Jump to content

Oslo børs - veien vidre


Recommended Posts

Bra innlegg Pirelli.

 

1. Viser til innlegg nedenfor vedr mitt syn isolert sett for Oslo Børs.

 

2. Jeg er av den oppfatning at råvarer generelt er overpriset og skal gjennomgå en korreksjon. Både Gull, Uran, Kobber, Aluminium, Olje m.fl. er etter min mening selvsagt drevet en god del av økt etterspørsel, men også mye godt spekulasjonsdrevet. Det blir det samme forholdet som at day-tradere hiver seg på karusellen når en bevegelse skjer i en aksje som følge av at en større aktør er på vei inn. Kursen spretter da i taket som følge av mangedobling av etterspørselen som følge av at spekulanter vil være med på kursbevegelsen.

 

Nå er det litt annerledes for råvarer, for det er noe mange aktører er avhengige av, og derfor kan spekulasjonen drives mye lenger i tid enn i en aksje og man kan presse prisene stadig høyere pga avhengigheten fra mange aktører. Man får derfor en spiral som forsterkes av en spekulasjon på toppen av reell etterspørsel, og som denne gangen er langt mer spekulasjonsdrevet enn noen gang tidligere pga den økte likviditeten som følge av lave renter. Hadde rentene vært på et mer "normalt" nivå, ville spekulasjonen vært langt lavere. Vi står nå på trappene til økte renter, og derfor vil spekulasjonen etterhvert avta og boblen komme tilsyne. Da blir det trangt i dørene.

 

Det hedgefondene og flere større internasjonale investorer gjør, er å skape en kunstig høy etterpørsel som det ikke er markedsmessig grunnlag for mht tilbud/etterspørsel. Dette er jo noe som har pågått selvsagt i mange mange år, men denne gangen er rentene så lave at mye større gearede posisjoner blir tatt slik at oppgangen blir overdrevet stor. Når rentene etterhvert settes opp blir gearingen mer kostbar og derigjennom risikoapetitten redusert.

 

Det er som tidligere nevnt over 6000 hedgefond i verden, og de forvalter drøyt 1500 mrd dollar. Mange av disse har rimelig frie tøyler til å geare sine posisjoner, så bruttoeffekten av deres totale plasseringer kan være mange ganger høyere. Vi skal ikke glemme hvor mye hedgefond kan påvirke, da de som kjenner historien husker Soro's ville ferd når han rett og slett utkonkurrerte Bank of England og knekte GBP.

 

Så sum summarum:

 

Mitt syn er at råvarer er kunstig høye og spekulasjonsdrevet. Farlig for Oslo Børs.

 

Når naboene mine som aldri har vært borti aksjer før begynner å spørre meg om hvilke aksjer de skal kjøpe på Oslo børs pga at de har sett 10-20-30-40% oppgang på enkelte aksjer omtalt i media, da blir jeg veldig bekymret.

 

Jeg er nok farget av et klart negativt syn på kort sikt, men jeg ser også de positive mulighetene, men de er denne gang i fåtall ifht de negative, så derfor vipper skåla mot negativt syn.

 

Etter mitt skjønn er alle signalene på plass for at vi nå har nådd toppen for Oslo Børs for denne gang. Markedsforholdene som HAR VÆRT frem til idag har vært spesielt gunstig pga lave renter og formidabel vekst i Asia, men å prise inn at dette vil fortsette er som å tro at alt vokser inn i himmelen.

 

Det er når man tror at "det er annerledes DENNE GANGEN" at man skal ta beina fatt og sikre gevinstene fortest mulig.

 

 

Jeg vil samtidig legge til at dette ikke har noe med bitterhet å gjøre, da jeg mener at det er bedre å gå glipp av en gevinst enn å tape penger. Jeg kommer med dette synet som en motvekt mot den enorme overoptimismen som råder, og maner til forsiktighet. Det er når det ser som lysest ut at man må stikke finger'n i jorda.

 

Og korreksjonen vi ser idag på knappe 3% mener jeg bare er begynnelsen på en større som vil vare utover mai/juni. Vi skal lenger ned.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 244
  • Created
  • Last Reply

Det internasjonale energibyrået IEA gjør nå nye kutt i ettersprøselsprognosen for olje i 2006 på grunn av de høye prisene.

 

Nedgang for oljeprisen

 

Av Arne Lunde I sin seneste månedsrapport velger IEA å igjen ta ned etterspørselsveksten for verden oljeetterspørsel i 2006. IEA ser nå en økning i etterspørselen på 1,25 millioner fat pr. dag i år, mot 1,47 millioner fat i forrige prognose. Det gir en snitt etterspørsel i år på 84,83 millioner fat pr. dag i år.

 

 

IEA viser til mildere vær i første kvartal og den fortsatt meget høye oljeprisen som bakgrunnen for kuttet. De ser også svakere amerikanske etterspørsel enn tidligere antatt med henvisning til de ukentlige oljerapportene fra USA.

 

 

Byrået skriver i rapproten at de nå ser klar tegn til at den høye oljeprisen har begynt å spise av etterspørselsveksten og at denne trenden kan komme til å akselerere. De siste ukene har oljeprisen ligget over 70 dollar pr. fat.

 

 

Verdens oljeproduksjon steg i april med 485.000 fat til et snitt på 85,1 millioner fat pr. dag. IEA opprettholder sin prognose om en økning i oljeproduksjonen utenfor oljekartellet OPEC på 1,2 millioner fat pr. dag i år.

 

 

Når det gjelder behovet for OPEC-olje, det såkalte Call-on-OPEC, er justert ned med 200.000 fat pr. dag til 29,2 millioner fat pr. dag for 2006 på bakgrunn av svakere etterspørsel i USA og det tidligere Sovjet.. Call-on -OEPC er ventet å nå 29,7 millioner fat pr. dag i den sesongmessige toppen i fjerde kvartal.

 

 

Når det gjelder lagrene av olje i OECD området så falt det med 17 millioner fat til 2.620 millioner fat, 74 millioner høyere enn mars i fjor. Lagrene dekker nå etterspørselen i 54 dager, som er uendret fra februar.

 

12.05.06 10:38, ny 12.05.06 10:49

Link to comment
Share on other sites

Og futurene gir ikke akkurat noen grunn til å tro at det snur oppover igjen idag eller på mandag.

 

 

NORTH/LATIN AMERICA

INDEX VALUE CHANGE OPEN HIGH LOW TIME

DJIA INDEX 11,515.00 -29.00 11,549.00 11,552.00 11,500.00 06:17

S&P 500 1,307.00 -4.70 1,311.30 1,312.70 1,305.30 06:17

NASDAQ 100 1,655.25 -9.50 1,664.75 1,666.75 1,652.75 06:16

S&P/TSE 60 682.70 -11.10 697.10 699.00 681.50 05/11

MEX BOLSA 21,750.00 -373.00 22,200.00 22,200.00 21,750.00 05/11

BOVESPA 41,152.00 0.00 41,220.00 41,270.00 41,220.00 18:14

 

 

 

EUROPE/AFRICA

INDEX VALUE CHANGE OPEN HIGH LOW TIME

DJ EURO STOXX 50 3,756.00 -56.00 3,790.00 3,798.00 3,739.00 06:12

FTSE 100 5,948.50 -105.50 6,030.00 6,031.50 5,943.00 06:00

CAC 40 10 EURO 5,159.00 -76.50 5,220.50 5,223.00 5,137.00 06:12

DAX 5,982.00 -86.00 6,040.50 6,060.50 5,958.00 06:12

IBEX 35 11,825.00 -149.50 11,918.00 11,927.00 11,808.00 06:12

S&P/MIB 37,695.00 -386.00 37,955.00 38,145.00 37,560.00 06:12

AMSTERDAM 459.05 -8.15 465.00 465.05 457.50 06:08

OMXS30 1,028.25 -16.75 1,039.00 1,039.50 1,025.75 06:12

SWISS MARKET 8,012.00 -88.00 8,083.00 8,088.00 8,004.00 06:12

 

 

 

ASIA/PACIFIC

INDEX VALUE CHANGE OPEN HIGH LOW TIME

NIKKEI 225 16,600.00 -290.00 16,590.00 16,630.00 16,410.00 02:55

HANG SENG 16,775.00 -300.00 16,806.00 16,882.00 16,743.00 04:15

SPI 200 5,296.00 -28.00 5,322.00 5,322.00 5,294.00 06:11

 

 

 

 

Man kan ikke tro at en oljepris som stiger og stiger ikke vil få innvirkning på etterspørselen. Jo høyere pris, jo mer sansynlig er det at etterspørselen faller eller at veksten i verdensøkonomien bremses opp. Det er det markedet er i ferd med å innse nå.

Link to comment
Share on other sites

Frykten for økt inflasjon som følge av økte importkostnader/råvarekostnader fortsetter å sende USA ned. Sentralbanksjefen får kanskje ikke annet valg enn å sette rentene i USA videre opp, noe også kanskje Kina må gjøre etterhvert. Det kan medføre oppbremsing av BNP-veksten i USA og Kina, noe som igjen kan medføre videre fall på børsene.

 

Det positive var imidlertid at handelsunderskuddet var lavere enn ventet.

 

Men vi må nok belage oss på at frykten vil herje en liten stund ennå. Blir en spennende mandag.

Link to comment
Share on other sites

Tjuvlånt fra DN.no:

 

Tror børsfest vil ende med galskap

– Sannsynligvis kommer dette til å ende med galskap, og en ser absolutt tendenser til det nå, sier Alexander Miller i Terra Kapitalforvaltning.

 

dn.no

 

 

Alexander miller

 

Foto: Sigbjørn Sandsmark

Hovedindeksen på Oslo Børs var ned over 2,75 prosent igår, etter at dollaren falt til det svakeste nivået på 13 år.

 

– Når en leser nesten hver dag i ulike aviser om at noen tjente 150 millioner kroner på to minutter, så er det tegn på at man er nær toppen altså. Sist gang det skjedde, var i 2000, sier investeringsdirektør Alexander Miller i Terra Kapitalforvaltning til Dagens Næringsliv lørdag.

 

Overdreven optimisme

Han viser også til den store interessen for solcelleselskapet Renewable Energy Corporation og hvordan det ble priset før børsnoteringen forrige mandag.

 

– Når en kan få gjennom sånne ting som de fleste mener er dyrt, så er det bra med optimisme i markedet. For mye optimisme er det farligste som finnes, sier Miller.

 

Nær inntjeningstoppen

Til tross for fallet igår er hovedindeksen på Oslo Børs opp over 25 prosent i år. Miller sier han er overrasket over at Børsen har holdt seg så bra, med så svak dollar. Han viser til at det vanligvis er en sammenheng mellom fall for dollaren og fall på Oslo Børs.

 

Miller mener det virker som en helt har glemt at alt en ved årets begynnelse hadde, var en dollar som var verd 6,80 kroner, men den nå er verd seks kroner.

 

– Det er klart at det har enorm betydning for inntjeningen, men samtidig er det ikke like ille å tape inntjening som følge av dollarfall som at en mister kunder, sier Miller.

 

Positiv nervøsitet

Miller synes det er sunt at investorene blir nervøse når markedet har steget mye

 

– Er en på en morsom fest og har fått i seg for mye, så ta en halvtime med kaffe og vann. Da varer det lenger og blir hyggeligere for alle sammen, sier Miller.

 

Han er ikke fremmed for at kaffepausen kan bli lengre enn gårsdagens fall. Miller mener folk må forstå at en er nær inntjeningstoppen for selskapene.

 

Bekymret

Også aksjestrateg Peter Hermanrud i First Securities, som allerede har spådd børsfall i mai, er urolig.

 

– Jeg er litt bekymret. Vi er kommet inn i en mer urolig fase, men det er for tidlig å si hvor det ender, sier Hermanrud.

 

Også forvalter Peter Warren tror en nå er inne i en korreksjon, men er usikker på hvor dyp den blir.

 

– Det er økte svingninger i råvaremarkedet og valutamarkedet, og det betyr at noe er på gang her, sier Warren.

 

 

Publisert: 13.05.2006 - 09:57 Oppdatert: 13.05.2006 - 10:01

Link to comment
Share on other sites

Spørsmålet er bare når ?

 

"Too soon is as bad as too late" som han sa.

 

Det er bare en riktig side til markedet, det er hverken bull-siden eller bear-siden, men den rette siden. Jeg er både long og short i markedet titt og ofte, men heller mer og mer til å være bear, med nedgang i oljeprisen og svakere dollar som den viktigste advarselen jeg kan se akkurat nå.

 

Når naboene mine som aldri har vært borti aksjer før begynner å spørre meg om hvilke aksjer de skal kjøpe på Oslo børs pga at de har sett 10-20-30-40% oppgang på enkelte aksjer omtalt i media, da blir jeg veldig bekymret.

 

Jeg har også merket dette på jobben og blant venner. Folk snakker mer og mer om aksjer. Og de aller fleste analytikere, meglere, investorer og deltakere her på forumet er bullish, men hvorfor er de det? Er de bullish fordi de tror på videre oppsving i fundamentale elementer, eller er de bullish fordi de er long i aksjer? Det er to vidt forskjellige ting, og et stort faresignal hvis det siste er riktig.

 

Markedet vi har idag vil nok ikke plutselig klappe sammen. Det vil gå over fra å være et bullmarked til et bearmarked sakte men sikkert, og det er ikke noen vits i å prøve å treffe toppen helt nøyaktig. So what hvis man mister 10, 20 eller 50 kroner fra toppen i en aksje? Hvis markedet snur fundamentalt, og aksjen skal ned 400 kroner til, short ivei sier jeg.

 

Signalet på at markedet snur, vil komme når de ledende aksjene stopper opp sitt enorme bullrun, får seg en korreksjon ned, og så går de ikke opp igjen. Vi har sett pauser og små korreksjoner i _mange_ oljeaksjer på børsen, før et nytt rally til nye høyder kommer. Når de får sin korreksjon neste gang, men de ikke kommer opp igjen og bare ligger flatt unormalt lenge, da er det på tide å sette shortene sine. Og da snakker jeg såklart om de aksjene som driver børsen, og ikke jalla-aksjer med liten eller ingen innflytelse på hovedindexen. Da kommer bear-markedet.

 

Selv har jeg vært bearish i nesten hele år og prøvd å shorte diverse aksjer innen olje og oljeservice spesielt, siden jeg synes disse har hatt en altfor sterk utvikling i forhold til sine peers i utlandet. Jeg har helt klart undervurdert bullmarkedet vi har i Norge, og har nok ennå ikke lært hvor liten Oslo Børs er i forhold til de store europeiske aksjemarkedene og USA. Har derfor også tjent altfor lite penger i forhold til markedsutviklingen etter hva jeg burde ha gjort, hadde jeg hatt rett om markedet.

 

Til dere andre bears som RoRo, Bartender og andre (inkludert meg selv), vil jeg bare si: Slutt å let etter toppen i markedet. Aldri prøv å selge på topp! Det er egentlig bare noe tull. Selg etter at det har vært en korreksjon, og det ikke blir et påfølgende rally. Først da kommer bear-markedet. Dette er noe jeg prøver å lære meg selv, men så langt ikke har klart.

 

Fortsatt god helg, lykke til på mandag

Link to comment
Share on other sites

Til dere andre bears som RoRo, Bartender og andre (inkludert meg selv), vil jeg bare si: Slutt å let etter toppen i markedet. Aldri prøv å selge på topp! Det er egentlig bare noe tull. Selg etter at det har vært en korreksjon, og det ikke blir et påfølgende rally. Først da kommer bear-markedet. Dette er noe jeg prøver å lære meg selv, men så langt ikke har klart.

 

Vi er helt på linje thomas, OSE kan gå til 600 - eller kanskje vi allerede har vært på toppen. Å innta fosterstilling og vente på dommedag med lommene fulle av puts annenhver måned er selvpining.

 

Fra å ha vært forholdsvis fersk i aksjemarkedet for ett par år siden må jeg si du spiller markedet meget godt for tiden thomas, gratulere!

Link to comment
Share on other sites

Hei Thomas!

 

Viser til ditt innlegg nedenfor og avventer nettopp den situasjon du nevner. En manglende ny topp som bekreftelse på trendbrudd. :biggin:

Dette er jo et TA signal for en topp-formasjon.

:biggrin: Var det ikke du som ikke trodde på TA :biggrin: . Nok om det.

En slik formasjon ses på som et trendskifte fra Bullish til bearish også...

 

Som jeg har skrevet tidligere på Pit'n har jeg planlagt et selvfinansiert shorte-kurs.

Må innrømme at det er dine skriverier omkring utført shorting og trading som startet idéen om tradingkurset og det kommende shortekurset mitt.

Har en klart positiv kontantbalanse i tradingregnskapet og er foreløpig fornøyd med det. Kontantbalansen er også voksende, så jeg anser kurset som vellykket. Er dog ikke så profittabel som jeg kunne tenke meg - ennå, men jobber med saken. :cool:

 

Dato for oppstart av shortkurset er ennå uavklart,

men følgende premisser skal være "glassklare" før kurset igangsettes:

 

Manglende bekreftelse av forrige topp (som du beskriver) skal også bekreftes med en ny lavere bunn.

I etterkant av denne bunnen skal det komme en ny og lavere topp. Når denne vender ned begynner kurset.

 

Går og gleder meg til den dagen kommer :cool: . Kunne selvfølgelig ha startet tidligere, men i en oppstartsfase ser jeg det som gunstig å ha mest mulig "medvind".

 

Vil samtidig si at jeg er imponert over måten du håndterer markedet, spesielt i det kortsiktige, både short og long.

For min del er det helt klart at andres - og din suksess - i så måte er en inspirasjon og utfordring for stadig å bli dyktigere selv.

Link to comment
Share on other sites

Hei.

 

Selvfølgelig kan Oslo Børs oppleve en ny rekyl opp igjen etter at denne korreksjonen har roet seg. Til det har jeg blitt overrasket så mange ganger allerede, at det ikke er umulig at indeksen skal opp igjen til 450. Skulle sannelig ikke overraske meg.

 

Men før den tid, skal nok indeksen korrigere noen dager ennå i perioden mai/juni. Det har jeg stor tro på. Korreksjonen vi hittil har sett er bare begynnelsen på korreksjonen vi skal gjennom denne gangen. Tror fortsatt Oslo Børs skal ned 5-7%, kanskje også mer.

 

Vi får se.

Link to comment
Share on other sites

Du skal få rett i den thomas - jeg bommet grovt på utgangen min i mars. Jeg ble rett og slett skvetten/kjip av å ha tjent pene årslønner i måneden siden dippen i oktober.

 

Men, etter noen års fomling i aksjemarkedet har jeg smertelig erfart at mange måneders surt opptjente kroner kan gå opp i røyk iløpet av et par hektiske uker med nedgang. Og siden en av mine dårlige egenskaper i dette faget er å ta tap i tide, er det bedre for min del å hoppe av litt før toppen er bekreftet. (Denne gangen ble det alt for tidlig, men jeg lærer stadig)

 

Jeg ser Ragnhild Wiborg er ute i helgen og baisser markedet etter beste evne. Noen av punktene hennes sammenfaller med RoRu og Pirellis varselssignaler.

 

Klippet fra DN.no:

 

Ragnhild Wiborgs ragnarok

Hedgefondforvalter Ragnhild Wiborg ser 10 store trusler mot aksjemarkedet og tror det bare kan gå en vei. Ned.

 

 

Wiborg er ordentlig pessimistisk om aksjemarkedets fremtid, og mener børsfallet kommer allerede i år.

 

Aksjer Wiborg mener du skal passe deg for er råvareselskaper, verkstedselskaper og eiendomsselskaper, mens det fortsatt er mulig å gjøre gode kjøp innen oljeservicesektoren og legemiddelsektoren.

 

Her er de 10 største truslene mot aksjemarkedet og verdensøkonomien ifølge Wiborg:

 

1) Kraftig fallende boligpriser i visse opphetede områder i USA, som California og Florida.

 

2) Investeringer snarere enn forbruk driver overskuddene til selskapene i Europa

 

3) Stigende kostnader for råvarer, energi, transport, forsikringer og delvis lønninger

 

4) Stigende renter i Europa og Japan

 

5) Kunstige bevegelser i visse markeder - Island og New Zealand - er mørke skyer

 

6) Drahjelp fra billig kinesisk arbeidskraft avtar

 

7) Stigende råvarepriser til tross for at importen til Kina avtar - finansielle aktører driver prisene

 

8) Kraftig svekkelse av dollaren

 

9) De dobbelte amerikanske underskuddene

 

10) Høyt vurderte børsselskaper.

 

Ragnhild Wiborgs eget fond Pecunia hører ifølge di.se til de hedgefond som har gjort det aller dårligst så langt i år. Og allerede ved årsskiftet spådde Wiborg at børsene skulle falle, og hun har med sikkerhet posisjonert sine fond for et børsfall. Så langt har hun ikke vært sannspådd.

Link to comment
Share on other sites

Børsen skal videre ned

Børsen skal videre ned nå - men den kommer opp igjen, tror sjefstrateg Kim Evjenth i Kaupthing. - Sitt stille gjennom stormen, er hans råd.

 

Kristin Vallevik Gjerde

 

 

Foto: Gunnar Bløndal

Hovedindeksen på Oslo Børs er ned 4,5 prosent så langt mandag, etter å ha falt nesten tre prosent fredag. Dollarfallet er en av hovedårsakene til fallet.

 

Sjefstrateg Kim Evjenth i Kaupthing er ikke overrasket over at børsfallet, etter at Oslo Børs har tredoblet seg på tre år. Det er i stor grad utlendinger som har drevet det norske aksjemarkedet oppover.

 

Utlendinger selger

- Det er utlendinger som selger, og det er få naturlige kjøpere. Det institusjonelle eierskapet er tynt her hjemme, samtidig som en del privatpersoner får beskjed om å komme med mer sikkerhet for belånte aksjer, sier Evjenth til dn.no.

 

De europeiske børsene faller også, men langt fra så mye som den norske. Det er helt naturlig, mener sjefstrategen.

 

- Oslo Børs faller mer enn de internasjonale markedene, fordi den har steget mest. Olje er ikke så spennende lenger, sier han.

 

Skal mer ned

Evjenth tror børsen skal falle mye mer før den snur opp igjen.

 

- Jeg tror vi skal videre ned. Forrige gang vi falt var vi ned 15 prosent på et par uker. Nå er vi ned seks-syv prosent, sier han.

 

Spør ekspertene: Nettmøte om aksjer på dn.no i dag

 

Sitt stille

Hans råd er likevel å sitte stille gjennom stormen.

 

- Det er ikke vits i å bli med den generelle panikken. Men det er ikke noen vits i å kjøpe heller. Vi tror det kommer tilbake igjen. Det er ikke noe fundamentalt galt, dette er et eksempel på et marked som har gått mye og får en reaksjon ned, sier han.

 

De underliggende faktorene er fortsatt sterke.

 

- Det totale bildet ser fortsatt bra ut. Makrobildet er bra, det er høye råvarepriser og inntjeningen til selskapene er fortsatt god, ifølge sjefstrategen.

Link to comment
Share on other sites

Tjuvlånt fra NA24:

 

Det velkjente børs-jungelordet ser ut til å slå til i år.

 

Fra starten av året har det vært børsfest på Oslo Børs. Fredagens fall og det kraftige fallet mandag tyder på at de festglade investorene har tatt en pause.

 

I morgentimene mandag falt hovedindeksen på Oslo Børs over 4 prosent, og milliardene trillet ut døren på Oslo Børs. Verst gikk det ut over de oljerelaterte aksjene, som har blitt dratt kraftig opp de siste årene.

 

Selg i mai

 

Eksperter og forståsegpåere har lenge ventet på en korreksjon på Oslo Børs. Til NA24.no sa Storebrand-forvalter Trym Riksen i midten av mars at børsfesten ville vare til mai. Han viste til at sesongmønstrene i det norske aksjemarkedet tilsier at mye av børsoppgangen er tatt ut innen mai.

 

- Så langt har børsen fulgt sesongmønstret helt, sier Riksen.

 

Han peker på at det i USA er flere faktorer som er viktig for børstrenden, som har nådd toppen. Både analytikernes forventninger til selskapenes inntjening og selskapenes egen forventningene er allerede revidert opp.

 

Skeptisk

 

Analytiker Stig Myrseth i Orion Securities er også en av ekspertene som har ropt varsko en stund. Han tegner opp to ulike utfall i forbindelse med en nedgang. Enten kommer det et skarpt tilbakeslag eller så vil det inntreffe en sidelengs korreksjonsfase.

 

- Inntreffer det førstnevnte, vil nesten alt av aksjer falle og en høy kontantandel vil da være å foretrekke. Får vi en sidelengs eller svakt fallende børs, vil vi derimot bli vitne til friske fraspark i mange små og mellomstore selskaper ettersom disse ofte kommer i fokus når børslokomotivene ruller over og ned. I et sådant klima vil dyktige aksjeplukkere bli rikelig belønnet, skriver Myrseth til sine kunder.

Link to comment
Share on other sites

Tror fortsatt Oslo Børs skal ned 5-7%, kanskje også mer.

 

Det utsagnet fikk du forterer rett i enn du ventet selv tror jeg...

 

Jeg er over middels intressert i børs og finans - jeg syns rett og slett det er spennende. Og dager som i dag er det mest spennende som fins. OSX i USA har fallt over 10% på en uke...

Link to comment
Share on other sites

Hei Pirelli

 

Jo, jeg ble litt overrasket selv idag over at børsen falt såpass mye på en dag. Derfor solgte jeg også det meste av short-posisjonen på kurs 312,50 i Orkla idag. Fikk en grei gevinst på det.

 

Mulig jeg tar feil og skulle vært mer tålmodig og blitt sittende lenger på posisjonen, men med et så stort fall idag kan det hende vi får en liten rekyl opp igjen imorgen eller en av de nærmeste dagene. Uansett tjente jeg brukbart på dette, så om børsen faller videre imorgen og posisjonen ville gitt mer gevinst, får det bare være. Man blir sjelden fattigere av å ta gevinst...

 

Jeg tror imidlertid at børsen skal lenger ned i løpet av perioden mai/juni, grunnet årsaker jeg har skrevet om tidligere. Men det vil nok bli en volatil ferd, med kortsiktige svingninger både opp og ned. Ypperlige forhold for tradere, men man skal være veldig forsiktig. Kan fort svi av en del tusen hvis man blir for ivrig.

Link to comment
Share on other sites

Halvparten er salgskandidater

Investor Riulf Rustad mener markedet nå er over toppen, og at over halvparten av selskapene på Oslo Børs er salgskandidater.

 

dn.no

 

 

- Vi er over toppen for denne gang. Når investorene slutter å være grådige, så har Børsen gjort sitt. Da blir de mer opptatt av å få ut pengene sine enn å tjene nye penger, og jeg tror vi går inn i den fasen nå, sier investor Riulf Rustad til Dagens Næringsliv.

 

Mange salgskandidater

Rustad mener over halvparten av selskapene på Oslo Børs er salgskandidater, og at investorene må begynne å nigranske porteføljen sin.

 

- Bare en vet at de selskapene en har investert i er ordentlige og solide og ikke latterlig priset, så lever en greit med det. Problemet er at jeg tror veldig mange investorer som regner inn aksjekursen sin på substans, tror de at de kan selge etter et fall på 10-15 prosent. Når dette markedet stenger, så er det ikke 10-15 prosent ned for de aksjer som ikke har noe innhold. Det er 50-70 prosent ned med en gang, mener Rustad ifølge DN.

 

Boblen Blom

Han trekker frem kart- og oppmålingsselskapet Blom som eksempel på en klassisk boble.

 

- Ledelsen var store helter med masse forventninger om fremtiden. Vekstcaset er over og kursen har halvert seg i det markedet vi har hatt, sier Rustad.

 

Til helvete

Det er ikke mange ganger i norsk børshistorie en har sett et slikt fall på en dag, sier sjefstrateg Jens-Morten Wembstad i Danske Capital Norge om mandagens børsfall.

 

- Det er så enkelt at investorene vet at når det går til helvete ute, så smeller det mer på Oslo, og da får de panikk og dunker ut aksjer, sier Wembstad til DN.

Link to comment
Share on other sites

Idag, torsdag 18 mai, ligger det an til å bli en særdeles blodrød dag på Oslo Børs.

 

Dette pga økt frykt internasjonalt, oljepris som synker, milliardsprekk for Snøhvit-feltet m/utsettelse igjen m.m.

 

Det blir en massiv sell-off idag.

 

Litt på siden; Jeg mener også boligmarkedet, spesielt inne leiligheter, vil få seg en kjempetrøkk det nærmeste året. Rentene vil skyte fart!

Link to comment
Share on other sites

Oslo Børs skal falle mer

Aksjestrateg Peter Hermanrud mener det norske markedet fortsatt er altfor dyrt - og at det skal lengre ned.

 

Kristin Vallevik Gjerde

 

Aksjestrateg Peter Hermanrud i First Securities traff blink med sine spådommer i begynnelsen av mai. Han spådde da en større korreksjon i mai.

 

Nå har børsen falt godt over ti prosent siden toppnivået på 430,88 poeng 11. mai. Men det er ikke over ennå, skal man tro aksjeeksperten.

 

Kan falle mer

- Det kan godt vare en god stund lenger og falle en god del mer enn dette. Men jeg har foreløpig ikke gått inn for at det er game over, sier Hermanrud til dn.no.

 

Han mener imidlertid at det ikke er de amerikanske makrotallene som gjør at den norske børsen er i fritt fall.

 

- Inflasjonstallene er ikke så veldig bekymringsfulle . Den er en moderat inflasjon, som har tikket litt opp lenge. Det kan nok være behov for noen flere renteøkninger, men jeg har vondt for å tro at en renteoppgang vil føre til vesentlig lavere børskurser så lenge veksten i verdensøkonomien fortsetter på et høyt nivå. Mange er bekymret over at dollaren er lav men jeg tror heller ikke en svakere dollar er så farlig for aksjemarkedene, hverken ute eller hjemme. Markedet faller og da må man finne på unnskyldninger for at det faller, sier han.

 

Fortsatt for dyrt

Han mener problemet for Oslo Børs er at den er for dyr, selv etter de siste dagers bratte fall.

 

- Markedet er ikke billig mer, det er det mest bekymringsfulle. Når markedet er ganske dyrt hender det at det faller ganske mye uten at man kan se det på forhånd. Det er ikke akkurat de makrotallene som skremmer vannet av meg, sier strategen.

 

Han anbefaler investorene å holde seg unna norske aksjer enda en stund.

 

- Det kan være lurt å være på sidelinjen en stund til. En korreksjon vil vanligvis være større og ta lenger tid, gitt at prisingen er såpass høy. Men jeg kan ikke si hvor stort og hvor lenge, sier Hermanrud.

 

 

Publisert: 18.05.2006 - 12:22 Oppdatert: 18.05.2006 - 12:22

Link to comment
Share on other sites

Hei..

Nok en knallrød dag er tilbakelagt. Til forskjell fra i høst så har den pågående korreksjonen hittil skjedd raskere og mer intensivt til nå. Muligens skyldes dette mer drahjelp fra utlandet enn sist ? Eller at det skjer fra et betydelig høyere nivå?

 

Litt teknisk analyse slik jeg ser det:

 

Etter mine korte analyser i Vikingen er det fortsatt potensiale ned ca 10% til, ned til Totalindeks 330. Skjer dette relativt umiddelbart er det nettopp ved 330 at den langsiktige, oppadgående trendkanalen har sin bunn i øyeblikket.

 

I tillegg er dette nivået hvor forrige korreksjon startet. Normalt vil vel kanskje ikke en korreksjon gå fullt så langt ned, men dette utgjør potensialet ned i det korte bildet, ville jeg tro. Vi skal vel igjennom en rekyl eller to opp før så eventuelt skjer, så det er nok langt fra bare å shorte uhemmet..

 

14 dager RSI er nå nede på 25, så vi er allerede i en nokså kraftig oversolgt situasjon. Til sammenlikning var vi nede på RSI på 10-15 i oktober før vi vendte opp igjen.

 

Omsetningsvolumene ser etter det jeg kan tolke ut til å være nærmere 50% større nå enn i oktober. Ikke så mye å legge vekt på kanskje, siden også senere tids volum på oppgang har vært tilsvarende større enn i høst. Men uansett så er den kraftige nedgangen godt understøttet av stort volum, så markedet virker å være av nokså ens oppfatning om at vi nå skal nedover!

 

Fundamentalt:

Ubalansen i økonomien i USA begynner å vise synlige tegn. Dollaren faller, og nå sist; inflasjonen øker mer enn forventet. Riktig nok lite i forhold til forventet, men det gir kanskje bekreftelse på en trend som vil akselerere?

 

Europa regarte kraftig ned i går på inflasjonsignalene fra USA og vi fulgte godt på her i Oslo i dag. Mange har advart mot dette tidligere, så det har vel bare vært et spørsmål om når.

 

Foruten at en høy oljepris heller ikke greier å holde Oslo Børs oppe, kan en jo tenke seg hva som skjer her hjemme hvis den korrigerer 5-10 dollar ned...

 

 

PS: Uten ansvar for mulige feil i tolkninger, analyser og konklusjoner :-). Handle på eget ansvar, og lykke til :-)

Link to comment
Share on other sites

Hei Risky Trader

 

Deler din oppfatning. Korreksjonen vi har sett hittil har vært såpass sterk og på så høye volumer at jeg tror vi definitivt har sett toppen for denne gang. Jeg tror det vil ta mange år før Oslo Børs vil komme opp i tilsvarende nivå som 430 igjen.

 

Vi vil nok få noen små rekyler opp innimellom utover i 2006, men jeg tror bear-markedet er i ferd med å ta form på Oslo Børs nå.

 

Det hjelper egentlig fint lite hvis oljeprisen skyter fart igjen oppover nå, da vi vet at dette vil ramme USA hardt. Vi har nå fått en bekreftelse på at driveren i verdensøkonomien uten tvil er USA.

 

Råvareprisene er fremdeles skyhøye sett i et historisk perspektiv, og mange vil hevde at det kan forsvares mht veksten som skjer i Asia og forsåvidt USA. Men jeg er av den klare oppfatning at mange råvarepriser fremdeles er spekulativt høye, og at slike priser umulig kan vedvare over lengre tidsrom uten at det får store følger a la det vi nå ser i USA.

 

Dette har det blitt advart om lenge:

 

1. "Etterhvert vil høye råvarepriser slå ut i redusert vekst i verdensøkonomien...."

 

2. "Etterhvert vil de lave rentene forårsake oppheting av økonomiene med en "skjult" inflasjonsdrivende effekt pga Kina-syndromet..."

 

3. "Etterhvert vil boligmarkedet måtte gjennom en korreksjon som følge av kunstig høye priser som følge av rekordlave renter..."

 

4. "Etterhvert vil USA's underskudd på handelsbalansen og statsbudsjettet svekke dollaren såpass mye at det vil ramme verdensøkonomien..."

 

5. "Etterhvert vil BNP-veksten i Kina avta som følge av sterkere import og økte renter som i sin tur vil styrke Yuanen. Yuanen er allerede kunstig lav (ifølge enkelte analytikere 40% lavere enn normalt pga bindingen til USD)..."

 

 

Det vi ser begynnelsen på nå, er hva ordet "etterhvert" betyr.... Flere av ovennevnte punkter er i ferd med å etablere seg, bl.a. råvareprisenes effekt på USA og verdensøkonomien, inflasjonen er i ferd med å komme til syne etter å ha vært "skjult" en stund pga Kina-syndromet, mange økonomier rundt om i verden (og spesielt Norge) er ganske enkelt overopphetet men det synes ikke så godt pga Kina/India/Øst-Europa/Sør-Amerika, USA's handelsunderskudd overfor Asia og skjevheten i verdensøkonomien som følge av det (det blir bare verre og verre så lenge Kina ikke vil revaluere sin valuta) etc etc.

 

Det eneste, slik jeg ser det vel å merke, som skal til for å unngå en langvarig og dyp korreksjon nå, er at Kina begynner en gradvis prosess med å revaluere valutaen sin, og at man kjølner ned veksten for å dempe presset på råvarene og prisene på dem.

 

Hvis veksten i Asia og USA fortsetter slik det gjør nå og det samtidig ikke gjøres noe med valutasituasjonen Yuan/USD, med dertil hørende økt handelsunderskudd for USA overfor Asia og fortsatt høye råvarepriser, utsetter man egentlig bare det uungåelige til et nivå hvor fallhøyden blir mangedoblet og konsekvensene mye større.

 

Man er nødt til å starte denne prosessen nå, jo før jo heller, før vi får tidenes bakrus.

 

Hvis USA må sette opp renten sin pga prispress som følge av økte importpriser opp til f.eks. 7% innen 1 år eller 2, og samtidig får dertil stort underskudd på handelsbalansen, ja da må sistemann slukke lyset for aksjemarkedet de neste 10 årene. Da vil også Kina's økonomi kollapse, og dominoeffekten vil være et faktum.

 

Nå er jeg imidlertid såpass optimist at jeg tror verdenssamfunnet vil ta visse grep framover nå for å rette opp en del av skjevheten som er oppstått. Det vil uansett medføre at Oslo Børs skal lenger ned pga lavere råvarepriser. Forblir råvareprisene (spesielt olje) på nåværende høye nivå eller høyere, vil det bare medføre at landingen blir bråere og hardere etterhvert pga at USA vil gå ned med et brak.

 

Jeg tror at perioden 2003-2007 vil bli stående som et kapittel i historien som "perioden hvor lave renter og billig arbeidskraft førte til overstimulanse av verdensøkonomien". Selv internett-hypen i 1999/2000 blir liten i forhold til dette.

 

Pga den fastlåste situasjonen Gjedrem har befunnet seg i med rekordsterk NOK som følge av oljefondet, oljeprisen og lave importpriser som følge av Kina, vil vi få se en meget sterk økning i rentene de neste 2 årene når NOK etterhvert vil svekke seg pga lavere råvarepriser og sterk inflasjon som p.t. er latent.

 

Mulig dette blir litt vel skyete på himmelen, men noe må nå begynne å skje for å rette opp skjevhetene før det går virkelig galt.

 

Og DnB's sjeføkonom Dørum's profetier om moderat renteoppgang tar jeg med en STOR klype salt. Han sa det ville være klokt å binde renten på lånene høsten 2002, og det sier vel det aller meste....

Link to comment
Share on other sites

Dette skriver First idag:

 

Oslo Børs i en korreksjonsfase - vi maner til forsiktighet en stund fremover

 

Videre ned i USA i går

 

Tidlig på handledagen i går var markedet i ferd med å snu opp igjen men dampen gikk raskt ut av oppgangen etter hvert som gevinstsikringen tiltok.

Før markedsåpning rådet det en viss enighet om at nedgangen på onsdag, i kjølvannet av KPI-statisktikken, var overdreven. Både aksje- og obligasjonsmarkedet åpnet i pluss i går - yield på 10-åringen falt 8 punkter til 5,06%. Men finansaksjene maktet ikke å løfte seg tross lavere renter, og en gryende bekymring om inflasjonspress grep om seg i markedet. Råoljeprisen steg 1,1%, men heller ikke dette var nok til å løfte energiaksjene.

Dow Jones fikk tidlig støtte fra Home Depot som utvidet tilbakekjøpsprogrammet med USD 2 mrd, og Morgan Stanleys oppgradering av Hewlett-Packard. På den annen side tynget Boeing, Caterpillar og United Technologies den samme indeksen.

 

Tidlig på dagen fikk Nasdaq et løft av Dell, Sears Holdings og forhåpninger om at gårsdagens nedgang var overdreven. Men mot slutten av dagen tok gevinstsikringen overhånd og dro med seg indeksen i negativt terreng.

Etter to av de styggeste dagene på Oslo Børs, får man ingen premie for å si at vi er inne i en korreksjon. Selv om fallet til nå har vært brutalt, så har tidligere korreksjonsfaser vart mellom to uker og to måneder og vi anbefaler å fortsatt være forsiktige en stund fremover. Vi er derimot lite bekymret for at dette er slutten på oppturen. Norske korreksjoner vil vanligvis ikke ende som børskrasj før verdensøkonomien viser klare tegn på å surne til. Dette ser vi ikke til, og vi forventer dermed at markedet vil kunne fortsette oppover etter at det har tatt en pust i bakken.

 

___

Link to comment
Share on other sites

Legger ved et par utklipp for å illustrere det jeg har snakket om tidligere:

 

Kina

"Bad loans" kan være så høye som 900 milliarder dollar (over 5.500 milliarder kroner), skriver Financial Times (FT) og viser til en undersøkelse foretatt av Ernst & Young.

 

Dobbelt så høye

Ifølge undersøkelsen kan bad loans være på 358 milliarder dollar for de fire største bankene i landet.

 

Det er over det dobbelte av de offisielle estimatene.

 

 

Kina II

Kina nær smertegrensen

Årsaken er at kinesiske selskaper er rammet med full tyngde i vår av de galopperende råvareprisene, noe den høye økonomiske aktiviteten i Kina har fått skylden for.

 

Barbert til smertegrensen

Nå er imidlertid marginene til kinesiske selskaper barbert til smertegrensen, men overkapasitet gjør at ingen tør å øke prisene på ferdig-produkter. Men for å overleve vil de bli tvunget til å øke prisene på ferdigprodukter, skriver Dagens Næringsliv.

 

Kinesiske banker stiller ikke lenger nye bankgarantier for kopper og andre råvarer, hvor prisene nesten er fordoblet siden nyttår.

 

Les også: Gigantiske "bad loans" i Kina

 

Kun kontant oppgjør

Kinas største kopperprodusenter har lenge sett faresignalene. Nå tør de ikke lenger selge på kreditt – selv ikke til gode kunder.

 

– Vi leverer kopper kun mot kontant oppgjør, sier en representant for Jiangxi Copper til Reuters. Selskapet eier Kinas største koppergruve og importerer også kopper som foredles i Kina.

 

Kina har planer om å bygge opp strategiske reserver for viktige mineraler som jernmalm, kobber, uran og aluminium for å sikre tilbudet som følge av de høye prisene som skyldes økt etterspørsel.

 

 

 

Får vi nå en periode hvor Kina også begynner å frykte inflasjonen slik som USA har gjort nå i 14 dager, vil Oslo Børs fortsatt korrigere en god del.

Link to comment
Share on other sites

Børsen er nå ned ca 18% siden 11 mai.

 

Dessverre tror jeg ikke nedturen stopper her.... Tror børsen skal ned resten av uken også.

 

USA videre ned ikveld og Asia blir vel ikke stort bedre i natt....

 

Mener Oslo Børs er kommet i en nesten umulig situasjon:

 

Hvis oljeprisen går opp og holder seg høy, vil det svekke Kina og USA og derigjennom svekke verdensøkonomien igjen og derigjennom svekke etterspørselen. Hvis oljeprisen fortsetter nedturen vil det også svekke Oslo børs.

 

Slik jeg ser det er derfor Oslo Børs nå inne i en håpløs situasjon.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


  • Lage deg en bruker i dag for alle funksjoner. Helt gratis!

    Logg inn eller lag deg en bruker

×
×
  • Create New...