Jump to content

TOM - Veien inn i Panteverden III


gullpinnen

Recommended Posts

01.03.2005 kl. 09:11

 

Asker, March 1, 2005 - TOMRA today announced that it has

appointed Amund Skarholt as its new President and Chief

Executive Officer. Mr. Skarholt will assume his new

position in April 2005 and will take the helm of the

world`s leading provider of products and solutions for the

profitable and efficient collection and recycling of

packaging material.

 

`As TOMRA moves into a new era with the consolidation of

its core business, and growth and expansion of new

recycling initiatives, we need a CEO with the strategic and

commercial services experience to lead our global team.

Amund Skarholt brings to the role a strong track record of

top management success and has, I believe, the services

industry experience, the technological understanding and

the international vision to make TOMRA a true global

winner`, says Jan Chr. Opsahl, Chairman of the Board.

 

Prior to joining TOMRA, Amund Skarholt, worked 14 years

with IBM and 12 years with Securitas. The last 18 months he

has successfully restructured Bravida ASA.

`With the terrific environmental challenges that the world

faces, the recycling industry has the opportunity to be a

high growth, profitable space to be in. I look forward to

working with TOMRA employees around the world to share our

future and to meet the needs of our current and potential

customers`, says Amund Skarholt.

 

For more information, please contact Amund Skarholt; + 47

97 55 94 25.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 505
  • Created
  • Last Reply

Amund Skarholt tar over Tomra

 

Amund Skarholt tar over toppjobben i Tomra etter Erik Thorsen. Skarholt kommer fra Bravida. - Jobben gir meg positive vibrasjoner, sier den nye Tomra-sjefen til dn.no.

 

Amund Skarholt begynner i jobben i april.

 

- Jeg tror dette er en kjempemulighet. Det er ikke noe feil med markedet. Det er ikke noe feil med Tomra. Det å få markedet og Tomra til å utvikle seg er en kjempeutfordring. Dette er en jobb innen miljø, og den gir meg positive vibrasjoner, sier Skarholt til dn.no.

 

 

http://www.dn.no/forsiden/naringsliv/article452040.ece

Link to comment
Share on other sites

Hei Trend

 

Dette sitatet er fra samme artikkel:

 

.............den internasjonale visjonen som skal til for å gjøre Tomra til en global vinner, sier styreleder i Tomra, Jan Chr. Opsahl, i en pressemelding.

 

----------------

 

Vi har fått flere usettelser av mangt, men at potensialet i Tomra er stort, er det ingen grunn til å tvile på. Selv om mange prøver å forklare oss at det motsatte er tilfelle.........

 

.

Link to comment
Share on other sites

Nå ser vi også en annen tendens.

 

De som roper "våkne opp og innse realitetene; Tomra er ikke noe case" forsvinner som dugg for sola når aksjen viser positive tendenser.

 

Nå skal jeg kanskje være forsiktig med å hovere selv, for jeg er usikker selv i det korte bildet. Men på sikt derimot.... Tomra er etter mitt skjønn et gull-case på lang sikt, og der skal jeg også fremdeles sitte.

 

Men jeg håper likevel at baisserne som har hovert en del de siste dagene klarte å komme seg inn på kurser rundt 26,50-26,70 slik at de tjener noen kroner på denne oppgangen vi ser idag (og som jeg tror vil komme mer og mer når vi går utover vinteren og våren).

Link to comment
Share on other sites

Of course Tomra prices aren't really made in Frankfurt: "Frankfurt" always is nothing than a far echo of "Oslo".

But just because of the small volumes (compared to Oslo), "Frankfurt" often gives a focussed view to the trend.

 

So it might be interesting to see the following numbers:

 

average volume 1 week.....6.008

average volume 4 weeks....7.985

average volume 52 weeks...4.555

 

But today, just up to 11:00, Frankfurt has a volume of 8.680 shares, the price is up 4,00% to 3,38 EUR (~28,39 NOK) :

International markets, too, estimate the nomination of Skarholt as a very important trigger.

Link to comment
Share on other sites

.

 

 

Hvor skal Tomra vokse?  

 

- Verden er større enn Tyskland, sier den nye Tomra-sjefen Amund Skarholt.  

 

Artikkel av: Odd Steinar Parr (1.3.05 10:05)

 

HO

 

 

Dette sier vel det meste om hvilke ambisjoner mr Skarholt har. Jeg må si han får det rimelig servert når han entrer stolen: Tyskland åpnet, Japan rett rundt hjørnet, England etterhvert og ikke minst; USA! USA-markedet er totalt sett enormt, og overgår Tyskland med bortimot 10-gangen. Og prosessen der borte har kommet lengre den siste tiden enn det vi snakket om i høst.

 

Men mr Skarholt må nok jobbe hardt, for ingenting kommer av seg selv, men grunnlaget han har fått er rimelig godt.

Link to comment
Share on other sites

.

 

Massachusetts - Første delstat med vedtak i år ?

 

Som jeg har nevnt noen ganger, er det tre delstater i USA som er spesielt spennende i år m.h.t. panteutvidelser. Disse er New York, Michigan og Massachusetts. Den delstaten hvor vedtak kan skje først av disse tre, er Massachusetts. Der skal det være en høring, og etter denne, kan prosessen akselere.

 

Les om den siste utviklingen i Massachusetts her:

 

Bottle Bill expansion eyed

 

Link:

 

http://www.thedailyitemoflynn.com/news/vie...?articleid=8456

Link to comment
Share on other sites

Hei Hammers

Helt seriøst .

Hadde vært fint om vi kunne få en kommentar på siste utvikling i Tomra kursen

Vil det fortsette opp - eller er dette bare et blaff på veien ned til 24 ?

 

Fordelen med å starte denne tråden, gullpinnen, er at vi forhåpentligvis er i kjelleren og at det kun går oppover nå....

:bom:

 

Leste du mitt innlegg mot slutten av den forrige tråden - der jeg varslet om dårligere tider ved brudd på støtten på 27,-.

 

Bruddet skjedde i dag "med glans" - og jeg må si at jeg blir sterkt overrasket hvis det viser seg at dagen i dag er bunnen for TOM. Hvor langt ned vi skal er selvsagt 10.000 kr spørsmålet ? Teknisk sett har vi en "tvilsom indikator" kalt "halvveis-regelen". Halvveis i et større og brått fall får vi gjerne en motreaksjon - som den vi nå har vært gjennom.

 

Siden fallet startet på 33 og motreaksjonen kom rundt 27 indikerer dette at vi kan bunne ut rundt 21. Jeg sier at denne indikatoren er "tvilsom", men den slo til for fullt for nøyaktig ETT år siden - da TOM falt brått fra 46,- til 24,-. Den gangen fikk vi en "delvis stopp" rundt 35 - dvs akkurat midt mellom topp og bunn - før kursen raste videre.

 

Jeg vil likevel påpeke at det i dag er sterk støtte rundt 24,-, og i mine øyne er det DET nivået dere mentalt bør forberede dere på i løpet av de kommende ukene !

 

Hilsen

Hammers

Link to comment
Share on other sites

Hammers har da aldri utgitt seg for å være noen spåmann. Han ganske enkelt kommer med tekniske betraktninger, og advarer i forkant av mulige salgssignaler. Slik jeg ser det, gjør han god jobb der!

Det eneste som er litt frustrerende er at han til tider blir borte når en aksje vender opp, unnlater å kommentere for siden å si; ”hva var det jeg sa”, når den til slutt faller noen prosent.

Hadde vært flott om han var fast skribent på TOM forumet. Vi trenger tekniske signaler. I alle fall er jeg en idiot i TA!

 

MVH

Link to comment
Share on other sites

Hei

Det er en TA jeg er ute etter og Hammers har jeg aldri sagt er noen spåmann.

Forøvrig helt enig med deg i hans gode analyser.

(Det har jeg også gitt uttrykk for tidligere :-))

Link to comment
Share on other sites

Interessen for å handle Tom er ehverfall stor- Limer inn denne fra HO:

 

De populære aksjene

 

Her er listen over de ”hotteste” aksjene på Oslo Børs.

 

 

Artikkel av: Stian Jacobsen (1.3.05 13:43)

 

 

 

Internettmegleren Nordnet kan fortelle at Tomra var den mest populære aksjen i februar. I løpet av forrige måned var det 10.981 transaksjoner i det norske panteselskapet.

De ti mest populære aksjene i februar blant privatinvestorer var Tomra, Frontline, Jinhui, Blom, Ementor, CanArgo, Crew, Sevan Marine, Petrolia Drilling og Northern Oil.

Link to comment
Share on other sites

Det jeg har lest om Skarholt i sine tidligere

toppstillinger, er at han er en driver. Det som kjennetegner en driver, er at han har mot,styke og ikke minst tro på det han holder på med.

Vi kommer også til og få mer innformasjon en det vi fikk fra Thorsen

Link to comment
Share on other sites

Hei Hammers

Helt seriøst .

Hadde vært fint om vi kunne få en kommentar på siste utvikling i Tomra kursen  

Vil det fortsette opp - eller er dette bare et blaff på veien ned til 24 ?

 

Fordelen med å starte denne tråden, gullpinnen, er at vi forhåpentligvis er i kjelleren og at det kun går oppover nå....

:bom:

 

Leste du mitt innlegg mot slutten av den forrige tråden - der jeg varslet om dårligere tider ved brudd på støtten på 27,-.

 

Bruddet skjedde i dag "med glans" - og jeg må si at jeg blir sterkt overrasket hvis det viser seg at dagen i dag er bunnen for TOM. Hvor langt ned vi skal er selvsagt 10.000 kr spørsmålet ? Teknisk sett har vi en "tvilsom indikator" kalt "halvveis-regelen". Halvveis i et større og brått fall får vi gjerne en motreaksjon - som den vi nå har vært gjennom.

 

Siden fallet startet på 33 og motreaksjonen kom rundt 27 indikerer dette at vi kan bunne ut rundt 21. Jeg sier at denne indikatoren er "tvilsom", men den slo til for fullt for nøyaktig ETT år siden - da TOM falt brått fra 46,- til 24,-. Den gangen fikk vi en "delvis stopp" rundt 35 - dvs akkurat midt mellom topp og bunn - før kursen raste videre.

 

Jeg vil likevel påpeke at det i dag er sterk støtte rundt 24,-, og i mine øyne er det DET nivået dere mentalt bør forberede dere på i løpet av de kommende ukene !

 

Hilsen

Hammers

 

Nå skjønner jeg ikke "bæret"????

Betyr dagens oppgang og stabilisering rundt 27,70 at vi skal ned på 21?????

Ja ja, jeg har mye å lære skjønner jeg.... :drunken:

Hvorfor må vi i det hele tatt nedover igjen?

Har ikke det fundamentale overtaket i TOM om dagen?

Et par positive meld. nå og vi er oppe i 34 igjen.

Ser at ny CEO allerede setter fokus litt bort fra Tyskland.... BRA!

Link to comment
Share on other sites

Kjøpet av Warrants TOMW6F30HA igår viste seg å bli bra hittil, men jeg skal nok sitte langt utover i 2005 på disse. Men det er ikke sikkert jeg er ferdig med å laste opp denne Warrant'n.... Kanskje se på 40-warrant'n også...

 

Kan fort bli en del prosenter av slikt. Dobling er mitt minstekrav på disse warrantene.

Link to comment
Share on other sites

TOMRA SYSTEMS ASA AKSJER NK 1

WKN: 872535 ISIN: NO0005668905 Branche: Entsorgung / Umwelttech... Land: Norwegen

 

Times & Sales Frankfurt

Uhrzeit......Kurs...letztes Volumen...kumuliert

19:01:52...3,44...500.....................10.165

17:03:20...3,35...135.......................9.665

11:13:56...3,30...500.......................9.530

11:12:02...3,35...100.......................9.030

10:50:12...3,35...250.......................8.930

10:23:36...3,38...1.900....................8.680

09:53:14...3,30...180.......................6.780

09:50:38...3,30...3.000....................6.600

09:50:06...3,27...3.000....................3.600

09:02:10...3,23...600..........................600

 

München

15:10:20...3,33...5.000....................5.000

 

total volume:.................................15.165

 

avarage volume 1 week....................6.008

avarage volume 4 weeks..................7.985

avarage volume 52 weeks.................4.555

 

source:

My Webpage

Link to comment
Share on other sites

Found at HO:

 

Innlegg av: Gjest  (01.03.05 15:23), lest 262 ganger

Ticker: TOM

 

TOMRA-vurderinger

 

Tomra-aksjen har vært styrt av investorer som sverger til charts - og bare det.

De siste årene har den eneste forretningsvurderingen vært knyttet til hva som skjer med pant i Tyskland. Kom det noen få positive signaler om denne panten, jublet markedet og aksjen steg. Kom det antydniger til noe negativt om Tysklandspanten, ble tusenvis av investorer vettskremt og fløy fra Tomra-aksjen som forskremte sauer - ledet av enkelte analytikere. På grunn av det fallet som dette førte med seg, falt aksjen ytterligere på grunn av de nevnte charts og på grunn av alle de investorer som hadde lagt inn "sikkerhet" basert på en nedre grenser der man burde selge seg ut. En urealistisk pessimisme fikk en forterkende virkning på den negative utviklingen. Og pessimistene fikk rett. Dette har vært Tomras skjebne i flere år. Analytikere og andre som har tippet et kvartalsresultat og tar feil ved at resultatet ble noe dårligere en disse spåmennen har annonsert, gir også spark i negativ retning selv om selskapets økonomi er solid. Dette er dårskap satt i system. Dessverre har det gått ut over mange småinvestorer i Tomra.

Forhåpentlig er den tiden forbi for Tomra. De øknomer og analytikere som regner seg som meninghsberettiget, bør satse på realistiske vurderinger av Tomras regnskaper og fremtidsutsikter. Det vil et sunnere aksjemarked.

Link to comment
Share on other sites

Blir Tomra-bygger

 

Flasketuten pekte ut Amund Skarholt som Tomras nye redningsmann. Han har som mål å skape lønnsom vekst i panteselskapet.

 

GUNHILD M. HAUGNES

 

_1126244_jpg_264914h.jpg

 

Amund Skarholt har nesten ryddet seg ferdig i Bravida. 11. april blir han sjef i Tomra, og håper å øke salget av flaskepant-automater. Aksjemarkedet likte utnevnelsen og sendte i går aksjekursen opp over 5 prosent.

 

FOTO: DAG GRUNDSETH

 

 

Etter nærmere 20 år i Tomra-toppen takket Erik Thorsen for seg for en måneds tid siden. I går ble det kjent at Amund Skarholt overtar som konsernsjef.

 

- Jeg er fascinert av dette markedet. Tomra har et fantastisk produkt og har skaffet seg en imponerende posisjon, som jeg gleder meg til å være med på å utvikle videre, sier Skarholt.

 

Snart ferdig i Bravida.

 

De siste månedene har han gjennomført en stor ryddesjau i det skadeskutte installasjonsselskapet Bravida. Det siste underselskapet ble solgt ut for få dager siden, og Skarholt regner med å være helt ferdig i Bravida til påske. Etter påskeferien er det Tomra som får Skarholts fulle oppmerksomhet.

 

Han har truet med å pensjonere seg, uten at noen har trodd på ham. Å nyte sitt otium på kår på hjemgården Skålholt i Orkdal er heller ikke aktuelt, selv om han kan leve godt av en svært lukrativ bonus fra sin tidligere arbeidsgiver Securitas.

 

- Jeg er for ung til å pensjonere meg. Jeg tror også at det ville blitt kjedelig etter en times tid, sier 57-åringen.

 

Kjedelig blir neppe jobben i Tomras lokaler i Asker. De siste par tre årene har vært tøffe for pantegiganten. De økonomiske resultatene har ikke utviklet seg som ønsket, og børskursen har stupt fra enorme høyder i 2000/2001 til et lavmål.

 

Transportetappe.

 

- Ja, det har stoppet litt opp for Tomra den siste tiden. Men jeg betrakter det som et mellomspill. Selskapet har et stort potensial, sier Skarholt som foreløpig ikke ønsker å si så mye om hvilke trekk han vil gjøre for å få Tomra på rett kjøl igjen.

 

- Jeg har jo noen oppfatninger, men vil lære selskapet bedre å kjenne først. Målet er uansett å skape lønnsom vekst, sier han.

 

De dårlige tidene har også gjort at selskapet har kuttet i staben. Skarholt kan berolige de ansatte med at nye kutt ikke står øverst på dagsordenen.

 

- Nei, hovedfokuset fremover er å bygge. Oppgaven blir en helt annen enn i Bravida, sier Skarholt.

 

Samme lønn.

 

Skarholt får omtrent samme lønnsbetingelser som Thorsen. Han får 3 millioner kroner i årslønn og en bonusordning. Han får en sluttpakke på en årslønn ved oppsigelse.

 

Skarholt sitter i styret i videokonferanseselskapet Tandberg. Her har han trolig blitt godt kjent med "Mr. Tandberg Himself", Jan Christian Opsahl, som også er styreleder i Tomra.

 

Opsahl mener Skarholt er rett mann på rett plass, og trekker frem hans industrierfaring, den teknologiske kompetansen og de internasjonale visjonene.

Link to comment
Share on other sites

Found at HO:

 

 

Til børsforum: Industri 

 

Innlegg av: Gjest  (01.03.05 22:52), lest 297 ganger

Ticker: TOM

 

TOMRA-AKSJENS TORNEFULLE VEI MOT EN BEDRE KURS.

 

Det er riktig at i løpet av de siste årene har vurderingen av Tomra i alt for stor grad vært bestemt av det som skjedde med pant i Tyskland. Selv små og ubetydelige antydninger om noe negativt om dette panteproblemet, utløste massive negative reaksjoner for Tomra-aksjen. Dette førte til at aksjen fikk et sterkt fall, som igjen ga ytterligere fall på grunn av at det kom et forsterket salgspress. Dette fordi en hel del investorer opplevde at det ble nådd nedre nivåer som var lagt inn som sikkerhetsgrense for salg. Slik fikk en urealistisk pessimisme en forsterkende virkning på den negative utviklingen. Dette har vært Tomras skjebne i flere år. Vi har også sett at analytikere som har spådd et kvartalsresultat og tar feil i negativ retning, gir aksjekursen en avgjørende impuls nedover. Det skjer selv om selskapet går med millionoverskudd og økonomien er solid. Dette må være en dårskap som er satt i system, som noen har nevnt. Dessverre har dette først og fremst gått ut over mange småinvestorer. Forhåpentlig er den tiden forbi for Tomra. De økonomer og analytikere som vil regnes som seriøst meningsberettiget, bør vel begrunne sine anbefalinger med realistiske vurderinger av Tomras økonomiske status og fremtidsutsikter når de gir sin råd. En av tidenes mest vellykkede investorer her tillands, Stenersen, sa en gang for 60-70 år siden, med sitt spesielle språk og før charts var oppfunnet: ”Se etter om regnskapet er ”salta eller sukra” og se hvem som er leder av selskapet”. Det vil gi deg resultater. Et slikt grunnlag vil nok selv i dag gi et godt grunnlag for aksjevurderinger.

Link to comment
Share on other sites

Klippet fra HO:

Småforelsket Tomra-sjef

- Jeg er allerede småforelsket i selskapet, sier påtroppende Tomra-sjef Amund Skarholt.

 

Artikkel av: Øystein Byberg (2.3.05 06:14)

 

 

 

 

I april tar Amund Skarholt over sjefsstolen i Tomra etter Erik Thorsen.

 

- Min viktigeste oppgave blir å utvikle Tomra videre, det er jobben til alle som jobber i et selskap. Hva det medfører i praksis, har jeg ingen formening om nå. Det ville være feil å ha før jeg lærer Tomra bedre å kjenne, sier Skarholt til DN.

 

- Jeg er allerede småforelsket i selskapet. Skal du drive forretning i dag, tror jeg du må være det. Du må ha en form for "passion" til det du skal drive med, sier han videre.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


  • Lage deg en bruker i dag for alle funksjoner. Helt gratis!

    Logg inn eller lag deg en bruker

×
×
  • Create New...