Jump to content

Oslo børs - veien vidre


Recommended Posts

DnB Nor Kapitalforvaltning og Edward Wendel tror aksjekursene vil fortsette å stige i tiden fremover. Kapitalforvalterne tror også at rentenivået vil stige mer enn markedet forventer. Les mer her:

 

Fondsforvalterne i DnB Nor Kapitalforvaltning er ute med en ny månedsrapport mandag.

 

I rapporten skriver kapitalforvaltningsdelen til DnB Nor at aksjemarkedet nå er tilbake på nivåene før korreksjonen i oktober.

 

- Til tross for at aksjekursene har hatt en god oppgang siden bunnen i mars 2003, så må vi helt tilbake til 1990 for å finne like lave P/E-nivåer globalt. Det norske aksjemarkedet ligger nær gjennomsnittlig historisk P/E, mens regioner som USA og Europa ligger under gjennomsnittsprisen. Men særlig de såkalte fremvoksende økonomiene (Emerging Markets red. anm.) virker attraktive ut fra prising. Disse økonomien er i dag rundt 30 prosent billigere enn utviklede økonomier og representerer således et interessant investeringsalternativ, heter det i månedrapporten til DnB Nor Kapitalforvaltning.

 

Nå venter kapitalforvalterne til DnB Nor at aksjekursene står godt rustet mot negative hendelser i form av høyere renter og lavere inntjeningsvekst. Også Oslo Børs tror DnB Nor at vil klare seg bra.

 

- Selv om Oslo Børs ser noe dyrere ut relativt til egen historie enn globale aksjemarkeder

tror vi likevel ikke at vi vil se store fall med det første. Oslo Børs er har et lavere P/E-nivå enn Europa og USA. I tillegg er aksjemarkedet inne i en sterk periode, og dersom oljeprisen holder seg i nærheten av dagens høye nivåer tror vi også at det norske aksjemarkedet vil holde seg, heter det i månedsrapporten

 

DnB Nor Kapitalforvaltning forventer at veksten i verdensøkonomien vil fortsette. Veksten i den norske fastlandsøkonomien har steget de siste to årene, uten at rentene har trukket like mye opp.

 

- Over tid bør rentene ligge på nivå med BNP-veksten justert for inflasjon og vi tror derfor at rentene kan ta seg noe mer opp enn markedet forventer, heter det i månedsrapporten.

 

Og det heter videre:

 

- Til tross for bra oppgang gjennom 2005, er faktisk aksjemarkedet billigere nå enn for

et år siden (fordi inntjeningsutsiktene har økt mer enn kursene), og dermed har aksjemarkedet indiskontert mye av den litt lavere inntjeningsveksten vi venter i 2006. Og selv om Oslo Børs har gitt en superavkastning i nesten tre år, tror vi at norske aksjer vil gi god avkastning også i 2006, skriver DnB Nor Kapitalforvaltning i rapporten

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 244
  • Created
  • Last Reply

Men, på den annen side:

 

HVIS Goldman Sachs får rett vedr sitt oljescenario, vil det få store følger:

 

1. USA, Kina, Japan m.fl. som er store nettokjøpere og forbrukere av olje, vil da få såpass store utgifter at det vil påvirke hele verdensøkonomien i STOR grad. Dette vil medføre vesentlig reduksjon i kjøpekraft, og man vil få en høy inflasjon verden over pga den økte prisstigningen som vil komme. Prisstigningen på andre varer og tjenester, og ikke minst lønninger, vil komme som en effekt av marginskvis på andre varer og tjenester. Spesielt i de sektorer der man har en energikrevende produksjon.

 

2. Intensiteten for forskning på alternativ energi vil øke vesentlig, og kan gi en enorm bakrus for oljesektoren på sikt.

 

3. Faren for "militær beskyttelse av sine interesser og forsyninger" øker.

 

4. Hvis Iran fortsetter sin anriking av uran og kommer ytterligere på kant med IAEA, FN og USA, kan det medføre ytterligere nervøsitet i markedet og derigjennom oljeprisen....

 

 

Så det er ikke positivt hvis dette slår til. Positivt på kort sikt for OSE, men verdensøkonomien kan gå helt av hengslene og øke faren for militære aksjoner mellom store land, som ytterligere vil skape mer uro.... En domino-effekt som kan bli svært alvorlig.

 

Noen vil nok hevde at verdensøkonomien er såpass dynamisk og tilpasningsdyktig at høy oljepris adopteres uten en "berg og dalbane effekt", men det er hevet over enhver tvil at det vil få svært store konsekvenser.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Jeg begynner nå å se tegnene som var i februar/mars 2000:

 

* Bonusene hos meglerne er atsronomiske igjen

 

* Nesten uansett hvilken aksje man kaster penger på så går det opp

 

* Mange investerer i aksjer de ikke har peiling på hva driver med

 

* Man tror himmelen er fri for skyer

 

* Mange nyrike jyplinger som strør om seg av luksus og skaper en hype

 

 

Tegnene er mange, og man husker vel hva som skjedde 18 mars 2000?

Link to comment
Share on other sites

Jeg begynner nå å se tegnene som var i februar/mars 2000: * *

* Mange nyrike jyplinger som strør om seg av luksus og skaper en hype

Tegnene er mange, og man husker vel hva som skjedde 18 mars 2000?

 

Joda, kan ikke si annet enn at jeg er litt enig med deg her. - Likevel, du tar utgangspunkt i aktørene og deres holdning i dette spillet.

 

Men, men,.. den gang hausset meglere/banker/fondsforvaltere markedet opp med aktiv markedsføring ovenfor småsparererene. Og det lyktes dem i stor grad. Bankene løpe jo etter kundene for å få dem til å plassere i fond osv....

 

Det skjer ikke i dag.

 

Sammensettningen av aktørene direkte på børsen er også helt annerledes i dag enn den gang. Da var det får som hadde den muligheten som data gir i dag.

 

Men at psykologien er den samme, ja det tror jeg,.. uten at jeg vil legge skylda på dagens "blåøyde" investorer for at noe skal gå galt.

 

Et krakk kommer, all historikk tilsier det. Vi vet bare ikke når. - Vi ser at det er topper på mange av verdens børser i disse dager, og med det klart nervøse investorer. Alle vil jo gå ut på en topp, ikke sant? Og dermed skapes kunstige konjunkturer. Dagens verdensøkonomi kan overhodet ikke sammenlignes med den i 2000 for eksempel, og det er de økonomiske konjunkturene som gjenspeiler seg på børsen og dens utvikling. I så måte bør vel børsene øke, og vår spesielle oljerelaterte "ose" burde ligge pent an til en vidre oppgang med dagens pene oljepriser.

 

Ser gjerne noen friske innspill omkring dette,.. det er det forumet er til.

Link to comment
Share on other sites

Hei.

 

Medio mars år 2000 var jeg i USA og hørte på mange analytikere som sa enstemmig at vi da kun var i startgropa for utviklingen av "den nye økonomien"... :lol: . I mangel av bedre forklarninger på hvorfor dot.com feberen avstedkom aksjekurser helt hinsides alle diskonterte netto kontantstrømmer, fant man ut at teorien måtte omskrives litt ;) .

 

Nå var det nok riktig at kontanstrømmene var store, men det var jo da uheldigvis bare netto utgiftskontantstrømmer som nådde de ville skyer, paradoksalt nok sammen med akjekursene og belåningsgraden av investorens aksjer...

 

Alle i salen klappet, og de som klappet mest var nyrike multimillionærer som synes dette var helt i tråd med deres aksjeposisjoner B) . Få av dem er særlig multimillionærer i dag...

 

I dag er det nok forløpig noe bedre helsetilstand med hensyn til netto kontantrøm, i allefall i Olje-Norge.. Vi er nok derfor en stund fra helt de samme tilstander som i 2000...

 

Det er artig å se at vi nå har passert forrige topp med nokså klar margin, og det på høyt og godt volum.

 

Blir det fortsatt hemingsløs oppgang til OB Index 400 henger jeg gjerne på, men kommer aldri verden til å sitte hele veien opp med identisk tradingbeholdning inne.. Strategien er å selge unna deler av porteføljen på vei opp som jeg har gjort i flere måneder nå, og som jeg selvsagt har tapt endel på..

 

Men vi er på vei ganske langt over "fornuftig" trendvekst nå og vi skal ned en dag...Da gjelder det å ha midlene ledige for billige kjøp om det så skal gå et år eller tre...

 

Mne først skal vi treffe med et par gode salgsopsjoner... Det blir spennede tider framover og mandagens som kommer skal jo fordøye USA-utviklingen fra i går. :unsure:

 

Good Luck til alle.

Link to comment
Share on other sites

Ugens nøgletal

Mandag kl. 16 offentliggøres de ledende indikatorer i USA for december, som forventes at være steget 0,2% mod 0,5% i november.

 

Onsdag kl. 10 offentliggøres erhvervstillidsindikatoren fra det tyske IFO-institut. Her forventes 99,8 mod senest 99,6 og tallet vil give en indikation af stemningen i den tyske økonomi.

 

Torsdag kl. 14.30 vil fokus være på salget af varige forbrugsgoder i USA i december, hvor der forventes en stigning på 1,0%. Ekskl. transportmidler forventes en stigning på 0,9%.

 

Fredag vil fokus være på væksten i det amerikanske BNP i 4. kvartal, hvor der forventes en stigning på 2,8%, hvilket er lavere end stigningen på 4,1% i 3. kvartal. BNP prisindekset forventes at være steget 2,7%, mens privatforbruget forventes at være steget 0,5%.

Link to comment
Share on other sites

Søndagens aksjetips

 

Den tekniske motstanden på 340 er brutt. Er det kraft til å sende Hovedindeksen videre til 350 i uken som kommer?

 

 

Artikkel av: Stein Ove Haugen (22.1.06 07:59)

 

Det gikk mye bedre enn vi fryktet sist søndag. En liten nedtur midt i uken lokket frem kjøpelysten igjen og sendte Hovedindeksen i ny all-time-high både torsdag og fredag. Og det på høyt volum.

 

Den lille tekniske motstanden i overkant av 340-nivået er brutt og dermed er denne snudd til teknisk støtte. Hvor sterk den er får vi imidlertid ikke vite før den blir testet. Det kan skje allerede i starten på kommende uke, men det kan raskt anspore et nytt løft mot 350 mot slutten av uken.

 

 

 

Eventuelle reaksjoner nå fanges nå først opp av dette støttenivået og deretter av et stadig sterkere støttebelte, som strekker seg fra 320 og opp til 300- og 335-nivået. Dette er et godt fundament for videre oppgang og et solid gulv for den videre utviklingen. Enten det fortsetter opp eller sidelengs.

 

Med en såvidt sterk trend som den vi ser på Oslo Børs skal en ikke skule for mye på utviklingen i RSI-chartet, men usikkerheten er fremdeles synlig gjennom den negative divergensen. Men tolket positivt kan det avgis et signal som kan gi børsen et skikkelig skyv videre opp.

 

Et brudd på den negative divergensen, fulgt opp av et brudd på 73- og 75-nivået, vil signalisere videre oppgang, en opptur som raskt kan sende Hovedindeksen til 365, og kanskje videre mot 385 og 400.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Hei..

 

Nå er det omtrent 15% økning i totalindeks siden sist det var liv her på tråden siden vi nå er i 390-området <_< .

 

Det er vel noe sånt som mellom 5 og 10 års sikker bankavkastning vi nå har lagt bak oss i snitt i aksjemarkedet i løpet av et par måneder på nyåret. Og det er på toppen av enda nesten 3 år med full pinne oppover. Grattis alle long-sittere ! :lol:

 

Hva nå da ? Skal vi til 440-450 og gjøre nye 10-15% i løpet av noen uker ?

 

Selv har jeg nå kommet til en viss høydeskrekk og redusert fra ca 60-70% long aksjeeksponering ned til 25% i løpet av siste 2 uker. I tillegg har jeg startet anskaffelse av noen få out of the money salgsopsjoner, hvilket innebærer at jeg går inn i en periode hvor fortsatt oppgang vil innebære bortimot 1/2-parten av markedsoppgangen i avkastning på risikoeksponert kapital dersom mine longposisjoner er sånn ca representative for OBX-bevegelsene.

 

Det får stå sin prøve. Klondyke-stemningen i fisk og rigg/olje har vel ikke helt smittet til hele markedet enda, men siste dager ser det ut som deler av konsumaksjene også er ferd med å bli smittet...

 

Vi mangler vel nå kanskje bare en "syk" siste eksponesiell klatrekurve finansiert av mer lånte penger og fra de som har ergret seg i 2-3 år over å ikke fått ta del i oppturen, før fallsyken melder seg for alvor. Eller kommer den som følge noe annet mer eller mindre uforutsett ? :unsure:

 

Good luck framover !

Link to comment
Share on other sites

Søndagens aksjetips

 

Oslo Børs nådde 390 fortere enn vi hadde regnet med, men hva skjer neste uke? Kommer den toppen mange snakker om og alle frykter mot slutten av uka?

 

 

Artikkel av: Stein Ove Haugen (26.3.06 08:36)

 

Sist søndag skrev vi at 390 kunne være innen rekkevidde i løpet av de neste 2 - 3 ukene. Gitt at 380-nivået og topplinjen i den stigende trenden ble brutt. Det tok ikke mer enn en uke.

 

Med det på plass er det nå teknisk sett duket for videre oppgang til 410 - 420 på en måneds sikt. Det er i hvert fall potensialet i den stigende sekundærtrenden etter at topplinjen i den lengre stigende trenden er brutt.

 

 

 

Teknisk sett kan vi i øyeblikket faktisk ikke se noe tegn på at det ikke skal kunne gå veien. Vi er ikke eksperter på Elliot Wave teorien, men det ser ut til at Hovedindeksen nå er inne i en liten 2 av tre opp. Den ligner på foregående oppgangssyklus, som fra midten av oktober til slutten av januar til tok Hovedindeksen fra 280 til 360. Og det er med denne i friskt minne at vi forrige søndag antydet at vi kunne få se 430 før 1. juni.

 

Men for at Hovedindeksen skal nå 410 - 420 den neste måneden må det også raskt komme et løft opp mot 400-nivået, og i den påfølgende konsolideringen må Hovedindeksen ikke falle tilbake under forrige topp i underkant av 380-nivået.

 

Toppen denne uken

 

Det er blitt antydet fra flere hold at det knaker i skuta og at toppen kan lure like rundt hjørnet. Kanskje allerede i slutten av kommende uke. Vi kan ta feil i vår konklusjon for kommende uke, men vi ser i øyeblikket ingen tekniske signaler som tilsier at den kommer til uken. Men endrer det tekniske bildet seg vil vi komme med en oppdatering.

 

Det som er en utfordring er 75-nivået i RSI-chartet. RSI ligger i kjøp i henhold til 14-dagers glidende gjennomsnitt, men kan stange mot 75-nivået allerede mot slutten av kommende uke. Det trenger ikke forårsake mer enn en vanlig liten korreksjon, med et fall tilbake mot 380-nivået, men om det i så fall vil være starten på en større konsolidering er vi i øyeblikket dessverre ikke i stand til å se.

 

Men for alle smånervøse kan vi anbefale å legge stop loss på 360. De meget lettskremte kan for eksempel selge unna litt ved et eventuelt fall ned gjennom 380, mer ved fall gjennom 375 og kanskje resten ved brudd på 360.

 

For alle andre langsiktige minner vi om at bunnlinjen i den lange stigende trenden gir rom for fall ned til 340-nivået før bunnlinjen i trenden blir testet.

 

http://www.hegnar.no/hegnar/newsdet.asp?id=212280&cat=116

Link to comment
Share on other sites

Børsfesten vil fortsette

 

Investorene er overbevist om at festen på Oslo Børs vil fortsette.

 

Av NA24 iMarkedet Investorene Endre Røsjø og Riulf Rustad tror at festen på Oslo Børs vil fortsette.

 

- Det er så pass mye penger som suser rundt i systemet at et eller annet sted må de ta veien. Oslo Børs tiltrekker seg jo en del utenlandske investorer, sier den kjente investoren Endre Røsjø til Finansavisen.

 

Investorkollega Riulf Rustad sier at festen på Oslo Børs vil fortsette hvis det ikke skjer noe med oljeprisen, riggratene eller lakseprisen. Alle disse har vært knallsterke, og bidratt til den børsoppturen de siste tre årene.

 

- Ja, med mindre det kommer noen fundamentale ”setbacks”, tror jeg oppgangen vil fortsette på Oslo Børs. Riktignok må du regne med noen korreksjoner på opptil fem prosent, men det er ingenting i det lange bildet, sier Rustad.

 

Røsjø kommer imidlertid med en advarende pekefinger til alle de som tror oppturen varer evig.

 

- Det er jo klart at før eller senere må oppgangen ta slutt. Det minner meg om Kuwait tidlig i 70-årene. Aksjemarkedet gikk og gikk. Etter en viss tid forplantet oppgangen seg i eiendomsmarkedet før det hele smalt, sier Røsjø til Finansavisen.

 

25.03.06 10:38, ny 25.03.06 10:40

http://pub.tv2.no/nettavisen/na24/article593798.ece

Link to comment
Share on other sites

Forventningene til inntjening er såpass høye nå, at det vil bli særdeles vanskelig for selskapene å innfri. Videre har vi sett i en lengre periode at selskaper som innfrir, men ikke overrasker positivt på oppsiden, faktisk blir straffet kursmessig.

 

Når vi skriver april og fokuset kommer på 1Q-tallene, vil jeg derfor tro Oslo Børs vil starte sin korreksjon. Nå har vi en laksepris på 35 kr pr kg, og en oljepris som varierer mellom 62-65 USD pr fat, og dette vil kun fortsette dersom fugleinfluensaen fortsatt sprer seg i samme tempo og spenningen i Midt-Østen fremdeles opprettholdes/forverres. Hvis det hele roer seg ned, står Oslo Børs foran en korreksjon.

 

På generelt basis vil jeg si at forventnigene til inntjening er for høyt, og at 1Q-tallene vil få investorene ned på bakken igjen. Derfor vil jeg tro vi får en negativ april på Oslo Børs.

Link to comment
Share on other sites

Dette har du vel sagt hver uke i rundt 1 år nå RoRu... ;)

 

Du får nok rett snart, du har jo tatt feil HELE tiden frem til nå!

 

Forventningene til inntjening er såpass høye nå, at det vil bli særdeles vanskelig for selskapene å innfri. Videre har vi sett i en lengre periode at selskaper som innfrir, men ikke overrasker positivt på oppsiden, faktisk blir straffet kursmessig.

 

Når vi skriver april og fokuset kommer på 1Q-tallene, vil jeg derfor tro Oslo Børs vil starte sin korreksjon. Nå har vi en laksepris på 35 kr pr kg, og en oljepris som varierer mellom 62-65 USD pr fat, og dette vil kun fortsette dersom fugleinfluensaen fortsatt sprer seg i samme tempo og spenningen i Midt-Østen fremdeles opprettholdes/forverres. Hvis det hele roer seg ned, står Oslo Børs foran en korreksjon.

 

På generelt basis vil jeg si at forventnigene til inntjening er for høyt, og at 1Q-tallene vil få investorene ned på bakken igjen. Derfor vil jeg tro vi får en negativ april på Oslo Børs.

Link to comment
Share on other sites

Zoonic

 

Jo, jeg må si jeg er svært overrasket over at Oslo Børs har gått så høyt som den har gjort. Men derfor blir også fallhøyden deretter. Jeg husker svært godt hvor tullete man mente den svenske analytikeren var i april 2000 som mente Nasdaq Composite skulle ned til 1700 mens indeksen fremdeles lå på 4800. Han fikk jo rett etterhvert.

 

Jeg ønsker ikke å fremstå som noen dommedagsprofet, men heller som en realist. Det er svært fort gjort å se seg blind på skogen for bare trær. Og når det først går nedover blir det ofte et ramaskrik og "hvorfor så jeg ikke dette komme...?"

 

Jeg ønsker å oppfordre til å være forsiktig på disse nivåene vi nå ser. Oljeprisen skaper en falsk trygghet og sender indeksen opp til stadig nye høyder, og drar med seg selskaper som ikke fortjener en så høy prising som mange av dem idag har.

 

Rentene i USA trekker stadig oppover og struper mer og mer av investeringskapitalen der borte, så det er ikke umulig at synergien derfra vil være det som starter nedgangskonjunkturen etterhvert. Vi ser også at de norske markedsrentene nå trekker oppover, så det vil også her i landet bli stadig dyrere å finansiere investeringer i tiden fremover.

 

Det er alltid når markedet får en bred oppfatning av at "det er annerledes denne gangen(!)" at korreksjonen er nært forestående. Og jeg vil tro vi er der nå. "Alle" investerer for tiden i aksjer, og derfor er også toppen ubønnhørlig nære.

Link to comment
Share on other sites

Slik jeg ser det:

 

Hva kan holde Oslo Børs oppe / gjøre at Oslo Børs kan stige videre:

 

1. Fortsatt stor spredning av fugleinfluensa (vil holde lakseprisen høy)

 

2. Fortsatt sterk vekst i Kina og India's oljeetterspørsel

 

3. Fraktratene for olje holder seg høy

 

4. Aluminiumsprisen holder seg høy

 

5. Militær offansiv mot Iran

 

Hva kan få Oslo Børs til å korrigere:

 

1. Både olje, laks og aluminium er historisk sett på sine pris-topper nå, og en korreksjon her vil medføre nedgang

 

2. Forventningene til inntjening er for høye. Det holder ikke lenger å innfri heller for å opprettholde kurs, men må overraske på oppsiden.

 

3. Synergier fra utlandet (renteoppgang, risikovillighet svekkes, utenlandske investorer selger seg ut)

Link to comment
Share on other sites

Her kommer det som sier alt om at vi er nær toppen:

 

 

Oslo Børs over 400!

TDN Finans | dn.no

Oslo Børs bryter gjennom 400 poeng-nivået for første gang. - Det er ingen skyer på himmelen, sier en megler.

 

 

Oslo Børs åpner kraftig opp torsdag på en fortsatt sterk oljepris. Også oppgang i de amerikanske og asiatiske markedene bidrar positivt.

 

-Det er ingen skyer på himmelen, og da skal man jo være klar over at det ikke kan bli mer skyfritt heller, men jeg venter at markedet skal opp, spesielt hjulpet av olje- og offshorerelaterte aksjer, sier en megler til TDN Finans.

Link to comment
Share on other sites

Peter Hermanerud er en mann å lytte til...Fra DN idag

 

"Farlig sted å være"

 

Peter Hermanrud, sjefstrateg i First Securities, er bekymret og mener Oslo Børs er et farlig sted å være etterhvert.

 

IKKE VERDT KURSEN. Mange selskaper er høyere priset enn de på sikt bør være, mener sjefstrateg Peter Hermanrud.

 

TURID SYLTE

Publisert: 05.04.2006

 

Oslo

 

Hermanrud mener risikoen på Oslo Børs nå er betydelig, og synes det mest betenkelige er at så mange selskaper er høyere priset enn han tror de på lang sikt bør være.

 

Igår falt hovedindeksen med 1,59 prosent til 393,58 poeng - etter at den i slutten av forrige uke og mandag enkelte perioder vippet over 400 poeng. Det var særlig oljerelaterte aksjer som presset børsen ned igår.

 

- Oslo Børs er et farlig sted å være etterhvert, sier Hermanrud.

 

Men strategen i First Securities ser ikke noe konkret som tyder på at fallet kommer ennå.

 

- Ser vi tilbake på historien, må det en trigger til for å få nedturen. Vanligvis ser vi en del triggere og får en avmatning et halvt års tid først. Foreløpig ser jeg ikke noen antydninger, sier han.

 

Hermanrud tror det er mer sannsynlig med en korreksjon enn et stort fall.

 

- Den kan bli brutal nok, men varer ikke mer enn en liten stund før utviklingen er på vei tilbake igjen.

 

På lånt tid

 

Investor og uavhengig rådgiver Svein Haga venter også på en korreksjon. Den tidligere Norse-sjefen peker på det absurde i at land som Kina og USA har hatt den sterkeste veksten i økonomien, men har noen av børsene som har gått svakest de siste tre årene.

 

Haga mener noe skyldes en blanding av valutaspill og råvarespill som har drevet kursene oppover i for eksempel Japan og Norge. I Australia, Canada, New Zealand og Island har særlig valutaspillet satt preg på børsene.

 

- Vi er på lånt tid nå for en korreksjon, sier Haga.

 

Han presiserer at etterspørselen etter fysiske råvarer ikke øker like voldsomt som de internasjonale fondene som investerer i sektoren, og at flommen av billige penger over hele verden er en voldsom drivkraft.

 

- Disse råvarefondene har steget fra 15 til 85 milliarder dollar på halvannet til to år, og driver råvareprisene opp, mener han.

 

Drøyer alltid

 

Haga tviler også på at korreksjonen er rett rundt hjørnet.

 

- Det går alltid lengre enn det er fornuftig å tenke seg, som med dotcom for noen år siden. Men at det ender i snørr og tårer, er opplagt.

 

Han tror ikke aksjemarkedet selv vil utløse nedturen, men at høyere renter og spesielt valutauro og fallende råvarepriser vil gi utslaget.

 

- Det er ikke mye som er underpriset nå, og veldig mye forutsetter at dollaren ikke faller og at heller ikke råvareprisene faller. En endring på makronivå er det jeg tror kommer til å utløse korreksjonen, sier Haga.

 

____

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Skal ikke forsøke å spå så mye vedr Oslo Børs, til det har jeg blitt overrasket så mange ganger den siste tiden. Eneste jeg med sikkerhet vet, er at Oslo Børs skal ned fra dagens nivåer. Men når det skjer, det har jeg ikke peiling på. Det er oljeprisen som avgjør.

 

Det jeg videre tror, er at når nedgangen først kommer, blir den svært boldig. Bakrusen blir vond.

 

Eneste jeg er usikker på er når det skjer. I år, eller neste år? Ikke peiling.

Link to comment
Share on other sites

Jada, OSE skal videre opp, så noe ned, og så opp igjen, videre opp og så ned, ganske mye ned før den går mye opp igjen....sånn forstetter det.... :haha:

 

Hyggelig med TOM, RoRu..!

 

Skal ikke forsøke å spå så mye vedr Oslo Børs, til det har jeg blitt overrasket så mange ganger den siste tiden. Eneste jeg med sikkerhet vet, er at Oslo Børs skal ned fra dagens nivåer. Men når det skjer, det har jeg ikke peiling på. Det er oljeprisen som avgjør.

 

Det jeg videre tror, er at når nedgangen først kommer, blir den svært boldig. Bakrusen blir vond.

 

Eneste jeg er usikker på er når det skjer. I år, eller neste år? Ikke peiling.

Link to comment
Share on other sites

Hei..

 

Artig utvikling for OSE, og gledelig å se at mange også her har fått ta del i oppgangen :biggrin: .

 

Selv har jeg gått trinnvis mer og mer i cash så i ettertid er det lett å se at en kunne fått mer ut av å sitte long enda lenger med enda mer. Men jeg klager ikke...heldigvis ser det ut til at jeg har solgt noenlunde (men ikke helt..) i riktig rekkefølge etterhvert som aksjene har "tatt av"...

 

Har sittet og "hygget" meg med selvangivelsen i helgen og der var det mye artig å lese...spesielt gøy er det å tenke tilbake til høsten 2002, da alt så som værst ut.

 

De salgene jeg har realisert i 2005 har mange av sine kjøpsdatoer fra nettopp høsten 2002, hvor jeg heldigvis var tøff nok til å kjøpe Kværner til godt under 10-delen av hva de er nå (i form av Aker-verdier), ELT til 19 kroner, Nera til 5 kroner og DNO til under 6 kroner, AIK til 33 kroner og SCH til 100 kroner, osv...

 

Nå er vi helt i "en annen verden" og ingenting kan gå galt ser det ut som...

 

Er virkelig spent på hvordan utviklingen blir framover...Det skal sterk rygg til for å bære den fremgangen vi hittil har hatt. :huh:

Link to comment
Share on other sites

Ser på nyhetsflommen som kommer vedr oljen for tiden, bl.a. USA og Bush's uttalelser om å kutte fylling av strategiske oljereserver i sommer.

 

Dette i seg selv er ikke nok til å få oljeprisen ned, det må nok sterkere lut til. Men det viser at viljen til å gjøre noe vokser. Ser også at viljen til atomkraft stadig blir større i Europa og Asia, til tross for minnet om Tsjernobyl. Det i seg selv sier litt om hvor langt man er villig til å gå.

 

Jeg tror ikke vi får særlig virkning på oljeprisen før USA, Kina/India og Japan bestemmer seg for å ta virkelige store grep som skaper forutsigbarhet mht hvor mye olje-etterspørselen blir i fremtiden.

 

USA må nok også roe ned sin aggressive utenrikspolitikk vedr Midt-Østen.

 

Inntil så skjer, vil nok oljeprisen forholde seg på et ganske høyt nivå og derigjennom vil Oslo Børs holde seg på et høyt nivå. Så jeg er ikke bekymret for oljeprisen basert på tilbud/etterspørsel, men mer bekymret for hvilke følger dette vil få for USA etterhvert mht ubalansen i verdensøkonomien (les: USA's handelsunderskudd overfor Asia og statsbudsjettunderskuddet. Jeg er rimelig sikker på at det er begrenset hvor lenge investorer rundt om i verden er villig til å finansiere USA's underskudd).

 

Så korrigeringen av Oslo Børs tror jeg ikke kommer av oljeprisen isolert sett, men mer pga økt fare for kollaps i USA's økonomi og derigjennom påvirkning for resten av verden.

 

Vanskelig å vite, men har en fornemmelse av at noe drastisk vil skje innen år 2006 er omme. Signalene ligger der, så spørsmålet blir hvor lenge det er til ting begynner å skje.

Link to comment
Share on other sites

Det finnes pr idag i overkant av 6000 hedgefond i verden. Ca 90% av disse har sitt hovedsete i USA.

 

Det som ofte kjennetegner hedgefond er at de kan geare investeringene sine ganske voldsomt, og kjøre spekulative stunt i markedet, spesielt innen long/short i aksjemarkedet, men også innen råvarer, og arbitrage i rentemarkedet og aksjemarkedet.

 

Med tanke på at det er ca 6000 hedgefond, og disse tilsammen forvalter ca 1 500 mrd USD, er det mye de kan stelle istand.

 

Nå spekuleres det mye i at hedgefondene har fått for stor innvirkning på råvarene, bl.a. oljeprisen, kobber, sink m.m.

 

Her er et klipp fra en børsmelding idag:

 

Nyhet fra TDN Finans

 

KOBBER:KOBBERFORBRUKERE KRITISKE TIL LME OG HEDGEFONDDREVET PRIS

 

10:31

KOBBER:KOBBERFORBRUKERE KRITISKE TIL LME OG HEDGEFONDDREVET PRIS

 

Oslo (TDN Finans): Flere kobberbrukere truer med å vende seg vekke fra

London Metal Exchange (LME) som hevder at hedgefondene driver prisen på

kobber til ekstreme høyder som ikke reflekterer tilbud og etterspørsel.

 

Det skriver Telegraph tirsdag.

 

I et brev til LME opplyser organisasjonen International Wrought Copper

Council, som består av kobberbrukere, at flere medlemmer nå har problemer

med å finansiere leveranser som følge av at spekulanter har drevet prisene

så langt opp.

 

Ifølge organisasjonen er den høye kobberprisen med på å ødelegge industrien

og det stilles spørsmål ved hvorvidt LMEs kobberpris bør være den ledende

referanseprisen.

--

 

TDN Finans

 

SS

 

22 00 11 55

 

finans@tdn.no

 

#CODES N/STOC

 

 

Hvis dette gjelder flere råvarer, og spesielt olje, kan dette få konsekvenser for Oslo Børs hvis det faktisk viser seg at oljeprisen rett og slett er spekulasjonsdrevet og ikke basert på tilbud/etterspørsel.

Link to comment
Share on other sites

Er det slutt på den eventyrlige oppgangen på Oslo Børs? Her er NA24s liste over faresignaler.

 

Oslo Børs har hatt tidenes opptur de tre siste årene. I en artikkel i forrige uke spurte svenske Dagens Industri om toppen er nådd. Etter at Oslo Børs har vært blant verdens beste børser de siste årene, er det enda mer relevant å se om Oslo Børs har nådd toppen.

 

NA24 har sett på indikatorene for norske forhold, og kommet opp med denne listen over ting som tyder på at børstoppen er nådd.

 

NA24s fareliste

 

1) Tilførselen av kapital til verdipapirfondene er den høyeste på svært lenge. Et tegn er at småsparerne kaster seg inn i leken, og når småsparerne kaster seg inn i leken drar proffene ned på risikoen. Samtidig er det flere tegn til at utlendingene endelig selger seg ned på Oslo Børs. Det viser siste månedsstatistikken fra Oslo Børs.

 

2) Globaliseringen av verdensøkonomien har vekket snakket om ”en ny økonomi”. Det skaper nye oppfatninger om det økonomiske forløpet, som at råvareboomen verken fører til inflasjon eller problem for selskapenes lønnsomhet En parallell til dot.com-bølgen på slutten av 1990-tallet.

 

3) Smekkfullt på Teatercafeen. Champagnen flyter på enkelte av Oslos utesteder.

 

4) Veldig mange forbannede lesere når man skriver denne typen artikler eller skriver om trusler mot børs-rallyet.

 

5) Forventningene er rekordhøye ifølge ulike forventningsindikatorer. Forventningene ligger på all time high-nivå.

 

6) Aktiviteten i boligmarkedet. Svært få boliger selges under takst.

 

7) Nervøsiteten får raskt spillerom Islandske markeder raste tidligere i år når Island ble gjensand for en nedvurdering av kreditten. Sølvprisen raste 17 prosent på to dagar forrige uken

 

8) Oljeprisen på sterke nivåer. Hvor høyt kan oljeprisen gå før etterspørselen blir svekket, og oljemarkedet igjen vil rammes?

 

9) Høy risikoappetitt: Tilgangen til billig kapital og jakten på avkastning har tvunget investorer til å gå langt ut på risikoskalaen.

 

10 ) Børsoppgangen og den høye omsetningen inspirerer spilleselskapene til å dra i gang ulike typer veddemål om kursutviklingen.

 

Mental huskelapp

The trend is your friend. Rallyet fortsetter videre, for det er veldig vanskelig å forutse tidspunkt for vendinger.

 

Storebrand-forvalter Trym Riksen spådde imidlertid til NA24 at børsoppgangen i år ville få en knekk i mai.

 

- Sell in may and stay away, rådet Riksen.

 

NA24 - Toppen er nådd

Link to comment
Share on other sites

Statistikk fra Oslo Børs viser at utlendingene ikke har økt sin eierandel i det norske markedet.

 

I dag kom statistikk fra Oslo Børs som blant annet fortalte om utlendingenes eksponering i det norske markedet. Den viser en betydelig nedgang fra mars til april, noe som igjen viser at utlendingene selger seg ut av norske aksjer.

 

I april var utlendingenes andel på Oslo Børs 36,47 prosent, mot 37,6 prosent i mars. I hele 2005 var utlendingenes eierandel i snitt på Oslo Børs på 37,05 prosent. Siden oktober i fjor har faktisk ikke utlendingene økt sin eksponering i det norske markedet.

 

- Det har ikke vært noen kursstigning i snitt historisk når utlendingene har vektet seg ned, sier Storebrand-forvalter Trym Riksen til NA24 iMarkedet.

 

Han peker på at utlendingene ikke har økt sin eierandel i det norske markedet siden oktober, men i det samme tidsrommet har Oslo Børs steget kraftig.

 

- Fra bunnen i oktober har Oslo Børs gått 50 prosent frem til i dag. Samtidig har ikke utlendingene økt eierandelen sin. Det er oppsiktsvekkende, sier Riksen til NA24 iMarkedet.

 

Ikke flukt

 

Tor Arne Olsen, pressetalsmann ved Oslo Børs har også sett at utlendingene har en lavere eierandel på børsen i april enn i måneden før. Noen forklaring på hva som har skjedd har ikke Olsen, men han minner på at markedet etter påske har vært preget av meget høy aktivitet.

 

Torsdag 27. april falt Oslo Børs godt over tre prosent og det ble omsatt aksjer for mellom 17 til 18 milliarder kroner, noe som er langt mer enn normalt. Dette kan ha vært en del utlendinger som har vært redd for sin oljeeksponering, og solgt ut.

Link to comment
Share on other sites

Legger merke til at det snakkes mye om utlendingers andel på Oslo Børs for tiden. Dette er et rimelig sammensatt bilde. Ser vi på Oslo Børs og at utlendingene innehar posisjoner for ca 36%, utgjør det flere hundre milliarder. Det fremstår jo selvfølgelig som svært mye, men i det internasjonale markedet blir eksponeringen for utenlandske operatører på Oslo Børs likevel svært svært liten.

 

Tar vi f.eks. Credit Suisse First Boston, JP Morgan Chase, Smith Barney, Fidelity Investments, Morgan Stanley, Bank of America, UBS Warburg, Credit Agricole, ABN Amro, BNP Paribas, LNG og flere i samme størrelse som disse, og ser på hvor mye av deres eksponering samlet sett som er i Norge av deres totale porteføljer, snakker vi kanskje om ca 0,5-1%. Oslo Børs blir for dem betegnet som høyrisiko-eksponering i og med den enorme påvirkning energi-prisene har, samt at markedet er så lite internasjonalt sett at de ikke våger å øke eksponeringen særlig da det vil påvirke aksjekursene vesentlig.

 

Det skal derfor svært lite til for at de bestemmer seg for å vekte seg ned med f.eks 0,2% av eksponeringen i form av f.eks. gevinstsikring/risikoredusering, noe som for dem er minimalt, men for Oslo Børs enormt.

 

Jeg ser derfor den største faren for Oslo Børs gjennom gevinstsikring og risikoredusering fra internasjonale aktører enn selskapenes utsikter på Oslo Børs isolert sett. Det ser faktisk svært skyfritt ut isolert sett, men det er også da som oftest gevinstsikringen skjer. Jeg tror den vil skje langsommere nå enn tidligere, slik at vi ikke får noen korreksjon a la 1987 eller 1997. De vet hvor stor påvirkning de har, og vil derfor søke å ta gevinst jevnt og trutt for å unngå store bevegelser. Til slutt sitter overoptimistiske Nordmenn igjen med aksjer kjøpt til stive kurser, og når de innser dette vil korreksjonen komme. Men når det skjer er som kjent umulig å forutsi, men noen særlig korreksjon vil ikke komme så lenge oljeprisen holder seg så høy som den gjør. Det må enten komme en korreksjon i oljeprisen, eller at rentene både nasjonalt og internasjonalt begynner å stige raskere og høyere enn forventet.

 

Jeg har pr idag derfor ingen Long-posisjoner, selv om jeg er åpen for at Oslo Børs kan stige til 450 før det snur, kanskje også enda høyere. Ingenting overrasker meg lengre. Men jeg er overbevist om at i et lengre perspektiv er nedsiden nå mye større enn oppsiden. Mye større.

 

Så får vi bare vente og se når ferden begynner nedover, for den vil uansett komme etterhvert. Noen mener mai pga ordtaket "sell in may and stay away", men vi får se. Selv sitter jeg nå kun short (ikke mye, men litt...).

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


  • Lage deg en bruker i dag for alle funksjoner. Helt gratis!

    Logg inn eller lag deg en bruker

×
×
  • Create New...