Jump to content

TOM - Veien inn i Panteverden III


gullpinnen

Recommended Posts

BØRSMELDING?

 

02.03.05 10:00 TOM PRESENTATION MATERIAL / PRESENTASJONS MATERIALE presentasjonsmateriale last ned 1574K

 

Attached please find presentation material to be presented

today at Commerzbank`s `Growth & Sustainability Conference`

in Frankfurt, Germany.

 

---------------------

 

Vedlagt følger materiale som vil bli presentert i dag på

Commerzbanks `Growth & Sustainability Conference` i

Frankfurt.

 

http://www.newsweb.no/index.asp?melding_ID=103992

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 505
  • Created
  • Last Reply
Se side 24 i presentasjonen. Ser ut som det er lagt til i etterhånd!

Samarbeidet med SUMITOMO: NEW COOPERATION AGREEMENT SIGNED!

 

Er den nye avtalen allerede signert?!!

 

 

Ta en titt på Q4 2004 presentasjonen. Her fremkommer akkurat samme sliden, med det samme innholdet. For fremtiden er det viktig at vi her på forumet dobbelt sjekker inneholdet i våre uttalelser, før vi kommer med noe lignende (det er i hvertfall mitt forslag).

Link to comment
Share on other sites

-Da kommer ordrene

Enskilda jekker opp Tomra-aksjen, og tidfester de første ordrene fra Tyskland.

 

 

Artikkel av: Odd Steinar Parr (2.3.05 10:37)

 

 

Enskilda Securities hever sin anbefaling på Tomra fra "reduce" til "accumulate", med et kursmål på 31 kroner. Det går ifølge Reuters frem av et analysenotat.

 

- Vi ser noe risiko på kort sikt, med ytterligere et par svake kvartaler som skyldes lavere investeringer fra detaljister. Med en ny konsernsjef på plass har mulighetene for restruktureringsavsetninger og nedskrivninger økt, heter det blant annet.

 

Men Enskilda venter ifølge nyhetsbyrået en positiv nyhetsstrøm fra Tyskland, og ordre i 2. kvartal med leveranse i 3. kvartal.

Link to comment
Share on other sites

Hei Quadio

 

Skarholdt er jo et respektert navn med lang fartstid, så han er sikkert et greit valg. Jeg tror det vesentligste nå er at vi får en ny konsernsjef, og at dette kan skape en ny giv. Nå tror jeg ikke "selskapet Tomra" trenger en ny giv, det er mere "aksjen TOM" som gjør det. For selskapet står nå foran åpning av flere nye markeder, som vil gi vesentlig høyere resultater, omsetning og vekst. Det er bare snakk om tid før dette gjenspeiles i aksjekursen.

 

Kortsiktige triggere :

 

1. AGVU offentliggjør rammene for det tyske pantesystemet nå i mars.

2. Sumitomo/Tomra avtale i mars/april + muligheter for kontrakter.

3. Tyske kontrakter som stadig rykker nærmere.

 

 

Til tross for at flere "nye nick" har advart mot Tomra de siste dager, så er det liten grunn til å tvile: Tomra-aksjen kommer, og den kommer meget sterkt.

Link to comment
Share on other sites

Nå synes jeg sept-opsjonene skal komme snart... De kommer vel først når mars-opsjonene utløper, så jeg har gjemt en "real neve med tusenlapper" til de kommer. Har nok juni-opsjoner nå, og har lastet flere juni-06-warrants i det siste.

 

Hyggelig å se at det er blitt litt positiv fokus på Tomra i markedet igjen. Strategien min med å laste opp når saueflokken er negativ :angry: pga 4Q-rapporten har gitt meg en pen gevinst :D de siste dagene. Men jeg tenker ikke å realisere denne gevinsten ennå, da jeg tror vi skal videre oppover mot våren/forsommeren. Mulig vi svinger litt på veien, men den underliggende trenden mener jeg blir opp herfra til forsommeren.

 

Så i bunn og grunn er det flott med sånne som gjerne ser ting litt svart/hvitt, og selger både aksjer, opsjoner og warrants billig til oss som vekter oss opp når sentimentet blir negativt. Den gyldne regelen med å kjøpe når markedet er negativ til aksjen og selge når det er positivt står seg godt gang på gang. B)

 

Ellers vil jeg gi en liten honnør til aksjeforumets nye layout. Ble jo ganske flott dette.

Link to comment
Share on other sites

Må først medele at jeg ikke har peiling på hvem Skarholdt er, eller hva han har gjort.

 

Men etter det jeg har lest så har han en god del erfaring fra usa. Tanken som slo meg med akkurat den delen (usa), er at de kanskje ser et potensiale "over there" som kanskje er større enn akkurat tyskland og europa?? og derfor ansatte en med nettopp den erfaringen??

 

 

Men dette er tanker fra en grønnskolling da!

Link to comment
Share on other sites

.

 

 

De kommer ofte for tiden. Ser det er mange små endringer og omrokkeringer i forhold til listen fra 21. feb (se under på tråden).

 

Skagen sitter med ca 200K flere 28. feb enn 21. feb for eksempel. Mye har nok skjedd etter vi gikk inn i mars.

 

Uansett her er listen:

 

 

Ownership structure

 

 

Registered at 28. February, 2005

 

Number of shares

 

 

Ownership

 

1. Folketrygdfondet 18 923 100 10,6 %

2. JP Morgan Chase Bank Clients Treaty Account 10 322 775 5,8 %

3. Vital Forsikring ASA DnB NOR Kapitalforvaltning 3 566 689 2,0 %

4. DnB NOR Bank ASA Finansregnskap 3 382 260 1,9 %

5. Clearstream Banking CID Dept, Frankfurt 2 950 397 1,7 %

6. State Street Bank & Client Omnibus D 2 850 105 1,6 %

7. Mellon Bank AS Agent Mellon Bank NA A/C NOM 2 435 864 1,4 %

8. Nordea Bank Denmark S/A Nordea (DK) CCA 2 337 790 1,3 %

9. Verdipapirfondet AVA c/o Avanse Forvaltning 2 057 927 1,2 %

10. Skagen Vekst 1 800 200 1,0 %

11. KLP Forsikring Aksje 1 786 450 1,0 %

12. Euroclear Bank S.A. /25% Clients 1 748 447 1,0 %

13. Lombard Odier Darier General Dossier 1 699 190 1,0 %

14. Nordea Avkastning v/Nordea Fondene AS 1 611 853 0,9 %

15. Storebrand Livsforsi P980, Aksjefondet 1 424 150 0,8 %

16. Svenska Handelsbanke c/o Handelsbanken AS 1 420 907 0,8 %

17. JP Morgan Chase Bank S/A Escrow Account 1 344 900 0,8 %

18. DnB NOR Norge 1 296 294 0,7 %

19. Mellon Bank AS Agent Mellon Bank NA A/C ABN 1 209 051 0,7 %

20. Arendals Fossekompan 1 200 000 0,7 %

 

Total 65 368 349 36,6 %

Other shareholders 113 118 210 63,4 %

Total (17 335 shareholders) 178 486 559 100,0 %

 

Shares owned by Norwegian shareholders 126 024 197 70,6 %

 

Shares owned by foreign shareholders 52 462 362 29,4 %

 

Total 178 486 559 100,0 %

 

Link til aksjonærutskrift.

 

 

.

Link to comment
Share on other sites

Movements in Holland

 

Up to now, there are collected in Holland only refillable containers. But since about one year, there is a discussion in Holland, too, to expand the regulations on "Pfand" - a discussion, which is besides Scandinavian experiences also oriented after the developing German model (which makes clear again that the developing in Germany will be most important for other continental states in Europe: a break-through in Germany will be a highly important "trigger" for other countries.)

 

In August 04, an independent scientific research institut proposed in Holland a study on all aspects of "Pfand".

The orderer of this study has been a very wide ranged group: the Dutch organization for refuse and cleaning management, the Community of Rotterdam, the Dutch organization for nature and environment and the Dutch association of municipalities.

 

The study is 90 pages long (*.pdf) and written in Dutch. I haven't read it totally. I think, many Norwegians are able to read it themselves: Dutch is "anywhere between" Norwegian and German.

I wouldn't mention this paper, if the result was nothing like: more "Pfand" is good, helpful, useful and cheap - cheap especially if one uses automatization, like Tomra. The experiences of and with Tomra are often expressis verbis one of the main sources of the paper.

 

Link to independent Dutch study on "Pfand", amongst others based on Tomra-experience

Link to comment
Share on other sites

Tyskland - Netto

 

Tyske Netto opprettholder tempoet. I dag åpnes 4 nye butikker, om en uke åpnes ytterlige 4 butikker. Alle butikkene har Tomra RVM installert.

 

Netto har opplyst om at de igjennom året skal åpne rundt 50 butikker. Kjeden består av ca. 1000 butikker, hvor allerede 650 butikker har installert Tomra RVM. De eldre butikkene vil bli oppgradert med RVM i løpet av 12 måneder. Viser forøvrig til eldre innlegg om Tyske Netto (søk på Tekniker'n og hans innlegg).

 

Link til Tyske Netto

Link to comment
Share on other sites

http://www.barrierpet.com/

 

konferanse i Brussel

__________________________

16:00 How can you better balance cost-efficient recycling strategies whilst pumping investment into the performance of your barrier PET bottles' product?

Examining current recycling regulations and your obligations to them

What are the future regulations likely to require from you?

What are the latest developments that can aid your own recycling strategy

Link to comment
Share on other sites

Og oppvektingen fortsetter. Tok noen warrants til idag.

 

Enskilda skrev i sin anbefaling at de tror på kontraktsnyhet av betydning fra Tyskland i 2Q. Jeg vil tro vi snakker om kontraktsnyhetER.

 

Dette fordi at innstalleringen tydeligvis skal settes igang i juli/august ifm fellesferie-avvikling i Tyskland for å skåne kundene for dette arbeidet mens butikkene er som mest folketomme.

 

Da vil det nok være naturlig at ordrene kommer FØR innstalleringene begynner, og da ser jeg for meg april/mai, og kanskje så sent som juni, som relevante måneder for kontraktsnyheter.

 

Vel, det blir bare spekulasjon om når de kommer likevel, men jeg er rimelig sikker på at det kommer kontraktsnyheter senest innen medio juni. Spørsmålet blir vel bare hvor stor de er. Dette er min mening.

Link to comment
Share on other sites

Man kan jo spekulere i det uendlige om akkurat dette. Skulle ikke forundre meg

om tingene utvilker seg ganske annerledes enn de fleste tror.

 

Dette clearingsystemet, skulle ikke være klart i q1. Om det er riktig tror jeg saker og ting avklares fort.

 

Tomra har jo hatt flere år på seg og jeg personelig tror større avtaler er

ferdig forhandlet. Det er jo ingen hemmlighet at de er godt inne hos de store kjedene.

 

Regner med at Amund Skarholt får gleden av å slippe de første store nyhetene!

 

:D :D

Link to comment
Share on other sites

"Import-Dosen sofort pfandfrei"

 

Handel og drikkevare industrien i Tyskland provoserer systematisk den nye panteordningen !

 

mer info på:

http://www.ngo-online.de/ganze_nachricht.php4?Nr=10585

 

 

 

Merk disse sterke ordene ifra DUH og Jürgen Resch:

 

"Es ist unglaublich, mit welcher Dreistigkeit Teile des Handels und der Getränkeindustrie den Rechtsstaat seit Jahren herausfordern. Was wir erleben, ist der schleichende Übergang zur organisierten Kriminalität.

Link to comment
Share on other sites

Stillheten har senket seg!

 

Har alle solgt seg ut? Det har nok vært tøft for mange dette her og en mulig jamsis flukt en periode, kanskje flere måneder, er ikke hyggelig.

 

DET BLIR DET IKKE!

 

Fristende å skifte til"oljen", farlig etter min mening. Mye av det skal ned, mye ned også.

 

Det er i motgang man trenger det sosiale, ikke sant!!

 

Dere er med, Tekniker`n, Gullpinnen,Mustica,RorRu,Northern Lights osv!?

 

Ikke bli for "tekniske", er mitt tips!

 

:rolleyes:

Link to comment
Share on other sites

Stillheten har senket seg!

 

Har alle solgt seg ut? Det har nok vært tøft for mange dette her og en mulig jamsis flukt en periode, kanskje flere måneder, er ikke hyggelig.

DET BLIR DET IKKE!

Fristende å skifte til"oljen", farlig etter min mening. Mye av det skal ned, mye ned også.

Det er i motgang man trenger det sosiale, ikke sant!!

Dere er med, Tekniker`n, Gullpinnen,Mustica,RorRu,Northern Lights osv!?

Ikke bli for "tekniske", er mitt tips!

:rolleyes:

 

 

Northern er med! :D

Ingen aksjer solgt her.....

Tror ikke det tar lang tid før vi sparker oppover igjen, det er så mye på gang nå.

 

Ser at ny CEO allerede retter søkelyset litt bort fra Tyskland, og det er bra.

Tyskland vet vi jo kommer, er jo nærmere enn noen sinne nå! (ikke sant) :P

I USA er mye på gang!

Japan blir utvilsomt spennende og er vel rett rundt hjørnet nå...

Tyskland er nok nærmere enn mange tror.

En ting er iallefall sikkert og det er at mange butikker i det landet står uten automat våren 2006!

Det er jo ikke mulig å produsere slikt volum på den tiden som gjenstår.

Vi får se, men is i magen har vi!

:wacko:

 

PS. Er super fundamental og langt fra teknisk......

Link to comment
Share on other sites

Hei Svei-gus

 

Det er nyhetstørke, og lite å skrive om. Men nå i mars/april kan vi vente en serie viktige nyheter:

 

- Avklaring fra AGVU i Tyskland om enhetlig pantesystem.

- Nyheter fra Japan.

- Komite-behandling i New York.

- Nyheter fra en rekke andre markeder.

 

Tomra aksjen kommer, og vi er nærmere i dag enn hva vi var i går.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


  • Lage deg en bruker i dag for alle funksjoner. Helt gratis!

    Logg inn eller lag deg en bruker

×
×
  • Create New...