Jump to content

TOM - En verden av muligheter


Pirelli

Recommended Posts

Ja, ikke sant?

 

Liker denne fra DnB:

 

Ser betydelig Tomra-løft

 

DnB Nor Markets anbefaler kjøp av Tomra. Ser et betydelig løft fremover.

 

 

Artikkel av: Odd Steinar Parr (18.4.05 10:37)

 

 

Relaterte artikler Se aksjeticker

- Tomra trapper opp - Tomra skuffer markedet

- 3 x kjøp - - Tomra er underpriset

- TOM

 

 

 

 

DnB Nor Markets venter seg et resultat før skatt på 20 millioner og en omsetning på 619 millioner kroner når Tomra etter børsslutt i morgen legger frem sine tall for 1. kvartal.

 

Meglerhuset viser til at en ny ledelse er på plass, og at interessen nå først og fremst er knyttet til hvilke grep denne vil gjøre for å kutte produksjonskostnader, og hvilke signaler den vil gi markedet om oppkjøpspolitikken fremover.

 

- Det bør kunne ligge an til en betydelig potensiale for marginbedring i konsernet, og sammen med initielle kontrakter i Tyskland i løpet av 3. kvartal og avklaring rundt satsingene i Storbritannia og Japan i løpet av året, tror vi dette vil kunne bidra positivt for aksjen fremover, heter det i dagens morgenrapport.

 

DnB Nor Markets gjentar sin kjøpsanbefaling på aksjen, som også er å finne i deres anbefalte ukesportefølje.

 

Lurer på hvordan de følger opp i morgen?

 

Jeg har ombestemt meg, selger ikke.....

Har lest og tenkt lenge og vel i kveld og konklusjonen er HOLD.....

Potensialet er der og Tyskerne er rett rundt hjørnet????

Japan er rundt det andre......???

Det holder for meg!

:P

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 502
  • Created
  • Last Reply
How is Germany taking the bad news - I assume the newspapers will be filled with news about Tomra tomorrow ?  :blink:

 

Hei tandy,

 

TV, Radio - they're talking about nothing but bad news from Tomra - tenor: how can work the Pfand, if Tomra is as weak?!?!? That would be horrific - 'cause the biggest and greatest problem here in Germany is Pfand, of course and obviously! If you're walking through the streets, wherever you see people talking, they are talking about Pfand, since years now! And now these sad, ugly, sad, ugly, these terrific numbers from Tomra!!!! All papers will be full of that subject tomorrow - I'm sure Schröder would resign - but he cannot: the opposition doesn't want his job, now after THESE Tomra numbers! Even no word about the pope, it's nearly been like during the war - I had to listen stealthy to BBC ("pok - pok - pok - pok ...") to hear something about the pope!!!!

No, I think Germany will perish after these numbers ....

 

But just this moment, there's coming up a little hope: they had breaking news in the radio: "Germany is not yet lost at all! Some people don't want to sell Tomra and will not do it. They're sure, there will come a phantastic time for them from Norway with Tomra."

 

And now, tandy: how did they find me? Was it YOU who told them ?!?!? :(

Or did they spy my computer? I don't know.

 

But that news was right.

I'm not totally stupid or brain amputated. Of course there will be sold tomorrow thousends of shares of TOM. But never mine. I'll buy more: at the end of the year we'll see 60-80 NOK. And clearly over 100 next year.

:lol: :lol: :lol:

Link to comment
Share on other sites

Hi Chercheur

 

Just as I expected , I was really afraid that this would happen !

 

I still hope the problem will solve itself as people forget after a while .

 

Until Q2 which will be just as horrible as this one.

Some nuts talks about 10 kroner per share....

I think it was this filantrophist of ours .

You may knw him ?

 

Till tomorrow

Have a nice sleep !

 

And Good Night from Norway :D

Link to comment
Share on other sites

Q1 - Dette var ikke lystig lesning. Men er alt svart som natten og helt uventet? Nei. Sjekk hva First har sagt og selskapet har varslet dette. First treffer på estimatene med unntak av noen kostnadsposter (Thorsen og kanskje noen andre tiltak på kostsiden. En liten digresjon, men det fremstår jo nå helt klart at Thorsen ble bedt om å gå og det er vel ikke aksjonærene lei seg for idag.

 

På den negative siden er det nå litt usikkert om PE estimatene blir endret. Men det skal også absorberes noen positive elementer.

 

Med dagens presentasjon tar jeg noen positive tegn også:

- Man er veldig nære kontrakter i Tyskland som kan komme 'any day'

- selskapet sitter som rådgiver (påvirker) i de rette fora i Tyskland. Om 11 dager trer den nye loven i kraft og det er nok et stort press med å ferdigstille de 3 områdene. Mye kan sies om tyske prosesser, men som det sies 'ordnung must sein' og det kommer helt sikkert. Snart.

 

- Pilotene i Japan er veldig vellykkede og dette har vel ikke mange analytikere tatt med i estimatene. Signalene er vel at her skal det pushes hardt og et samarbeid skal på plass.

 

- Potentsialet i UK ligger der, utsiktene til Titech er bra.

 

Det blir vel nok en spennende børsdag for der Tomra igjen kommer i søkelyset.

 

Over til opsjonene.

Ettersom aksjen gikk ex. utbytte i går med 1,80 skal strike justeres. Regelverket sier at den del over 5% av kurs skal justeres (5.6.8).

5.6.8  Utbytte

(1) Ved utbetaling av utbytte til aksjonærene som overstiger 5 % av en beregnet aksjeverdi

(overskytende utbytte), skal innløsnings- og terminkurser justeres med virkning fra og

med ex-dagen. Beregningen skal skje etter følgende formel:

Ie = Justert innløsningskurs respektive terminkurs

If = Innløsningskurs respektive terminkurs før justering

Uo = Overskytende utbytte

I e = I f - Uo

 

Skal bli spennende å se hva som skjer, men følges dette skal strike justeres ned 0,45-0,50 slik jeg leser det. Har forespurt OSX om hva som skjer. Er jo andre aksjer med justert pga eo utbytte. NSG ble ikke justert da utbytte utgjorde ca 4.8% av kursen (6 vs. 125).

Link to comment
Share on other sites

Fælt så lite seriøse folk blir når vi får dritt i trynet da...

Hallu

Den der kunne du ha spart deg !

Tomra flokken her inne kunne like godt ha feiret med brask og bram hvis resultatet hadde vært noen få millioner til..

Hva dere forståsegpåere egentlig mener er vel at vi ikke skulle eid Tomra ?

Det må vel være lov å sitte long i en aksje og snakke om den selv om den går dårlig ?

Markedet er ikke blitt mindre for det om Tomra har gått på nok et dårlig resultat

Om dere ikke har sett nok av Tomra nyheter ennå så skal jeg love deg det kommer ... enda mer etterhvert.

Og jeg tror vi får en forøkelse i Tomraflokken eterhvert ... :lol:

37376[/snapback]

tandy: ingen grunn til å skjelle ut noen som har fullstendig rett, takk heller for tipset.

 

 

P/E ligger visstnok på 160 i følge diverse innlegg på HO, og det vil IKKE forundre meg om vi etter hvert ser TOM "et stykke" under 10 !

Dette baserer jeg IKKE på noe "teknisk tull", men ut fra fundamentale forhold !

 

Men, i morgen snur det nok ...........

 

37387[/snapback]

Hammers: skal du forsøke deg på litt fundamental analyse bør du ikke lese på HO for å finne fakta. EPS er nå på 0,91, og utbyttejustert P/E på 26,7. Om vi ikke har andre lyspunkter, vil vel denne ihvertfall være lavere i morgen <_<

 

 

Selv hadde jeg tenkt å laste opp med flere aksjer nå, men tror jeg venter en stund til jeg ser hva Skarholdt kan gjøre med selskapet. Vi må nå vente om lag 3 måneder til han vil presentere hva han vil gjøre med selskapet. Det kan virke som om han vil rydde opp litt, og jeg kunne selv hatt stor interesse av å vite hvilke strukturelle grep han vil bruke for å øke fortjenesten og lønnsomheten.

 

Synd han er så lite konkret ved presentasjonen, IR-messig ville det vært riktigere å la ham jobbe i selskapet minst en måneds tid før han formidler sine planer. Det som kom frem under presentasjonen var for lite konkret.

Link to comment
Share on other sites

Hei Trend!

 

Enig i mye av det du skriver. Helt klart posetive tegn og opplysninger som kom frem.

 

Nå vet markedet hvordan Q1 gikk og det var ikke langt unna hva flere meglerhus spådde. Det er riktig at First, nesten hadde 100% treff. Det er bemerkelsesverdig.

 

Om First får like mye rett i sine estimater resten av året, har vi mye glede oss til. De mener at Tomra skal omsette for 3,7milliard i år. Det gjenstår da over 3 milliarder på de neste kvartalene.

 

Det kommer garantert til vise seg i aksjekursen! For 06 spår samme meglerhus at omsettningen skal skal være ca. 5,2 milliarder.

 

Ok, så spesielt First har bevislig mye å fare med. Og dette er ikke første gangen de treffer så godt. De har fulgt Tomra tett i mange år og da spesielt Einar Stømstad.

 

Om de har rett, så starter festen så og si fra NÅ!!

 

 

:D :D :D

Link to comment
Share on other sites

Vegard

Hvis du kaller det der utskjelling har du ikke sett mye fra meg !

Jeg har kun tatt til motmæle på tiltale som jeg fant meget upassende

Det er greit å være saklig men å dra folk i såkalte flokker og gjøre narr er noe helt annet !

Jeg ser forøvrig ikke poenget med innlegget - men du må gjerne forklare ...?

Fælt så lite seriøse folk blir når vi får dritt i trynet da...

 

tandy: ingen grunn til å skjelle ut noen som har fullstendig rett, takk heller for tipset.

Hammers: skal du forsøke deg på litt fundamental analyse bør du ikke lese på HO for å finne fakta. EPS er nå på 0,91, og utbyttejustert P/E på 26,7. Om vi ikke har andre lyspunkter, vil vel denne ihvertfall være lavere i morgen <_<

Selv hadde jeg tenkt å laste opp med flere aksjer nå, men tror jeg venter en stund til jeg ser hva Skarholdt kan gjøre med selskapet. Vi må nå vente om lag 3 måneder til han vil presentere hva han vil gjøre med selskapet. Det kan virke som om han vil rydde opp litt, og jeg kunne selv hatt stor interesse av å vite hvilke strukturelle grep han vil bruke for å øke fortjenesten og lønnsomheten.

 

Synd han er så lite konkret ved presentasjonen, IR-messig ville det vært riktigere å la ham jobbe i selskapet minst en måneds tid før han formidler sine planer. Det som kom frem under presentasjonen var for lite konkret.

37408[/snapback]

Link to comment
Share on other sites

Tomra Systems(TOM) Kurs 26.20 har ikke tatt hensyn til utbyttet.

 

TOM200405.gif

 

Tomra Systems har brutt den fallende trenden ned. Dette signaliserer en sterkere falltakt, men den sterke nedgangen kan gi reaksjoner opp på kort sikt. Aksjen har brutt ned gjennom støtten ved ca 26.50 kr. Videre nedgang er dermed signalisert, og det er nå motstand ved 26.50 kr ved reaksjoner tilbake. RSI er oversolgt, noe som indikerer at en kortsiktig reaksjon opp snart bør komme. RSI-kurven viser en fallende trend, noe som understøtter det negative trendbildet. Aksjen anses samlet sett teknisk negativ på kort sikt.

Link to comment
Share on other sites

Jeg regner med at vi får en svært turbulent periode i det korte bildet.

 

MEN... Det er et stort MEN her. Skarholt har nå gått ut og sagt at det er en del ting å ta tak i, og at det VIL BLI GJORT en del tiltak fremover nå. Samtidig vet vi jo at de er i forhandlinger med storkunder i Tyskland. Det er her jeg tror fokuset kommer fra meglerhusene fremover nå.

 

Sett i et slikt lys, kan det oppfattes som svært positivt det som nå skjer, men vi må nok belage oss på en tur nedi "kjellern" en tur først. Jeg velger å sitte rolig mens turbulensen foregår, så får andre gjøre det de mener er best.

Link to comment
Share on other sites

Ja da regner jeg med at det er okej med noen kommentarer på TOM tråden idag siden fletallet på PIT,n ikke orker mer "tomprat" ?

 

Vi er helt nede i 23 allerede før åpning !

 

La oss håpe det korrigerer opp noe etterhvert. :(

Link to comment
Share on other sites

Ja da regner jeg med at det er okej med noen kommentarer på TOM tråden idag siden fletallet på PIT,n ikke orker mer "tomprat" ?

 

Vi er helt nede i 23 allerede før åpning !

 

La oss håpe det korrigerer opp noe etterhvert.  :(

37429[/snapback]

 

Hvis den åpner på 23,- så er det klar over det jeg regnet med. Regnet nesten med en åpning på 21.90

Link to comment
Share on other sites

Fra DNM:

 

"Tomra leverte både omsetning og resultater under forventningene i går og DnB NOR Markets kommer til å gjøre noe nedjusteringer av estimatene. Av presentasjonen kom det klart frem at den nye ledelsen vil fokusere på inntjeningen. Dette innebærer blant annet at inntjening vil bli prioritert foran omsetning i Tyskland og at det vil komme tiltak for å øke den generelle inntjeningen i konsernet. Når det gjelder utviklingsområdene skuffet tallene for Orwak, mens suksessen med pilotprosjektene i Japan og en opptrapping av aktiviteten der er positivt. Selskapet har også pilotprosjekt på gang i UK, men her venter vi ikke omsetning før fra 2006. Tomra-aksjen går i dag ex utbytte.

 

DnB NOR Markets har en kjøpsanbefaling på Tomra med et kursmål på NOK 35 før utbytte."

Link to comment
Share on other sites

Regner med at du mener en svekkes og håper du har rett. Med dine treff på annen front er jo din feeling begynt å bli kjent....

 

Jeg regner også med en nervøs åpning, men regner nesten 100% sikkert med at kursen vil heller styrke seg eller svekkes fremover

37431[/snapback]

Link to comment
Share on other sites

22,80 ser ut som det ligger noe støtte her.... blir spennende å se

 

Kurs i (TOM) på hovedtavlen (20/04-2005 10:02:33)

Siste Endring Endring % Kjøper Selger Høy Lav Forrige Volum

22.80 -3.40 -12.98% 22.80 23.00 23.00 22.70 26.20 723 466

 

Akkumulert ordrebok

Kjøp Salg

Ordre Dybde Bud Tilbud Dybde Ordre

2 18 000 22.80 22.90 22 800 5

7 47 600 22.70 23.00 37 600 5

9 109 000 22.60 23.10 8 600 2

11 165 400 22.50 23.20 47 600 2

1 4 000 22.40 23.30 19 000

Link to comment
Share on other sites

Dette var nesten bedre enn ventet. Ganske enig med Hoffa at kursen kommer til å styrke seg fremover.

 

Mye positivt i Tomras potensiale, men det må realiseres i bunnlinjen om ikke i Q2, så i hvertfall i Q3.

 

Guidingen for Q2 var ikke spesielt god. I fjor landet vi på 591MNOK. Da bør nok tallene ligge ca. på det samme ink. Orwak, Titech for 2005.

 

Triggerne ligger på rekke og rad for en snarlig snuoperasjon av kursen til Tomra, men det kan ta tid. Tror jeg følger Tekniker'ns eksempel og blir litt mindre å se på disse forum sidene fremover. Føler ikke at jeg har så mye å bidra med.

Link to comment
Share on other sites

Her er dagens versting !

Fytte rakker'n !

 

Slakter Tomra

Carnegie-analytiker Thomas Svendsen om hvorfor han spår Tomra-aksjen i 19 kroner.

 

 

Artikkel av: Odd Steinar Parr (20.4.05 10:40)

 

 

Relaterte artikler Se aksjeticker

- Børsen opp, Tomra ned - Tomra stuper

- Tomra trapper opp - Tomra skuffer markedet

- TOM

 

 

 

 

Analytikerne er slett ikke imponert over det Tomra leverte i 1. kvartal. Carnegies Thomas Svendsen skriver i en oppdatering at tallene var enda verre enn fryktet. Han jekker ned estimatene med 38-45 prosent og gjentar sin "underperform"-anbefaling med kursmål 19 kroner. Dette er tatt ned fra 23 kroner.

 

Svendsen viser til at Tomra-sjef Amund Skarholt gjentok sin guiding om et svakt 2. kvartal. Analytikeren tror også 2. halvår blir svakt om det ikke åpner seg i Tyskland. Dessuten er det ikke usannsynlig med betydelige nedskrivninger i USA.

 

- Det er altfor tidlig å kjøpe Tomras restruktureringshistorie, skriver han.

 

Tomra-aksjen er sist omsatt for 24 kroner, ned 2,20 kroner eller 8,4 prosent. Vi minner imidlertid om at aksjen går ex. utbytte på 1,80 kroner.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


  • Lage deg en bruker i dag for alle funksjoner. Helt gratis!

    Logg inn eller lag deg en bruker

×
×
  • Create New...