på 33 og motreaksjonen kom rundt 27 indikerer dette at vi kan bunne ut rundt 21. Jeg sier at denne indikatoren er "tvilsom", men den slo til for fullt for nøyaktig ETT år siden - da TOM falt brått fra 46,- til 24,-. Den gangen fikk vi en "delvis stopp" rundt 35 - dvs akkurat midt mellom topp og bunn - før kursen raste videre.

 

Jeg vil likevel påpeke at det i dag er sterk støtte rundt 24,-, og i mine øyne er det DET nivået dere mentalt bør forberede dere på i løpet av de kommende ukene !

 

Hilsen

Hammers

Link to comment
Share on other sites

Hammers

 

Den brøt ikke 27 med glans. Volumet er minimalt..

Derimot røk 30 tallet med glans, med volum på 15 millioner aksjer; nesten like mange som da Tyskland gikk igjennom..

 

Det som er noe nedtur er at børsene er på ATH og det kan se ut som toppen er nådd. Da blir det enda vanskeligere å få kursen opp på normalt nivå igjen uten nyheter..

Link to comment
Share on other sites

Hammers,

 

Alle kan vel proklamere at det blir dårligere tider når salgssignal uttløses? Du sier ikke og var ikke ute og sa at 27 (eller noe der omkring) vil bli brutt, du sa vel noe om at hvis det brytes.

 

Kunsten er å kunne være i forkant av andre og handle ut fra signalene man ser komme og prøve å avgjøre hvordan aksjen går før alle andre ser det samme. Å komme etter aksjen har gått og rope at folk skal se på deg fordi du så at salgssignalet ville utløse fall, blir litt... Nja... Lar det ligge.

 

Utløses det kjøpssignal, vil det si at aksjen skal stige. Av en eller annen merkelig grunn er det veldig tyst når aksjen går den veien. Pussige greier.

 

Halvveisregelen skal ikke jeg kommentere. Regner med andre har sitt å si om den?

 

Problemet med TA i denne aksjen, er at det er kul umulig å tegne inn nyhetene i chartet. Kom ikke og si at aksjen har falt fra 35 til noe i overkant av 26 på grunn av en teknisk reaksjon.

 

I morgen skrives det mars. Triggerne ligger på rekke og rad og rykker stadig nærmere.

 

Etterpåklokskap er en særs eksakt vitenskap. Det er mørkest like før det lysner og andre klisjeer.

Link to comment
Share on other sites

Hei pluss201!

 

Vil bare kort si at du fikk satt tingene fint på plass med ditt

siste innlegg! Da iforhold til 2-3 av de forgående innleggene.

 

Tomraaksjen er særegen på flere enn måte. Klart dette snur og en nedur

må man forsøke å takle rasjonelt, med for mye følelser blir det mye rart!

 

Med den pågående oljefesten er det heller ikke rart at pengene befinner seg

i den sektoren. Når festen er på hell, kan fort Tomra komme. Tomra går jo ofte mot strømmen.

 

Personelig har jeg ikke endret syn på Tomra og at aksjen vil snu kraftig på

bare EN nyhet med god tyngde! :-D :-D

Link to comment
Share on other sites

Kjenner til "halvveisregelen" og prinsippene som styrer denne. Er ikke uenig i at det kan være tilfellet i denne sammenheng.

 

Vil likevel, som teknisk/analytisk motvekt, nevne at formasjonen som har utviklet seg etter "gap down" også kan tolkes til å være en nedadgående kile.

 

I den sammenheng kan det sies at kursen bryter ofte ut av kilen i motsatt retning av hva kilen peker.

Da kilen er nedadgående, er det sannsynlighet for at kursen bryter opp -spesielt om salgstilbudet reduseres i løpet av kilens utvikling.

Dette ser også ut til å stemme i denne sammenheng.

 

Ved brudd opp, på nedadgående kile, er det stor sannsynlig at kursen stiger til nedadgående kiles høyeste punkt.

 

Om kilen har utviklet seg etter et "gap-down" - som det har i denne sammenheng, er det heller ikke uvanlig at disse igjen forsøkes lukket. :cheese:

 

Blir ikke forundret om kursen er oppe i 33 -35 kroners-skiktet i løpet av mars/april.

Link to comment
Share on other sites

Joda, når man pisser i buksa en kald vinterdag så føles det sikkert godt og varmt i noen minutter (jeg har ikke prøvd, så jeg vet ikke HVOR MANGE minutter velbehaget varer før det blir ISKALDT).

 

Klok av skade vil jeg ikke være FOR bastant i en hver sammenheng. Jeg tror likevel at budskapet i mitt innlegg på den forrige tråden kom klart fram - selv om jeg ikke der og da sa at "slik blir det " !.

 

Siden fallet fra 33,- kom brått og uventet er det få tekniske hjelpemidler som kan benyttes for å anslå en ny bunn. Derfor nevnte jeg denne "halvveisregelen" - som tross alt er et halmstrå som KAN gi en indikasjon. Personlig tror jeg at 24,- er mest realistisk - siden gammel teknisk støtte ligger her !

 

"Kunsten er å ligge i forkant". Selvsagt. Men, når det kommer "Breaking news" (før børsåpning) som får kursen til å dundre nedover - ja, da er alle sjanseløse. Dvs - de som i utgangspunktet er skeptisk til hele caset sitter på tribuneplass og bivåner det hele, og da er det de som sitter i fella som må gjøre det beste ut av den NYE situasjonen som har oppstått !

 

I dag valgte Vegard (også opptatt av teknisk analyse) å kaste kortene da han så at "golvet revnet". Han solgte (ref traders pit) - og prøver å gjøre det beste ut av situasjonen !

 

At samme skribent kom med en "fatal" analyse av TOM den 20. feb (på hovedsiden) - der konklusjonen var "attraktivt priset" får nå så være. Analysen var en sammenblanding av fundamentale og tekniske forhold - og slikt går sjeldent bra. Spesielt ikke når man selv sitter som aksjonær, og egentlig ikke ser de faresignalene som TA viser !

 

Jeg er absolutt ikke ute etter å "plage dere". I forrige uke prøvde jeg å fortelle dere hva som lett kunne komme til å skje hvis 27,- ryker. I dag røk dette nivået ! Den eneste jeg har registrert som har reagert på dette signalet er Vegard - som nå har solgt - til tross for den attraktive prisingen for åtte dager siden !

 

Dere andre får ha lykke til på ferden.

Kanskje JEG tar feil og Pluss 201 får rett ? Akkurat DET vil selvsagt glede meg, men i skrivende stund føler jeg meg LANGT FRA overbevist om at det kommer til å skje.

 

Hilsen Hammers

Link to comment
Share on other sites

Hammers,

 

Nåja.

 

For å fortsette denne saken litt til. Positivt nytt som kommer overraskende, vil også sende kursen avgårde? Ikke nedover, men oppover. Børsmeldinger om f eks ordre har en lei tendens til å komme før børsen åpner samt i børspauser. En slik melding ville kommer overraskende nå.

 

Tror muligens du misforstår analysen til Vegard, eller har jeg misforstått? Han prøver vel å si noe om hvordan kursen vil være en gang i framtiden, uten nødvendigvis å si at kursen skal gå opp til det nivået uten å vært innom et lavere nivå før det?

 

Samtidig er det vel ikke slik at selv om man ikke proklamerer enhver bevegelse, så er det det samme som at man ikke gjør noe?

Link to comment
Share on other sites

Etter min mening er det nesten absurd å legge inn noe teknisk analyse til grunn for å forutsi noe med Tomra om dagen. Om det skulle gå den ene eller andre veien så gjelder det fundamentale forhold.

 

Veldig lett å si mye i ettertid altså, det blir liksom litt feil!

 

Stillheten om dagen, det er det verste for Tomra. :) :-D :bounce:

Link to comment
Share on other sites

Siden OB ikke er tett for lekkasjer ser vi OFTE kursbevegelser FØR nyhetene slippes. Signalene oppstår gjerne FØR avisene skriver.....Det er "alltid" noen som vet noe.

Siden signalene NÅ peker ytterligere NED kan man bare lure på hva det neste blir...mens børsen fortsetter OPP.

 

Den 15 feb (5 dg før Vegards positive analyse) var det en viss Hammers som snakket om grunnstøting i TOM !

Selve BUDSKAPET var da pakket inn i et bilde. Kanskje enkelte av dere bare trodde at jeg skrev "for morro skyld" - og overså min dypere mening ? Kanskje dere ikke leste det i det hele tatt ? Ikke vet jeg, men les gjerne innlegget på nytt. Det jeg DA skrev (trolig underholdende for de fleste) MENER jeg kan representere framtiden til TOM ! Jeg innleder med å fortelle om hva de tekniske signalene viser FØR smellet på 33,-!

 

___________________________________________

 

I fare for å bli betraktet som etterpåklok vil jeg vise til en tekniske observasjon - og en merkverdig historie fra det maritime miljø:

 

20. jan:

Kursen på TOM dukker under det stigende 10 dg glidende gjennomsnitt.

Kursen har deretter befunnet seg under dette snittet, og 3-4 forsøk på å bryte over har alle feilet. Bob - bob !

 

26. jan:

10 dg snitt begynner å falle (au,au - nå er det fare på ferde) - og ti'ern har senere kun falt !

 

9. feb:

10 dg snitt faller under det fortsatt stigende 30 dg snitt !

Dette var det TREDJE tekniske faresignalet - og nå er det bare ETT som gjenstår før den siste teknikeren er ute !

 

14 feb:

I går bikket 30 dg glidende snitt så vidt ned og den siste teknikeren panter sine bokser og tar "gevinsten" - før han "på mistanke" raskt hopper over bord !

 

Til sin store glede ser han at han har havnet i en livbåt med KUN likesinnede TA-kolleger -

og ikke minst en meget opprømt Erik Thorsen - som velvillig skriver autografer og deretter deler ut reklamepenner til alle som vil ha....!! Alle smiler og ler og de er sjeleglade for at de er i trygghet i den lille, men akk så solide, livbåten sin !

 

Etter at Thorsen hadde skrevet sin siste autograf kastet alle et blikk opp mot skuta - og der observerte de mange

kjente ansikter fra Aksjeforumet. De fleste danset og lo inne i salongen, mens de tre musikerne fra Bulgaria fortsatt spilte sine hits fra 70 og 80-tallet ! Det var likevel et par karer som sto ved rekka og spydde, men pga mørket var det vanskelig å gjenkjenne dem. Om de var drita, sjøsjuke eller kun hadde en dårlig magefølelse vites ikke !

 

Det neste som skjedde var at det hørtes 5 små plask like ved skipssiden. Først skjønte ikke de i livbåten ikke hva dette var for noe, men da de så fem feite skipsrotter komme svømmende forbi i en farlig fart - gikk det raskt opp et lys for dem.

Thorsen lo hjertlig og nikket anerkjennende da han så dem ! De dyrene har virkelig teft, mumlet han lavt, men likevel høyt nok til at undertegnede fikk det med seg ! Deretter tok han seg en solid slurk av den flaska han hadde fått med seg fra TAX-FREE butikken - før han sendte den videre til de andre !

 

Om bord i skipet fortsatte bulgarerne med "Love hurts" ....og de "forelskede passasjerene" ante fortsatt fred og ingen fare........ !

 

I skrivende stund kjenner heller ikke jeg fortsettelsen på historien.

De i livbåten rodde mot smulere farvann, mens skuta fortsatte ufortrødent videre. Det var imidlertid en kjentmann blant teknikerne - og han syntes at det var merkelig at fyrlykta på "Daumannsskjær" ikke lyste i kveld....

 

Ja, ja, fyrvesenet sparer vel noen kroner ved å slukke lyset etter mørkets frambrudd, kommenterte han, og så bekymret etter skipet som faretruende nærmet seg de frådende bølgene i det urene farvannet........

Link to comment
Share on other sites

Tror nok det er mange som solgte dagene etter Q4. Selv var jeg kjapp på salgsknappen, og angrer ikke på det. Har hele tiden sagt at jeg vil prøve å komme meg inn rundt 24, men jeg er fullstendig klar over at en nyhet i form av kontrakt etc. vil kunne spolere min drøm om en billig inngang. Likevel mener jeg det er bedre å risikere tapt oppgang enn en nesten sikker nedgang.

Er godt fornøyd med dagene etter TOM fallet. Har tjent tilbake 70% av tapet i FRO :D

 

MVH

Link to comment
Share on other sites

.

 

Ownership structure

 

Registered at 21. February, 2005

 

Number of shares

 

Ownership

1. Folketrygdfondet 18 923 100 10,6 %

2. JP Morgan Chase Bank Clients Treaty Account 10 362 775 5,8 %

3. Vital Forsikring ASA DnB NOR Kapitalforvaltning 3 566 689 2,0 %

4. Mellon Bank AS Agent Mellon Bank NA A/C NOM 3 447 647 1,9 %

5. DnB NOR Bank ASA Finansregnskap 3 060 860 1,7 %

6. Clearstream Banking CID Dept, Frankfurt 3 002 725 1,7 %

7. State Street Bank & Client Omnibus D 2 892 405 1,6 %

8. Investors Bank & Tru IBT US Clients 2 383 987 1,3 %

9. Verdipapirfondet AVA c/o Avanse Forvaltning 2 057 927 1,2 %

10. Nordea Bank Denmark S/A Nordea (DK) CCA 1 927 386 1,1 %

11. Storebrand Livsforsi P980, Aksjefondet 1 789 150 1,0 %

12. Euroclear Bank S.A. /25% Clients 1 750 697 1,0 %

13. Lombard Odier Darier General Dossier 1 699 190 1,0 %

14. KLP Forsikring Aksje 1 686 450 0,9 %

15. Nordea Avkastning v/Nordea Fondene AS 1 611 853 0,9 %

16. Skagen Vekst 1 601 300 0,9 %

17. Morgan Stanley & Co. S/A Customer Segrega 1 537 340 0,9 %

18. Svenska Handelsbanke c/o Handelsbanken AS 1 529 907 0,9 %

19. Mellon Bank AS Agent Mellon Bank NA A/C ABN 1 299 051 0,7 %

20. DnB NOR Norge 1 296 294 0,7 %

Total 67 426 733 37,8 %

Other shareholders 111 059 826 62,2 %

Total (17 486 shareholders) 178 486 559 100,0 %

 

Shares owned by Norwegian shareholders 122 250 800 68,5 %

 

Shares owned by foreign shareholders 56 235 759 31,5 %

 

Total 178 486 559 100

Link to comment
Share on other sites

pluss201:

 

Ryktene om min død er betydelig overdrevne. Derimot finner jeg liten grunn til å kaste glans over en diskusjonstråd som i øyeblikket er til å spy av. Mesteparten av den herværende kranglinga kunne vært unngått dersom folk klarte å skille mellom selskap og aksje. Situasjonen er at selskapet Tomra lever i beste velgående og har en lysende framtid. Som selv den største optimisten nå har innsett, vil det dessverre ta tid før dette manifesterer seg i form av resultatvekst. Aksjemarkedet har aldri bestått noen tålmodighetsprøve, hvilket har medført at TOM-aksjen i øyeblikket er et sørgelig skue.

 

Vi har tidligere hatt diskusjoner (endog veddemål) om framtidige kursbevegelser. Fasiten har såvidt jeg kan erindre alltid blitt at posisjonering med påfølgende kursstigning har skjedd kun dager (snarere enn uker og måneder) i forkant av kjente triggere. Jeg skjønner derfor godt de som argumenterer for at det er liten grunn til å eie TOM-aksjer i øyeblikket. Dermed må de gjenværende optimistene registrere med forsmedelse at så godt som alle andre aksjer er i rally-modus mens TOM febrilsk trår vannet. Man kan jo alltids håpe på et mirakel på kort sikt, men jeg kan ikke helt se hvor det skulle komme fra. Dessverre.

Link to comment
Share on other sites

I've made some deliberations on the situation of Tomra, on the reasons of it's downbreaking prices and where it might stop and turn around. It's too difficult for me to write in in English - so I hope, some will understand my German. To help understanding, I'll add an automatical translation.

 

I.

Aus fundamentaler Sicht gibt es keinen Grund, an der Zukunft von Tomra zu zweifeln. Das Unternehmen ist Marktführer in zahlreichen nationalen Märkten, in manchen Märkten sogar nahezu Monopolist. Weitere Märkte, in Asien (Japan, Emirate), Europa (Großbritannien, Deutschland, Osteuropa) werden soeben von Tomra erschlossen, andere Märkte (z.B. USA) entstehen gerade.

Das ist überhaupt ein sehr wichtiger Punkt: Tomra ist in einem Markt seit vielen Jahren fest etabliert, der weltweit zu den Märkten mit dem größten Zukunftspotential gehört - ein Markt allerdings, der vielerorts gerade erst "geboren" wird. Insgesamt jedoch wird dieser Markt eine solche Dynamik entwickeln, dass er sogar für Unternehmen, die viel unbedeutender sind als Tomra, in einigen Jahren wie eine Geldmaschine sein wird.

Auch finanziell gesehen steht Tomra glänzend da. Die Reserven sind mehr als ausreichend und erlauben es Tomra, ausschließlich aus diesen Reserven durch organischen Zukauf anderer Unternehmen das eigene Gesamtprofil zu erweitern und abzurunden.

 

Tomra sollte also eigentlich - auch ohne große Meldungen aus Deutschland oder anderswo - zumindest stabil sein oder, richtiger, stetig wachsen.

Das Gegenteil ist der Fall.

Seit dem Höchststand im Oktober/November 2000 ist Tomra - aufs Ganze gesehen - stets gefallen. Seit April 2002 liegt Tomra sogar unter den Werten von 1999 - und ist seither immer tiefer gesunken.

 

II.

Es ist sicher nicht falsch, wenn man eine der Ursachen dieses Kursverlaufs gerade in der ungeheuren 2000er-Blase sieht. Damals zum ersten Mal tauchten die vollkommen übertriebenen "Deutschland-Phantasien" auf, die den Kurs, zusammen mit der allgemeinen Hysterie, in kürzester Zeit in ungeahnte Höhen trieben.

Diese "Deutschland-Phantasien" waren vollkommen übertrieben - nicht, was das Volumen des möglichen Geschäfts angeht: das wurde und wird vollkommen richtig eingeschätzt. Aber was den Zeithorizont angeht: Immer wurden Hoffnungen geweckt, genährt und geschürt, dieses Riesengeschäft werde "in kürzester Zeit" losgehen. Man glaubte es Ende 2000, man glaubte es Anfang und Mitte 2001, man glaubte es Ende 2001, dann verstärkt wieder bis April 2002, man glaubte es Ende 2002 und verstärkt wieder ab Sommer 2003, man glaubte es im Frühsommer 2004 und dann noch einmal ganz besonders ab Oktober 2004.

Aber niemals kam es zu den erwarteten "großen Aufträgen".

Immer waren die politischen Schwierigkeiten bei weitem unterschätzt worden.

Und als dann, endlich, Ende 2004/Anfang 2005 die politischen Schwierigkeiten überwunden waren, war man enttäuscht darüber, dass die Pfandpflicht in Deutschland noch einmal mehr als ein Jahr verzögert wurde - und schickte die Aktie erneut in den Keller.

Ich muss sagen, dass diese jüngste Entwicklung auch mich überrascht hat. Ich war fest überzeugt, dass die Klärung der politischen Fragen in Deutschland für Tomra eine Trendumkehr bedeuten würde. Ich erwartete eigentlich, dass es nach der Entscheidung des Bundesrates im Dezember zunächst einen übertriebenen Kurssprung von 10-20 Prozent nach oben geben würde, danach eine Konsolidierung und von da an ein eher langsames, aber stetiges Wachstum.

Wie wir wissen, ist es anders gekommen.

Die "schlechten" Q4-Zahlen und der "schlechte" Ausblick haben die Aktie dann noch einmal dramatisch nach unten gedrückt. Dabei sind die Q4-Zahlen nur scheinbar schlecht - ebenso wie der Ausblick: Tomra hat mehrere Unternehmen zugekauft und völlig neue Produktlinien entwicklet und dadurch sein "standing" am Markt deutlich verbessert. Das alles hat viel Geld gekostet - und die Konsolidierung dieser Investitionen kostet weiterhin Geld.

Dass Tomra so etwas "aus der Kasse" bezahlen KANN, ohne Kapitalerhöhung, zeigt an sich bereits die Stärke des Unternehmens. Dass Tomra diese Investitionen getan hat, ERHÖHT die Stärke des Unternehmens.

 

Doch damit sind die seit fünf Jahren immer wieder durch falsche Hoffnungen enttäuschten Investoren nicht mehr zu überzeugen. Überzeugen können jetzt nur noch echte Markterfolge, nicht mehr phantasierte.

Diese Markterfolge werden jedoch noch einige Zeit dauern. Mindestens bis zum Sommer - ich selbst vermute eher: bis zum Oktober/Februar, also noch ein knappes Jahr.

 

In der Zwischenzeit wird Tomra insgesamt eher tendenziell weiter fallen.

Man muss auch sehen, dass die großen Investoren daran ein deutliches Interesse haben: Je tiefer Tomra insgesamt fällt, desto höher der Gewinn, DER IN JEDEM FALL KOMMT.

 

III.

Um zu erraten, wie tief es aktuell noch gehen könnte, habe ich mir die "Absturz-Gaps" der letzten Jahre einmal genauer angesehen. Man erkennt dann: NACH einem solchen Gap gab es bei Tomra NIE sofort eine Korrektur - es ging IMMER erst noch deutlich tiefer, bevor es dann endlich wieder nach oben ging:

 

Datum Gap.....- %.....Neuer Kurs (1).....Datum Tiefpunkt.....-% zu (1).....Neuer Kurs (2)

15.01.02........-26,6...62.......................23.01.02................-9,7.............56

30.08.02........-12,5...52,50..................11.09.02................-25,5............39,10

27.01.03........-37,9...34,80..................27.02.03................-26,1............25,70

11.03.04........-17,5...36,30..................10.05.03................-34,2............23,90

16.02.05........-14,3...28,80..................

 

Man sieht: NACH dem Absturz ging es in den darauf folgenden Wochen (1; 2; 4; 9) immer noch deutlich weiter bergab bis es endlich zur Trendwende kam: mindestens um 9.7, höchstens um 34,2 Prozent, durchschnittlich sind es 23,9%.

Legt man diese Werte zu Grunde, dann wäre eine Trendwende frühestens bei 26 NOK, spätestens bei 18.90 NOK, durchschnittlich bei 21.90 NOK zu erwarten.

Es gibt aber eine aus dem Frühjahr 2003 stammende und seitdem mehrmals bestätigte Unterstützung bei 26,20. Allerdings wurde sie Mai-Oktober 2004 mehrfach durchbrochen.

Eine zweite Unterstützung, die aus dem Mai 2004 stammt und mehrfach bestätigt wurde, liegt bei 24,00.

 

Nimmt man den Durchschnitt der Zeit-Abstände vom jeweiligen Gap, ist der Tiefpunkt Mitte März zu erwarten. Betrachtet man diese Zeit-Abstände (1; 2; 4; 9; x) als Reihe, dann läge der Tiefpunkt bei x=13 oder x=15, also Mitte bis Ende Mai.

 

Doch bis da hin ist viel geschehen. Zwar NICHT die großen Deutschland-Aufträge, aber ein neuer Vorstand, Q1 usw.

 

Ich wünsche uns allen: viel Glück!

 

//-------------------------------------------------------------------------

 

Automatical translation:

It gives end of fundamental visibility no reason to doubt the future of Tomra. The business is market leader in numerous national markets, in many markets even almost monopolist. Further markets, in Asia (Japan, emirates), Europe (Great Britain, Germany, Eastern Europe) are opened just now of Tomra, other markets (z. B. USA) emerge just. That is generally a very important point: Tomra is established in a market for many years firmly, is belonged that worldwide to the markets with the largest future potential - a market to be sure, that becomes in many places just recently "born". Altogether however this market will develop such a dynamics that it much more insignificant are even for business, that than a Tomra, in some years as well as a money machine be becomes. Also financially stands seen Tomra shining there. The reserves are more than sufficiently and permit buy in addition it Tomra, exclusively out of these reserves through organic to expand and to round off other businesses the characteristic total profile.

 

Tomra should be at least stable therefore actual - also without large messages out of Germany or elsewhere - or, more correct, steadily grow. The opposite is the case. Since the record level in October November 2000 Tomra - on the entire seen - is pleased always. Since April 2002 Tomra has lain even under the values of 1999 - and always more deeply sank since then.

 

It is not certain incorrect if one sees one of the causes of this share price development just in the enormous 2000er-Blase. At that time to the first time, the perfectly exaggerated "Germany-imaginations" emerged, that drove the course, together with the general hysteria, in shortest time into unexpected heights. These "Germany-imaginations" perfectly were exaggerated - not, what concerns the volume of the possible business: that became and perfectly correctly is estimated. But what concerns the time horizon: hopes always were woke, were nourished and would go off geschürt, this giant business "in shortest time". One believed believed it end 2000, one it beginning and middle 2001, one believed it end 2001, reinforces again until April 2002, one believed it end 2002 and reinforces believed again as of summer 2003, one it in the early summer 2004 and then once again very especially as of October 2004. But it never came to the expected "large orders". Always the political difficulties had been underestimated by far. And as then, finally, end 2004/beginning of 2005 the political difficulties overcome were, was disappointed one about the fact that the Pfandpflicht in Germany was delayed once again more than a year - and sent the share again into the cellar. I must say that this latest development surprised me also. I was convinced firmly that the clarification of the political questions in Germany would mean for Tomra a trend return. I expected actually that it would give an exaggerated course leap after the decision of the Bundesrat first of all from above in December to 10-20 percent to, after that a consolidation and of there at a sooner slow, but steady growth. How we know, it came differently. The "bad" Q4-Zahlen and the "bad" outlook pressed the share then once again dramatically after below. At the same time the Q4-Zahlen are only apparently bad - just as as the outlook: Tomra bought in addition several businesses and develops totally new product lines and clearly improved through it its "standing" at the market. That everything cost much money - and the consolidation of these investments costs further money. That Tomra can pay so something "out of the cash register", without increase in capital, appears at already the strength of the business. That Tomra did these investments, INCREASES the strength of the business.

 

Yet therewith the investors disappointed since five years again and again by incorrect hopes are to be convinced no longer. Now only real market successes can convincing, raved no longer. These market successes will last however yet some time. At least to the summer - I myself would assume sooner: to the October February, therefore another tight year.

 

In the meantime, Tomra altogether rather more tendency further will fall. One must see also that the large investors have on that a clear interest: the deep Tomra fells altogether, the more highly the profit THAT COMES IN EACH CASE.

 

Over to guess how deeply it up-to-date yet could go, once more exactly looked at me I the "fall-Gaps" of the last years. One recognizes then: AFTER such a Gap, there NEVER was a correction in Tomra immediately - it went ALWAYS first yet clearly more deeply before it went then finally again towards the top:

 

 

 

One sees: AFTER the fall, it went came in the weeks following on that (1; 2; 4; 9) always yet clearly further downhill until it finally to the trend turning point: at least around 9.7, at most around 34.2 percent, are average it 23,9%. One puts these values to reason, a trend turning point could be expected at the earliest in 26 NOK, at the latest in 18.90 NOK, on the average in 21.90 NOK. It gives however one out of the spring 2003 coming and since then repeatedly confirmed support in 26.20. to be sure became it May-Octobers 2004 repeatedly broken through. A second support, that comes from the May 2004 and was confirmed repeatedly, lies in 24.00.

 

One takes is to be expected the average of the time-intervals of the respective Gap, the low point middle March. One regards these time-intervals (1; 2; 4; 9; x) as a row, the low point would lie in x = 13 or x = 15, therefore middle until end May.

 

Yet until there there much happened. To be sure NOT the large Germany-orders, but a new board of directors, Q1 etc.

 

I wish us all: much good fortune!

Link to comment
Share on other sites

Hiver ut to aksjer og tar inn en ny. Dette er de 18 aksjene ekspertene satser på denne uken.

 

 

Artikkel av: Stein Ove Haugen (1.3.05 07:14)

 

 

Relaterte artikler

- Spår børsen videre opp - Klondyke for Statoil?

- Dette skjer i dag - Anbefaler kjøp

 

 

 

 

De tre aksjeekspertene i Terra Securities, First Securities og DnB NOR Markets gjør små endringer i sine anbefalte ukesporteføljer denne uken.

 

Aksjestrateg Terje Nyborg i Terra Securities hiver ut Schibsted, mens aksjesjef Sveinung Hartvedt i DnB NOR Markets velger å holde på den. Hartvedt hiver ut Stolt-Nielsen og tar inn Fast, en aksje Nyborg allerede har i sin ukesportefølje.

 

Hartvedt og Nyborg er også enige om Tandberg Television

 

Sjefstrateg Peter Hermanrud i First Securities hiver ut NextGenTel og tar Petrojack inn i varmen.

 

De 18 anbefalte aksjene

Siem Offshore

PGS

Prosafe

Norsk Hydro

PSI Group

RCCL

Smedvig

Tandberg Television

Orkla

ABG Sundal Collier

Petrojack

Fjord Seafood

Farstad

Statoil

Schibsted

Fred.Olsen Energy

Tomra

Fast

Terra Securities anbefalte portefølje

DnB NOR Markets portefølje

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


  • Lage deg en bruker i dag for alle funksjoner. Helt gratis!

    Logg inn eller lag deg en bruker

×
×
  • Create New...