Jump to content

TOM - Veien inn i Panteverden III


gullpinnen

Recommended Posts

Hei

Er det noen som husker/vet hvordan bestillingstakten/-tempoet var i Norge ,Sverige og Danmark var da pant ble innført?

Antalle ordre i Tyskland blir jo sikkert større,men ellers blir vel ordretakten ganske lik (eller litt lavere pga. økt konkurranse og lenger fra Norge?)

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 505
  • Created
  • Last Reply

afbruker og gaudio

 

Liten vits i å fortsette en slik diskusjon, når vi får svaret det neste drøye halvåret likevel. Noen mener ditt, andre mener datt. Det er sånn det skal være også, ellers har man ikke et marked. Kanskje får du rett, kanskje får jeg rett. Vi får se. Vi legger denne død foreløpig.

 

Jeg sitter likevel long, og vil foreta turnovers på opsjons- og warrantsporteføljen nå og da slik at jeg til enhver tid sitter med hovedtyngden på de lengste. Jeg er særdeles bull på TOM på lang sikt.

Link to comment
Share on other sites

Vedrørende diskusjonen om hva Tomra kan få i ordreinngang har jeg noen kommentarer.

 

Når de store kjedene som kjører med sine øyløsninger skal automatisere i 2006 under et enhetlig clearingsystem (det må de ) vil vi få et kjempepress på produksjonen til bl.a Tomra ! Tomra vil ikke makte å levere det de trenger innen mai 2006 og det sier seg selv at disse MÅ begynne å tenke på å bestille allerede nå .

 

Aternativet er fortsatt manuell håndtering !

 

Så er det de som ønsker å komme igang med automatisering NÅ og bare venter på en endelig bekreftelse på sikkerhetsmerking og Clearing valg, de må vi forvente bestiller ganske omgående etter at dette er avklart!

 

Jeg vil tro at det vil komme større rammeavtaler først for å sikre leveranser til de største kjedene og også til Clearingsystemer som ønsker å leie ut automater til sine kunder, DSD er en av disse.

 

Leasingavtaler vil også kunne være et godt alternativ til veldig mange!

 

Når det gjelder antallet 40 000 har jeg oppfattet det dithen at det er et nøkternt anslag når man ser at det er et marked for mer enn 100 000 automater bare for kiosker og bensinstasjoner alene ! Nå er jo UNO maskinen klar og jeg tror vi får se en større omsetning av disse fremover.

 

Klart en fordel for Tomra å kunne ha en stabil produksjon med gode marginer over lengst mulig tid men det er nok produksjonsbegrensingen som vil være utslagsgivende her vil jeg tro.

 

Hvor mye klarer de produsere per år er vel heller spørsmålet vi bør stille oss i første omgang.

 

De har jo selv sagt at de skal kunne dobble dagens produksjon uten at det går utover leveringstidene og det er jo bra !

 

Vi må heller ikke glemme de eksisterende markeder som også skal ha leveranser ..., Alt dreier seg ikke bare om Tyskland !

Link to comment
Share on other sites

Beklager RoRu, men jeg synes dette er en viktig diskusjon, nettopp fordi det kan gå 6 måneder før vi vet svaret, og 6 måneder er veldig lang tid i aksjemarkedet. Jeg vil ikke bli overrasket, som flere har vært inne på, om afbruker har gode kontakter med Repant (det er bare noe jeg tror), antar videre det er lettere å få tak i opplysninger derfra enn fra et børsnotert selskap. Hovedgrunnen til at jeg ikke tror på noe enormt ordrerush i 2. halvår ligger i hva som har skjedd hittil i år. Kjedene viser ingen tegn til at de har hastverk, og det har de heller ikke. Selv om loven ligger fast vil overgangsordningen kunne bli forlenget. Hvis det virker som om kapasiteten hos automatprodusentene på et eller annet tidspunkt blir for liten, er det ingen politikere som ikke vil forlenge overgangsordnigen. Politikk er det muliges kunst, og enhver politiker vet at det er mulig å ombestemme seg når det dukker opp nye opplysninger.

Men likevel - det samlede potensialet ligger fast selv om ting fortsatt tar lenger tid enn man tror.

Link to comment
Share on other sites

Hei Amatøren

Bare en kjapp kommentar til dette med at :

"Kjedene viser ingen tegn til at de har hastverk".

 

Dette kan nok forklares med at de ikke ønsker å bestille maskiner før sikkerhetsmerkingen er avklart !

Tomra sier jo også dette i sine presentasjoner:

"A decision on security marking is important prior to major

RVM investments"

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


  • Lage deg en bruker i dag for alle funksjoner. Helt gratis!

    Logg inn eller lag deg en bruker

×
×
  • Create New...