Jump to content

TOM - En verden av muligheter


Pirelli

Recommended Posts

  • Replies 502
  • Created
  • Last Reply

en TOM lommebok.

 

hehe

 

Men neida jeg har troen på at dette blir et bra år for tomra, derfor jeg har 50k i selskapet. Snittet meg ned til 30, fortsatt et lite tap i TOM, men jeg gidder å regne på småpenger i et sånt case som dette.

Link to comment
Share on other sites

Jeg tar en kjapp gjennomgang av årets begivenheter så kan kanskje pluss201 og Tekniker'n fylle på med detaljer :P

 

Desember 2004:

Panteordningen vedtatt i Tyskland

Men ordrene la vente på seg ...

 

Hawaii:

Tomra leveranser igang og forventet marked er på 1000 RVM,s

 

Tesco:

Tomra har inngått en avtale med den britiske supermarkedskjeden Tesco om å teste ut et nytt resirkuleringssenter, forventet ferdig testet iløpet av 2005

Full utrulling fra 2006 av inntil 3000 enheter !

 

Tomra (Titech autosort produkter)kontrakt i England:

Tomra har levert utstyr til et stort gjenvinningsanlegg i Greenwich, London. Anlegget, som har kostet åtte millioner pund (nærmere 100 millioner kroner) å bygge, skal sortere i alt 75.000 tonn avfall hvert år. Både papir, papp, bokser, glass og plastflasker skal sorteres.

Markedet er uendelig !

 

 

Ny konsernsjef i Tomra:

Erik Thorsen går etter nesten 19 år i selskapet

Amund Skarholt skal etter planen overta som Tomra-topp i april 2005,

 

Q4-04:

Panteautomatselskapet Tomra legger frem et driftsresultat som er svakere enn ventet.

 

U.S.A øker i omsetning :

Forslag til utvidelse av panteloven vedtatt i New York

 

Tyskland:

Forsøk på omgåelse av panteordningen ved salg av importe pantefrie drikkevarer blir slått hardt ned på. En domstol i Kobenz ilegger vedkommende importhandler 50 000 Euro i bøter !

 

Skattegranskning:

Tomras regnskaper for 2001-2003 granskes av skattemyndighetene for å finne ut om selskapet har betalt for lite skatt ved salg fra Norge til sine utenlandske datterselskaper.

 

Tyskland

Sikkerhetsmerking ser ut til å bli snarlig avklart (April)

Bundesdr¨ckerei/Tomra konsortiumet er favoritter !

Et enhetlig Clearingsystem skal også på plass før midten av Mai 2005

 

Japan

Testingen med Sumitomo skal være ferdig nå og vi venter på en samarbeidsavtale som skal inngåes mellom Tomra og Sumitomo . Potensiale er 25 000 RVM,s !

Link to comment
Share on other sites

Some indicators (updated 07.04., 00:45):

 

Price: 28.30, -1.74%

 

BollingerBands_20/2.0: Boll+=30.29, Boll-=27.37

difference: 2.92

difference change: -0.12, bullish?

The smaller the difference, the more probable is the break out of a (more or less) sideways movement

A small difference often is bullish

If the price ("close"!!!) touches or breaks Boll+, it's often seen as a trigger to sell - and opposite

 

ParabSAR_0.02/0.02/0.2: 30.11

"red" the 5. day

change: -0.10

"green" means: buy/hold, "red" sell

 

RSI_14: 43.85

change: -3.26

Critical lines: 30 (=oversold) / 70 (=overbought)

 

Momentum_12: -0.5

change: +0.10

Critical line is 0

The more it's under/over 0, the more it's oversold/overbought

But also: the more it's under/over 0, the stronger the down-/up-trend

 

MACD_12/26/9: +0.030

change: -0.039

Critical line: 0

The more it's under/over 0, the stronger the down-/up-trend

On 18.02, MACD has been -0.763

 

Stochastic_14/3/5: -4.56

change: +1.54

Stochastic > 0 is bullish and opposite

 

DI_14 (a measure of the strength of the trend): -6

change: +1

The higher DI_14 > 0, the stronger is a bullish trend - and opposite

18.02.: -42

 

MoneyFlow_21: +0.181

change: +0.044

18.02.: -0,43

It's an indicator of selling or buying pressure: the more it's under 0, the higher is the selling pressure

 

Aroon_14: -28.57

change: +/-0.0

Aroon > 0 or Aroon rising is bullish and opposite

The nearer Aroon comes to +100, the more bullish is it

Aroon

If changing is growing (+ or -), the existing trend is strengthening - and opposite

If changing is 0 or near 0, Aroon indicates a sideways-movement

 

Volume today (VT): 1368k

change: -188k

Volume average 50 days (VA50): 2310k

Percentage VT of VA50: 59.22%, -8.26%

Falling prices at falling volume is not really bearish

Falling prices at low volume is not really bearish

Volume is low, if it's clearly under VA50

 

Next target: "motstanden" at MA10: 28.80.

 

MA10: 28.80 (-0.11)

MA50: 29.79 (-0.06)

MA100: 30.21 (-0.03)

MA200: 30.71 (-0.03)

Crossing of rising MA10 and MA50 would be a trigger.

 

Next "normal motstanden": 28.50/28.90

Next support: 28.00/28.30

 

No technical indicator can represent the real fundamental situation.

Technical indicators can represent the current tone. They are rather good instruments for short-term decisions. They're totally worthless for long-term decisions.

They all will be waste paper in the moment, when real (good or bad) fundamentals will occur.

Link to comment
Share on other sites

Selv om loven ligger fast vil overgangsordningen kunne bli forlenget. Hvis det virker som om kapasiteten hos automatprodusentene på et eller annet tidspunkt blir for liten, er det ingen politikere som ikke vil forlenge overgangsordnigen. Politikk er det muliges kunst, og enhver politiker vet at det er mulig å ombestemme seg når det dukker opp nye opplysninger..

 

Dette er jeg langt fra enig i.

 

For det første. Aktørene har nå fått sin frist. Det er ikke da bare å komme løpende og be om forlenget frist når de selv nøler. Tiden de har fått både må og skal brukes. Hvis du vil ha eksempel på noen politikere som ikke vil endre overgangsordningen, så kan hele partiet De grønne nevnes. Mulighetene for å kunne samle et flertall for å endre overgangsreglene må nok nå ses på som helt fullstendig utelukket.

 

Dessuten er det et moment som er langt viktigere: EU. Det var Kommisjonen som var den direkte årsaken til at pantelovgivningene gjennomgikk de nødvendige endringene høsten 2004 og januar 2005.

 

Tyskland har fått pålegg om å endre lovgivningen sin. Pr nå bryter faktisk Tyskland EU-traktaten på et par punkter - de må sette nye regler i kraft. Samtidig påla Domstolen tilsynelatende Tyskland å gi en viss overgangsperiode før de satte de nye reglene i kraft. Tyskland er altså pålagt å endre lovgivingen sin og har fått pålegg om når det skal skje.

 

Endringene skjer i to omganger, meget viktige endringer fra mai 2005 og i mai 2006 skal de siste detaljene være endelig på plass.

 

Tidsvinduet Bundestag og Bundesrat ga er nok endelig og nøkkelen for å låse opp det som nå er sementert, er nå trolig kastet for godt.

 

- - -

 

Tror noen spurte på den forrige tråden hvordan tidsforløpet for Danmark var. Til det kan det sies at det gikk fort, meget fort. I løpet av noen mnd produserte og leverte Tomra ut fra det jeg kan huske mer enn 3000 automater til Danmark. Danmark ble fullt ut automatisert uten at Tomra sendte ut en eneste børsmelding. Ordrene kunne kun spores på topp og bunnlinje på tallpresentasjonene i ettertid.

 

- - -

 

Tallet 5000 er nok tatt like mye ut fra luften som ethvert annet tall. Får jeg tippe 11458? Husker Engabhoy hadde et glimernde og treffende uttrykk for den prosessen å legge ned mye tid og ressurser i arbeid som er fullstendig vekkastet. Men uttrykket husker jeg ikke, men har lyst til å bruke det nå.

 

Fra den forrige tråden husker vi at Spar har sagt de skal automatisere fra midten av 2005. De trenger vel noe i retning av 4000-5000 automater i første omgang så vidt jeg husker (korriger meg om jeg husker feil).

 

Det totale potensialet for Tyskland ligger et sted mellom 40.000 (det laveste jeg husker å ha sett) og 150.000 (det tallet kom jeg over her om dagen). Konsensus ligger vel i størrelesesorden 75.000 til 80.000 skulle jeg tro.

 

Hvor mye som blir investert i år vet ingen. Ingen vet når det skjer. Ingen vet en gang med sikkehet at investeringer allerede nå pågår i stort omfang. Alle forventer nå at det skjer etter sikkerhetsmerking er avklart, mens andre mener også clearingen må på plass. Men sikkert vet nok ingen.

 

Det eneste jeg er sikker på, er at vi er nærmere store investeringer nå enn vi var i januar. Dessuten kommer de til å bli betydelige i 2005.

 

- - -

 

Andre åpenbare mulige triggere i framtiden er selvsagt

 

- Tyskland ("First we take Manhattan, then we take Berlin")

 

- Japan kan det komme nytt fra når som helst, piloten skulle være avsluttet 31. mars.

 

- England og andre ikkepantmarkeder ved siden av J og E, på litt sikt kan dette bli hyggelig på en betydelig måte. 100 mill investert i TRC vil sikkert lønne seg på litt sikt.

 

- Tiltredelse av ny CEO kan i seg selv medføre optimisme og ditto utslag. Det er i alle fall ikke utelukket at mer entusiasme vil bli vist.

 

- Nye ordre fra USA i størrelsesorden av den på 6,5 mill USD som det vil leveres på til New York i 2005? Det er i alle fall ikke utelukket. Se innlegg av meg fra i går.

 

- Q1 og GF 19. april ser ut til muligens allerede å være noe som mange ser på som neste begivenhet. Mye kan skje fram mot den tid.

 

- - -

 

Regner med noen andre kjenner kallet til å komme med en fyldigere oppsummering.

Link to comment
Share on other sites

Ser det har falt ut et "ikke" i mitt forrige innlegg. Den korrekte setningen skal være:

 

"Ingen vet en gang med sikkehet at investeringer ikke allerede nå pågår i stort omfang."

 

De vi er helt sikre på investerer er tyske Netto. De åpner til stadighet nye butikker, utstyrt med panteutstyr fra Tomra.

 

Den nærmeste tiden åpner de visst minst 11 butikker. 5 i dag og 6 torsdag 14. april ser det ut til.

 

Tyske netto. Se nede til høyre.

Link to comment
Share on other sites

 

USA : PANT INNFØRES OGSÅ I DELSTATEN TENNESSEE?

 

- NY DELSTAT BEHANDLER LOVFORSLAG OM PANT

 

Det skjer mye i USA med hensyn til nye pantelover. Vi vet at viktige avstemninger står for døren i New York, Michigan og Massachusetts denne våren, der man søker å kraftig utvide den eksisterende panteloven.

 

Noe ingen i norske medier har fanget opp, er at det også skjer ting i delstaten Tennessee. Dette er en stat som ikke har pant nå, men dette kan bli endret alt i år.

 

For i går den 6.april startet Senatet i delstaten Tennessee behandlingen av den nye panteloven, som er foreslått innført i delstaten. Lovforslaget har fått saksnummer SB1240, og du kan du lese på linken under:

 

 

 

SB1240 - Senate Bill Tennessee nr 1240 (OBS: Pdf-fil)

 

http://www.legislature.state.tn.us/bills/c...BILL/SB1240.pdf

 

 

Første komitemøte ble holdt i går i Senatets Miljøvernkomite, og neste møte er allerede berammet til 13.april, hvor det er sannsynlig at det skal stemmes over forslaget.

 

Samtidig i det andre kammeret "Representantenes Hus", så er saken tatt opp til behandling også der, hvor det skal være en høring om ikke altfor lenge. Lovforslaget i "The House" er selvsagt det samme som i Senatet, og saksnummeret der er "HB1578" (House Bill nr 1578)

 

 

 

 

Tennessee er et meget stort marked hvis loven skulle bli vedtatt:

 

By the numbers

3.9 billion — Beverage containers sold in Tennessee

2.186 million — Aluminum cans

1.025 million — Plastic bottles

716 million — Glass bottles

2 million — Steel cans

 

Source: Container Recycling Institute

 

 

 

 

 

 

Mens aksjemarkedet her hjemme er overfokusert på Tyskland, så skjer det ting i USA som særdeles viktige for Tomra, og selskapets fremtidige vekst på dette kontinentet.

 

Tyskland kommer naturligvis først, men allerede fra neste år kan vi ha sterkt utvidede pantelover i New York, Massachusetts og Michigan.

 

Og en vedtatt pantelov i en ny delstat kan faktisk også bli vedtatt i år, nemlig Tennessee. Pant kan være i ferd med å "snikinnføres i hele USA". Det tar selvsagt tid, men det begynner å bli mange delstater som nå har pant, eller vurderer panteinnførsel. Ny pantestat i 2005 var Hawaii, nå er prosessen også i gang i bl.a. Tennessee.

Link to comment
Share on other sites

Imarkedet har snappet opp nyheten fra Tekniker'n :)

 

Nye muligheter for Tomra i USA

 

 

Torsdag 07. april 2005 kl. 10:28

Skrevet av: Arne Lunde - iMarkedet

 

 

En ny amerikanske delstat legger nå frem et forslag om å innføre pant på drikkevareemballasje.

 

Det er delstaten Tennesee som nå har startet den politiske prosess for å vedta en pantelov. Lovforslaget ble lagt frem i mars, og den første behandlingen i delstatssenatets miljøkomité fant sted i går.

 

Komiteen skal behandle saken på nytt den 13. april i år. Saken er også lagt frem for representantenes Hus i Tennesee.

 

Ifølge forslaget siktes det mot en innføring av paneteloven med full virkning fra 1. januar 2008, men det vil skje en gradevis oppstart fra 1. oktober 2005. Fra det tidspunkt skal forhandlere av drikkevarer som omfattes av ordning, samt resirkuleringssentrene registrere seg hos delstatens myndigheter.

 

Panten er foreslått til 5 cent pr. enhet, i tillegg kommer en avgift til delstaten på 0,5 cent, den vil bli økt til 1-1,5 cent basert på hvor høye resirkuleringsgrad som oppnås frem til panten innføres fra 2008. Avgiftsbetalingen vil starte allerede fra 1. oktober, ifølge forslaget.

 

Passerer forslaget gjennom delstatens politiske organer, kan Tennesee bli den 12. delstaten i USA som får en pantelovgivning, inkludert delstatene New York, Michigan og Massachusetts hvor kraftige utvidelser av dagens pantelovgivning er på gang.

 

Norske Tomra er allerede tungt inne i USA som er et av de aller viktigste enkelt markedene for selskapet.

Link to comment
Share on other sites

I det helt korte bilde synes 28.90/29.00 å være et kortsiktig motstandsområde. Bryter aksjen det, er veien kort opp til det viktigere 30,50 nivået.

 

30TOM.gif

 

På noe lengre sikt er det først ved brudd av 35,50 vi kan si at den langsiktige oppgangen virkelig har startet.

 

ettTOM.gif

Link to comment
Share on other sites

Noen som har noen tanker angående 1Q? Jeg har personlig liten frykt for det resultatet ettersom den dårlige guidingen i 4Q, etter min mening, burde tatt ut mesteparten av forventningene.

Jeg ser DNBNOR kjører hardt på TOM om dagen. De har vel hatt den i sin portefølge en del uker nå. De venter en repricing som følge av ny CEO og et ferdigutviklet clearingsystem.

 

Hvor finner man de ulike estimatene for 1Q? Har selv ikke sett tallene meglerne forventer.

Link to comment
Share on other sites

Vi sluttet på dagens høyeste, på ukens høyeste volum. Det er et godt tegn i alle aksjer i verden bortsett fra tomra. Tok ut 3800 aksjer i dag, men behold mine 40 caller. Går inn i morgen hvis 29 blir brutt på godt volum. Orker ikke å ta noen sjanser nå.

Er veldig overbevist om fremtidig inntjening, men tror heller vi skal ned i morgen, enn opp :(

Callene trader jeg ikke, ettersom spreaden er så stor. Håper bare vi får noen glá ordrer før 19.06.05. Da kan jeg fort komme i skade for å bli glad :D

Link to comment
Share on other sites

Noen, inkludert meg selv, har vært litt bekymret over at Tomras 2005-resultat kan komme til å bli svakt på grunn av store utviklingskostnader. Jeg har kommet på andre tanker nå som IFRS blir innført.

 

Arrester meg gjerne hvis jeg tar feil, men jeg vil tro de ca. 50 mill. kr. Tomra har varslet at de kommer til å bruke på TRC-utvikling ikke vil få noen stor effekt på 2005-resultatet.

 

Dette er fordi man med IFRS-regnskapsføring ikke regner utviklingskostnad som noen umiddelbar utgift, men kapitaliserer utgiften og priser denne ned over den forventede levetiden til gjenstanden under utvikling.

 

Regner Tomra med at TRC kan selges i femten år fremover blir utviklingskostnaden for TRC ca. 7,5 mill. kroner årlig;

 

110 mill/15 år

 

(Tomra har hittil brukt 60 mill. kr. på TRC-utvikling).

 

 

Fra børsmelding 18.03.05:

 

Note 3 - Development

According to IFRS, development costs will be capitalized and depreciated over expected economic life,

while based on NGAAP these costs have been booked as current expenses.

Accumulated development costs, less accumulated depreciation are booked in the balance sheet.

Engineering and other development related costs which have been capitalized as part of inventory and lease portfolio

under NGAAP have been reversed.

 

 

Ulempen igjen blir jo da at disse utgiftene vil henge ved selskapet i flere år.

Link to comment
Share on other sites

Omtale hos Norges Forskningsråd.

 

Prosjektsammendrag

 

Den viktigste bakgrunnen for prosjektet er Tomras satsing på innsamling av emballasjematerialer som ikke er pantbelagt, hvor optimalisering av materialverdien får langt større betydning enn før, noe som kun oppnås ved høy materialrenhet. Det teknologiskeutgangspunktet er et patentsøkt prinsipp for diffraktive optiske elementer (DOE) som er utviklet ved Sintef over de siste par årene, delvis med medvirkning fra Tomra. For å oppnå et velfungerende måleprinsipp må et slikt element optimaliseres for hver enkelt anvendelse: med hensyn på hvilke materialer som skal gjenkjennes, hvilken målegeometri som benyttes, og hvilket krav til hastighet og presisjon man har. Samme teknologi forventes å bli nyttig for Titech Visisonsort, og Optosense tar sikte på å utvikle en masseproduserbar lavkost enhet for gassdeteksjon og måling av gasskonsentrasjon.

 

- - -

 

Jeg vet ikke helt om jeg følger ressonementet på kostnadene. Skulle tro det ville bli omkring 100 mill samlet og noe er vel for lengst avsatt i tidligere regnskap?

Link to comment
Share on other sites

Sitter å leser igjennom årsrapporten fra Tom. som jeg fikk for et par dager siden. tenkte jeg skulle sitere litt i fra den til de som ikke gidder å lese igjenom den eller som ikke har den.

 

 

Nord-Amerika

 

Blandt høydepungtene i 2004 er inngåelsen av en kontrakt med en kjede i New York for installasjon av T-83HCp automater til en verdi av USD 6,5 Millioner. Innstallasjon ble påbegynt i 4 kvartal og ferdigstilles i 2005. Tomra forventer en høy innstallasjonstakt av T-83HCp automater i New-York, Connecticut og Massachusetts i 2005.

 

California

Oppnådde sin målsettning om 10% driftsmargin i 2004. Tomra forventer fortsatt vekst i California i 2005.

 

Europa

 

Tyskland:

Avklaring endelig desember 2004. På grunn av økende behov for kostnadseffektive løsinger for håndtering av engangsembalarse i butikker, forventer Tomra en betydelig økning i teknologisalget i tyskland i årene fremover.

 

 

Sverrige:

2004 ble det nest beste noensinne. Tomra forventer at utskifningtrenden i sverrige fortsetter også i 2005.

 

Danmark:

Etterspørselen har økt siden innføring av pant i 2002. Økning på 13% i 2004. Tomra forventer at denne positive utviklingen vil forsette i 2005.

 

Øst Europa:

Maskininnstallasjoner økte med 19% i 2004. Det er sansynlig at denne trenden vil forsette i 2005.

 

England:

Samarbeid med Tesco som har 2.300 butikker på verdenbasis. En utvidet test med ytterligere fem sentre er planlagt i 2005. Forutsatt at testen er vellykket, er Tomras mål en full utrulling av TRC i løpet av 2006.

 

 

 

Som dere ser går det igjen 1 ord veldig ofte i Tomra's årsberettning og fremtidsutsikter. (forventer)

Link to comment
Share on other sites

Jeg har et ”dumt” spørsmål. Hva skjer når utbyttet i TOM blir utbetalt? Jo, aksjen faller tilvarende. Den er veldig grei, men hva med callen min? Jeg eier jo ikke aksjen, men får likevel utbytte?

Et godt svar, vil blidgjøre en forvirret Alias Cryptus.

Link to comment
Share on other sites

Jeg snakket her om TRC-utvikling, pluss201. Utvikling av brikken du refererer til er kun en del av TRC-prosjektet. Tomras pressemelding av 18.03.05 som viste forskjellene mellom NGAAP og IFRS viste at forskjellen i R&D-føring ga en positiv innvirkning på operasjonskostnadene på 27 mill. TRC-prosjektet har hittil kostet ca. 60 mill (34 i 2004), hvorav 10 mill. kan relateres til den nye brikken Tomra og SINTEF har utviklet.

 

Grunnen til at jeg nevnte dette var fordi jeg nylig så at dette avkrefter frykt for at Q1 blir dårlig på grunn av en 50-mill. avsetning.

 

Det som tidligere er blitt avsatt blir nå ført opp i balansen og nedskrevet over forventet levetid på det utviklede produktet (10-20 år?).

Link to comment
Share on other sites

For all del. Spørsmålet jeg kastet på hadde ikke direkte sammenheng med brikken.

 

Lurer bare på tallet 110 mill. Ser ut til at du svarer på det. Det som alt erkostnadsført etter gamle regler skal nå periodiseres? Blir dobbelfradrag i mine øyne. Mulig vi har en god gammeldags skinnuenighet eller vi snakker forbi hverandre.

 

Noen gigantavsetning for TRC blir det nok ikke.

 

I tillegg kicker vel noen av kostnadssparingsprogrammene inn alt fra Q1 av?

Link to comment
Share on other sites

Nå skuffer Tomra som regel med sine kvartalsrapporter; Det er ikke ofte de siste årene firmaet har levert bedre enn ventet. Jeg vet ikke helt hva konsensus ligger på, men det forventes ca 16 millioner pre-tax på bunnlinjen. Den amerikanske avtalen på 6,5mill USD kan gi positivt utslag hvis den har blitt sluttført.

 

Vi må bare legge Q1 bak oss slik at markedet makter å se fremover. Blir spennende med ny sjef.

Link to comment
Share on other sites

Alias Cryptus,

 

Skal du motta utbytte ma du innlose opsjonene dine. Du mottar ikke utbytte. Derimot vil strike justeres for utbytte utover 5% av kurs etter en naermere definert formel som ligger i derivat regelverket. Jeg har referanse et annet sted, men mener det paragraf 5-16.

 

Aksjen vil normalt falle, men ettersom Tomra har gjort kunststykket a presentere Q1 samme dag som ex.utbytte er jo dette en ren gambling. Blir det sagt noe om Tyskland som indikerer ordre eller det blir presentert ordre av Skarsholt kan det bli en annen historie. Fra tidligere har Tomra en tendens til a legge fram ordre under kvartalspresentasjonene. Det kan sikkert bekreftes bedre av andre her pa AF som har fulgt aksjen lengre enn det jeg har.

 

Vil raade deg a ta en titt pa www.opsjoner.com der du enkelt kan simulere effekten pa dine opsjoner.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


  • Lage deg en bruker i dag for alle funksjoner. Helt gratis!

    Logg inn eller lag deg en bruker

×
×
  • Create New...