Jump to content

NER - Nera


Megler1

Recommended Posts

Fint momentumskifte i aksjen

 

I månedsvis har aksjen konsolidert. Faktisk har vi sett en konsolidering som har vart siden september i 2003. Etter presentasjonen av Q1 har vi sett et skifte av momentum. Dette viste seg bl.a. i går, da børsen falt tungt, mens Nera hold seg vesentlig bedre enn markedet.

 

Dagen i dag starter med at FIP allerede har startet sine forsiktige kjøp. De er varsomme med å plukke, og ikke vise for mye i ordreboka, slik at selgerne ikke trekker seg tilbake. Det er opplagt at FIP (Laxey) satser på å bli en større og betydningsfull Nera-aksjonær. På aksjonærlisten ser vi også at Folketrygd-fondet har økt sin beholdning siste måneder, fra 10,2% til 12,2%.

 

Såsnart Nasdaq viser friskere takter, tror jeg Nera vil ta betydelige skritt oppover.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 264
  • Created
  • Last Reply

KANON NYHET

 

BØRSMELDING:

 

In a transaction executed 30th April 2004, funds under the

discretionary management of Laxey Partners Limited

purchased 6,151,425 shares in Nera ASA at an average price

of NOK 15.60 per share

 

Following this transaction, holdings in Nera ASA totalled

14,917,575 shares, equal to 12.08 % of the share capital

-----------

 

Det store spørsmålet nå er:

Vil de fortsette å plukke? :?:

Link to comment
Share on other sites

Det betyr vel at Laxey Partners nå er største aksjonær i Nera. Og oppgangen har ikke latt vente på seg. Nera ligger nå posisjonert godt over 16 kroner.

Dette begynner å bli MEGET spennende!

 

Edit: De er vel ikke størst helt enda, i og med at også Folketrygdfondet har kjøpt seg ytterligere opp. Men det er gjerne å bli størst som er målsettingen deres.

Link to comment
Share on other sites

Nera viser styrke i markedet. At DnB mener aksjen er dyr nok ser ikke ut til å rokke kursen. Ned 10 øre kan ikke regnes. Er FIP ferdig med oppdraget eller ligger de å lurer på laver kurs?

Spennende er det.

Link to comment
Share on other sites

Hei "Neraner"

 

Jeg tror vi fortsatt skal holde et meget våkent øye med volumene, og hvem som kjøper i Nera om dagen.

 

For det første er nok ikke tidspunktet for Laxey`s aksjekjøp tilfeldig valgt med hensyn til generalforsamlingen, som er den 26.mai. Og tar man en titt på dette fondets historie, er det liten grunn til å tro at de stopper rundt 12%.

 

Det er ikke sannsynlig at fondet vil bruke FIP i evt. videre oppkjøp. Det ville drevet kursen i taket, og for lett å gjennomskue: Kursen ville gått i taket, og det er ikke Laxey interessert i...............enda!

 

Så her får vi holde et våkent øye med hvem som kjøper, hvor mye, og om samme megler kjøper de påfølgende dager.

 

Forøvrig var Nera i dag sterk i et fallende marked: Til tross for en markant oppgang de siste dager, skled bare kursen svakt tilbake på lavt volum i dag. Her det nye rykk i vente :!:

 

NERA-kursen de siste fem dager, ser du nedenfor:

 

w?s=ner.ol

Link to comment
Share on other sites

TA:

Nera har brutt ned gjennom gulvet i en stigende trendkanal. Dette indikerer i første omgang svakere stigningstakt, eller innledning av en mer horisontal utvikling. Beveger seg i en rektangelformasjon mellom støtte på 14.52 kr og motstand på 19.55 kr. Etablert brudd på et av disse nivåene vil signalisere videre retning. Aksjen ligger mellom støtten ved ca 14.50 kr og motstanden ved ca 19.00 kr og etablert brudd på et av disse nivåene vil signalisere videre retning. Volumbalansen er positiv og styrker aksjen på kort sikt. Aksjen anses samlet sett teknisk positiv på lang sikt.

 

Megleroversikt:

Fischer Partners Fondskom har siden 13. f.m. hamstret nesten 5000 NER-aksjer (netto)

 

Konkl: NER har en betydelig oppside for den litt langsiktige investor.

Link to comment
Share on other sites

Siterer Tekniker'n:

"""Det er ikke sannsynlig at fondet vil bruke FIP i evt. videre oppkjøp. Det ville drevet kursen i taket, og for lett å gjennomskue: Kursen ville gått i taket, og det er ikke Laxey interessert i...............enda"""!

 

Nesten så jeg skvatt i starten av handledagen i går da TMB (Timber Hill, Sveits) tok to poster på til sammen 89500 aksjer til snitt 16,46. Tenkte med en gang hvem dette kunne være. Så ble det ikke mere fra TMB :(

Mindre skriving om Nera nå men minst like spennende. :D

Link to comment
Share on other sites

Et ubekreftet rykte :!: er at ESO (Enskilda Securities) har overtatt etter FIP mht. til kjøp for Laxey-fondet. Jeg ser at i etterhandelen tok ESO ytterligere 230.000 aksjer, bl.a. en post på 201.000. Videre har ESO nettohandlet over 3 mill.aksjer i det siste.

 

Noen andre som har opplysninger ?

 

----------

 

Det går mot en spennende generalforsamling den 26 mai. Og det er vel ikke noe dårlig tips, at Laxey kan komme til å øke beholdningen i dagene fremover, for å komme inn i styret. Fondets aktive historie gjør at vi kan vente høye volumer i aksjen frem til den 26.mai.

Link to comment
Share on other sites

:D

En strålende dag ble det. Opp 60 øre og volumet kom også mot slutten. AB satte kursen litt under press på slutten, men hva gjør vel det når ESO knaller til i sluttausjonen og tar ca. 230k aksjer til 16,90. Nesten så jeg ble enda mere bull enn en bulldog :D

Link to comment
Share on other sites

Hva er vel mer spennende enn å delta i en aksje i spill, og med den guiding ledelsen ga.

FIP fikk solgt noen overskuddsaksjer i dag. FE kan jeg ikke finne på listen til Research Coverage / Analysts listen på Nera's webside. Jeg kan heller ikke erindre (mulig jeg tar feil) at FE har tidligere vært særlig aktive i Nera. Tror også at FE har en STOR kunde. Det er vel heller ingenting i veien for at samme kunde bruke ESO også.

Er det tilfellet så vil vi i løpet av kort tid få nye flagg for Nera.

 

ps!

Ville det ikke vært korrekt av Nera å børsmelde 2.5*40 MNOK avtalen som ble annonsert ved Q1. Synspunkt ?

Link to comment
Share on other sites

En glimrende Nera-dag i dag også! Føk som en rakett like før børsen stengte. Fearnley Fonds kjøpte i dag godt over en halv million aksjer IGJEN. Mon tro om det kan være dem som har tatt over for Laxey Partners? Hva sier du Tekniker'n?

Også Alfred Berg var godt representert på kjøpersiden i dag.

Link to comment
Share on other sites

Hei Dellamorte :lol:

 

En ny, glitrende Nera-dag er bak oss :!: . Aksjen sluttet på dagens høyeste nivå, og med solid volum. Vi ser at Fearnley Fonds også i dag var tunge på kjøpersiden, men fortsatt har jeg ikke sett noen holdepunkter for at det er Laxey Partner som står bak. Men vi bør fortsatt holde et våkent øye med hvem som kjøper, og hvor mye; Det vil ikke overraske meg om Laxey Partners skal øke beholdningen betydelig før generalforsamlingen i slutten av mai.

 

Det gledelige er jo at andre store aktører nå henger seg på oppgangen. Alfred Berg var svært aktive i etterhandelen, og ESO økte også i dag beholdningen. Oppkjøps-ryktene får ny næring, og det høye volumet i aksjen er et lovende tegn for dagene fremover :D

 

Ser vi på volumet de siste 7 børsdagene, er det omsatt hele 15,9 mill.aksjer. Dette er en betydelig økning fra det vi har vært vant til.

 

Det tekniske bildet

Men la oss se på det tekniske: Jeg limer inn et "dårlig chart", siden jeg ikke får limt inn fra "TheOnlineTrader" som jeg bruker.

 

chart.asp?symb=no%3Aner&compidx=aaaaa%3A0&ma=0&maval=9&uf=0&lf=1&lf2=0&lf3=0&type=2&size=2&state=8&sid=173095&style=320&time=8&freq=1&nosettings=1&rand=2115&mocktick=1&rand=6599

 

Man ser ved et kjapt blikk, at her har ikke aksjen nevneverdig motstand før ved 18,20 og deretter ved 19,50. Men enda mere interessant er den formasjon som er dannet siden september -03. Vi ser her en bred konsoliderings-formasjon, med 13,80 som støtte, og ca 19,50 som hovedmotstand på oversiden. I det større bildet, er kurs-bevegelsene siden sep.-03 kun sidelengs korreksjon etter løftet fra 5,- i mars 2003.

 

Men det mest interessante, er at formasjonen som er dannet siden sep-03, er en opplagt "cup & handle"-formasjon. Nedgangen fra fra mars i år ved 19 til 14 og nå opp igjen er "hanken".

 

Noen av historiens sterkeste "bull-runs" har kommet fra slike formasjoner. Bryter aksjen opp gjennom 19,50, er det duket for et kurs-rally vi må langt tilbake i tid for å finne maken til når det gjelder Nera.

 

Vi er nå i en situasjon, hvor vi har:

 

-Sterk guidance fra ledelsen under Q1-presentasjonen

-Storkontrakt

-Fond som kjøper seg opp (Laxey) og oppkjøps-rykter.

 

Hvor skal vi så?

 

Jo, forholdsvis raskt opp og teste motstand ved 19,50. Brytes den, er det duket for et "bull-run" uten sidestykke :!:

 

 

 

-

Link to comment
Share on other sites

Jeg kan ikke dy meg " Hva er vel mer morsomt enn å eie en aksje i spill".

Nera er i spill og det er der ingen tvil om. Teknikern's graf viser hva som vil skje med kursen.

Jeg holder en knapp på FE.

Det skjer ikke at en aksje bryter opp slik son NER nå har gjordt UTEN at "noe foregår". Spekulere vil jeg ikke --- men, selv jeg hadde ikke trodd at det skulle bli iet slikt tempo.

 

ps!Hvem hadde trodd at AB skulle starte å kjøpe på denne kursen?.

 

Dette går veien det er der ingen tvil om.

 

Lykke til alle neranere.

Link to comment
Share on other sites

:lol: Kunne alle børsdager være som de to siste :lol:

 

Nera-aksjonær Laxeys sjef Kingsnorth i Oslo onsdag

OSLO, 5 mai Reuters) - Nera-aksjonæren<NER.OL> Laxey

Partners sin sjef Colin Kingsnorth er på besøk i Oslo onsdag,

får Reuters bekreftet fra det Isle of Man-baserte fondet.

Neras konsernsjef Bjørn Ove Skjeie var på reise og ikke

tilgjengelig for kommentar onsdag ettermiddag, mens

finansdirektør Bjørn Olafsson var opptatt i møte.

Informasjonsdirektør Helge Skaar i Nera ikke vil kommentere om

selskapet har møtt eller skal møte den nye storaksjonæren.

- Prinsipielt kommenterer vi ikke hverken fra eller til på

hvilke kontakter som foregår mellom ledelsen og aksjonærer, sier

Skaar til Reuters.

- Vi har en åpen eierstruktur. Utenlandske aksjonærer kjøper

seg inn, og det er vel sånn det skal være. Vi har ikke noe

problem med den aksjonærstrukturen vi har, legger han til.

Investoren Laxey Partners kjøpte fredag 6,15 millioner

aksjer i Nera og økte dermed sin eierandel til 12,1 prosent i

selskapet.

Laxey Partners dukket opp på aksjonæroversikten over de

største eierne til Nera tirsdag i forrige uke, da selskapet

flagget en eierandel på 5,21 prosent.

Nera kommenterte til Reuters fredag at det ikke hadde vært

noen kontakt med det britiske fondet.

Reuters har tidligere beskrevet fondet og dets fargerike

sjef Colin Kingsnorth, som i britisk media fremstilles som en

slags småaksjonærenes høye beskytter i administrasjonsstyrte

selskaper.

Link to comment
Share on other sites

Hei BULLDOG

 

Interessant melding du kom med. Jeg fant også en, som vel er kjent, men OK og ha på tråden her:

---------------------------

 

Nera vil ha kjøpsfullmakt på maks. 5,5% av egne aksjer

 

OSLO, 3 mai (Reuters) - Nera (Oslo: NER.OL - nyheter) -styret foreslår at generalforsamlingen i selskapet vedtar en fulllmakt til styret til å kjøpe tilbake og eie egne aksjer for maksimalt 5,5 prosent av selskapets aksjekapital, fremgår det av innkallingen til ordinær generalforsamling 26. mai.

 

Fullmakten gjelder en samlet pålydende på 13,6 millioner kroner, tilsvarende 6,8 millioner aksjer til to kroner per aksje, eller 5,5 prosent av aksjekapitalen. Prisen skal ikke være lavere enn pålydende og ikke høyere enn 150 kroner, heter det i forslaget.

Link to comment
Share on other sites

Viser til det siste innlegget jeg hadde under ang. Nera og Laxey.

 

"Informasjonsdirektør Helge Skaar i Nera ikke vil kommentere om

selskapet har møtt eller skal møte den nye storaksjonæren.

- Prinsipielt kommenterer vi ikke hverken fra eller til på

hvilke kontakter som foregår mellom ledelsen og aksjonærer, sier

Skaar til Reuters".

 

Så fra Reuters 30.april:

 

" - Dette er et fond som går på verdiinvesteringer. Det er

hyggelig at det er interesse for Nera-aksjen. Det viser vel at

Nera er en interessant investeringsmulighet, sier

økonomidirektør Oddbjørn Ur i Nera til Reuters. Ur vil ikke si noe nå om Nera kommer til å ta kontakt med

den nye storaksjonæren, men sier det er vanlig for Nera å ha

kontakt med sine største eiere.

- Det er helt naturlig at vi har kontakt med de største

aksjonærene, så det vil vi gjøre på en normal måte. Vi har

kontakt med alle store aksjonærer i Nera, sier Ur".

 

Ingen trenger vel betvile hvorfor Laxeys sjef Kingsnorth er i Oslo. :D

Link to comment
Share on other sites

:D Nera-Enskilda hever til "accumulate" fra "reduce"

OSLO, 6 mai (Reuters) - Enskilda Securities hever

Nera<NER.OL> til "accumulate" fra "reduce", fremgår det av et

analysenotat datert 5. mai.

Enskilda venter en sterk topplinje og inntjening i andre

kvartal og viser til at Nera-ledelsen guider om positive

utsikter. Den nye aksjonæren, fondet Laxey Partners, kan

dessuten bety at flere strategiske grep gjøres for å forbedre

inntjeningen, ifølge meglerhuset.

"Det er en oppsiderisiko i bruttomarginen og en ny aksjonær

kan bety press for å forbedre inntjeningen ytterligere", skriver

Enskilda.

Laxey Partners "har et rykte for å gjøre endringer i

undervurderte selskaper og presse på for å få frem verdier",

ifølge meglerhuset.

Enskilda tror at hvis den sterke ordreinngangen i første

kvartal representerer en varig trend, kan bruttomarginen

stabiliseres over 27 prosent.

Link to comment
Share on other sites

Laxey begynner å si hva de tenker om Nera:

 

Nera-eier Laxey sier vil bytte ut styreformann

OSLO, 10 mai(Reuters) - Nera-aksjonæren<NER.OL> Laxey

Partners flagger et ønske om å bytte ut styreformannen Johan

Fredrik Odfjell.

- Vi ønsker å bytte ut styreformannen, sier Laxey

Partners-sjef Colin Kingsnorth til Reuters.

Det Isle of Man-baserte fondet Laxey Partners flagget 30.

april 12,1 prosent eierandel i Nera.

- Jeg kan ikke annonsere hva vi skal gjøre fremover, men vi

skal så visst ikke selge aksjene våre, sier Kingsnorth.

Kingsnorth sier Laxey har hatt samtaler med styreformannen,

men vil ikke si hva fondet tok opp.

- Jeg kan godt sette oss i forlegenhet, men jeg vil ikke

sette noen andre i forlegenhet. Vi har forslag til endringer.

Selvfølgelig har vi planer om hva vi vil se, men tiden er ikke

inne for å si det nå. Det trenger å skje ting i ledelsen til

Nera, sier Kingsnorth

- Vi skal ikke si at selskapet skal gjøre det ene eller det

andre, men vi vil fremme en mer aksjonærvennelig øverste

ledelse. De har latt masse muligheter gå dem hus forbi de siste

par årene og vi synes bare ikke de er de rette personene for

øyeblikket.

- Selskapet er definitivt undervurdert, men ikke hvis den

nåværende ledelsen fortsetter. Det virker ikke som de gjør noen

beslutninger for å bringe selskapet fremover i det hele tatt.

Kingsnorth er ikke med på at den siste utbytteøkningen er et

tegn på mer aksjonærvennlig politikk fra Nera-ledelsen.

- Den kom etter at de ble tvunget til det, men ikke av oss.

De gikk motvillig med på det.

Kingsnorth forstår ikke hvorfor Nera har en

bedriftsforsamling.

- Jeg skjønner ikke hvorfor den eksisterer. Oss og de fleste

andre ville foretrukket direkte valg av styret i stedet. Det bare

beskytter og gjemmer styreformannen, sier Kingsnorth.

 

8)

Link to comment
Share on other sites

Den nyheten Bulldog kom med her, er alldeles glitrende :D

 

Kampen om kontrollen over Nera er i gang, og at fondet går så knallhardt ut, er svært positivt. :D

 

Selv har jeg i tidligere innlegg slaktet Nera`s informasjons-politikk. Den er svært aksjonær-fientlig, da de skjeldent eller aldri melder om noe som helst. Her vil det i hvertfall skje endringer.

 

Men her vil nok flere aktører komme på banen. Skal bli spennende å følge Nera i morgen, og ikke minst volumene!

Link to comment
Share on other sites

Ja det skal bli spennende. Nera biter seg fast på 17 + gang på gang mens indeksene faller markant. Nå legges grunnlaget for en kraftig kursøkning. Ser at FIP dukket opp på slutten av dagen og endte opp som største nettokjøper.

Det er ikke tvil om at alle neranere går meget spennende tider i møte. Vi ser det allerede at Nera har skiftet takt fra å være "svært slapp" ved 14.5 +/- til å bli være attraktiv for mange aktører (AB solgte og solgte ned til 14.50 og har nå startet å kjøpe på 17 !!!). Det skal ikke forundre meg at vi ser 20+ før generalforsamlingen.

Link to comment
Share on other sites

Mandag 10. mai 2004, 18.31

 

Neras styreformann bekrefter Laxeys ønske om avgang

OSLO, 10 mai (Reuters) - Neras styreformann Johan Fredrik Odfjell bekrefter at Laxey Partners-sjef Colin Kingsnorth har bedt ham om å fratre sin stilling, og sier anmodningen vil bli vurdert.

 

- Jeg har fått en telefon fra Colin Kingsnorth, som ringte meg fredag ettermiddag, og egentlig bare sa at de hadde kjøpt en stor aksjepost i Nera (Oslo: NER.OL - nyheter) , og at de ønsket at jeg skulle trekke meg som styreformann, sier Odfjell (Oslo: ODF.OL - nyheter) til Reuters mandag ettermiddag.

 

- Han sa de hadde nokså konkrete planer om hva de ville gjøre med selskapet, uten at han ønsket å gå inn på det, fortsetter styreformannen.

 

Odfjell forteller at Kingsnorth ville ha et svar av styreformannen umiddelbart, men det fikk han ikke.

 

- Til det svarte jeg at det var en interessant og spesiell telefon å få. At jeg vil tenke meg om og at det var naturlig for meg å konferere med de rette organene, sier Odfjell og nevner valgkomiten og andre større aksjonærer.

 

- Det rette er å gå frem på den formelle måten med de formelle veiene, og det søker jeg å gjøre, sier han.

 

- Mitt liv er for kort og jeg har for mye interessant å gjøre til at jeg ønsker å klamre meg til noen posisjoner, understreker Odfjell.

 

- På den annen side synes jeg at derfra og til å få en telefon fra en person som har vært aksjonær i noen dager, og så forteller vedkommende at jeg skal trekke meg som styreformann, det synes jeg heller ikke er riktig.

 

Odfjell sier Kingsnorth sa lite om hvorfor han ønsket styreformannens avgang.

 

Odfjell sier videre at Kingsnorth nevnte et annet navn som kunne bli ny styreleder, men det var ikke Kingsnorth selv.

 

- Han nevnte et annet navn som han ville sette inn når jeg trakk meg, sier Odfjell, som ikke vil røpe hvilket navn som ble nevnt.

 

Laxey Partners kjøpte seg opp til en eierandel på 12,1 prosent i telekomselskapet Nera 30. april i år. Det Isle of Man-baserte fondet blir i britiske medier fremstilt som en slags småaksjonærerers høye beskytter i administrasjonsstyrte selskaper.

 

Sjefen for fondet, Kingsnorth, uttalte til Reuters tidligere mandag at det ønsket å bytte ut styreformannen, og at det hadde forslag til endringer i selskapet, men var ordknapp om hvilken form disse burde ta.

 

Odfjell sier Kingsnorth foreslo relativt omfattende endringer.

 

- Mitt inntrykk var vel at han så for seg rimelig omfattende endringer. Eller det var vel ikke bare mitt inntrykk, men det var vel det han ga klart uttrykk for, sier Odfjell.

 

Odfjell sier det gjaldt endringer på en rekke nivåer i organisasjonen og i drift og struktur av selskapet.

 

Styreformannen mener imidlertid Kingsnorth må utdype dette temaet selv.

 

Johan Fredrik Odfjell, som også er styreformann i Orkla (Oslo: ORK.OL - nyheter) , sier han er forbauset over at Laxey Partners har diskutert saken i media.

 

- Jeg synes ikke det er naturlig å fortelle media noe om hva enkeltaksjonærer måtte si.

Link to comment
Share on other sites

Hei

 

Dette er jo særdeles kursdrivende nyheter, som kom etter børsens stengetid i dag. : :D

 

Sitat fra Reuters, og Laxey`s intensjoner med Nera:

 

- Mitt inntrykk var vel at han så for seg rimelig omfattende endringer. Eller det var vel ikke bare mitt inntrykk, men det var vel det han ga klart uttrykk for, sier Odfjell.

 

Odfjell sier det gjaldt endringer på en rekke nivåer i organisasjonen og i drift og struktur av selskapet.

 

 

Dette kan bety utskilling og salg av deler av Nera, for å få verdiene frem. Dette er intet annet enn supre nyheter for oss :!: :!: :!:

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


  • Lage deg en bruker i dag for alle funksjoner. Helt gratis!

    Logg inn eller lag deg en bruker

×
×
  • Create New...