Jump to content

TOM - En verden av muligheter


Pirelli

Recommended Posts

Hvis du legger til utbytte på 1.8 så er vi oppe i 25.80. Dette er jo slett ikke verst. Hadde aldri trodd vi skulle holde oss over 23

 

 

TOM = 24 !

Hvem hadde trodd det (utenom deg da Hallu ).

37460[/snapback]

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 502
  • Created
  • Last Reply
Her er dagens versting !

Fytte rakker'n !

 

Slakter Tomra

Carnegie-analytiker Thomas Svendsen om hvorfor han spår Tomra-aksjen i 19 kroner.

Artikkel av: Odd Steinar Parr (20.4.05 10:40)

Relaterte artikler Se aksjeticker

- Børsen opp, Tomra ned - Tomra stuper

- Tomra trapper opp - Tomra skuffer markedet

- TOM

Analytikerne er slett ikke imponert over det Tomra leverte i 1. kvartal. Carnegies Thomas Svendsen skriver i en oppdatering at tallene var enda verre enn fryktet. Han jekker ned estimatene med 38-45 prosent og gjentar sin "underperform"-anbefaling med kursmål 19 kroner. Dette er tatt ned fra 23 kroner.

 

Svendsen viser til at Tomra-sjef Amund Skarholt gjentok sin guiding om et svakt 2. kvartal. Analytikeren tror også 2. halvår blir svakt om det ikke åpner seg i Tyskland. Dessuten er det ikke usannsynlig med betydelige nedskrivninger i USA.

 

- Det er altfor tidlig å kjøpe Tomras restruktureringshistorie, skriver han.

 

Tomra-aksjen er sist omsatt for 24 kroner, ned 2,20 kroner eller 8,4 prosent. Vi minner imidlertid om at aksjen går ex. utbytte på 1,80 kroner.

37463[/snapback]

Link to comment
Share on other sites

Hva var det der Torbjørn ?

Glemte du å kommentere ?

 

 

Her er megleroversikten sålangt:

 

Megler Volum Verdi

DNM 491 800 11 320 962

ASC 265 200 6 291 180

FS 200 000 4 552 360

MSI 164 200 3 916 000

FO 160 000 3 785 460

DBL 137 637 3 177 324

SO 30 800 711 400

CSB 10 600 245 620

KNO 10 000 238 000

ORS 10 000 219 000

UBS 500 11 540

FT -1 000 -27 000

DRS -9 000 -163 040

NO -9 800 -224 420

AB -10 000 -224 500

DDB -11 000 -246 020

FIP -11 000 -272 100

LBI -17 290 -409 019

SBN -18 620 -426 192

CSA -29 800 -699 480

NEO -50 800 -1 211 180

NTF -54 800 -1 317 180

ND -61 200 -1 424 040

ESO -119 896 -2 748 372

SHB -124 500 -2 891 810

CA -158 037 -3 386 464

PA -175 200 -4 037 380

TER -198 200 -4 602 700

NON -420 594 -10 157 949

 

 

 

Som vi ser er NON største nettoselger - ikke overraskende...

Link to comment
Share on other sites

Det kommer flere lignende utspill rundt Tomra de nærmeste dagene, i dag var det analytikeren, i morgen er det aksjemegler Gaute og på lørdag blir det ett tosiders oppslag med Riulf Rustad i DN - trur eg...

 

Hvis jeg skulle tradet TOM nå ville jeg gått short, eneste skåret i gleden er ett eventuellt innsidekjøp fra Skarsholt.

Link to comment
Share on other sites

Vi får nok noen turbulente dager fremover, men kursen idag reflekterer det jeg også har tro på; framtid, ikke fortid. Hadde det ikke vært for at vi har et STORT marked som er åpnet i Tyskland, og potensiell Sumitomo-avtale med avklaring ca juni/juli, ville nok kursen blitt gruset mye mer.

 

Men det er nettopp dette som gjør caset såpass spennende også. Potensialet er der i aller høyeste grad fortsatt, og svært nært forestående. "Vi er i forhandlinger med kjedene i Tyskland" sier Skarholt. Man kan jo umulig misforstå en slik kommentar.

 

Hvor mange ordrer de får gjenstår jo selvsagt å se, men når Skarholt sier at 70-80% markedsandel blir vanskelig å opprettholde mener han ikke at 30% er caset. Det finnes noen tall imellom her, og jeg har tro på godt over 50% pga dominansen, kapasiteten, teknologien og logistikken. Så caset er så absolutt inntakt.

 

Men det kan som sagt bli ganske turbulent noen dager og uker ennå likevel...

 

Lykke til folkens.

Link to comment
Share on other sites

Nei Torbjørn , det kan du ikke !

Her er det bare å ta en dag av gangen og se mulighetene som byr seg underveis.

Det kommer nyheter og de er nå enda nærmere enn noen gang før .

Maks 1-2 mndr så er vi igang igjen og kursen snur opp!

Link to comment
Share on other sites

Aksjen klarer seg langt bedre enn hva de fleste har ventet. Spørsmålet man bør stille seg, er om dette kan være den endelige bunnen. Nå mener jeg ikke 24 presis, men området 23,00-24,00. For presentasjonen i går var nok det verste vi kan vente oss fra Tomra, og herfra blir det bedre. Hvor lurt er det å selge nå, som bunnen for ordremengden sannsynligvis er bak oss?

 

 

Situasjonen ved neste kvartalspresentasjon er nok en helt annen enn nå. Jeg tror det er derfor aksjen klarer seg såpass godt i dag, selv om det enda kan skli noe mere ned.

 

Q2 blir også svakt, men på det tidspunktet vil AGVU ha avklart clearing og sikkerhetsmerking. En avtale og ordre med Sumitomo vil sannsynligvis være på plass. Ordresituasjonen vil nok derfor være en helt annen enn i dag. Så guiding ved neste korsvei er nok anderledes.

 

Som sagt forrige dagen;

"Gamle Tomra" er og blir en drittaksje. "Nye Tomra" med Tyskland, Japan og England er et glitrende case.

 

Kanskje var presentasjonen i går et farvel til "Gamle Tomra".

 

 

Tips: Se fremover !

Link to comment
Share on other sites

ESO anbefaler å redusere !

 

Fra Aftenposten idag:

 

 

Tomra taking beating

Recycling company Tomra plummeted on the Oslo stock exchange on Wednesday as the market responded to an unexpectedly low quarterly report from the firm.

 

Related stories:

Tomra surges on German deposit plan - 15.10.2004

Tomra to cut 40 jobs - 10.09.2004

Tomra shares take a dive -

Tomra systems is a major supplier of 'reverse vending machines', which are used to sort and collect containers for recycling. Tomra's stock fell over 12.26 percent as the exchange opened, a drop in value of more than NOK 500 (USD 79.7) million.

 

Tomra announced a pre-tax profit of NOK 13.5 million on Tuesday, but the problem was that the market expected a result of 24 million, and Wednesday's bourse fall was the reaction.

 

"There is no doubt that the Tomra figures were bad. The most important thing now is what kind of structural changes the new company management will make. This task will be decisive for whether the stock is interesting or not," Fondfinans analyst Bengt Kirkøen told financial news service TDN Finans.

 

Brokerage house Enskilda Securities demoted their recommendation of Tomra from "accumulate" to "reduce".

Link to comment
Share on other sites

Snart er nok denne ute også. Terra har justert ned det meste, men anbefaler kjøp:

 

Konklusjon

 

•Tallene var svakere enn ventet selv justert for engangskostnader og nedjusterte forventninger i forkant

 

•Ingen nyheter fra Tyskland, men signalene fra lokale aktører tyder likevel på at prosessene går sin gang

 

•Dagens drift fortsetter å forverre seg, og vi ser ingen bedringdersom ikke Tyskland materialiserer seg. I et slikt scenario tror vi Tomra-aksjenkan falle til NOK 15,-som beskrevet i vår previewfor første kvartal

 

•Etter utbetalingen av utbytte utgjør kontantbeholdningen NOK 2,50 pr. aksje

 

•Basert på at vi fremdeles mener sannsynligheten for Tysklandsordre er stor opprettholder vi vår kjøpsanbefaling. Vi har imidlertid kuttet estimatene kraftig for 2005, og reduserer kursmålet til NOK 32,-. Som tidligere understreker vi imidlertid risikoen dersom ordrene blir utsatt eller ikke skulle komme

Link to comment
Share on other sites

Siste oversikt viser at ESO har nettosolgt idag !

 

Megler Volum Verdi

ASC 586 200 13 981 240

DNM 393 992 8 967 777

FS 190 000 4 312 280

DBL 170 837 3 974 204

FO 167 200 3 958 260

MSI 151 200 3 605 640

CSB 10 600 245 620

TTL 9 410 228 663

SO 5 800 102 400

CSA 200 29 520

UBS 500 11 540

FT -200 -7 880

DDB -7 400 -159 980

NO -9 800 -224 420

FIP -9 700 -238 480

AB -15 000 -344 500

DRS -17 500 -367 190

SBN -23 220 -537 852

LBI -31 690 -757 249

ORS -37 000 -909 900

KNO -45 000 -1 104 000

NEO -59 000 -1 409 500

ND -87 100 -2 056 050

NTF -87 000 -2 090 520

ESO -115 496 -2 601 512

CA -139 837 -2 940 884

SHB -139 500 -3 251 810

PA -164 400 -3 778 180

TER -199 600 -4 632 360

NON -497 496 -12 004 877

Link to comment
Share on other sites

Må bare nevne det en gang til. Tatt i betraktning den elendige presentasjonen, og stort utbytte så synes jeg dette er en super dag. Den kursen Tomra ligger på nå hadde jeg ikke drømt om. Vi er i skrivende stund ned 1.70. Når vi legger til utbytte, vil det si at vi faktisk har en økning på 0.10

 

Selvfølgelig kan dette snu i løpet av dagen men alt i alt synes jeg vi skal være storfornøyd med dagen så langt.

 

Fremtiden ser lys ut. Tyskalnd må da snart nerme seg. Solen skinner osv... Hvis dette blir sluttkurs i dag skal jeg feire men en iskald på kaien B)

 

lykke til :lol: :lol:

Link to comment
Share on other sites

Gir ikke opp Tomra

 

DnB Nor ser ingen grunn til å slippe kjøpsanbefalingen på Tomra. Og nå stiger aksjen.

 

Artikkel av: Odd Steinar Parr (20.4.05 13:35)

 

 

 

Tomra skuffet de fleste med sine tall i går. Også DnB Nor Markets. Estimatene blir nedjustert noe, men meglerhuset gir ikke slipp på kjøpsanbefalingen med et kursmål på 35 kroner før utbytte.

 

- Suksessen med pilotprosjektene i Japan og en opptrapping av aktiviteten der er positivt. Selskapet har også pilotprosjekter på gang i Storbritannia, men der venter vi ikke omsetning før i 2006, heter det i dagens aksjerapport.

 

Meglerhuset peker videre på at den nye ledelsen vil prioritere inntjening fremover, også foran omsetning i Tyskland.

 

- Det vil komme tiltak for å øke den generelle inntjeningen i konsernet, skriver DnB Nor videre.

 

Tomra-aksjen er sist omsatt for 24,50 kroner på Oslo Børs, ned 1,70 kroner eller 6,5 prosent. Men husk at den i dag går ex. utbytte på 1,80 kroner. Dermed er den reelt sett opp ti øre.

Link to comment
Share on other sites

Det er helt utrolig hvordan dere som hele tiden alltid har "visst bedre enn husene", nå klamrer dere til den ene analysen som ikke gir slipp på Tomra?

 

Det er jo helt latterlig.. Enten tror dere hus vet hva de gjør, eller så tror dere ikke. Det å skulle hente frem positive analyser for å rettferdigjøre investeringen, og mene att enhver negatv analyse bare er tull og husene vet ikke en dritt er mer enn latterlig.

 

Tomra holder seg ikke så værst. Opp 10øre fra i går, men tallene var skandale og samtlige hus jekker ned aksjen. Dårligere investering i 2005 har praktisk talt ikke vært mulig å gjøre.

 

 

Teknikern; La du merke til at Tomra faktisk selv gav uttrykk for at sjansene for at de nye lovene i USA slår igjennom virker lite sannsynlig?! Dette har vært nevnt tidligere, men igjen var det ingen som visste mindre enn husene om dette.

 

CA har nå kursmål 19. ESI går fra accumulate til reduce*igjen*. Med overskriften - "Værre enn fryktet"... hehe.. her er det bare å bite i eplet.

Link to comment
Share on other sites

Har du solgt Kris ?

Det er helt utrolig hvordan dere som hele tiden alltid har "visst bedre enn husene", nå klamrer dere til den ene analysen som ikke gir slipp på Tomra?

 

Det er jo helt latterlig.. Enten tror dere hus vet hva de gjør, eller så tror dere ikke. Det å skulle hente frem positive analyser for å rettferdigjøre investeringen, og mene att enhver negatv analyse bare er tull og husene vet ikke en dritt er mer enn latterlig.

 

Tomra holder seg ikke så værst. Opp 10øre fra i går, men tallene var skandale og samtlige hus jekker ned aksjen. Dårligere investering i 2005 har praktisk talt ikke vært mulig å gjøre.

Teknikern; La du merke til at Tomra faktisk selv gav uttrykk for at sjansene for at de nye lovene i USA slår igjennom virker lite sannsynlig?! Dette har vært nevnt tidligere, men igjen var det ingen som visste mindre enn husene om dette.

 

CA har nå kursmål 19. ESI går fra accumulate til reduce*igjen*. Med overskriften - "Værre enn fryktet"... hehe.. her er det bare å bite i eplet.

37511[/snapback]

Link to comment
Share on other sites

Nikolai

 

Nå får du skjerpe deg....

 

Jeg er ikke så positiv etter de særdeles skuffende tallene og ang markedsandeler i Tyskland. Men det er ikke det jeg kritiserer her.. Har jeg sagt jeg er negativ?

 

Jeg kritiserer bare alt mulig som er dritt på det forumet her, og det forsterkes på dårlige dager. Halvparten av nyhetene som kommer hit har null verdi, og de skaper ett falskt inntrykk av aksjen. I tillegg er det den evige positivismen.

 

Det er virkelig sterkt frustrerende... Det er få hus igjen, med kursmål over 30kr nå - selv med Tyskland. Det er helt klart skuffende....

 

Tandy; jeg har ikke solgt, men vurderer det sterkt. Skulle Tyskland ikke ta av som forventet så er denne aksjen helt ute å kjøre. Det er for stor risiko å bare sitte pga det. Firmaet tjener jo ikke en lenger...

Link to comment
Share on other sites

Ja, dette ser ikke så ille ut. Nå hadde ikke jeg ventet noe ras, aksjen stiger og det har jo sine grunner: :)

 

Har akkurat snakket med Einar Strømstad i First Securities og han sier følgende:

 

"Valg av sikkerhetsløsning er meget nær forstående. Det forventes at den foreligger innen 2 uker. Muligens fredag 29.04.05. Videre tyder mye på at den løsningen som blir valgt, er den som Tomra har vært/er med på å utvikle over lang tid"

 

Så dette sier de som har truffet best av alle vedrørende Tomra de siste 3 årene.

Svært interessant mener jeg!! :lol:

 

Se litt nærmere på linken:

 

My Webpage

Link to comment
Share on other sites

Kris, på tide med en liten reality check... I går skrek du og bar deg om katastofer og undergang. Dette var sikkert med på å forsterke panikken som var helt tydelig i dagens første halvtime i Tomra aksjen.

 

Kanskje på tide du også utviser litt ydmykhet! First har vært positive til Tomra i flere år, kursmålet er jekket kontinuerlig ned fra 65 - 45 til whatever de kommer frem til etter denne presentasjonen.

 

Jeg avslutter denne kononaden med ett ordtak: "Det er lett å se flisa i andres øyne, men vanskelig å se tømmerstokken i sitt eget"

Link to comment
Share on other sites

Pirelli

 

Jada... Men jeg vil ikke kalle det en "flis" hos andre, dog bjelken hos meg kan være bred.

 

Jeg snakker ikke om firmaet. Jeg må bare påpeke og si at det er endel dyktige analytikere som har truffet godt angående det hele rundt Tomra. Mye bedre enn forumet på noe som helst.

 

Jeg greier ikke å la være å lage ett poeng ut av at selv Tomra ikke gav ett spesielt oppløftende syn om de hundre pantenyhetene om at pant skal utvides overalt i usa faktisk vil slå igjennom. Det ble høstet kritikk for slikt for ikke lenge siden.

 

Vel, de som kjøpte i går, kan selge på høyere kurser nå.

 

Pirelli .. Det er ingenting jeg sier her som påvirket det store nedsalget i Tomra på starten.:)

 

Men slik oppførsel som nå bør jeg holde meg for god til. Jeg hadde ikke vært sånn hadde det blitt vist ydmykhet på det forumet her fra første stund(men det skal sies at siste måned, særlig etter Q4, så har tråden vist bedre takter).... Men ja, oppfører meg som en drittunge nå.

 

Jeg er IKKE negativ til firmaet, men begynner å bli redd for min egen investering på ett års sikt. Kommer ikke Tyskland som ventet, at det ikke investeres, og Tomra får vesentlig mindre markedsandel enn folk tror, så blir dette "world of pain". Viktig å tenke litt på det.... Hvis salget vil være lite, så kan Repant ta Tomra voldsomt på pris for eks. Alt de produserer er i østen...

Link to comment
Share on other sites

Dette skriver First bla. om Tomra idag: :D

 

 

Tomra ASA update 1q05 .Now, the worstis behind us. Near term worries (about to end) dominate longer term prospects-Pessimistic outlook regarding Germany, but orders could be expected in 2q05 -Promising outlook for further expansion in non-depositmarkets-1q05report in sum a negativesurprise, butis probablytheperformancebottom-Negative:

 

RVM tech, Orwakand CEO departurecosts-Positive: Non-deposit(Brazil)-New CEO announcesintentionsto enhancetopand bottomlines (No revolution, nor cosmetics)CHANGE IN RECOMMENDATION/ESTIMATES/TARGET-Recurring EPS 2005, 2006, 2007: 1,7 3,2 3,6(Previous: 1,7 3,0 3,5)-Recommendation stays at Buy. Target stays at 45.

 

INVESTMENT CASE-Tomra is priced close to the value of established businesses alone. Germany, UK, Japan and other new opportunities represent a considerable upside with an attractive probability for success.1q05 probably represent edthelast pointin a series ofbad news.

 

Dette er hyggelig! :(

 

Og til de som ikke helt kan svelge at f.eks First viser seg å treffe:

 

Tenk dere om eller finn på noe annet! :angry: :P

 

BuyTarget NOK 45+86%

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


  • Lage deg en bruker i dag for alle funksjoner. Helt gratis!

    Logg inn eller lag deg en bruker

×
×
  • Create New...