Jump to content

Oslo børs - veien vidre


Recommended Posts

Hei...

 

Dette resonementet har jeg hatt i tankene en stund også. Lavere energi- og råvarepriser gjør at øvrige bransjer får billigere insatsfaktorer og konsumentene får bedre rammevilkår til alternativ anvendelse av kronasjene enn dyr energi.

 

Vi er på en måte litt i "dødens posisjon", men det er klart vi kan kanskje pisse i buksa en stund til med f.eks. en oljepris boosted mot 100 dollar fatet..

 

Som Spetalen visstnok skal ha sagt i helgen..."det ender til slutt i snørr og tårer".

 

There is no free lunch....men sånn ellers har vi det vel greit ? :rolleyes:

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 244
  • Created
  • Last Reply

Dette sier Peter Hermanrud/First i dagens DN:

 

Det meste er over

 

Aksjestrateg Peter Hermanrud mener det meste er over med gårsdagens kursfall på fem prosent på Oslo Børs. - Jeg sier ikke at det er masse billige aksjer der ute, men jeg tror det meste er over nå, sier Hermanrud.

 

HB__peter_Hermanrud__80323h.jpg

 

DUKET FOR OPPGANG. Aksjestrateg Peter Hermanrud i meglerhuset First Securities tror en ny opptur på Oslo Børs ikke er så langt unna etter at Børsen har falt drøye 17 prosent.

 

BÅRD BJERKHOLT

Publisert: 23.05.2006

 

Oslo

 

Aksjestrateg Peter Hermanrud i meglerhuset First Securities var tidligere i år ute og advarte om en forestående korreksjon og anbefalte meglerhusets kunder å ta en kraftig undervekt i norske aksjer i mai.

 

Det viste seg å være et gullkantet råd. Siden Den norske børsen nådde toppen 11. mai, har aksjekursene vært i fritt fall. På seks handledager har Hovedindeksen falt med drøye 17 prosent.

 

Bare igår falt det norske markedet med over fem prosent, tynget ned av lavere råvarepriser og svake internasjonale børser.

 

Billig?

 

- Det er vanskelig å spå nøyaktig når det snur, men mange investorer vil etterhvert mene at norske aksjer er lavt priset. Det er mange aktører som ikke nødvendigvis må være i aksjer, men som kjøper dersom de synes de får Orkla eller Statoil billig, sier First-strategen.

 

Dit er det nødvendigvis ikke så langt igjen. Igår sluttet Hovedindeksen på 353,04, og på 340 vil Oslo Børs ikke lenger se så dyr ut målt mot resten av Europa.

 

- Med Hovedindeksen på 340 vil Oslo Børs igjen ha en rabatt målt mot snittet av de europeiske børsene. Samtidig vil forholdet mellom aksjekurs og bokført verdi igjen være tilbake i det området der det historisk har ligget på Oslo Børs - mellom 1,5 og 2,1.

 

Full maskin

 

En av grunnene til at strategen spådde fall i mai, var nettopp et pris/bok-forhold på luftige 2,6. Alle store kursfall i det norske markedet er, ifølge Hermanrud, foranlediget av rekordhøye pris/bok-tall.

 

Noe krakk på 40-50 prosent ligger det imidlertid ikke an til denne gang, mener strategen. Hermanrud viser til at verdensøkonomien fortsatt går for full maskin, at inntjeningen i de norske børsselskapene er svært god, og at likviditetstørken i markedet er i ferd med å bedre seg. Færre store emisjoner og forestående kjempeutbytter både i Hydro og Statoil vil fylle opp investorenes lommebøker, påpeker Hermanrud i et analysenotat.

 

Det var også det som skjedde da markedet snudde etter forrige korreksjon i oktober ifjor. Etter drøye to ukers kursfall fortsatte Børsen rett oppover.

 

- Noen kursfall kommer som følge av at verden endres og at markedet tar det innover seg. Andre kursfall kommer som følge av at markedet «skifter fokus», selv om ikke så mye er forandret. Det fallet vi har nå, tror jeg er av den sistnevnte sorten, sier First-strategen.

 

Kan endres

 

Han tar imidlertid forbehold om at de siste dagers kursfall skal etterfølges av dystre nyheter om verdensøkonomiens helsetilstand.

 

- Det vil kunne endre bildet, men foreløpig mener jeg det vi har fått av negative, økonomiske nyheter, har vært lite betydelige, sier Peter Hermanrud.

 

___

Link to comment
Share on other sites

Må medgi at Hermanrud er en mann å lytte til, men jeg tror faktisk han tar feil denne gangen om at det meste er over for denne gang vedr nedtur.

 

Idag er riktignok børsen i hyggelig pluss-terreng, men det anser jeg bare som en pust i bakken. Utover dagen idag tror jeg Oslo Børs vil svekkes, da jeg tror råvareprisene skal videre ned.

 

Denne trenden vil jeg tro fortsetter utover resten av mai og inn i juni.

 

Det snakkes hele tiden om at "det fundamentale er sterkt". Men er det egentlig det?

 

Jeg har tro på at det vi ser er et kunstig høyt marked, subsidiert av Asia og deres vilje til å være långiver til USA. Skjevheten er fortsatt stor, og nå tror jeg vi går en tid imøte hvor vi vil få se Kina snuble.

Link to comment
Share on other sites

OECD spår massivt dollarfall

USAs gigantiske handelsunderskudd skaper global ubalanse, advarer OECD i en ny rapport.

 

NTB

 

Verdensøkonomien vil vokse med 3,1 prosent i år, spår OECD. USA kan bli nødt til å heve rentenivået, men EUs sentralbank ECB bør vente, mener organisasjonen.

 

USAs gigantiske handelsunderskudd skaper global ubalanse, advarte OECD i en ny rapport tirsdag. Hvis handelen skal komme i balanse, må dollaren reduseres med mellom en tredel og halvparten av sin nåværende verdi, viser beregninger som siteres i rapporten.

 

Organisasjonen spår at USAs brutto nasjonalprodukt BNP vil vokse med 3,6 prosent i år, før den amerikanske økonomien «myklander» med noe svakere vekst neste år. Dette skyldes delvis rentenivået, som allerede er økt og som kanskje må økes igjen.

 

Landene i eurosonen – de land som har innført EUs felles valuta euroen – vil få en samlet vekst på 2,2 prosent i år, mener OECD. Organisasjonen antyder at ECB bør vente med å øke sine styringsrenter.

 

Tonen i rapporten er optimistisk, med spesiell ros til den økonomiske utviklingen i Kina og India. Som helhet har verdensøkonomien det siste året vist sin evne til å motstå sjokk som orkaner og andre naturkatastrofer, skriver OECDs økonomer. (©NTB)

 

 

Publisert: 23.05.2006 - 12:53 Oppdatert: 23.05.2006 - 13:28

Link to comment
Share on other sites

Vær veldig forsiktig i tiden fremover. Jeg ser helt klart en del faremomenter:

 

1. Nå råder det enormt mye frykt og grådighet i markedet, nesten litt panisk handling. Dette er klare kjennetegn på en større bevegelse i emming.

 

2. Hittil minner korreksjonen i mai mye på korreksjonen i oktober. Men jeg tror denne blir annerledes pga effekten råvareprisene er i ferd med å få på verdensøkonomien.

 

3. Frykten for økte renter i USA pga økt frykt for stigende inflasjon som følge av høye råvarepriser er såvidt begynt å vises. Vedvarer råvareprisene vi har idag eller at de stiger videre, vil det ta knekken på veksten i verdensøkonomien og spesielt USA.

 

4. Kina vil etterhvert gå på en kjempesmell a la Japan i 1989/1990. Dette pga enorm eksponering mot amerikansk økonomi og gjeld, samt at marginskvisen Kina er utsatt for pga høye råvarepriser etterhvert vil medføre økte priser på eksportvarer, noe som i sin tur vil medføre lavere eksport og økte importpriser for importerende land, som igjen vil føre til økt inflasjon. Dette er uungåelig, spørsmålet blir bare når boblen sprekker. Pr idag subsidierer Asia både Europa og spesielt USA.

 

5. Kina's "bad loans" utgjør svimlende 900 mrd USD, eller ca 5,5 billioner NOK, og dette er en tikkende bombe. Pr idag får ikke Kina kjøpe kobber på krita fra kobberprodusenter lenger. ALT må betales kontant (det sier litt om bekymringen hos leverandørene...).

 

6. Skjevheten USD/Yuan. Kina MÅ før eller siden revaluere sin valuta, og det vil føre til en ordentlig hestekur hvis de venter for lenge. Det må skje før eller siden, og jo lenger man venter jo verre blir smellen. Om det ikke gjøres vil USA kjøres økonomisk rett i grøfta og da blir smellen enda verre for Kina. Man kan si uansett utfall her så vil det få store konsekvenser for verdens aksjemarkeder.

 

7. Blir det militær aksjon mot Iran vil det føre til kjempehøy oljepris og påfølgende dominoeffekt på USA/Kina/India/Japan's børser.

 

Sum summarum er det mange faremomenter å ta hensyn til fremover, og jo lenger det drøyer med flere av dem jo verre blir bakrusen. Da er det mulig vi får 30-åra på nytt igjen med en virkelig lang resesjon.

 

Ser vi tilbake i historien, finner vi at alle økonomier som vokser for fort over lange tidsrom får en alvorlig knekk etterpå. Vi så det med USA i 30-åra, Japan i 90-åra og nå ser det ut til at Kina og tildels India etterhvert skal gå samme vei.

 

Når ting begynner å skje blir vanskelig å forutsi, men tegnene er her allerede, så det trenger ikke være så langt frem. Når den negative spiralen starter blir det forsterkende ved at frykten øker i omfang.

Link to comment
Share on other sites

Stig Myrseth og Hermanrud sier begge at bunnen KAN være nådd for denne omgang, isolert sett for Oslo Børs pga pris/bok og råvarepriser.

 

MEN, de tar begge forbehold mht internasjonal påvirkning.

 

Og det er nettopp her jeg tror det store faremomentet ligger.

 

Jeg tror for egen del at korreksjonen vi hittil har sett er innledningen til en meget stor korreksjon som vil komme resten av 2006.

Link to comment
Share on other sites

Hei RoRu!

 

Leser dine innlegg om "dommedag" med interesse og har noen korte kommentarer til noe av det.

 

Etter mitt syn har du en veldig slagside mot store korreksjoner og "dommedag", som er lite sannsynelig. Det er mange "komponenter" som samtidig skal falle på plass om vi skal oppleve ditt scenario. Det er klart det KAN gå meget ille, men meget lite sannsynelig...

 

Russland KAN angripe oss, der mulig, men svært lite realistisk..... :blink:

 

Med de vanvittige svingningene vi ser om dagen burde du heller forsøke å tjene penger, svært mange gode muligheter, men du er kanskje med??

 

 

Stig Myrseth og Hermanrud sier begge at bunnen KAN være nådd for denne omgang, isolert sett for Oslo Børs pga pris/bok og råvarepriser.

 

MEN, de tar begge forbehold mht internasjonal påvirkning.

 

Og det er nettopp her jeg tror det store faremomentet ligger.

 

Jeg tror for egen del at korreksjonen vi hittil har sett er innledningen til en meget stor korreksjon som vil komme resten av 2006.

Link to comment
Share on other sites

Hei Zoonic

 

Selvsagt utnytter jeg svingningene, både opp og ned. Men jeg trøkker til mer på short-posisjoner enn long-posisjoner.

 

Jeg trader svært aktivt for tiden, og sitter sjelden i ro over flere dager i samme papir.

 

Hovedgrunnen til min bekymring er USA og Kina. Jeg mener vi får dette rett i fanget snart nå, og er derfor forsiktig med long-posisjoner.

 

Kl 14:30 idag kommer BNP-tall fra USA. Det blir spennende.

Link to comment
Share on other sites

Roru, er det ikke litt pussig at oljerelatert forbruk øker i USA til tross for at oljeprisen er rekordhøy? Her er ett avsnitt av dagens DOE rapport:

 

Total products supplied over the last four-week period has averaged 20.8 million barrels per day, or 3.3 percent more than averaged over the same period last year. Over the last four weeks, motor gasoline demand has averaged over 9.2 million barrels per day, or 0.3 percent above the same period last year. Distillate fuel demand has averaged 4.1 million barrels per day over the last four weeks, or 0.9 percent above the same period last year. Jet fuel demand is up 8.1 percent over the last four weeks compared to the same four- week period last year.

Link to comment
Share on other sites

Fra DN idag:

 

ANALYSE TERJE ERIKSTAD

 

Oljeaksjer på billigsalg

 

Europeiske oljeaksjer er på billigsalg, mener investeringsbanken Morgan Stanley. Mens oljeprisen holder seg høy, har både Hydro og Statoil falt kraftig. Markedet tror ikke på markedet.

 

BENSINTØRSTE. Nye tall fra USA viser at bensintørsten vokser til tross for høye priser. Mars måned viste den kraftigste veksten siden 2004. Foto: Bloomberg News

 

Publisert: 27.05.2006

 

Oslo Børs fortsetter å opptre som en jojo. Igår steg hovedindeksen med solide 3,95 prosent til 382,6 poeng. Oljeselskapene Hydro og Statoil var de to største bidragsyterne til oppgangen (se børskommentar, side 82). Men til tross for gårsdagens opptur har de to store norske energigantene falt langt mer i verdi enn det oljeprisen har gjort siden nedturen i de globale finansmarkedene startet 9. mai i år.

 

Med en oljepris på litt over 70 dollar fatet er oljemarkedet tilbake der det var i begynnelsen av mai. Verdien av Hydro og Statoil har derimot sunket med rundt ni til ti prosent i perioden (se grafikk). Det samme hovedbildet gjelder for hele den europeiske oljesektoren. Indeksen Stoxx oljeindeks har falt med cirka fem prosent.

 

Ikke bare har oljeaksjene falt mer enn oljeprisen, men kursene har svingt langt mer voldsomt enn det prisen har gjort (se grafikk). Det er åpenbart at de store kursutslagene for Hydro og Statoil ikke kan tilskrives endringer i oljeprisen i perioden. Dessuten har de langsiktige oljeprisene holdt seg godt oppe hele tiden, og dermed har det heller ikke skjedd noen svekkelse av fremtidsutsiktene for selskapene. Det har heller ikke kommet noen negative selskapsnyheter fra hverken Hydro eller Statoil som kan forklare kursfallet.

 

Hvilket marked?

 

Spriket mellom kursutviklingen og fremtidsutsiktene for energiselskapene gjør at Morgan Stanley nå mener at oljeaksjene er billigere enn på svært lenge. I en analyse som ble sendt ut igår, skriver analytiker Neil W. Perry og kolleger at energiselskapene i Europa prises til det laveste nivået på over ti år.

 

Investeringsbanken anbefaler både kjøp av Hydro og Statoil. Kursmålet for Hydro er satt til 200 kroner, som er 16 prosent over gårsdagens sluttkurs på 172 kroner. Statoil kan stige til 215 kroner, tror investeringsbanken. Det er mer enn 19 prosent over sluttkursen på 180 kroner fredag.

 

Hvorvidt oljeaksjer er billige eller ikke, avhenger selvsagt av hva oljeprisen blir i fremtiden. Det interessante er at Morgan Stanley sier at oljeaksjene er billige selv om investeringsbanken legger til grunn en oljepris på rundt 58 dollar fatet i 2007. Dette er hele 26 prosent under prisene som olje selges for i fremtidsmarkedet.

 

Legger man fremtidsprisene på olje til grunn, kommer ikke oljeprisen til falle til under 70 dollar fatet før i 2009. Med slike priser er det neppe noen tvil om at oljeaksjer er billige. Men aksjemarkedet stoler åpenbart ikke på oljemarkedet, ellers ville verdivurderingen av selskapene vært langt høyere enn den er i dag.

 

Hvilken boble?

 

Kanskje aksjeinvestorene tror at oljemarkedet er en gigantisk boble som kan sprekke når som helst? Den voldsomme prisoppgangen i råvaremarkedene har fått flere og flere til advare mot en råvareboble. Men de siste dagene har det kommet data som viser at det til tross for høye priser fremdeles er solid etterspørsel i oljemarkedet.

 

Det amerikanske energidepartementet (EIA) oppjusterte torsdag tallene for etterspørsel etter bensin i USA. I mars måned var årsveksten på 1,5 prosent, og økningen på 134.000 fat per dag var den største noen måned siden 2004. Barclays Capital skriver at disse tallene gjør det vanskelig å hevde at bensinetterspørselen i USA er på vikende front. Bensinprisen på børsen steg da også med 4,2 prosent da revisjonen av statistikken ble kjent. Amerikanerne innleder denne helgen «kjøresesongen», hvor etterspørselen etter bensin stiger.

 

På den andre siden av kloden satte Kina fra onsdag opp prisen på bensin med hele 9,6 prosent og diesel med 11,1 prosent, ifølge Reuters. Dette kan selvfølgelig dempe etterspørselen og gi en svakere oljepris på sikt.

 

Det er neppe tvil om at aksjemarkedet har opptrådt langt mer irrasjonelt enn oljemarkedet under nedturen i mai.

 

 

_____

Link to comment
Share on other sites

Pirelli

 

Jo, jeg har ingen problemer med å se at både Kina og USA etterspør mye olje, og at veksten fortsetter. Men hva skjer i de underliggende forhold, det fundamentale i økonomiene?

 

For hver måned oljeprisen forholder seg så høy, får amerikanerne en vedvarende høyere inflasjon pga råvarekostnaden. At de atpåtil vokser i etterspørselen slik Zoonic viser i sitt innlegg, gjør at inflasjonen vil stuge ytterligere.

 

Jeg har derfor tro på at det vil være de rent fundamentale økonomiske forholdene i USA og Kina som etterhvert vil få en smell. Ingenting kan vokse såpass uten reell underliggende vekst og overskudd nok til å tåle slik råvarepris-stigning. Kina klarer det foreløpig, men vil få den store trøkken den dagen deres hovedmarked USA faller. Og USA vil falle når man innser at veksten de har er subsidiert av utenlandske økonomier og institusjoner, som etterhvert vil få bange anelser om USA rett og slett vil kunne klare å betale sin enorme utenlandsgjeld. Man subsidierer USA rett i grøfta, og når man innser at man har passert "the point of no return" vil USA falle som et korthus og dra med seg hele sullamitten ned.

 

Det blir som om halve låneporteføljen til DnB Nor skulle blitt svært usikker og at ratingen til DnB Nor sank ned til f.eks. trippel B, og hva det ville medført for kursen til DnB Nor.

 

Ikke umulig at det etterhvert nå kommer til et punkt at USA ikke lenger får tillatelse av leverandører til å handle på krita, men at de må kun forholde seg til kontant oppgjør.

 

Det er mange som ikke er klar over hvor enorm USA's gjeld egentlig er, og hvilke fatale følger det får den dagen dette blir fryktet i markedene. Man snakker tross alt om en fair value på USD på ca 30% lavere enn idag, og at Yuanen skulle vært 40% høyere enn idag. En svært alvorlig situasjon som verden p.t. er villig til å akseptere i frykt for konsekvensene dersom de nødvendige grepene må tas på kort tid. Før eller siden må de tas, men vi får alle håpe at det skjer gradvis.

Link to comment
Share on other sites

Roru, etter min mening kan man se flere skyer på himmelen - i hvert fall på langtidsvarselet. Hvor mye uvær vi har i vente det nærmeste året kan vi ha delte meninger om, men at USA må oppleve en hangover fra sin lånefinansierte fest er vi helt enige om.

 

Det jeg også velger å gi fokus er at de viktigste sektorene for vår børs ikke er på toppen av sine sterke sykeler ennå, det er sannsynlig at vi bare er i starten på en veldig god inntjeningsperiode for oljeselskaper, de som selger tjenester til oljesektoren og oppdrettsnæringen. I tillegg vil Telenors enorme vekst i utlandet bidra til bedret inntjening for Oslo Børs sine selskaper samlet sett.

 

Problemet ligger ikke i at det er for lite oljereserver i verden, men at man ikke kommer til å få utvunnet det raskt nok. Bransjen svømmer over av lønnsomme prosjekter med dagens oljepriser, men det fins ikke ingeniører nok til å levere utstyr.

 

Statoil for eksempel, ønsker å bygge ut Tyrihans og Gjøa feltet, og har planlagt å bygge SEMI'er til begge. Det er uten tvil Aker Kværner som er tiltenkt jobben, men de har en voksende backlog og jeg hører at de har ett voksende problem på gjennomføring av prosjekter også. Når engineering selskaper vokser for fort går det utover kvaliteten, og da sklir budsjettene og leveringstid ut.

 

Statoil vil altså få problemer med å sette ut disse to kjempekontraktene i ett brennhett marked, og det blir uten tvil veldig dyrt...

 

Etterhvert som de modene feltene i Saudi begynner å produsere færre millioner fat pr. dag enn tilfelle er i dag vil etterspørselen overgå tilbudet, og oljeprisen fyke til himmels.

 

Dersom man skal analysere effekten av ett slikt scenario, bør man kanskje være økonomisk utdannet. Men jeg tror det uansett det er bedre å være ingeniør i tiden fremover :)

 

Det kunne kanskje vært ønskelig at Roru sitt scenario slo til nå, at verdensøkonomien gikk inn i en resesjon og fikk kjølet ned det meste. Men det tviler jeg på kommer til å skje. Jeg tror på ett par år til med party, spesiellt på OSE.....

 

:cool:

Link to comment
Share on other sites

Historisk stemningsskifte på Oslo Børs

 

I 1987 og 2000 utløste børsfall krisestemning. Men slik er det ikke lenger. Det kan få store konsekvenser for Oslo Børs, tror BI-forsker Sverre Christensen.

 

Espen Bjerke

 

bXrsenart.jpg

 

Foto: Embret Sæter

Forsker Sverre Christensen ser store forskjeller mellom de siste ukenes børsnedtur og historiske børsfall.

 

- Et slående trekk ved krakket vi ser nå er at det virker som om både aktører og samfunnet rundt aksepterer krakket som en del av systemet vi har. Det er en sjelsettende endring. Tidligere ved slike fall - både i 1987 og i 2000 - ble kursfallet oppfattet som krise, som om det økonomiske systemet var i krise. Det gjør man ikke i dag, sier BI-forskeren til dn.no.

 

Akseptert

I dag er det en akseptert kultur at markedet skal gå veldig opp og ned. Det kan være en historisk endring at man nå aksepterer kapitalismens kultur, at det er flere kriser og at slik skal det være, mener han.

 

Denne holdningen preget også aksjemarkedene før den store depresjonen.

 

- Frem til krisen på 20-tallet ble store børsfall sett på som sykluser som var akseptert som kapitalismens naturlov. Børsen var mindre viktig fra den gang og frem til 1980-tallet, men etter det så man både i 1987 og i 2000 at folk forsto børsfallet som krise. Det virker det ikke som om folk gjør i dag, sier Christensen.

 

Svekket legitimitet

Endringene i folks oppfatning av kursfallet har store konsekvenser. Det kan føre til at legitimiteten til Oslo Børs svekkes.

 

- En konsekvens kan være at man i mindre grad ser aksjerkurser som refleksjon av underliggende verdier eller substans i selskapet, det vil si at oppfatningen om det effesiente markedet svekkes, som i sin tur kan svekke legitimiteten til aksjemarkedet, sier han.

 

Tiltrekker seg lyse hoder

Christensen mener at dagens situasjon på børsen også kan bety mye for fremtidig rekruttering og jobbvalg i Norge.

 

- En annen konsekvens kan være at de beste hodene og talentene trekkes til aksjemarkedet fremfor andre deler av næringslivet. En ting er at de kan tjene mer enn i et annet yrke. En annen ting er at det kan oppfattes som demotiverende å jobbe med å bedre marginer i et selskap når svingningene i aksjemarkedet på én dag er mye større enn marginene man selv jobber med på ett år.

 

DN

Publisert: 27.05.2006 - 08:00 Oppdatert: 27.05.2006 - 13:12

 

__

Link to comment
Share on other sites

"Dr. Doom" advarer mot aksjer

Aksjeanalytiker Marc Faber, som skal ha forutsett børskrakket i 1987, ber folk komme seg ut av aksjemarkedet.

 

dn.no

 

Selg nå og kom tilbake i oktober 2007, er hans råd etter at verdens børser har opplevd kraftige svingninger de siste ukene, skriver Dagens Næringsliv.

 

-Sats på råvareaksjer

Faber mener både aksjer og obligasjoner er kraftig overvurdert på dagens nivåer. Han råder sine kunder til å satse på råvare- og jordbruksaksjer.

 

Sveitsisk Faber, som går under navnet Dr. Doom og står bak nettpublikasjonen «The Gloom Boom and Doom Report», har ord på seg for å være svært treffsikker i sine prognoser for aksjemarkedet.

 

Spår dollarfall

Faber er skeptisk til amerikansk økonomi generelt og mener at den nye amerikanske sentralbanksjefen Ben Bernanke ikke har noe annet valg enn å trykke flere penger.

 

– Dollaren er dømt til å falle kraftig, sier Faber.

 

 

 

Publisert: 29.05.2006 - 07:15 Oppdatert: 29.05.2006 - 07:47

Link to comment
Share on other sites

Orion-analytikeren Stig Myrseth mener at korreksjonen kan vare lenger og bli dypere. Les mer om hans syn her:

 

Analytiker Stig Myrseth i Orion Securities vil ikke utelukke at den siste tiden korreksjon kan bli mer langvarig.

 

- Siden oppgangen startet i 2003 har alle tilbakeslag på Oslo Børs vært både små og kortvarige, men den rådende korreksjonsfasen vil trolig bli mer langvarig og muligens dypere. Dette tilkjennegis av to forhold: For det første er vurderingen høyere nå. Dernest er temperaturen i verdensøkonomien avtakende, og dette er dårlig nytt for en konjunktursensitiv børs som den norske. Sett i lys av det forannevnte vil vi være tilbøyelige til å selge om Oslo Børs stiger kraftig i ukene fremover, skriver Orion i sin modellportefølje.

 

Myrseth & Co mener likevel at hvis oljeprisen holder seg høy, noe som er støttet av terminkurven, vil det være liten nedside på Oslo Børs.

 

- Dette tilkjennegis blant annet av at Hydro og Statoil handles til en P/E på

henholdsvis 9,1 og 8,9 for inneværende år om dagens dollarkurs og terminpriser legges til grunn.

 

Orion tror at prispresset i den amerikanske økonomien vil vise seg å være et kortvarig fenomen, hvis ikke vil rentene måtte heves drastisk, noe som kan føre til skarpt fall i amerikanske boligpriser og en resesjon i verdensøkonomien.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er stålbull, og tror vi får en like god utvikling nå som etter oktober-korreksjonen.

 

Jeg er nesten det motsatte av Stålbull, Ivers.

 

Nedgangen fra 12 Mai varte mye lengre enn hva jeg hadde trodd. Dette på meget høyt volum, 8 dager i strekk.

 

Oppgangen vi har hatt siden OSE bunnet ut forrige mandag har vært på mye lavere volum(med unntak av tirsdag).

 

I dag er volumet lik null. Kun 6 aksjer i skrivende stund er omsatt for over 100mill, og STL og NHY er enda ikke omsatt for over en halv mdr. som pleier å være unnagjort før kl. 1000 på en dag med "normal" omsetning.

 

Totalt har oppgangen siste uka vært på syltynt volum, og det vil ikke forundre meg om oppgangen vi har sett viser seg å være et "langt" suckers rally.

 

Jeg mener vi må få se kraftig økning i volum før korreksjonen kan glemmes.

Link to comment
Share on other sites

Godt poeng. Det var jeg ikke klar over. Synes bare at chartmessig så ligner mai og oktober som en prikk. Hvordan var volum ballansen i oktober vs. mai?

Link to comment
Share on other sites

Ikke glem at USA/UK er stengt idag grunnet Memorial Day, dette påvirker alltid volumet, spesielt i Oslo.

 

Etter hva jeg husker var volumet meget bra på fredag, det ble omsatt aksjer for rundt 14 milliarder, noe som er godt over snittet.

 

Jeg er nesten det motsatte av Stålbull, Ivers.

 

Nedgangen fra 12 Mai varte mye lengre enn hva jeg hadde trodd. Dette på meget høyt volum, 8 dager i strekk.

 

Oppgangen vi har hatt siden OSE bunnet ut forrige mandag har vært på mye lavere volum(med unntak av tirsdag).

 

I dag er volumet lik null. Kun 6 aksjer i skrivende stund er omsatt for over 100mill, og STL og NHY er enda ikke omsatt for over en halv mdr. som pleier å være unnagjort før kl. 1000 på en dag med "normal" omsetning.

 

Totalt har oppgangen siste uka vært på syltynt volum, og det vil ikke forundre meg om oppgangen vi har sett viser seg å være et "langt" suckers rally.

 

Jeg mener vi må få se kraftig økning i volum før korreksjonen kan glemmes.

Link to comment
Share on other sites

Ikke glem at USA/UK er stengt idag grunnet Memorial Day, dette påvirker alltid volumet, spesielt i Oslo.

 

Etter hva jeg husker var volumet meget bra på fredag, det ble omsatt aksjer for rundt 14 milliarder, noe som er godt over snittet.

 

Du har rett i at det pleier å være lav omsetning på Memorial Day. Det er årsaken til at jeg fortsatt sitter med AKD posten min. Om det ikke hadde vært Memorial Day i dag, ville volumet vært klar beskjed: Tøm og Røm.

 

Omsetningen på de styggeste dagene under "nedtur-uka" var nesten 20 mrd. så vidt jeg fikk med meg, så 14 mrd. er fortsatt langt lavere enn det. I dag tror jeg vi skal være fornøyd om vi havner over 7-8 mrd.

 

Men, men.....jeg har siste 3 mnd malt "Fanden på veggen" flere ganger og tatt grundig feil, så jeg skal vokte meg for å være for bastant.

 

Uansett vil jeg vente med å gå "All Inn" til uti uka for å se om volumet tar seg opp. Vi bør ha trykk nok til å gå gjennom 400 nivået i OSEBX før faren er over tror jeg.

Link to comment
Share on other sites

Hei..

 

Min vurdering nå frem til ferien for Oslo Børs (sannsynligheter i prosent):

 

Fortsatt oppgang til ny ATH, men på mer sigifikant og holdbart volum: 30%

Flatere utvikling: 20%

Svakere utvikling med fare for nytt nokså betydelig fall: 50%

 

Noen argumenter:

 

Argumeter OPP:

* Norge kan komme i en særstilling en stund til grunnet energiprisene/utvikingen

* Lav PE og store ordrebøker for mange selskaper

 

Argumenter FLATT:

Råvare- og energikostnader kan bli billigere også for mange norske selskaper. Dette gir også utenlandske børser færre grunner til nedtur da mange selskapers råvarer og energikostnader kan falle

 

Argumenter NED:

* Oppgangen nå virker svakt fundamentert pga signifikant divergens Kurs/volum

* Økende internasjonale bidrag til uroen både fundamentalt og på børsene

* Rentene øker "overalt", turbulens i valutaer; USD, Kina

* Utlendingene flykter fra råvarebørser, jo-jo børser

* Avtakende vekst i verden

* Nedgangen siden 12.05 har trigget veldig økt fokus på nedsiden

 

Solgte 2/3 av beholdningen calls på OBX-en i dag (strike 325), men mulig at dette var litt tidlig. Sitter fortsatt på 10% beholdning i aksjer, men med put-hedgen inntakt, men plusset på et par nye på skikkelig "billigsalg".

 

Hovestrategi i øyeblikket: Unngå tap er viktigere enn å miste en mulig gevinst.

 

Time will show :unsure:

Link to comment
Share on other sites

Svært godt innlegg RiskyTrader!

 

Jeg deler din oppfatning langt på vei. Du sier 50% sansynlighet for videre nedgang, mens jeg anser videre nedgang som 66% sansynlig.

 

Dette fordi:

 

* Det norske markedet tror at "det som skjedde etter oktober-korreksjonen vil gjenta seg...". Jeg mener derimot at de fundamentale forholdene har endret seg svært mye siden da, spesielt mht det internasjonale markedet.

 

* USD!!! US Dollar står foran en større korreksjon. Det vil påvirke alle land som har USA som sitt primærmarked, og det gjelder spesielt Asia (Japan, Kina, India).

 

* Renteoppgang. Rentene trekker oppover stort sett over hele den industrialiserte verden, og dette vil medføre marginskvis for bedriftene og lavere etterspørsel fra forbrukere.

 

* Streik. Streik er det sikreste tegnet man har på at oppgangstiden er på hell. Lønns-/prisspiral (populært kalt inflasjon) aksellerer.

 

 

Hva skjer egentlig hvis USD korrigerer med 30% ifht EURO/JPY/CHF/NOK m.fl.?

 

Verdensøkonomien tryner big time!

 

Dette fordi Japan's eksportindustri utgjør ca 70% av BNP. Av disse 70% utgjør USA ca 80% av denne eksporten. Tryner USD så får Japan vesentlig mindre betalt for sin eksport, ergo: Japan tryner.

 

Videre vil en kraftig korreksjon i USD medføre at Kina blir tvunget til å revaluere sin valuta, og det vil medføre kraftig reduksjon i eksporten for Kina.

 

Råvareprisene vil også stupe som følge av lavere vekst i verdensøkonomien.

 

 

Dette er et svært negativt syn, men ikke desto mindre svært reelt scenario.

Link to comment
Share on other sites

Hittil idag er Oslo Børs ned 2,30% til tross for høyere oljepris enn igår. I tillegg er lakseprisen nå oppe i hele 40 kr pr kilo.

 

Hva forteller det oss?

 

Det er internasjonale forhold som regjerer nå, og således kan man ikke se på Oslo Børs isolert sett slik det tydeligvis er gjort mye av det siste året. Oljeprisen har styrt "lenge nok" og nå ser det ut til at alt HAR VÆRT på topp, men at nå skal det svært mye til for å holde børsen oppe/stige videre.

 

Høyere oljepris er ikke utelukkende positivt lenger, da vi nå vet at det vil ramme veksten internasjonalt. Og svekkes verdensøkonomien/veksten vil det ramme etterspørselen.

 

Tror derfor Strompedal (NOK EN GANG...) tar feil når han idag går ut i DN og sier at "det verste fallet er over...). Han har stort sett tatt feil hele veien siden nyttår, men en ting skal jeg holde med ham i: Renta skal opp! Nå har jo han antydet 10%, men det blir i høyeste laget. Jeg har mer tro på 6-7% i løpet av 3 år.

Link to comment
Share on other sites

Fra First idag:

 

Norges Bank Preview

 

Board meeting May 2006

 

Tighter capacity constrains, tighter policy: Another small step at this meeting

Almost independent of the outcome of the Board decision, some market par-ticipants and some professional forecasters will be wrong. This situation has become rather unusual, as the Bank’s policy decisions usually have been quite predictable in recent time. However, this does not reflect any lack of commu-nication or lack of transparency. It simply reflects that the Board members of Norges Bank are not 100% sure what to do, because the trade offs in mone-tary policy have become more marked.

 

Nonetheless, with rising capacity constrains, credit growth and prospects for higher inflation ahead, we expect an increase in the signal rate of 25 bp. The strong NOK and current low inflation are undesirable, but not enough to hold back a small removal of policy accommodation. A hike at this board meeting will increase the probability of more frequent steps later on.

 

This edition of the Norges Bank preview presents a somewhat extended analysis of the stance of the economy and the main arguments behind our interest forecast at this board meeting as well as our interest rate forecast ahead. We argue that Norges Bank is likely to be patient with regards to the low core inflation and the strong NOK. At the same time, the Bank will in-creasingly express concern about the rapid tightening in the labor market as well as the high growth in debt and house prices.

 

Market expectations’ are split, but overall the marked attaches a somewhat greater probability to a hike in May instead of June. In any event, marked re-sponse could be significant. A hike at this meeting, which is our main sce-nario, could push FRA rates (Sept 3m and Dec 3m) some 5 – 10 bp higher.

See final page for a sum-up of changes in most important indicators since the inflation report and the previous board meeting

 

• The precise inflation rate depends on the measure you look at. CPI inflation stood at 2.7% in April, above the 2.5% inflation target. However, the index is affected by price increases that are likely to be only temporary, which monetary policy should adjust for

 

• Adjusting for taxes and energy (ATE), consumer prices grew only 0.8%, but this measure currently underestimates underlying inflation by some 0.5-0.6 percentage point (according to Norges Bank). A weighted median of the sub-indices of the CPI suggest underlying inflation was 1.8% in March. Con-cluding, current inflation is low, but not miles away from target or from the Norges Bank projection

 

• Why has inflation been below target in recent years? Most analysis have pointed to some “structural” factors related to improved competition in the Norwegian product and labour market combined with the effects of increased globalization and changes in imports from high-cost countries to low-cost countries

 

• But, low inflation in Norway and abroad over the past couple of years can also be explained by global economic slack. This may also explain why inflationary pressures may be increasing in the coming quarters. The global and the Norwegian economy are expanding at robust paces, greater than the estimated rates of potential growth. Consequently, global inflationary pressure is expected to in-crease as economic slack is unwinding

 

The strong economic expansion in Norway, also when excluding production of oil, gas and shipping, has been supported by several favorable conditions:

• A positive terms-of-trade shock (we buy cheap from abroad and sell expensive), influenced by the rise in commodity prices and globalization

• Accommodative monetary policy. The interest rate has been below neutral since spring 2003, pro-viding a significant stimulus to the economy

First Securities / Swedbank Markets Oslo Norges Bank Preview

Macro and Fixed Income Research

International out-look crucial for our rate outlook

2007 could be-come expensive

 

Fixed exchange rate policy could destabilize the economy

• Petroleum investments are high and have contributed considerably to economic activity in Mainland-Norway. We expect a moderation in investments growth ahead, but not yet

• With global growth at its highest since the 1960s, international conditions are strong and broaden-ing. Global economic slack is unwinding and the global output gap (while difficult to estimate) has probably turned positive. Our main scenario is that global expansion will continue, but downside risks have increased. If they materialize, we will reassess our outlook

 

• The labour supply during the current economic expansion has been ample, but that is not the situa-tion anymore. Unemployment has declined substantially over the past year and there are labour shortages in many sectors, according to surveys, notwithstanding strong labour immigration from Eastern European countries. Moreover, improvements in the labour markets in Sweden and conti-nental Europe do not suggest an increase in labour immigration ahead

 

• According to Governor Svein Gjedrem, economic policy must increasingly reflect the capacity con-straints facing many Norwegian businesses. Historically, it has proven difficult in both local and cen-tral negotiations to keep down cost growth when unemployment is low. While we expect a relatively moderate wage growth this year, there is risk of higher wage growth further ahead

 

The nominal effective NOK exchange rate has appreciated some 3% since the publication of the inflation report, depending on the measure you look at. While the currency in isolation is bullish for interest rates, we don’t expect the implication to be crucial:

• The extent of the appreciation is not sufficient to outweigh the supportive conditions for economic growth and the potential inflationary pressure stemming from tightening labor market conditions

• Analyzing the reasons behind the currency appreciation is important. The currency has been sup-ported by improved terms-of-trade arising from the surge in commodity prices and strong growth in the Norwegian economy. Keeping interest rate low at the current juncture will hence de-stabilise the economy rather than stabilize it, as monetary in effect becomes pro-cyclical. We 3

 

• In 2002, by contrast, the NOK was strong because interest rates in Norway were much higher than those abroad. At the same time, the global economy was slowing and corporate earnings and confi-dence were at low levels. The situation is the opposite today

• Accordingly, Norges Bank does not appear uneasy about the level of the NOK and has attached very little importance to the appreciation in its recent communication

 

• Several years of very accommodative monetary policy has promoted high debt growth and accelerat-ing house prices, significantly exceeding Norges Bank’s own forecasts. The debt-to-income ratio for Norwegian households is all-time high, and strongly rising corporate debts suggest that economic ac-tivity is high.

• William White, a BIS researcher, advocates greater emphasis on quickly rising debts and asset prices in periods of high growth and low inflation (see BIS working paper “Is price stability enough?”, April 2006). At the same time, central banks should show less concern for low inflation created by fa-vorable supply conditions.

• Prolonged periods of low interest rates combined with high economic growth may be a potential source of subsequent instability in output and employment, as such situations motivates large loan-financed investments in projects which turn out unprofitable.

• Norges Bank is currently in the process of writing its Financial Stability report 1/2006 to be published next week. This process might have provided the Board with more arguments in favour of reducing policy accommodation.

 

In the end, incoming data since the inflation report and Norges Bank’s interpretation of these data is deci-sive for the timing of the next policy move. The focus in recent speeches is likely to reflect how Norges Bank assesses the new information:

• Little emphasis has been on the strong NOK

• Little emphasis has been on the problems of low inflation. Rather, recent speeches have been ques-tioning whether CPI-ATE is an appropriate measure of underlying inflation or not, suggesting that this measure underestimates “true” inflation

 

• The concern about the tight labour market and capacity constrains, which potentially could transmit

First Securities / Swedbank Markets Oslo Norges Bank Preview

Macro and Fixed Income Research

We think Norges Bank hikes this week…

…effectively sig-naling a tighten-ing bias

to cost pressure and inflation ahead, have been more intense

 

• Escalating house prices and debt growth have also received more space in the Bank’s communica-tion.

Overall, the communication is consistent with a hike in May. While many professional forecasters expect the next hike in June, market participants attach a greater probability to an interest hike in May instead of June.

 

Conclusion Norges Bank preview

 

• Norges Bank conducts a flexible inflation targeting strategy, and we think the Bank will exploit this flexibility further. The Bank is no longer concerned about low inflation, but increasingly worried as re-gards the signs of increasing capacity constrains facing Norwegian firms. We expect the Bank to re-main patient as regard the current low inflation - which is not remarkably low after all according to some measures.

• The new information that has emerged since the publication of the inflation report is on the stronger side as a whole. Accordingly, we think Norges Bank will make use of its option to hike its signal rate at the Board meeting this week. A May hike could be interpreted as signaling a tightening bias vis-à-vis the Bank’s rate outlook in the inflation report.

 

• Later on, we think interest rates will be increased at a somewhat faster pace that projected in the inflation report.

Market’s response: Could be significant

Market participants’ attach a somewhat greater probability to a hike in May instead of a June hike. While the implied probabilities cannot be extracted from the money market with great precision, the ratio is ap-proximately 70% for May and 30% for June.

This means that market’s response can be significant for all likely outcomes of the Board meeting. The potential for movements in the 3m June FRA is rather limited. A hike this week implies an average signal rate for the June maturity of approximately 2.84%. Adding an estimate spread of 23 basis points, the 3m June FRA could reach 3.07 (up from 3.03 on May 30).

 

Further out the curve, the move could be more significant, depending on the tone in press release and at the press conference. As usual, the communication also plays a significant role. If the press release does not hint on a change in the interest rate strategy, a hike at this meeting could push 3m Sept FRA and 3m DEC FRA between 5 and 10 basis points.

 

Given that the market attaches a somewhat greater probability to a May hike than a June hike, the poten-tial for a fall in rates is even bigger. However, this also depends on the communication of the decision. Increasing concerns about the low core inflation and the strong NOK, for instance, will surprise the market significantly, possible pushing FRA rates down by more than 10 bp. However, we regard this scenario as highly unlikely and inconsistent with the hawkish communication up to this meeting.

 

 

_______

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


  • Lage deg en bruker i dag for alle funksjoner. Helt gratis!

    Logg inn eller lag deg en bruker

×
×
  • Create New...