Jump to content

En aksjemeglers bekjennelser


Goof

Recommended Posts

Sikkert flere av dere som har dumpet borti denne artige dagboka som ligger ute på imarkedet.no. Denne tilhører vistnok en norsk megler, som selvfølgelig ønsker å holde seg anonym :P Festlig lesing

 

 

 

Onsdag 09.02.05

Kjære dagbok: I dag var nok en grusom dag på jobb. Dette riggselskapet Sevan, (som er et utrolig dumt navn!) begynner virkelig å gå meg på nervene. Ingen aksje har steget så mye på børsen siden nyttår – og ingen aksje har jeg tapt så mye på!

 

Først, kjære dagbok, så solgte jeg aksjen short på tirsdag. Grunnen? Jeg mente å tro at oppgangen var over for selskapet, og dessuten var oljen svak da! Men så må jeg innrømme at en av gutta i kantina snakket noe om en emisjon i selskapet. So long Chinese Walls he he!

 

Uansett – emisjon i tulleaksje som ikke engang tjener penger!

 

Ha! Det bare må falle!

 

Jeg shortet i alle fall aksjen, og solgte ut rubb og stubb for kunder.

 

Husker spesielt godt jeg ringte til XX i fondet XX. På mobil måtte jeg trygle og be om å få han til å pælme ut dritten – og det gjorde han! Så kom meldingen om at aksjen skulle gjøre emisjon! Fantastisk! Jeg var så glad, kjære dagbok, at jeg danset på meglerbordet! Det var som å vinne i LOTTO!

 

På kvelden tok jeg med kona på Alex Sushi, og spanderte god vin og greier. Men jeg klarte ikke roe meg. Tenkte bare på Sevan!

 

Neste morgen kom jeg igjen sent til det gørr-kjedelige morgenmøtet. Der MÅ JEG SKJERPE MEG! Men iMarkedet.no, de tullingene, hadde sendt ut en sak om at Sevan skulle selge aksjer for å bygge en rigg til. Ikke bare det, før handelen startet på børsen hadde de latterlige tullingene i selskapet f... i helvete meg greid å close emisjonen til sluttkurs dagen før!

 

Ikke bare det! Markedet var manisk opptatt av å skaffe seg aksjer i shiten! Den åpnet opp ****en meg over 10 prosent! Ti prosent!

 

Aldri har mitt humør vært så dårlig! F... i helvete! Hvorfor ALLTID MEG !

 

Nå, kjære dagbok, må jeg gjøre opp en status: Pensjonskassen vil ikke snakke med meg lengre. Fondsforvalter XXX mener jeg er det dummeste som har truffet Oslo Børs siden Jan Erik Langangen (Storebrand) mens småkundene mine ikke har penger igjen på kontiene sine. Det ser ikke lyst ut, kjære Dagbok.

 

Men, som min mor alltid sa: hver en gledens dag du har på jord betales tilbake med sorg.

 

Vet ikke om det er noen trøst egentlig... men sant er det!

 

P.S:

 

Naboen solgte rønna si i går, leste jeg i avisen. Han fikk bare 6 mill. for den. Jeg håper inderlig at renten faller til null og det innføres 100 prosent fradrag for alle renter ved boliglån på neste statsbudsjett.

 

Greit nok å kjøpe et hus til 6,7 millioner kroner for tre måneder siden, men når kjærringa brukte 450.000 på det forbannede badet – som ser ut som foajeen til et forbannet horehus nå – så bør prisene komme seg opp. Nå har f... meg prisen på sovemedisin steget også, så hvorfor ikke eiendomsprisene!

 

Mandag 14.02.05

Kjære dagbok!!!!

 

 

Nå er alt bra igjen!

 

Du vet, sist uke hadde jeg gjort det på leggen ved å shorte Sivan Marine, men jeg greide også å dekke inn posisjonen på det som nesten var All time High! Siden den gang har aksjen stupt 10 prosent... men det er en fattig trøst...

 

Uansett. I helgen tok jeg et viktig valg i livet mitt. Kjære dagbok; du har sikkert merket at jeg har vært litt skeptisk til markedet den siste tiden. Det MÅTTE jeg bare SLUTTE med! Det fant jeg ut i helgen.

 

Jeg bestemte meg for å SMILE til speilet hver eneste morgen og si til meg selv: Aksjer er bra. Kjøper du skikkelige aksjer så går det ikke dårlig.

 

Jeg brukte hele lørdagen på å tenke gjennom hva jeg skulle gjøre mens jeg sendte kjærringa ut på handletur med kortet mitt. Jeg trålte gjennom avisene og fant ut at Norsk Vann og Stættoil kommer med resultat denne uken. Televerket og Tømra også. Det, kjære dagbok, er gode nyheter for en bull-megler som meg.

 

Nå har jeg altså BESTEMT MEG! Jeg skal være positiv til alt her i livet! Og særlig aksjemarkedet... men mer om det senere kjære dagbok! Nå må jeg på jobb! Jippi!!!

 

Onsdag 16.02.05

 

Kjære dagbok...:-(

 

Verden er håpløs. Nå har børsen ikke gjort noe annet enn å stige, stige og STIGE TIL VÆRS!!! Jeg har ikke vært med – fordi "Dumme meg" ikke tror på oppgangen. Så skjer det som bare må skje! Dumme meg snur og blir overstadig POSITIV! Jeg gjør som alle andre: Gliser fra øre til øre selv om JEG VET at markedet skal ned...

 

Men etter at ingen gadd å snakke med meg lengre, i alle fall ikke kundene og i hvert fall ikke mine kolleger (fredag prøvde de å stenge meg inne på toalettet før morgenmøtet) SÅ har jeg bestemt meg for å BLI POSITIV!!!

 

Mandag kjøpte jeg nesten ingen aksjer. Det tar tid å ringe til gamle kunder som PLUTSELIG har vanskelig for å ta telefonen.... Husker særlig en som fortalte meg at ”Ja dersom DU har blitt positiv så går vel alt til helvete!”

 

Uansett. Tirsdagen kom – markedet var bra! – selv om analytikerne våre var alt annet en positive til både Statolje og Norsk Vann sine resultater (det er tross alt de viktigste selskapene på børsen). Men AKSJEMARKEDET HOLDT SEG!!!!

 

Det var knallsterkt!!!

 

Jeg fikk ikke kjøpt så veldig mange aksjer, men jeg tenkte som så: OK. Statolje og Norsk Vann har ikke levert. OK. Tomra kommer med tall onsdag. Hva med et lite spekk? Det kan jo ikke skade!!!!!!

 

Uten engang å sjekke ryktene – de TROR JEG I ALLE FALL IKKE PÅ! –lastet jeg opp på noen av de få gjenværende kundene og på en egen konto for feite fingre (feilslutningskonto som går mot bonusen... HE HE tenkte jeg! Faen hvor dum går det an å bli!!!)

 

Men hva skjer! Ikke før jeg har smilt på meg verk i ansiktet så kommer ONSDAGEN!

 

Vi vet alle hvordan det gikk. Om ikke kan man bare søke etter artiklene. Tomra leverte bare sorg. Min feilslutningskonti – som skulle være min byggekloss til et godt liv er kjørt grundig i minus og markedet er alt annet enn positivt.

 

Kjære dagbok. Hva skal jeg gjøre nå?! Med ett de mørke skyene forsvinner fra himmelen så blir det jo f*** danse meg NATT!!!!

 

P.S

 

Neste uke skal jeg ha evaluering med meglersjefen så jeg venter med å tørke av smilet til da.... inntil da: vi sees kjære dagbok... 

 

Mandag 21.02.05

Kjære dagbok. I morgen skal jeg på ”medarbeidersamtale” hos meglersjefen. Det gruer jeg meg til. Her er en statusrapport:

 

Kurtasjeinntekter så langt i år: Flaut.

Utsikter til kurtasjeinntekter: Alltid gode! (jesus...)

Kundeliste: Bulemisk!

Prospectliste: Ikke-eksisterende men god! (uff...)

 

Dette er IKKE BRA!!

Heldigvis er det ikke nedskjæringer på gang.

 

Mandagen var forresten fryktelig kjedelig. Jeg kjeder ræven av meg på jobb for tiden, og prøver å glemme de blunderne fra siste ukers eskapader i aksjemarkedet med å drikke kaffe og lese meg opp på markedet... vel vel. Vi får ta møtet med sjefen på tirsdag med et smil! :-)

 

Tirsdag 22.02.05

Herregud, kjære dagbok! HERREGUD!

 

Nå har jeg faen meg mistet jobben!!!!! Jeg er helt mo i knærne selv fem timer etter at meglersjefen så på feilslutningskontoen min, så på meg, så på feilsluttningskontoen min og så på meg igjen og så rolig sier: Få ræva di ut herrifra før jeg sender deg til tilsynet i ambulanse!

 

Alle gutta på meglerbordet skummer fløten av egenhandelskontoen. ALLE! Bare fordi jeg har litt uflaks og sender kontoen i minus så skal jeg bli skjøvet ut i kulden!

 

Ikke bare det, sa han: jeg har knapt gjort en handel etter forrige ukes misærer – og min forklaring på at det kanskje var smart å ”holde en lav profil” gikk ikke inn i pappskallen de har valgt å plassere som min sjef.

 

Dette er jævlig urettferdig, kjære dagbok. Livet mitt har nådd rock bottom....

 

I morgen skal jeg innom meglerbordet å hente sakene mine men jeg vet ikke om jeg gidder. En ting er i alle fall sikkert: I dag skal jeg drikke meg drita full....

 

Onsdag 23.02.05

Kjære dagbok. Jeg orker ikke skrive så mye i dag, fordi hodet mitt er sprengt til betente småbiter. I går natt ringte jeg sjefen i stupfylla og gav han klar beskjed: F***, sa jeg til han.

 

Att du tør!! Jeg har så mye dritt på deg at du bare kan brekke deg! sa jeg til han, etter det jeg kan huske nå...

 

Jeg håper du forstår kjære dagbok, at jeg ikke kan reise ned til kontoret i dag. Sentralbordama har fått beskjeden. Nå skal jeg bare ta en reparasjonspils og ringe til banken for å utsette neste termin.

 

P.S:

 

Kjærringa er på venninneferie på KOS (visstnok en øy i Middelhavet).

 

Hun ringte men jeg orket ikke ta telefonen en gang. Da jeg sjekket mastercardet mitt så jeg at dama allerede har overtrukket grensen på 50.000 kroner. Dagens første STORE PROBLEM: Ringe banken og be om høyere kredittgrense før kjærringa eller banken finner ut at jeg ikke driter penger.

 

P.S 2:

Banken NEKTER å gi mer kreditt på MasterCardet. Herregud dagbok! Lov meg at du sier ifra: Neste gang du er bakfull så skal du ikke ta beslutninger!

 

I panikk løp jeg nemlig til en telefonkiosk (dumme meg trodde da det var smart!) og ringte inn til MasterCard kundeservice for å melde kortet stjælt.

 

Dama i telefonen sa at kortet har blitt brukt flittig på den greske øya KOS.

 

– Hm... merkelig, sa jeg, vel vitende om at det er kjærringa som svir av kreditten. – Det er allerede sperret, sier hun så til meg og oppfordrer meg å ta kontakt med politiet umiddelbart.

 

Takk gud i himmelen og s***** i h******for at det er mer Vival i pilleboksen!

 

Les de to første avsnittene av dagboken utavMarkedet.no har publisert:

 

Lørdag 26. februar:

Kjære dagbok...

 

Å få sparken er ikke så ille som man skal ha det til. Jeg har satt opp to skjermer på kontoret og sendt inn papirene til Brønnøysund for å starte opp mitt eget forvaltningsselskap. Min første investering har vært å shorte 10.000 aksjer i Statoil og tegne meg for tilsvarende i statens nedsalg. Ikke bare det: jeg har tegna for kjærringa, mamma, en gammel grandtante jeg trodde var dau, brodern som studerer i USA.... kort sagt:

 

JEG HAR SETT MULIGHETEN OG TATT DEN!

 

Tenkt! Penger å plukke fra gaten! Jeg solgte aksjene på 109,50 og kan kjøpe dem av staten for 106,1! Det er gratispenger!!!

 

Og ikke minst en fin startkapital til mitt nye enmannsforetak! Ikke trenger jeg å flytte penger JEG IKKE HAR til meglerkontoen heller!!!!

 

Fantastisk! Tenk det, dagbok! Jeg har slitt ræven av meg som megler i mange år! Men pengene blir jo til på andre siden av telefonrøret. Kjære dagbok! Det er på tide å høste fruktene!

 

P.S:

 

Kjærringa er i passe dårlig humør etter ta MasterCard-kortet hennes ikke virket lengre.

 

Som du vet er hu på venninneferie i KOS, og har selvfølgelig tatt med MITT KORT! Hun ringte meg gråtkvalt og sa at kortet ble klippet på en restaurant. Det er merkelig hvordan ting snur seg! Nå er hun sint på seg selv – IKKE PÅ MEG! At jeg sperret kortet skal hun aldri få vite...

 

(red. anm: les Del tre for å vite hvorfor kortet ikke virket lengre...)

 

Søndag 27. februar.

I går var vi på tax-free fest hos en av kjærringas venninner etter at de kom hjem. Kjære dagbok: Her ved lover jeg meg selv:

 

Aldri si ”MasterCard Hore” til kona igjen. Aldri kall den mannlige kjæresten til kjærringas venninne for ”MasterCard Marxist.” Og: Aldri kjør i fylla lengre. En Audi A6 er ikke sexy med knuste lykter. Men på den positive siden:

 

Jeg slipper kjedelige middager med Line og Kjartan, EVER!!!

 

Mandag 28. februar:

Faen! 1.845!!!! Jeg fikk bare 1.845 aksjer!!! Det vil si: Hver av de fem kontoene jeg tegnet på fikk BARE 1.845 aksjer! Og jeg som er short 50.000 aksjer! Kursen sluttet på faens 112,75 kroner!!!! Enkel hoderegning: MINUS -131.135 KRONER!!!!!

 

Hvorfor fikk vi bare 1845 aksjer!!!! Jeg tegnet jo for 10.000!! De små forbanna idiotene som ikke tør å ta sjanser og bare tegnet for 2.000 aksjer fikk jo faen helvete meg like mye!

 

Statoil må jo for faen falle!

 

(Litt senere på kvelden—)

 

Kjærringa spør om vi skal ut og feire gevinsten i Statoil. Jeg måtte ut å spy! F**** like ille som om jeg hadde bøtta Brent Blend i hele dag.

 

Kjære dagbok: Her er status:

 

Jeg er udekket short i Statoil med 50.000 aksjer minus de lusne drittaksjene jeg fikk fra Staten. Tap: 131.000 pluss pluss. I morgen smelles posisjonen ut av drittmegleren.

 

MasterCardet mitt vil jeg aldri se igjen og gjelden på kortet er over grensen. Det betyr inkasso i neste uke.

 

Banken vil ikke snakke med meg. Kjærringa forventer at JEG kjøper mink-kåpe og jeg har ikke jobb og Audien min, som jeg ikke har betalt leasingen på siden januar, er bulket etter min tåpelige tur lørdag.

 

Synes Ibsen sa det jæ**** bra:

 

Evig eies kun det tapte...

 

Fredag 04.03.05

Kjære dagbok. Nå har lykken snudd! Jeg har fått tak i en helt SINNSYK DEAL!

 

Noen karer jeg kjenner har satt opp et nytt offshoreselskap og har hyret meg inn for å selge aksjer i selskapet. De ringte meg i går og ville ha meg til å selge aksjer for femti!!! (FEMTI FOR F***s MILLIONER KRONER).

 

Forrige uke var tøff, og kjærringa har flyttet til en venninne, men nå blir det vei i vellinga her!!! Går dette i boks så vil nok klaginga stoppe tenker jeg!

 

Offshore-prosjektet er at de skal finansiere eierandeler i en rigg som nå ligger i opplag utenfor det Indiske hav.

 

Har ikke helt peil på hvordan dette skal fungere, men det er i alle fall gode penger i det. Det som er planen nå er å sende ut materiell med info (ser veldig proft ut!!!) til noen av de gamle kundene mine...

 

Fredag 04.03.05

F...! Folk er gale! Jeg har sikret tjue mill allerede! Folk er gale!!! Dealen er slik at jeg får 10 prosent dersom jeg henter inn pengene. Det er f... helvete meg 5 millioner det!!! Kjære dagbok! Fem millioner!!! Dessuten får jeg tons av tegningsretter!!!

 

Endelig har lykken snudd!!! Har vært corporate finance-mann i noen dager og allerede hører jeg den søte musikken av norske kroner!

 

Mandag 07.03.05

OK. NigerJackGas Ltd er en suksess! Selskapet skal handles på unotertelisten og jeg har allerede samlet 20 millioner kroner i tegninger fra noen gamle kunder av meg. En av dem hadde tjent loads med penger i markedet den siste tiden, og gadd ikke engang å se på prosjektet før 5 millioner var på bordet. Fem millioner!!! – Det er det jeg brukte på puben fredagen det, sa han til meg!! FEM MILLIONER!!!

 

Satan! Prisen per aksje er bare 1 krone. Det priser selskapet til 200 millioner kroner. Nothing! Bare se på andre skrap-riggselskaper på børsen – og dette er KVALMENDE BILLIG!!!

 

Tirsdag 08.03.05

Jeg ringte en gammel drikkekompis som er journalist i en avis. Han har slitt litt med dårlig økonomi den siste tiden, som oss alle, men er alltid med på en god sak. Han var i fyr og flamme nede på puben når jeg fortalte om jobben jeg har fått...

 

Spanderte noen pils på han, vel egentlig en skikkelig fyllekule, og etter hvert utpå kvelden så gjorde jeg noe som jeg angrer litt på nå kjære dagbok: Jeg lovet han 5.000 kroner for en god story, sendte med han noe informasjon i dag på PCen. Nå vil han komme her med kamera å ta et bilde av meg og greier.

 

Torsdag 09.03.05

Kjære dagbok! Det ble et veldig fint bilde av meg i avisen. Poserte nede på palekaia og måtte skufle vekk en haug med narkiser, men det var ikke noen god ide dette. De som sto bak prosjektet likte jævlig lite at jeg poserte med prosjektet deres.

 

- Dette skulle vi ikke ha høy profil på! Skrek han til meg på telefonen i dag tidlig.

 

Dessuten har den ene investoren trukket seg. Fem millioner på en kveld på puben du liksom. Pøh!

 

Slik er det: man må ned i knestående før man får hoppet over gjerdet som hindrer ens suksess!

 

Men! Jeg har fått en veldig spennende telefon fra et helt nytt meglerhus i dag. Skal snakke med dem på torsdag og det blir spennende. Tror det er seriøse greier... kanskje det blir ny jobb!

 

Fredag 11.03.05

Kjære dagbok!

 

Nå er jeg altså blitt megler igjen!

 

Jeg gleder meg faktisk litt til å begynne – og merker at abstinensene etter å være borte fra Reuters-terminalen kommer krypende!

 

Dessuten var sektretæren helt utrolig sexy! Er det en ting vi finansfolk kan så er det å ansette deilige damer!

 

Lønna er heller ikke så verst, nok til at jeg holder meg flytende i alle fall. Men den fordrer selvsagt at jeg greier å skaffe litt kurt til huset...

 

Markedet er jo helt knall om dagen. Vil ikke dette markedet ned?

 

Lørdag 12.03.05

Faen dagbok. Jeg tror kjærringa holder på med noe som jeg ikke liker nå.

 

Det gikk i dag tidlig opp for meg at jeg ikke har sett P-pilleesken hennes på en stund!!!

 

I går, mens hun var ute sammen med sine forferdelige venninner (de er ikke stygge – men forfeeeerdelig dumme!) så bestemte jeg meg for å lete etter den fordømte pilleboksen! Vet du hva! Jeg finner ikke de f...s pillene noe sted!

 

Dessuten er det en stund, slår det meg nå plutselig, siden hun hadde noen av sine grusomme premenstruelle utbrudd...

 

Og jeg som trudde at hennes normalt gode humør den siste tiden fra hun kom tilbake etter mastercard-skanalen i Kos var dårlig samvittighet!

 

Mandag 14.03.05

I dag hadde jeg min første dag på meglerbordet til (navnet er sensurert av redaksjonen – sorry, men dette kan vi ikke gå ut med) og jeg må si: Dette er mitt rette element! Jeg har fått den kundelista med kunder som jeg bare kan begynne å ringe til!

 

Caset? Det sier seg selv! Nutri Pharma!

 

De store selskapene har steget – hva med de små! Selskapet står foran gjennombrudd bla bla bla. Dette er glimrende, tenkte jeg!

 

Mitt første ”offer” var en depressiv bonde fra ett eller annet sted ute i gokk. F...s tullingen satt lasta med alt mulig av drittaksjer, som han ikke hadde ofra en tanke.

 

– Æ kjøpt dem i 99, skrøt han, og skjelte plutselig ut fehodet i meglerhuset som hadde solgt han "sjitaksjan."

 

Da jeg regnet sammen at porteføljen hadde en verdi på 650.000 kroner forventet jeg at han skulle bli litt blidere innstilt, men neida.

 

– Kun jo hatt dem i banken, sjø! Og blitt miljonær!! Ropte fyren i røret. F..n...

 

At kursene hadde mangedoblet seg – og at aksjene var på full fart opp – ville ikke fyren få inn i skolten! Alt var fælt, mente han! Og sa at man måtte spise anti-depressive hver gang han hadde tenkt på aksjene sine.

 

- F..n! Du trenger f..n ikke en anti-deppressiv pille! Du må sluke hele jævla brettet så deprimert du er! Svarte jeg kontant (jøss. Ligner jo på en Morgan Kane replikk dette!)

 

Uansett!

 

Vi dumpa store deler av porteføljeskrapet hans og lastet opp gromaksjer – deriblant Nutri Pharma.

 

Har man mange små egg er det dumt å samle alle i flere små eggholdere, mener jeg. Da er det bedre å ha ett stort egg i en stor holder som kan tjene penger enn å tape penger på mye smått. Så hans portefølje på over ti selskap ble til en hyperfin portefølje på tre selskap.

 

Alle sammen drømmer om en ting – og det er penger. Som aksjemegler selger du ikke penger, som en valutamegler, men du selger drømmen om penger! Det er enda bedre!

 

- Du kan sæll du! Sa kunden til meg.

 

Yes I can!

 

Tirsdag 14.03.05

Helvetes drit! Jeg finner ikke de forbanna P-pillene noe sted! Ingen steder! Jeg måtte spørre henne i går kveld da, kjærringa, om hun tok dem. Om hun bruker noe prevansjon.

 

- F..n skal jeg med det da? Spurte hun. Og jeg frøs til is i blodet mitt. F..n! Tenkte jeg Dama har fått den fikse ideen å få sneip.

 

Unge! Nå som alt var i ferd med å gå på riktige skinner!

 

Verden min raste sammen, kjære dagbok, men bare i et lite sekund:

 

- Vi puler jo aldri mer! sa hun oppgitt.

 

Aldri har jeg hatt det så tøft! Først et spark i magen og så et godt plassert mellom beina.

 

Takk gud for at aksjemarkedet i det minste er fantastisk!

 

P.S:

 

Bonden ble passe sur da jeg nevnte for han at porteføljen var litt uvel, men han roet seg heldigvis med forklaringen om at markedet er ekstra volatilt når det stiger så kraftig.

 

- Du vet jo at de store selskapene har steget kraftig i verdi?

 

- Jo, har ju lest det i avissa ja!

 

- Nettopp – nå kommer de små selskapene som ikke har steget så mye. Du må ikke se så mye på prosentene vet du, se heller på markedsverdien?

 

- Markedsverdien...? Hm… Interessant...

Link to comment
Share on other sites

Ny oppdatering i dag.

 

 

 

 

23.03.05

 

Kjære dagbok!

 

Påsken står snart for tur og skjærtorsdag går turen til fjells!

 

Dama har fikset en hytte et eller annet sted som vi og noen venner av henne skal feriere på – men først måtte jeg sjekke innom jobben for å se om alt står bra til.

 

Som du vet startet jeg forrige uke i ny jobb som aksjemegler i ...(sensurert av redaksjonen) etter en ørliten periode som selvstedig investor og dealmaker.

 

Det er deilig å være tilbake! Markedet har ikke vært så veldig bra – men vi har da lastet opp i noen greier.

 

Blant annet kjøpte jeg selvfølgelig Peculiar Drilling. Selskapet er dødsbillig og bondeknølen jeg forvalter pengene til ser potensialet i et selskap som har en rigg til utleie i dette brennhete markedet.

 

Dette bare må bli mucho gryn!

 

Jeg visste selvfølgelig at det var risiko i caset, men at de skal tape en fordømt rettsak som sender aksjen rett til helvete ned! Er det mulig!!!! Aksjen ramlet jo nesten 40 prosent!

 

Det var med andre ord ikke vits i å plage verken bondeknølkunden eller meg selv med dette nå i den lystige påsketiden – så jeg stikker heller på pøbben med gutta for noen pils.

 

Snakkes!

 

24.03.05

 

F..., steike! Nå er nervene ikke gode lengre. Som sagt havnet jeg på fylla i går, og denne fordømte kunden ringte og spurte hva i **^^### Peculiar Drilling gjorde på toppen av taperlista.

 

Jeg løy på meg at jeg ikke visste – men da var klokken allerede fem på ettermiddagen og vi gutta var langt nede i Chablis flaske nummer seks. (det er jo vår i luften for f...! Ikke minst ferie!)

 

Så spør han meg om jeg er full! Uansett. Der røk den kunden for å si det slik.

 

At jeg ringte opp noen minutter etterpå og foreslo at det bare var å sitte på selskapet – fordi det var masse panikk og greier – gikk ikke inn.

 

– Folk vil ikke ha noe å uroe seg for i påsken. Derfor selger sauene i panikk! sa jeg.

 

Det hjalp selvsagt ikke, og mannen sa at jeg skulle høre fra hans advokat når påsken var over.

 

Dermed var det ingen unnskylding! Flaske nummer syv og åtte ble bestilt sammen med noen deilige snaps av vodka.

 

Senere på kvelden endte vi opp på en eller annen disko. Der traff jeg selvfølgelig ett eller annet vesen som jeg bare fikk så inn i svarte ***** lyst på der og da!

 

Kjære dagbok: jeg er bare en mann. En mann med lyster som alle andre menn – er jeg ikke!

 

Så lenge dama ikke vil ha min kjærlighet – hvorfor kan ikke en trettini år gammel sosionom på Smuget få den da? Bare for én kveld?

 

Selv om hun hadde en overdose av lilla i leilgheten, og bare en sur chilensk rødvin å drikke på skal jeg si vi hadde et helvetes nachspiel! Jeg tok helt feil av damer fra Blindern!

 

Uansett – det endte selvfølgelig ikke slik. Jeg orker ikke å fortelle alt – men før vi var ferdige måtte jeg plutselig gå!

 

Siden dama bodde midt i slummen ved Tøyen var det bare taxi som gjaldt. Så skjer følgende:

 

- Ingen MasterCard.

 

- Taxisjåfør sier: Jøss, her lukta det røkelse!

 

- Dama ligger hjemme – og er sikkert pissed siden jeg ikke kom hjem til middag.

 

Plan: Si til drosjesjåføren at han skulle ringe hjem til kona og si:

 

"Jeg plukka nettopp mannen din opp ved fyllearresten. Han har ingen penger men vil gjerne hjem. Har du 200 kroner til turen?"

 

29.03.05

 

Aldri mer påske på fjellet!

 

Jeg moret meg med at et raffineri gikk i lufta – det fikk jeg med meg! Men hvorfor er alltid påsken så feil plassert! Selvsagt SKAL oljeprisen NED etter påskeferien!! F...!

 

Selvsagt faller den fordømte drittprisen på dritten når JEG og ALLE ANDRE er på DRITTFERIE!!!

 

Dessuten ble jeg så inn i alle granskauer (ikke at det var mye av det på fjellet for å si det slik...) solbrent!

 

Heldigvis – utpå dagen krøp oljeprisen opp igjen.

 

Bonden hadde hisset seg ned etter sjokket – helt normalt selvsagt – og vi lastet opp aksjer i Peculiar Drilling og en rekke andre oljerelaterte papirer. Dette er deilig!

 

Det hele er enkelt – det forsto jeg etter å ha lest en artikkel i en eller annen avis i påskeferien: Det er mangel på olje i verden. Beste måten å få ut olje på er å bore etter den. Oljeprisen skal opp. De som har oljerelatert utstyr skal opp. Det er bare å kjøpe alt som lukter OLJE!!!

 

Til og med bonden gikk med på den – og nå har vi lavere snittkurser på alt! Nå er nytt prinsipp innført: Keep it simple, stupid!

 

Nettopp som Warren Buffet og Rockefeller sier!

 

P.S: Planen med taxi-sjåføren gikk strålende! Verd å prøve! Damer liker faktisk litt barske gutter som av og til havner på kant med lovens lange og nådeløse arm!

 

30.03.05

 

Kjære dagbok… i dag mistet jeg min første og eneste kunde i min nye jobb. Vi tok et tap på oljeaksjene våre. Faktisk så har jo de fordømte aksjene steget nesten 100 prosent før vi gikk inn!

 

Mental huskelapp: Sjekk prisen før du kjøper!!!

 

- Du tæk stopp-loss på aksjan. Æ tæk stopp-loss på dæ! Ropte kunden til meg, og det er det.

 

Men nå har jeg skaffet en ny kunde! En pensjonsforvalter i en eller annen kommune feit i penger nordpå!

 

Her blir det bare billige Blue Chips fremover!!!

Link to comment
Share on other sites

Mandag 04.04.05

 

Kjære Dagbok!

 

Det har vært en knalldag på jobb! Oljeaksjene bare går og går og oljeprisen er f... meg gjennom alt! Dette overrasker meg ikke, kjære dagbok. Dette så jeg komme! Det var rett og slett bare som forventet!

 

Hva gjør en stakkars megler da! Jo, den dumme lar være å handle på det han ser komme fordi han er usikker. Den smarte og dristige, med vilje til å lykkes, han kjøper. I bøtter og spann. På kunde, kjærring og unger!

 

Så, dagbok. Dette som står over skal jeg altså si til meglersjefen i morgen når jeg skal ha mitt første budsjettmøte. Men det verste er at det stemmer! Jeg er f... meg helt knall!

 

Mine kolleger, som stort sett er ferske meglere, kommer f... meg bort til meg og sier: hva tror du stiger i dag da?! Hva tror du om oljen nå da!

 

Nå tror jeg faktisk at det har gått litt langt med oljeprisen, og jeg tok en sjanse: Skal jeg spå, så tror jeg oljeprisen snur tirsdag eller onsdag.

 

Tirsdag 05.04.05

 

Faen. I dag på jobb gikk det bare helt knall. Oljeprisen noe tilbake, folk litt nervøs. Kundene begynner å ringe og jeg sier nonsjalant: Ta det med ro. Sitt Cool. Kjøp på dips. Jeg orker ikke å kaste mer tid på disse forbanna filleaksjene lengre. Tapt for mye penger på dem nå. Nå skal jeg ha straite rammer, store selskap. Jeg skal bli kongen blant gutta…

 

Meglersjefen var JÆVLIG fornøyd med meg også. Han skrøt i vei om at jeg var en uvurderlig ressurs, og hadde de rette innstillingene til jobben og bla bla bla. Men jeg tenkte bare på selvangivelsen.

 

F... ta NRK-tekst TV! De greide f... pina de meg å ødelegge dagen min i dag da de skreiv at alle forbanna tapere som ikke har greid å rømme landet i dag mottar oversikten over hvor masse penger staten har greid å stjele fra deg sist år og hvor mange penger de mener du ikke har latt dem stjele fra deg, og som du selvfølgelig må betale dem! Jeg får helt hetta!

 

Helt siden jeg begynte å tjene penger har jeg f... meg tapt penger hvert eneste skatteoppgjør. Hver eneste forbanna gang jeg har tenkt: Yes, nå har jeg bra med penger, begynner å tenke på litt ferie til sommeren og kanskje kjøpe inn en riktig fancy dress – ja da kommer de forbanna restskatt-kravene og ødelegger alt!

 

Nå ligger konvolutten som skal fortelle hvor mye det ble i år. Hvor mye av huset jeg må sage ned til pinneved og selge som fyring midt på sommeren for å skrape sammen verdiene for å dekke det forbanna dyre medlemskapet i dette forbanna drittlandet.

 

Onsdag 06.04.05

Herregud! Etter fire Cognac greide jeg å åpne konvolutten fra ligningskontoret. Kjære dagbok! Du som har fulgt meg i tykt og tynt de siste årene. JEG FIKK FAEEEEN HELVETE MEG TILBAKE 50 forbanna satans jævla tusen kroner!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

 

Helvete for en satans deilig følelse! Jeg er så inn i helvetes glad at jeg kunne løpt ned til den nærmeste offentlige ansatte og gitt vedkommende et Jenna Jameson-kyss midt på munnen!

 

I aksjemarkedet var det ræva kjedelig fortiden. Men det er som jeg sa! Oljen skal ned!!! I alle fall ikke opp!!

 

Når det snur? Neste uke! Hva vi kjøper? OK, jeg vet det er utbomba, men nå kjøper vi det som har falt: Canargo? Har nemlig hørt at det er noe på gang...

 

Torsdag 07.04.05

 

I dag har jeg tatt fri fra jobben, og kan bruke litt tid på morgenkvisten til å skrive i deg min kjære dagbok. I dag har jeg tatt frem den fineste dressen i skapet. Nå skal jeg til banken, si ifra om skattepengene og få utvidet huslånet på pålydene. Hva jeg skal kjøpe? Enten en splitter ny Raymond Weil-klokke i purt gull eller et par kliss nye Armani-dresser pluss fritidsklær til sommeren.

 

Ikke noe H&M i år nei!

 

Dessuten skal to herrer ved navn Jack Daniels og Jonnie Walker komme på besøk i kveld. De blir helt til helgen! Hvorfor jobbe når man får penger fra Staten! En ferie med gode venner er på sin plass!

Link to comment
Share on other sites

Utifra antall visninger regner jeg med at det er en viss interesse for denne dagboken, fortsetter og oppdatere.

 

 

Fredag 08.04.05

Kjære dagbok:

 

I dag tok jeg selvsagt fri fra jobben. Jeg stakk i banken, lånte penger på skattepengene som kommer i sommer, og kjøpte meg en flunkende ny Cartier-klokke, som jeg planlagte i går. (se forrige ukes utgave av en meglers bekjennelser. Red. anm.)

 

Den kostet 55.000 kroner – men som jeg alltid har sagt: "You have to spend money to make money!"

 

Markedet bare driter jeg i nå. I fryseren er det isbiter og i skapet står Johnny Walker sammen med sin kamerat Jack Daniels og venter på å underholde meg i helgen.

 

Mandag 11.04.05

Dette er bare helt sykt bra! Kundene ringer inn og vil kjøpe aksjer, og vi kjøper det som er av Norwegian på den ene siden og DNO på den andre.

 

Den ene aksjen stiger når oljeprisen faller, den andre stiger når oljeprisen stiger. Fantastisk hegde! Gutta på jobben er helt "blown out" – den gjengen med "amatører" tror virkelig jeg er den nye Gordon Gekko!

 

Men hva skjedde da? Selvsagt: Norwegian går rett til værs mens DNO går rett til værs den og! Gutta i oljeselskapet har f*** helvete meg borra etter svart gull over alle de jævligste stedene i verden – og funnet det!

 

Min kollega XXXX (sensurert navn. red. anm.) var sinnsykt imponert over klokka. Han hadde selv en kopi selv som han hadde kjøpt på Kreta, men ingenting var som å holde et stykke løvtynn 24-karats gullur i egne hender.

 

- Fikk den av en kunde på lørdag. Det har jo ikke bare gått bra for meg den siste tiden, sa jeg til han vel vitende om at det bare var kødd. Han så på meg med himmelfallene øyne.

 

Det er deilig å ha det vinnende instinktet! Det var bare så sinnsykt kult å nonchalant ta telefonen med hånden som prydes av en SATANS Cartier og fortelle kunden:

 

OK – da kjøper vi en tier til i NAS og en femmer til i DNOen. Bra!

 

Tirsdag 12.04.05

Alle gutta på bordet har fått øynene opp for klokken min. Det er bare så KULT! Investeringen på 50.000 har jo rakt inn gevinster!

 

Dessuten kom det enda en halleluja-gladmelding fra DNO i dag! Inn i helvete så kult! Det er helt ramt at dette skjer! Norwegian stiger også!!!! Kundene grosser inn penger!

 

P.S:

 

I kveld var dama bare helt imponert over klokken. Hu har vært på Hemsedal med en venninegjeng – og var i strålende humør da hun kom hjem og fikk se klokken. Neste uke har hun bursdag.

 

Onsdag 13.04.05

Kjære dagbok:

 

OK. Dette er ikke moro.

 

I dag ble jeg kalt inn på teppet hos adm. direktør – en gammel Nordlands Trompet som benytter dagene sine til å klø seg i skrittet og se på ekkel porno på sin fancy flatskjerm.

 

Han er kanskje Norges Minst Attraktive Siviløkonom – EVER! Slike folk fører opp donasjoner til pornonettsider på selvangivelsen som utgifter til helsestell!

 

Uansett: På kontoret satt han sammen med kontrolleren, en grå mus som hadde glidd rett inn i køen på et sosialkontor slik hun går kledd, sammen med en eller annen barnerumpe med det mest brutalt vannkjemmede håret jeg noen gang har sett. Sikkert revisor som har fått brutal omgang med homsepatruljen.

 

- Du, få se på den klokka di, spurte sjefen. Jeg viste den frem, og lurte et sekund på hvorfor de hadde samlet hele øvrigheten for å ta min nye og dyre Cartier i øyesyn.

 

Så kom det: "Har du fått denne av en kunde av deg?" spurte sjefen.

 

Hva f*** skulle jeg svare! Kjære dagbok! Hva skulle jeg svare! Alle gutta på meglerbordet – til og med de traurige corporate folkene (som ikke likte meg noe særlig) har fått vite at en stor kunde av meg har gitt meg klokken for vel utført arbeide!

 

- Ja, måtte jeg svare. JA! Hva i helvete er galt med det!

 

- Nå spøker du, svarte det vasskjemmede homopatrulje-barnet ved siden av meg. Jeg så han ble rød i kinnene.

 

Jeg greide ikke få ut en eneste lyd.

 

- Hvilken kunde da? Spør sjefen mens han raslet gjennom noen papirer.

 

Jeg lekset opp navnet på min største kunde, som nettopp var fullastet med DNO-aksjer og Norwegain-aksjer som mens vi snakket gikk gjennom taket!

 

- Gi meg klokken, svarte sjefen og rakk frem hånden. – Så glemmer vi hele greien.

 

Jeg så på han og greide ikke gjøre annet å gi faenskapet klokken min.

 

Etter at dagen var slutt, og mine kunder var ”UBER” førnøyd med min helt unike markedsinnsikt så jeg faenskapet av en sjef tusle hjem – med min klokke på sin arm...

 

Men som Ibsen så godt formulerte det: Evig eies kun det tapte.

Link to comment
Share on other sites

Tok fallet knekket på denne stakkars megleren?

 

 

Mandag 18.04.05

Kjære dagbok. I dag har det vært en grusom dag i markedet. Selvfølgelig mente analysesjefen vår at det var lurt å kjøpe aksjer fredagen, men kanskje være litt forsiktig med oljeaksjene. Oljeprisen er på vei ned, sies det. Samtidig leverte IBM elendige tall, noe som gjør at man skal holde seg forsiktig med IT-aksjene.

 

Så tenkte jeg selvfølgelig: OK – alle er negative til IT. Alle! Men hva skjedde for noen år siden? Alle var negative til Olje! Bare se på DNO – selve stebarnet i det norske oljeeventyret.

 

Den aksjen solgte jeg forresten på fredag. Solgte en masse! Med vanvittig gevinst!

 

I løpet av fredagen falt da også Ementor sammen med markedet. Men hvorfor det? Selskapet skal levere tall neste uke (torsdag) og den profit-warningen som de såkalte analytikerne har gnålt om har ikke kommet!

 

Når det går opp for folk at selskapet, som også har hentet penger og greier, ikke er så ille så alle skal ha det til, så vil kjøperne komme tilbake og kursen stige!

 

Det er en genial kjøpsanledning, tenkte jeg. Det var bare å skubbe kundene inn.

 

De kjøpte caset med at det ikke kommer profit-warning som bare det. Ringte dessuten opp til selskapet og lurte på om de kom til å sende ut en. – Ingen planer om det, var det en som sa!

 

I løpet av helgen bodde "psykotiske Laila" hos oss. Hun er venninnen til kjærringa, men er fullstendig sprø. I stedet for å være i nærheten av henne koste jeg meg med årsrapporten til Ementor ute i hagen. Med litt lek på kalkulatoren fant jeg ut at det fort kan bli et lite tap i første kvartal – og ikke de enorme tapene som markedet har tenkt seg. Dessuten vil sikkert den nye ledelsen ha noen ess i ermet for å få kursen OPP!!

 

Hva skjer da! Svina i selskapet sender ut en melding! En forbanna melding om at de vil tape inn i graven så masse penger.

 

At det i det hele tatt er MULIG!

 

- Sorry folkens. Jeg tok feil. Det ble profit-warning, sa jeg på telefonen. Men glattet over med at jeg ikke trodde det ville bli så farlig.

 

Aksjen ble knust. Jeg solgte alt på åpning og takk for det.

 

Tirsdag 19. 04.05

Kjære dagbok.

 

Det er slitsomt å være aksjemegler – men av og til er det deilig å ha litt rett. Det var helt rett å selge alle aksjene i Ementor. Den falt videre – hardt og brutalt i dag. Men det som sjokkerer meg mest er at aksjemarkedet nå kan begynne å se ut som en massakre.

 

Ikke faen om jeg kjøper. Jeg er garantert sikkert banna bein på at det skal rett ned. Markedet er alt for høyt priset. Minn deg mine ord: Det skal til helvete. Analytikerne forstår ikke en dritt. De leser bare tall – de ser ikke virkeligheten der ute! Bare se på oljeprisen – den stiger på tross av alt! Det vil ta kværken på all vekst i USA! Det kommer til å gå rett til helvete med absolutt alt!!!

 

Onsdag 20.04.05

Kjære dagbok. Min kjærrings venninne ”psykotiske Laila” har bitt seg fast i min lille villa på Vækerø.

 

Hun har tømt kjøleskapet og holder kjærringa mi' opptatt hele dagen med å slenge drit om meg.

 

Hun hater meg ser du, har aldri likt meg. Nå overhørte jeg at hun var forbanna på meg fordi jeg ikke hadde fridd.

 

Helvete satan! Vet du forfor kjærringa mi skulle ha interesse av å få ringen på fingeren? Fordi om jeg kaster henne ut eller gjør det slutt så vil ikke hun være på bar økonomisk bakke. Så snakket de om barn.

 

”Psykotiske Laila” har selvfølgelig et lite avkom. Så lang er det bare flaks at det ikke har vært i kontakt med barnevernet. For henne er et barn en inntektskilde – et lys levende jævelskap som har én oppgave i livet: Sørge for at mamma klarer å suge barnefaren tom for penger.

 

OK – Mental huskelapp: Blir kjærringa amorøs fremover få migrene.

 

Aksjemarkedet er bare tull: I dag steg det jammen igjen – selv om det nesten er på grensen til hyperinflasjon i USA. Tenk de tullingene som kjøper aksjer nå da! Vent til det har falt, sier nå jeg!

 

Hva jeg har kjøpt? Ingen verdens ting. Men jeg har selvfølgelig shortet markedet! Det skal ned. Husk det.

 

At Ementor lever tall i morgen bryr meg ingen ting. Den aksjen har jeg gitt opp!

 

Men på den gode siden! Jeg vant en flaske ekte meglerchampis ("Gul Enke Brut" selvfølgelig!) i dag siden jeg har hatt en knallstart som aksjemegler i den nye jobben min!

Link to comment
Share on other sites

Mandag 15.04.05

 

Kjære dagbok:

 

Oslo Børs er et svimmelt sted å være fortiden. Markedet går opp og ned – og i dag falt det altså tilbake. Egentlig en grusomt kjedelig dag. Oljeprisen dipper forresten nedover – men det er egentlig synd at investorer må forholde seg til et tidvis psykotisk og manisk-depressivt marked.

 

På meglerbordet har det startet en fyr som er helt ute. Han hadde en eller annen høy stilling i et annet meglerhus men begynte plutselig – på dagen hos oss. En skikkelig bergenser som bare brauter i vei om alle de bra tradene han har gjort og hvor mye penger han har tjent for kundene sine. Helt vill! Fyren er et dyr i telefonen og trader som en galning.

 

Nå har han fått det for seg at han skal kjøpe masse av Telenor!!!

 

Grunnen?

 

- De derre teknotullingene forstår ikke at verden går treigt, sa han i lunchen med et kyllingben i kjeften med ris og dressing rennende nedover kinnet. Feit er han også. – De forbaskede analytikerne tror alle bruker IP-telefoni. Dessuten er ikke Telenor bare telefon her hjemme i Norge! De har millioner av kunder i Russland, Ukraina, Bangladesh og masser av andre negerland!

 

Kjære dagbok: Jeg har ikke peiling på Telenor. Jeg driter i selskapet og har aldri handlet noe særlig i det. Men f... om denne forbaskede bergenseren skal få rett. I morgen – på morgenmøtet – skal jeg f... meg fortelle alle gutta at den derre Telenor-aksjen kan de bare pælme ut av porteføljene sine.

 

Dessuten så jeg bilde av han sjefen i selskapet, Fredrik Baksaas eller hva han heter for noe. Forbaska tulling. Han ser jo ut som om han har hjerneskade!

 

Tirsdag 26.04.05

 

Yes! Telenor leverer tall i morgen – mens konkurrenten TeliaSonera leverte ELENDIGE tall i dag. Dritt-tall! Blander du finner og svensker i forretninger så bare vet du at det går til skogen. Norge, Finland og Sverige skal være forbasket glad for at vi ikke er ett land!

 

Aksjekursen til Telenor falt selvfølgelig på dette – noe bergensertullingen bare fnøs av. Han var i dritthumør fordi Brann – Norges mest opphaussede fotball lag ikke greide å sikre seier over amatørene fra Tromsø. En utfordring fra meg om at jeg ville shorte like mange Telenor som han kjøpte for kundene sine tok han imot på strak arm.

 

- Du kommer f... meg ikke til å gidde å komme på jobb på flere uker, ropte feiten til meg imellom telefonsamtaler med fondene han handler for. Fatter ikke hvordan han greide det – men feiten ringte sikkert til ALLE de største forvalterne i Norge og knastet inn den ene ordren etter den andre. Vi hadde faktisk skyhøy markedsandel i aksjen i dag. Jeg derimot shortet – for fulle mugger! Det var ikke lett å få kundene med på det – men her har jeg et triks:

 

Ring kunden opp: Si at Telenor skal falle utover dagen fordi man er redd for resultatet i morgen. Foreslå å selge aksjen short – for å kjøpe den tilbake i sluttauksjonen. Når sluttauksjonen starter – og kunden begynner å ringe inn da stikker du hjem.

 

Ingen megler –ingen handel!

 

Onsdag 27.04.05

 

Jeg visste det, dagbok!, jeg visste det! Tallene stinket! Bergensfeitef... mente tallene var bra – men analytikeren hos oss gjorde en ting: satt fingeren i halsen og imiterte en real elg!

 

Aksjen raste! Kundene var illsinte på meg siden jeg ikke hadde tatt telefonen i går. Men nå er jeg f... meg helt!

 

Nesten 10 prosent!!! Når får man avkastning på nesten 10 prosent på et av de mest omsatte selskapene på Børsen!!!!

 

Bergenseren ble passe rolig. Han ble bleik da han så Telenor aksjen åpne i går – og da jeg spurte han om han ikke ville selge meg noen Telenor-aksjer ropte han til meg:

 

- Eg kjenner den typen som deg! Ikke tro at du er noe selv om du for en gangs skyld har fått rett din forbaskade horehomo! Eg slipper nå værtfall å sleike ræv for å klare meg gjennom livet og betale regningene!

 

Dette, kjære dagbok, måtte jeg reagere på. Hvordan visste denne feite, ekle mannen at jeg har hatt problemer med den økonomiske situasjonen for lenge, lenge siden? Han så på meg med de ekle øynene sine – rød i ansiktet av frustrasjon – og sa: Slike svin som deg trenger vi ikke i denne bransjen.

 

Jeg bare måtte slå til han – men fikk det faen ikke til. Det var så forbasket fristende å smelle flatneven i flesketrynet hans! Det eneste jeg fikk til å si var: OK – blir du med utenfor?

 

Helvete. Det går nå opp for meg at min status så langt i livet ikke er så rosenrød:

- Sjefen min stjal mitt Cartier-ur til 50.000 kroner.

- Jeg jobber sammen med en viktigper fra Bergen som ikke bare er feit og slesk men sikkert også drømmer om å ha grusom sex med små barn. - Kjærringa tenker innerst inne om å få barn.

 

Barn! Tenk det! Som jeg skrev forrige uke, kjære dagbok, så har vi "Psykotiske Laila" på besøk. Vel, besøk og besøk fru blom. Hun har bitt seg fast. Hu maser på barn. Dette er nemlig barndomsvenninnen til kjærringa – og hun har altså barn. Og synes det er helt festlig – selv om det er to fraskilte menn som må slite med den daglige omsorgen mens de prøver å skrape sammen barnebidrag som går rett ned i den svært lite sunne kroppen til Laila.

 

Uansett: Pengeproblemene er noe mindre. Jeg har fremdeles null på konto to uker etter lønning – men kreditorene er ikke der lengre og alle regninger er gjort opp. Snart skal jeg f... meg selge huset også....

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

1. mai

 

Kjære dagbok. I dag er det altså arbeidernes kampdag. Selv bruker jeg tiden på å rake løv i hagen. Nå har jeg bestemt meg: jeg selger kåken. Det er bare tull å sitte på en villa som har gjeld til pipa når du ikke trenger plassen. Det er jo bare meg og kjærringa her - og barn skal vi jo ikke ha enda! Vi er jo ikke engang gift!

 

I stedet skal jeg prøve å finne meg en fin liten leilighet nede på Frogner eller noe.

 

Jeg har sett noen i avisen - og jeg må si at det er faen mye fint en får tak i nå til dags - men det koster skjorta.

 

Selv har jeg altså gjeld til pipa som jeg ikke betaler avdrag på i denne kåken her. Gjelda er på 6,5 millioner kroner - mens jeg også har sikkerhet for billånet (Audi-selvsagt!) smurt på også. Klarer jeg å presse ut en million i gevinst så er alt strøkent!

 

De som mener at eiendomsprisene skal ned er idioter, mener nå jeg. Har de ikke fått med seg at det ikke lages mer eiendom?

 

Hvem vil forresten IKKE kjøpe en halvannet mål tomt med et fint hus bare 10 minutt fra Karl Johan (med bil riktignok)?

 

2. mai

 

Kjære dagbok!

 

Den sleske bergenser rampen liker meg ikke - og jeg liker ikke han. Så langt ser det imidlertid ut til at sjefen liker han best. I dag fikk han selvsagt en flaske champis fordi han har slått rekorden for mest kurasje på en uke. Selv i hans første uke greide han å raske til seg 900.000 kroner i kurtasje!

 

Tenk det!! Alle gutta på bordet er helt vill etter han og flokker seg sammen med slabben når han skal ut å røyke.

 

Plutselig har alle gutta begynt å røyke!

 

Sjefen synes det er stas og greier, der han raver rundt med min Carter klokke på armen. Tenk deg det, kjære dagbok!

 

Men min egen business går greit. Jeg tjente gress på min spekulative shorthandel i Telenor, men det blir ikke så mye kurtasje ut av markedet nå siden jeg er negativ. Hvorfor skal markedet opp? Ingen anelse.

 

I stedet har jeg ringt til en eiendomsmegler som ofte er avisene. Fy faen, dagbok. De gutta jobber masse! Makan til stressa fyr har jeg ikke sett maken til!

 

3. mai

 

Jeg stakk tidlig fra meglerbordet i dag. Det var allikevel nesten ingen ting å ta seg til. Været har dessuten surnet litt og det regner faktisk litt. Intet bedre enn å spasere bort til megleren som skal selge huset mitt. Jeg har valgt fire kriterier for hvordan jeg velge eiendomsmegler.

 

- Hvor PR-kåt han er

- Hvor mange store kåker han selger

- Hvor kjent han er

- Hvor mange oppslag han kan viste til i det siste kvartal i Finansavisen og DN.

 

Valget var lett!

 

Uansett.

 

Jeg leste i avisen at det er et hemmelig eiendomsmarked for de ekstra rike. Et marked som ikke eksisterer for den gemene hop.

 

Dette er aldeles glimrende! Tenk det! Megleren lesser ikke ut mitt kjære bad i avisen, ei heller inviteres en haug med skitne strebere og arbeidersvin opp til min ringe bopel for å sikle på de dyre flisene på badet eller den deilige sengen eller den gigantiske peisen.

 

Men det var et jævlig skuffende møte med megleren for øvrig. Han var dødsstresset, så på klokka hele tiden, og det var ikke akkurat salesmanships som sto i skallen på han.

 

Men han ville ikke anbefale meg å gå inn i det "skjulte markedet"

 

- Nei. Jeg tror du må annonsere, sa han. - Markedet for den type objekter er ikke brennhett fortiden. Ikke som det en gang var.

 

Hva faen er det for noe?

 

Så jeg sa til han: Greit. Da har ikke du salget.

 

Da ble selvsagt pipen en annen: Jovel. Du er jo kunden. Du har jo rett, sukket han og vi avtalte visning.

 

4. mai

 

Kjære dagbok! Jeg har sparket megleren. Han mente at vi burde legge eiendomen ut på det hemmelige markedet med prisantydning på seks millioner kroner. Er han gal!

 

Er han ikke klar over at dersom noen kjøper huset for seks millioner kroner så vil JEG sitte i gjeldshelvetet for RESTEN AV LIVET!

 

Forbanna nerd! Han sa også at jeg godt kunne avstå fra å selge dersom jeg ikke fikk den prisen jeg ville ha. Men vet du hva kjære dagbok! Han skulle fremdeles ha sitt honorar!

 

- Jeg selger ikke for under 7 mill! sa jeg.

 

- Da bør du få en skikkelig takst, sa megleren som hoppet inn i SUVen sin og kjørte av gårde.

 

Kjære dagbok. Det ser ut som om jeg må ta drastiske virkemidler i bruk for å bli kvitt denne kåken. Jeg orker ikke tanken på å begynne å betale avdragene....

Link to comment
Share on other sites

8. mai. Kjære dagbok. I dag er det søndag og det regner som bare f***. Egentlig tenkte jeg å sjekke litt rundt på den praktfulle eiendommen, men jeg gidder rett og slett ikke. Jeg skal altså selge faenskapet.

 

Aldri mer skal jeg ha ansvar for kjeller og tak. Aldri! Nå skal jeg begynne et nytt og bedre liv og selge huset for å kjøpe meg en fin, all right leilighet et eller annet sted på Frogner. Hente avisen rett utenfor døren og bare spasere til butikken! Det blir herlig kjære dagbok! HERLIG!

 

9. mai

 

Fy f… for en jævlig dag på jobb! Å være aksjemegler er noe drit, og i morgen kommer den patetiske lønnen jeg mottar for å ha drittjobben. Kunder er sure, markedet er surt og den forbaskede bergensslasken som har startet hos oss begynner å gå meg virkelig på nervene.

 

For en ekkel slask! I dag omsatte han ”loads” av DnB NOR og Statoil for en kunde som hadde det fryktelig travelt med å selge – plutselig. Bergenserslasken satt der og hoiet, viftet med armene i vill glede over å trykke aksjene lengre og lengre ned i driten. Det er selvsagt ingen tilfeldighet at nettopp jeg satt på andre enden med tunge posisjoner i flere av aksjene han solgte.

 

Idiotdrittsekken hadde selvsagt solgt med masser av ”drittaksjer” før han begynte å selge selv. Snakk om omvendt Front Running! En dag, kjære dagbok. En dag…

 

Uansett, nå kan jeg ikke skrive mer fordi jeg skal ha en ”romantisk middag.” Fatter ikke hvorfor hun har stelt i stand dette men har jeg ”løkka” med meg kan det kanskje bli noe på meg…

 

10. mai

 

HELVETE!!!!!!!!!

 

Dama er GRAVID! Hun skal føde barn om ÅTTE FORBANNA MÅNEDER!

 

Jeg orker ikke mer. Jeg dreper meg selv!

 

11. mai

 

HELVETE!!! Dama går ikke med på abort! Hun vil ha barnet. Hun flyttet ut sporenstreks etter at jeg kom opp med ideen om å ta abort. Hvorfor ikke? Tenkte jeg, men hun begynte å tute som F***!!!! Er det mulig!

 

Uansett. Hun kom tilbake etter at jeg ringte til henne og forklarte at jeg bare var ”litt nervøs og usikker på meg selv” hvilket hun godtok.

 

Det som er viktig nå – første prioritet – er å beholde kjærringa innenfor de fire veggene!

 

Stikker hun er jeg f… helvete meg syltet med barnebidrag-gjeld herfra til evigheten i de neste 18 årene! Det MÅ IKKE SKJE!

 

Uansett. Jeg har ikke så mye tid og kapasitet i hodet til å tenke på markedet. Aksjemarkedet får liksom seile sin egen sjø fortiden. Markedet skal uansett rett i bøtta, og slik sett er mine posisjoner (egentlig kundene sine, men allikevel) godt posisjonert. Vi sitter med skikkelig kvalitetsdrit stemplet Oslo Børs.

Link to comment
Share on other sites

16. mai 05

 

Kjære dagbok. Forrige ukes «fantastiske» nyhet om barn har fått det til å rable fullstendig for meg er jeg redd. Jeg har ikke vært på jobb på en stund, men følger markedet hjemmefra og preiker litt med kunder.

 

Det er bra å ha aksjemarkedet der som en fast klippe i livet når alt annet raser sammen. Et fast holdepunkt som man kan trøste seg med, som alltid åpner og alltid er klar for business.

 

Nå har jeg vært passe negativ til aksjemarkedet men har allikevel sittet lastet opp med aksjer. Uansett. Nå er det pinse og fri, og i morgen er det 17. mai frokost. Dessverre har kjærringa invitert opp en haug med vennepar....

 

17. mai 05

Dette har vært en innholdsrik og forferdelig dag. Kjære dagbok, i dag fridde jeg til kjærringa. Jo, helt riktig!

 

Jeg hadde selvsagt ikke noen ring, det hadde jeg ikke tenkt på.

 

Uansett.

 

Det kom over fire lykkelige par til 17. mai frokost. Kjærringa hadde planlagt å fortelle sine venner at vi venter barn - en nyhet som sikkert ville få gaffelen til å sette seg på tvers i halsen på de teite vennene som sikkert mener at jeg er psykopat og gal.

 

Særlig etter den episoden der jeg kalte Even, som er mannen til en venninne av kjærringa, for en MasterCard Marxist, så har ikke min popularitet i kretsen steget.

 

Som seg hør og bør på 17. mai hadde jeg lastet innpå med drikkevarer fra tidlig morgen. Tror faen jeg greide å tømme en flaske gul enke før klokken var 12.00.

 

Da vi satt i hagen med jordbær følte jeg at det ble for mye preik om private ting, så jeg bare plumpet ut med det. Satte med plutselig ned på knærne og spurte kjærringa.- Siden du skal ha barnet mitt - kan vi ikke gifte oss?

 

Herregud! Kjærringa ble sprut rød! Helt fra seg! Øynene blåste opp og det var som om hun fikk en kniv i ryggen. Det ble helt forbanna stille! Alt stoppet opp til en tanke snek seg inn i hodet mitt: Hva i forbanna helvetes satans greier er det du gjør nå!

 

Hva svarte dragen da? - Har du ikke en ring?

 

Hun reiste seg etterpå og stakk avgårde, gråtende løp hun til toalettet med venninner og faenskap på slep.

 

Mannfolkene satt som lammet tilbake, så ned i bakken, på solveggen som burde males - kort sagt: Alle andre steder enn på meg. Hva gjør man da? Jeg åpnet en flaske til og sa kort: Dette må feires!

 

På sekunder hadde mitt omdømme blant kjærringas omgangskrets gått fra psykopat til en blanding av Adolf Hitler, barnemorder, voldtektsmann, mentalt forstyrret og Saddam Hussein.

 

18. mai. 05

Det er ikke vits å være hjemme. Kjærringa har jeg ikke sett siden 17. mai da jeg sovnet etter falske to av sprudlevannet. Men i markedet er det alltid trøst å få!

 

Det åpnet sterkt i markedet, og siden jeg er veldig negativ (det er alle vi meglere forresten!) så solgte jeg aksjer i bøtter og spann! Statoil, Hydro, Telenor, DnB NOR! Alt!

 

Inflasjonstallene fra USA var elendige. Det vil si at de ikke viste noen prisøkning i det hele tatt. Dette førte selvsagt til at markedet steg, mens renter falt.

 

Heldigvis. Alle kundene mine er megabear, og alle er enig med meg i at dersom inflasjonen ikke stiger, og rentene er lave kan vi ikke snakke om noen økonomisk vekst. Den skjer ikke - og det blir depresjon og resesjon i både USA og EU. Aksjemarkedet i Norge har ikke forstått dette, men det skal de snart gjøre.

 

I helgen har jeg bestemt meg for å analysere dette nærmere.

 

Snakket litt med noen av meglerkompisene mine som mener jeg burde skrive en liten makro-analyse som de kan sende til kundene sine.

 

Dette er en jævlig flott tillittsærklæring, synes jeg kjære dagbok!

 

Kanskje noen får øynene opp for at det er mer i meg enn bare å megle aksjer!

 

Så får kjærringa bare styre seg selv.

Link to comment
Share on other sites

Søndag 22. mai

 

Kjære dagbok!

 

Nå har jeg lagt siste hånd på verket! En seksten siders lang rapport om makroforholdene i verden, oljepris og alt som kan påvirke Oslo Børs i min kliss egen analyse. Dette var steike meg veldig moro! Tipper at gutta blir imponert når de ser hva jeg har kommet frem til

 

Visste du blant annet at aksjene egentlig er meget dyre! Dette skal ned! Markedet har diskontert inn for lite risiko faktisk. Veksten kan ikke fortsette og når markedet forstår det så kommer de til å selge alt som selges kan i vill og heftig panikk!

 

Bare tenk gjennom følgene: Børsene har steget kjempemasse de siste tre årene. Hva har skjedd med verdensøkonomien? Den har ikke steget så mye. På ett eller annet tidspunkt så kan ikke aksjene vokse i like stor fart som verdensøkonomien!

 

Dessuten skal oljeprisen opp. Det er ingen tvil om at det er ekstrem oljepris - men den blir verre. Det vil føre alt med seg! Bilaksjer rett i søpla sammen med alt annet! Hvem har råd til å kjøpe nytt TV når de må betale hundrelappen for en liter bensin!

Uansett. Jeg tror gutta blir imponert…. Det er dristige saker. Har uansett funnet noen helt vanvittige kjøpskandidater. Det må en som megler alltid ha! Aksjer som bare er helt fantastiske uansett. Tandberg er selvsagt en av dem. Ettersom folk ikke får råd til å fly (oljepris opp – flybillettpriser opp) så vil møter foregå via telekonferanse. Dessuten er det masser av helt vannvittig underprisede gråmarkedsaksjer der ute.

 

Mandag 23. mai

Jeg sendte alle gutta på meglerbordet et eksemplar av min makroøkonomiske nyhetsbrev i dag, og hadde selvsagt limt inn selskapets logo.

 

Herre gud… folk ble jo forbanna! En av gutta, han som var mest ihuga på at jeg skulle skrive den forbanna rapporten, så meg ikke inn i øynene. Så merket jeg at han sluttet å le høyrøstet når jeg kom i nærheten av der han og resten av gutta sto for å røyke.

 

Faen. Begynner å lure på om de var så veldig opptatt av å se min makroøkonomiske analyse…

 

Uansett. Kundene mine skal i alle fall ikke se den forbaskede analysen. For tiden kjøper vi masser av aksjer i Orkla. Stein Erik Hagen er det ingen som liker. Han er en småkonge med alt for mye penger. Nå ser han ut til å tape kampen med resten av snobbene som er redd for at kjøpmannen skal smuldre opp selskapet i masser av cash til investorene.

 

Han kommer garantert til å løfte opp lommeboken når han ikke får viljen sin - og kjøpe aksjer i selskapet selv. Hagen vil ha det som han vil. Han er en sta mann.

 

Dessuten passer Orkla bra med mitt "defensive" syn på aksjemarkedet..

 

Tirsdag 24.mai

Svarte! I dag ringte en journalist i en avis (sensurert av iMarkedet.no). Han hadde fått tak i min analyse!

 

Jeg ble kvalm da jeg hørte at han satt med analysen, men det snudde seg raskt da han roset meg opp i skyene. Steike! Han var helt med!

 

Men jeg nektet å la meg intervjue. Sa at dette var for kunder og greier, men at dersom han fant noen andre pessisister så kunne jeg alltids supplere med litt annen informasjon. He he. Blant annet sa jeg til han at de fleste store aktørene der ute nå er sånn passe nervøse for tiden.

 

Uansett. En kunde av meg er styreformann i et børsnotert selskap. Fyren sliter litt fordi han har forpliket seg til å kjøpe aksjer i dette selskapet til en langt høyere kurs enn det kursen er i.

 

Dette er en kjedelig situasjon for meg, da fyren sikkert må selge masser av aksjer med tap som jeg har solgt til han – tap liker ikke denne mannen. Men – ethvert problem har en løsning!

 

Og den har selvsagt jeg!

 

Onsdag 25. mai

På morgenmøtet i dag proklamerte jeg at folk kanskje ikke skulle være så forbanna positive til markedet. Faktisk så har XXXXX XXXXXXXX en fantastisk sak. De hadde bare proklamert at alt håp snart er ute. Snart kommer krakket!

 

Uansett. Planen min som jeg skisserte for deg i går kjære dagbok, ble svært godt motatt. – Faen, du er jo et geni! Sa kunden min. Kan dessverre ikke skrive hvem det er, men uansett.

 

Aksjen ble pauset som vi hadde forventet, og børsen ringte meg. Jeg sa som planlagt var at en ikke navngitt aktør hadde kontaktet undertegnede for å jobbe frem et opplegg som gjør at de kunne legge inn bud på en del kroner over børskurs. Ikke mye, men en del. Jeg kunne ikke offentliggjøre hvem kunden var, men uansett så trodde jeg det var noe idet.

 

Det ble sendt ut en melding og greier og kursen spratt opp!!! Selv hadde jeg ikke rørt aksjen, og det er ikke så mye handel så noen innside-trøbbel regner jeg ikke med.

 

Jeg følte kanskje at dette var å "lure" markedet litt. Men er det egentlig det! Selskapet har sikkert fått mange interessenter til den kursen som ble skissert! Det eneste jeg gjør er å tvinge folk til å "tenke igjennom" verdien her littegrann.

 

Dessuten har jeg en overhappy kunde!

Link to comment
Share on other sites

30. mai 2005

 

Kjære dagbok. Merkelig nok har aksjemarkedet vært særdeles sterk i mai. Deg gamle ordtaket "Sell in may - and go away" har tydeligvis blitt til "Shop in may - and go away."

 

Etter min makroøkonomiske modell, som jeg skrev forrige uke men som alle mine kolleger bare lo av, har imidlertid levd sitt liv i en av landets tyngste aviser som har trykket den til sitt bryst. Nå ringer det stadig journalister som vil snakke med meg om hvor infamt dyrt dette markedet er.

 

Men som vanlig sitter jeg fullastet for kundene mine i aksjer. Som aksjemegler har du nemlig ikke noe valg - du må kjøpe og selge aksjer. Og helst kjøpe dem før en selger…

 

Uansett er det bare bøndene som kjøper aksjer nå. Jeg har alltid noen ”møkka-kunder.” Ikke fordi de er møkk men fordi pengene deres kommer fra dritt i jorda. De er alltid bull! Kjøper som f… med alle mulige raskeselskap!

 

Pensjonskasseforvalteren som jeg dealer for er derimot like skeptisk som meg. Han hater alt som begynner på A og slutter på R for tiden. Alt!

 

- Å kjøpe i markedet nå er jevnbyrdig med å fordøye tusenlapper, sier han og sier at renten er alt for lav. – Noen tar feil: Rentemarkedet eller aksjemeglerne, sier han og fortsetter:

 

- Jeg har aldri møtt en rentemegler som ikke er smart. Men jeg har f… aldri møtt en smart aksjemegler.

 

Dessverre har han rett. Bare se på mine kolleger? Det er en gjeng tapere! Telefonselgere med slips og enormt pengeforbruk!

 

31. mai

Kjære dagbok.

 

I dag var det en ille dag på børsen. Da det åpnet greide jeg å ligge inn en ordre på å selge 5.000 Norsk Hydro. Men jeg skulle jo kjøpe f…skapet! Jeg greide å legge inn feil!

 

Mental huskelapp: Aldri drikk på en mandag! Aldri!

 

Kunden var et hegdefond i New York som handler sofistikert. Det vil si at de sender en forbanna fax – og førstemann som kommer på jobb og finner faksen har ordren. Verdens teiteste system – men så jobber jeg da også i VERDENS TEITESTE meglerhus.

 

Uansett. Jeg bestemte meg for å ikke si noe om det. Aksjene ble selvsagt solgt – da jeg hadde lagt dem inn på salgskurs som lå høyere enn kjøpskurs (som det egentlig skulle være).

 

Dessuten så rettet jeg på det ved å kjøpe inn det antall aksjer jeg skulle og slippe det på kunden. Men hva skjer så!

 

Jo, Norsk Hydro faller selvsagt! Den åpnet på 525 kroner og var nede i 522,5!

 

Nå ligger altså aksjene i limbo. Ingen eier dem. Etter hvert som deadline for å slippe opp aksjene kommer – at handelsdagen er slutt – må de plasseres på en kunde. Men oppgjørsavdelingen virket svært opptatt så jeg ga f…. Aksjen skal videre ned i morgen. Basta.

 

1. juni 2005

Da jeg kom på jobb i dag merket jeg at oljeprisen var svært høy. Dette er ikke bra. Hvorfor klarer ikke de forbaskede dustene av noen oljetradere å selge den ned – når de tilstadighet greier å få prisen på olje til å eksplodere! Forstå det den som kan.

 

Underlig nok. Når du er feil vei i markedet håper du på det tvert motsatte av alle andre. Du håper ikke, som normalt, at Microsoft skal bestemme seg for å kjøpe alle aksjer i hele verden. Bare på grunn av en posisjon! En aksje! Uansett hvilke andre aksjer du sitter på er du negativ!

 

Oppgjøravdelingen fikk spasmer da de merket at det lå 5.000 Norsk Hydro-aksjer på oppsamlingskontoen. – Hvem er det som har solgt aksjene? Spurte den ene gakken med briller som holder styr på oss aksjemeglere.

 

Jeg bare sa en eller annen bonde og han trakk på skuldrene.

 

– De blir vel dekket inn i dag? Du er klar over at han ikke har mulighet til å handle for så mye, sa han og stakk.

 

- Yes, I do!

 

Aksjene ble solgt på 525 kroner. La oss håpe den raser ned til 520 – så skal jeg være fornøyd. Det er tross alt 20.000 kroner i ren, pen og nydelig gevinst.

 

1. juni

Kjære dagbok. I dag kjøpte jeg inn igjen disse Norsk Hydro aksjene. Kurs? – 534 kroner. Tap? Nesten 50.000 kroner. Men jeg fikset det lett. Bonden har så mye gevinster at han ikke merker det. Takket være meg… Egentlig skulle det bare mangle.

Link to comment
Share on other sites

Mandag 6. juni.

 

Kjære dagbok.

 

Kjærringa har forlatt meg for evig og alltid er jeg redd. Det var nettopp dette som ikke skulle skje nå som jeg har smelt henne på tjukka og greier. Uansett. Dette gjør nå at jeg har bestemt meg:

 

Huset skal ut på salg – og jeg skal leie meg en fasjonabel leilighet hvis soverom skal brukes til alt annet enn å sove!

 

Megleren er kontaktet, og selv om det er han hovne bleien jeg har snakket med før – så blir dette bra!

 

I dag fikk jeg et forbannet problem på jobb. En av mine kunder, som jeg dessverre og uheldigvis klarte å tape en halv hundrelapp for i forrige uke, har begynt å klage. Han ringte meg i dag tidlig, i fyr og flamme, fordi han hadde fått en sluttseddel han mente at han ikke hadde bestilt.

 

Kort oppsummert: Jeg greide å trykke feil på noen Norsk Hydro-aksjer – men mente dette ikke var så ille og plasserte dem på kunden, som er en eller annen bonde ett eller annet sted.

 

Det ble som det alltid blir: tap. Men hva faen! Jeg har sørget for at den forbaskede tullingen har tjent hundrede på tusener av kroner i markedet! Idioten ville aldri ha klart det før! Han mener til og med at oppdrettsaksjer er noe å satse på!

 

Jeg har bestemt meg. Man må være nådeløs her i livet. Før han har klart å levere en klage til Etisk Råd så skal han være blakk som en rotte!

 

Men med mine gudebenådede gaver i å snakke folk rundt sa jeg til han: OK, mister. Jeg fikser tilbake de pengene pluss 50.000 ekstra. Jeg har jo tjent bra med penger for deg, har jeg ikke?

 

Jo, han måtte være enig i det… så neste genistrek: Gi han litt kredit. Jeg spilte ut trumfen av alle trumfer en aksjemegler kan gi sin kunde:

 

- Du hadde nok rett. Den Pan Fish aksjen ser billig ut. Jeg tror vi skal ta en lapp eller to, sa jeg.

 

- Hvor mye kan vi kjøp da? Spurte kunden.

 

- Så mye du vill, svarte jeg.

 

- Da tar vi for halvannen million, svarte kunden.

 

- Hvorfor ikke doble det da? Det ser jo bra ut! Svarte jeg frekk. Litt redd for at han skulle lukte lunten og trekke seg. Jeg hadde da lest at Spetalen og en rekke andre av finfolkene hadde kjøpt aksjer i dritten. Den ville garantert bli bombet når de skulle ut og sauene som følger etter oppdager at døren ble vel trang.

 

- Nei, faen! Æ har jo pengan. Kjøp for fire milliona du. Få det inn! Æ leste at han Spetalen var inne i hu!

 

Tirsdag 7. juni 05

 

Dette så ut til å bli en god dag. Dagens høydepunkt var trafikkrapporten fra Norwegian, som viste enorm vekst i passasjerer!

 

Men så kom meldingen. Den sykeste meldingen jeg har sett på lenge.

 

JOHN FREDRIKSEN kjøper nesten hele God Damned Pan Fish!

 

SATAN!

 

Kunden min satt lastet til ripa etter å ha kjøpt aksjer for 4 millioner kroner! Han hadde satt gård og grunn og hele potetavlingen i Pan Fish, den spillegale faenskapen, og dessuten tøyd kredittgrensene til de mest blodige yttergrenser!

 

Så fikk han f*** He***** meg full jackpot!

 

Jeg viste ikke om jeg skulle le eller gråte kjære dagbok. Kunden var selvfølgelig i hundre! Helt vill!

 

- Satan! Æ lar bærre potetan ligg! No æ e rik! Ropte han i røret!

 

Det er alltid moro når kunden tjener penger. Men det er kjedelig når planen var å blakke den sure sokken.

 

Dessuten har jeg bare spydd ut eder og galle til mine andre kunder om fiskeaksjene. Til overmål ringte jeg rundt som en gal mann i går og advarte på det sterkeste å sitte i dritten. Ikke at jeg har noe peiling på laks, men herregud: Et selskap som nesten var konk kan ikke bare komme tilbake så lett!

 

Onsdag 8. juni

Kjære dagbok.

 

En aksjemegler har aldri fornøyde kunder. Selv om drittsekken jeg dealer for har over en million kroner i gevinst på mitt råd om å kjøpe Pan Fish, så er han potte sur på meg.

 

I går fikk jeg vite at han faktisk har kjøpt mer aksjer i Pan Fish via et annet meglerhus. Idioten tror han er den nye Fredriksensen. Han dagdrømmer sikkert i traktoren at han eter middag på fin restaurant sammen med feiten selv. Men grådighet blir til fattigdom!

 

Uansett. Han nekter å selge aksjene i Pan Fish til tross for at han ikke har særlig penger i banken.

 

– Æ sell ikje ein krone for femti øre! Dessuten så skylder du meg en tjenest, meglertamp!

 

Snart surner oppgjørsavdelingen. Da kan det bli moro her…

Link to comment
Share on other sites

14. juli

Herregud. Det er elendig vær fortiden! Helt pyton! På jobben er sommerfesten på torsdag avlyst. Ikke morsomt å sitte ute med Chablis når regnværet pisker deg i ansiktet! Utenom det er det bare fryd og gammen alt sammen!

 

Som du sikkert husker, kjære dagbok, så tjente en av mine kunder penger som gress i Pan Fish forrige uke. Det var ikke etter planen – men hvordan kunne jeg vite at John Fredriksen raste inn som største eier i drittselskapet!

 

Uansett. Selv om han har kjøpt aksjer som nesten har doblet seg i verdi, kunden min altså, som ikke ER Fredriksen men bare later som, så har han faen ikke betalt for dem. Ikke alle i alle fall. Så mye penger har han ikke.

 

Dette skaper selvsagt problem. Som du sikkert husker har den samme kunden blitt litt vrang etter en annen handel, og mener jeg har lurt han. Derfor mener han at jeg skal ordne opp i dette.

 

Skitt au. Aksjene tvangsselges i slutten av uka uansett. Så får den forbanna bondetampen bare ha det så godt!

 

15. juli

Endelig er det fint vær! Forbanna dust av en sjef som har avlyst sommerfesten! Man skal ha tillit, ikke være feig! Det mener nå jeg.

 

Uansett. Jeg klarer ikke å la være! Jeg må ned på byen for å ta årets første utepils, men før jeg drar skal du høre noe rart.

 

Oslo Børs ringte meg i dag etter at jeg hadde handlet helt vilt i Aker Seafood. Faen altså! Jeg hadde det opplegget på gang sammen med en kunde. Vi skulle skape litt liv og røre i aksjen, mens han satt på landstedet ved Blindleia i drittværet. Han og noen kompiser ringte rundt til meglere, deriblant meg, og kjøpte vilt i aksjen. Masse. Vi kjøpte alt!

 

Så etter litt vill handel kom dustene som glor på aksjemarkedet hver dag i håp om å tjene seg litt penger. Penger som de ønsker skal få dem ut av den evige jammerdalen av et liv med regninger og fæl kjærring. Det som skjer er selvfølgelig at haier i markedet som meg selv tar pengene fra dem, og tilbake sitter idiotene med skjegget fult av postkasser fult opp av sluttsedler og inkassokrav.

 

Som en klok mann sa: Det er umoralsk å ikke ta penger fra idioter.

 

Uansett. Den ville handelen vår ble stoppet av premieidiotene ned på Oslo Børs. En eller annen slektning av Adolf Hitler ringte selvsagt meg, siden jeg var mest aktiv i aksjen, og sporte hvorfor jeg kjøpte aksjer.

 

- Hvorfor tror du? Svarte jeg kjekt.

- Jeg spør deg, svarte hun lite kjekt tilbake.

- Send over et bilde da så kanskje vi kan ta en lunch, sa jeg hvorpå hun svarte om jeg ville fortsette i jobben min som megler eller gi henne de svar hun ville ha.

- Aksjen ser bra ut, svarte jeg. Det var det.

 

Kursen falt selvsagt tilbake, men den lille trøsten min er selvsagt at noen av de internettkundene tapte feriepengene sine. Det fortjener de!

 

16. juni

Fy faen i dag er jeg så fyllesyk at jeg ikke orket å gå på jobb! Ikke noen vits heller fordi markedet er ræva. Jeg slang på en shortposisjon i Norsk Hydro, et bet jeg har tapt mye penger på i årenes løp og som jeg utvilsomt vil gjøre igjen. Men en gang må vel bli den første!

 

Uansett. Grunnen til at jeg ble så full i går var at jeg traff en fornøyelig fyr på Fridtjof. Han var adm. direktør, gründer og hovedaksjonær i et eller annet oljeselskap. Husker ikke helt hva selskapet heter, men de hadde i alle fall hentet inn nærpå en hundre millioner kroner!

 

Wow!

 

Ikke er de på børs, men det skal de snart. Uansett har de ingen ting! Det var helt fantasisk hvordan han lå ut om opplegget.

 

Selskapet hadde altså ingen verdens ting, annet enn egenkapital på 10 millioner kroner som fire stykker hadde lånt i banken. De fire hadde så satt seg ned og skrevet på et prospekt og en forretningsplan og studert hvordan man får tak i lisenser for å ta opp olje rundt om kring.

 

Ikke spør meg, men de hadde da, I FYLLA!!, kommet opp med ideen om å ringe til et meglerhus for å hente inn mer penger. Corporate Finance-fyren de snakket med ble helt vill!

 

- Jeg fikser pengene! Jeg fikser PENGA, JEG FIKSER ALT! Hadde han ropt!

 

Meglerne hadde brukt bare et øyeblikk på å hente inn shiten, som nå skulle brukes til å søke lisenser med i ett eller annet sted i Midtøsten! Men ikke bare det! De hadde doblet pengene sine. Aksjene som de betalte 10 millioner for var plutselig verd 20! 20 MILL!! Fy faen!

 

Han direktøren var helt vill i går. Han var selvsagt ute og feiret og hadde bare et forspeil på Fridtjof der han plukket opp to kjøpedamer han hadde spandert på seg. Jeg ble invitert med og vi reiste opp til hotellet hans. Det var helt strålende! Han måtte jo feire at han hadde tjent noen millioner kroner i aksjemarkedet!

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
  • 3 years later...
  • 2 years later...

En børsmegler vekker oppsikt etter sine utsagn om at verdens ledere ikke kan gjør noe for å forhindre en global markedskollaps.

Det er investeringsbanken Goldman Sachs som styrer verden, sa Alessio Rastani i et intervju med BBC mandag

 

 

 

Ble mye blest ut av denne, fant ut den passet perfekt på denne topicen smile.gif

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

  • Lage deg en bruker i dag for alle funksjoner. Helt gratis!

    Logg inn eller lag deg en bruker

×
×
  • Create New...